Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu rekommendera Tegnell att vi kör med halvfulla bussar.
Vilket inte kommer att vara gratis.
Jag tror att det skulle vara billigare, och eventuellt även bättre, att dela ut bra munskydd och ge handsprit till folk.
"Vilket inte kommer att vara gratis.
Jag tror att det skulle vara billigare, och eventuellt även bättre, att dela ut bra munskydd och ge handsprit till folk.
"

Intressant det du skriver här.
Här menar du att det är viktigast att det blir billigare, och sen menar att du det eventuellt också hjälper, men det var ju endast det ekonomiska argumentet du var säker på och verkade tycka vara viktigt.

Men sen kritiserar du alltid starkt att andra ställer ekonomiska argument långt fram i prioriteringen, även om det inte ens är främsta prio utan bara en viktig prioritet, så är du kritiskt.
Det gäller ju t.ex. äldrevårdens ekonomiska prioriteringar som du inte alls gillar, det gäller även FHM's försök att både ta hänsyn till samhällsekonomin och sjuka/döda i infektionen.

Men när du själv presenterar det du tycker är bra så är det ekonomiskt argument som gäller, att du inte ens riktigt tror att det kommer minska smittspridning spelar nu plötsligt ingen roll.
Du vill alltså, om jag fattat det rätt, att bussar och tunnelbanan ska tillåtas bli fullpackade och att man istället delar ut munskydd och handsprit, med risk för ökad smittspridning, - för att det blir billigare ...?
 
  • Gilla
hapazard och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
E Erik Salhammar skrev:
problem var just att de bara fick morfin. De har inte syrgas på äldreboenden. Det är bland därför flera tusen äldre har dött i Sverige.. morfinet är en del av den palliativa vård som ordinerats över telefon.
Det där är ju något som redan har diskuterades ingående i tråden men fullt så enkelt är det ju inte. Sen exakt hur många äldre som verkligen skulle ha haft någon nytta av syrgas (många har ju avlidit innan de kommit till det stadiet) får väl de pågående undersökningarna visa.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
mathiash77 skrev:
Låt mig förstå - Du använder munskyddet när du slipar och är 100% säker på att inte få in några dammpartiklar i mun eller näsa?

Jag använder munskydd för att minska mängden partiklar jag får in för jag vet att munskyddet inte är perfekt men det är bättre än inget mot damm.


Detta är sedan något helt helt annat än munskydd mot virus/smitta. Syftet då ska ju vara att munskyddet ska minska risken för smitta och det kan ju räcka med en eller mycket få antal partiklar som kommer in i kroppen.

Som tidigare bild med munskyddet i håret eller jag såg i onsdags en äldre dam som hade munskyddet bara över munnen.

i ena fallet en minskad risk att få in partiklar i munnen
Personen med munskyddet i håret kan ha fått viruspartiklar i håret som då hamnar på insidan av skyddet, när masken tas på är det inte svårt att gissa var de tar vägen.

Jag tror fortfarande på att mask kan minska smittspridning inom kollektivtrafiken och flyg där avståendet är mindre än 1m. Skydd om masken används perfekt 99%???

Samtidigt ser jag det som en stor risk att personer fortsätter använda SAMMA mask timmar senare, pillar sig i ansiktet, lägger masken på någon yta andra vidrör. Sannolikhet att smitta sig själv eller andra 70-99%??? I detta helt ovetenskapliga och bristande fakta exempel (men realistiskt) är vinsten med munskydd 0-20%.

Så jag tror fortfarande på att mask är bra vid några tillfällen men inte som generellt krav. Tvätta händer, inte pilla ansiktet och håll avstånd är bättre skydd rent generellt.
Jag använder olika munskydd eller kalla det mask när jag slipar lite beroende på hur farligt dammet är.
Typ sten är dammet skadligt och då använder jag en svart gummimask med utanpåliggande filter.
För mindre skadligt damm, typ trä så använder jag enklare tyg eller pappersskydd.
För dessa har jag inte sett några vetenskapliga dokument som stödjer att de ger skydd för mig.
Men jag tycker det är rätt så självklart.

Men att inse att ett enklare skydd borde hjälpa till att förhindra hur långt salivdropparna kommer borde vara ännu enklare att förstå. Borde inte behövas så mycket forskning för det och då så många andra länder till och med har det som krav borde det finnas kunskap om detta hos dem.

Jag håller med dig om att ha krav på munskydd vore mindre kul. Däremot som rekommendation / råd vid tillfällen då social distans inte går att hålla och absolut inte för att ersätta social distans. Exempelvis då man ska skjutsa anhörig till sjukhus med misstänkt covid-19 mm skulle det troligen vara lämpligt för båda parter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är ju något som redan har diskuterades ingående i tråden men fullt så enkelt är det ju inte. Sen exakt hur många äldre som verkligen skulle ha haft någon nytta av syrgas (många har ju avlidit innan de kommit till det stadiet) får väl de pågående undersökningarna visa.
i andra länder har folk över hundra överlevt när de fått VÅRD. Men Sverige har INGEN över 70 lagts i respirator. Du kanske skulle ta och hitta någon annan nyhetskälla än FHM.
För om du inte nu arbetar där, så låter du ju fullständigt marinerad i lögner. Tragiskt

I Thailand har det dött ca 60 personer. Hur kan du försvara regeringen och deras tafatthet?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
i andra länder har folk över hundra överlevt när de fått VÅRD. Men Sverige har INGEN över 70 lagts i respirator. Du kanske skulle ta och hitta någon annan nyhetskälla än FHM.
För om du inte nu arbetar där, så låter du ju fullständigt marinerad i lögner. Tragiskt

I Thailand har det dött ca 60 personer. Hur kan du försvara regeringen och deras tafatthet?

Ursäkta men vilket skitsnack!! Jag vet av egen erfarenhet att människor över 70 med Covid lagts i resp. Blir bara tramsigt att börja hitta på...
 
  • Gilla
hapazard och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
E Erik Salhammar skrev:
Men Sverige har INGEN över 70 lagts i respirator
https://helagotland.se/samhalle/aldre-coronasmittad-man-vardas-i-respirator-15775247.aspx

Artikeln börjar:
En 80-årig man, som konstaterats smittad av coronaviruset, vårdas just nu i respirator på intensivvårdsavdelningen på Visby lasarett. "Läget är kritiskt", säger mannens dotter.

Kanske är det du som ska kolla andra källor?

Annars är risken att bli marinerad i lögner...
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
E Erik Salhammar skrev:
i andra länder har folk över hundra överlevt när de fått VÅRD. Men Sverige har INGEN över 70 lagts i respirator. Du kanske skulle ta och hitta någon annan nyhetskälla än FHM.
För om du inte nu arbetar där, så låter du ju fullständigt marinerad i lögner. Tragiskt

I Thailand har det dött ca 60 personer. Hur kan du försvara regeringen och deras tafatthet?
Jag försvarar inte regeringen men jag förnekar inte fakta som du uppenbarligen gör.

I Sverige är ung. 3500 människor över 90 år bekräftade fall och av dem har färre än 1500 avlidit.
I Sverige har 4 st över 90 år varit inskrivna på intensivvårdsavdelning och 104 st i åldersgruppen 80 - 89 år.
I Sverige har man nästan bara lagts in på intensivvårdsavdelning för att man behöver respiratorvård.
Källa: sjukvården via gamla vanliga intensivvårdsregistret som inte har något med FHM att göra.

Så vad har du för källa till att ingen över 70 har fått respiratorvård?

Att jämföra Sverige och Thailand är ju verkligen att jämföra äpplen och päron eftersom deras befolkningsfördelning ser ut så här:
Bev%C3%B6lkerungspyramide_Thailand_2016.png
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Bevölkerungspyramide_Thailand_2016.png

Det är alltså en mycket stor övervikt av folk i de åldersgrupper som inte blir allvarligt sjuka och mycket mer ovanligt med folk över 70 år än i Sverige. Löjligt att jämföra således.
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
[länk]

Artikeln börjar:
En 80-årig man, som konstaterats smittad av coronaviruset, vårdas just nu i respirator på intensivvårdsavdelningen på Visby lasarett. "Läget är kritiskt", säger mannens dotter.

Kanske är det du som ska kolla andra källor?
jag pratade om boende på äldreboenden, men kanske skulle försökt vara tydligare. Och även där kanske det finns ett och annat undantag. Men de fruktansvärt höga siffrorna talar sitt tydliga språk, och då har många säkert inte registrerats som döda i Corona. Snart sex tusen döda. HELA Tyskland har strax över 9000. Det är ju absurt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag försvarar inte regeringen men jag förnekar inte fakta som du uppenbarligen gör.

I Sverige är ung. 3500 människor över 90 år bekräftade fall och av dem har färre än 1500 avlidit.
I Sverige har 4 st över 90 år varit inskrivna på intensivvårdsavdelning och 104 st i åldersgruppen 80 - 89 år.
I Sverige har man nästan bara lagts in på intensivvårdsavdelning för att man behöver respiratorvård.
Källa: sjukvården via gamla vanliga intensivvårdsregistret som inte har något med FHM att göra.

Så vad har du för källa till att ingen över 70 har fått respiratorvård?

Att jämföra Sverige och Thailand är ju verkligen att jämföra äpplen och päron eftersom deras befolkningsfördelning ser ut så här:
[bild]
[länk]

Det är alltså en mycket stor övervikt av folk i de åldersgrupper som inte blir allvarligt sjuka och mycket mer ovanligt med folk över 70 år än i Sverige. Löjligt att jämföra således.
jämför med Norge då..!
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu rekommendera Tegnell att vi kör med halvfulla bussar.

Vilket inte kommer att vara gratis.

Jag tror att det skulle vara billigare, och eventuellt även bättre, att dela ut bra munskydd och ge handsprit till folk.
Och det finns därför många anledningar till att det inte lyssnas till såna som du när det tas beslut. Precis sådana här uppfattningar som gör att effekten av masker är negativ, bra exempel!
 
  • Gilla
Tabors39 och 5 till
  • Laddar…
D
mnils skrev:
[bild]
Japp, man blir lång av basket!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
jag pratade om boende på äldreboenden, men kanske skulle försökt vara tydligare. Och även där kanske det finns ett och annat undantag. Men de fruktansvärt höga siffrorna talar sitt tydliga språk, och då har många säkert inte registrerats som döda i Corona. Snart sex tusen döda. HELA Tyskland har strax över 9000. Det är ju absurt.

[länk]
Står du på barrikaderna när den vanliga influensan dyker upp också?
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
E Erik Salhammar skrev:
jag pratade om boende på äldreboenden, men kanske skulle försökt vara tydligare. Och även där kanske det finns ett och annat undantag. Men de fruktansvärt höga siffrorna talar sitt tydliga språk, och då har många säkert inte registrerats som döda i Corona. Snart sex tusen döda. HELA Tyskland har strax över 9000. Det är ju absurt.

[länk]
När tycker du att Sverige skulle ha stängt ner och vilka åtgärder tycker du skulle ha gjorts?
Håll dig gärna till de som är lagliga för det blir ju en vettigare diskussion.

Om du vill jämföra med andra länder kan du ju jämföra med Belgien och Nederländerna också. Att bara jämföra som du gör är ju ren cherry-picking.
 
Angående syrgas på äldreboenden:

Behandlingen för en syrgaskrävande Covid-19-infektion är betydligt mer mångfacetterad än bara några liter syrgas på grimma, bla trombosprofylax, antibiotika, steroider mm. Tanken är att en person med svår infektion bör få adekvat behandling inne på sjukhus. Som jag ser det är syrgasbehandling som singelbehandling på ett boende ett exempel på icke jämlik vård.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E Erik Salhammar skrev:
jag pratade om boende på äldreboenden, men kanske skulle försökt vara tydligare. Och även där kanske det finns ett och annat undantag. Men de fruktansvärt höga siffrorna talar sitt tydliga språk, och då har många säkert inte registrerats som döda i Corona.
Så du hade ingen källa till ditt påstående.

Läkarnas dödsfallsintyg är nog lika pålitliga nu som annars. Under den här veckan var det ju en dag många som hade avlidit för 1-2 månader sen som kom in i statistiken som avlidna i Covid-19 så den justeras ju hela tiden.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.