2 357 795 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Eftersom en massa andra länder kan köpa in resp. sy munskydd själva så har jag väldigt svårt att förstå att det av den anledningen inte skulle gå att ha munskydd i Sverige som är ett mycket litet land jämfört med många länder med munskyddskrav. Åtminstone när kravet på munskydd infördes i Frankrike så fick det ju inte vara munskydd som kunde användas i vården utan kravet var att man skulle sy själv eller köpa från en affär som sydde själva och det gick ut riktlinjer om hur man skulle sy ett munskydd.Staffan2000 skrev:
Så det argumentet tycker jag inte håller.
Behovet finns, skillnaden ligger möjligen i hur det tillgodoses.BirgitS skrev:
Influensasäsongen 2017-2018 var det 3000 som dog, och 14% var över 85.
Influensa är inte heller nån snäll sjukdom, redan när hongkong grasserade pratade man om "cytokinstormar" och annat som poppar upp även denna gång, inklusive hur dåligt förberedda vi var i sverige.
Och nej - jag försvarar inget, jag bara konstaterar utan att värdera.
"Detalj". Om du hade fått bestämma hade vi redan satsat en massa miljoner på lastbilar som körde omkring med syrgaspåfyllarutrustning. Uppenbarligen till ingen nytta då.Hyltran från Veglemyren skrev:
Först trodde jag att det var så, och ja jag hade fel i en detalj med i huvudsak så stämde det att det i slutändan ”är dyrt med syrgas”.
Det kokade ner till ekonomi.
Därför att det kostar mer pengar att erbjuda fast jobb till vårdpersonal än att använda sig av timanställd personal som man ständigt bytet ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Tycker Tegnell har låtit väldigt prestigelös i det flertal intervjuer som skett de senaste två veckorna, t.ex. har han ju sagt att det mycket väl kan bli rekommendationer om munskydd under hösten under vissa omständigheter, men däremot att det är inte en vettig åtgärd i ett läge där smittspridningen sjunker. Jag tror att så gott som alla andra länder har infört krav på munskydd i ett läge där smittspridningen ökar eller möjligen förväntas öka i samband med att man har tagit bort hårda restriktioner.Staffan2000 skrev:
Människan är selekterad för det beteendet. Ibland finns sambanden, ibland inte.A Abies koreana skrev:
Just att fokusera på teoretiska mönster och samband istället för på verkligheten som den är står i bjärt kontrast till naturvetenskaps empiriska grund. Det är i grund och botten tro. Ett bra exempel är ju de fantasifulla modeller som fick allmän och politisk spridning i början av pandemin. Rena tankekonstruktioner som många rörde ihop med verkligheten.
problem var just att de bara fick morfin. De har inte syrgas på äldreboenden. Det är bland därför flera tusen äldre har dött i Sverige.. morfinet är en del av den palliativa vård som ordinerats över telefon.BirgitS skrev: