Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Vem är "nickedockan" och vem är det som kontrollerar den personen?
Menar du att det är politiker som styr vad FHM uttrycker för åsikter?
-Stefan. Det finns inga andningsskydd! Vad skall jag säga. -Lugn Anders. Säg att den inte behövs. -Okay chefen.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
-Stefan. Det finns inga andningsskydd! Vad skall jag säga. -Lugn Anders. Säg att den inte behövs. -Okay chefen.
Eftersom en massa andra länder kan köpa in resp. sy munskydd själva så har jag väldigt svårt att förstå att det av den anledningen inte skulle gå att ha munskydd i Sverige som är ett mycket litet land jämfört med många länder med munskyddskrav. Åtminstone när kravet på munskydd infördes i Frankrike så fick det ju inte vara munskydd som kunde användas i vården utan kravet var att man skulle sy själv eller köpa från en affär som sydde själva och det gick ut riktlinjer om hur man skulle sy ett munskydd.

Så det argumentet tycker jag inte håller.

BirgitS BirgitS skrev:
Men är det inte då så att man skickar de sjuka till sjukhus där det finns god tillgång till välutbildad personal med stor erfarenhet?
Samma behov är det väl inte heller när influensan går eftersom det är färre boende som får influensan än Covid-19.
Behovet finns, skillnaden ligger möjligen i hur det tillgodoses.

Influensasäsongen 2017-2018 var det 3000 som dog, och 14% var över 85.

Influensa är inte heller nån snäll sjukdom, redan när hongkong grasserade pratade man om "cytokinstormar" och annat som poppar upp även denna gång, inklusive hur dåligt förberedda vi var i sverige.

Och nej - jag försvarar inget, jag bara konstaterar utan att värdera.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Så det argumentet tycker jag inte håller.
Numera heter argumentet: -"Prestige". Mänsklig fåfänga, helt enkelt. Svårare än så behöver det inte vara.

Man skall inte joxa till det.

Staffan

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Tänk på det när ni ska slipa något i garaget och det ryker mycket slipdamm. Det vetenskapliga stödet för att de partikelfilter ni ofta använder som munskydd är svagt så då kanske ni ska låta bli att använda sådana.
Har du någon källa på det?

• Haha
optimum
  • Laddar…
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Först trodde jag att det var så, och ja jag hade fel i en detalj med i huvudsak så stämde det att det i slutändan ”är dyrt med syrgas”.

Det kokade ner till ekonomi.

Därför att det kostar mer pengar att erbjuda fast jobb till vårdpersonal än att använda sig av timanställd personal som man ständigt bytet ut.
"Detalj". Om du hade fått bestämma hade vi redan satsat en massa miljoner på lastbilar som körde omkring med syrgaspåfyllarutrustning. Uppenbarligen till ingen nytta då.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Numera heter argumentet: -"Prestige". Mänsklig fåfänga, helt enkelt. Svårare än så behöver det inte vara.

Man skall inte joxa till det.

Staffan
Tycker Tegnell har låtit väldigt prestigelös i det flertal intervjuer som skett de senaste två veckorna, t.ex. har han ju sagt att det mycket väl kan bli rekommendationer om munskydd under hösten under vissa omständigheter, men däremot att det är inte en vettig åtgärd i ett läge där smittspridningen sjunker. Jag tror att så gott som alla andra länder har infört krav på munskydd i ett läge där smittspridningen ökar eller möjligen förväntas öka i samband med att man har tagit bort hårda restriktioner.

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Har du någon källa på det?
Karikatyr av personer placerade vid olika punkter på en IQ-normalfördelningskurva med humoristiska textcitat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror det kommer att sluta med att styrande politiker kommer att kasta sin ”Nickedocka” framför bussen.
Trump och Fauci?

Claes Sörmland
mnils skrev:
[bild]
Haha!

I believe what I see är ju grunden för all naturvetenskap. Utan empiri ha vi bara tyckande och tro.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Trump och Fauci?
Man skall inte gå över ån efter vatten.

Staffan

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I believe what I see är ju grunden för all naturvetenskap. Utan empiri ha vi bara tyckande och tro
Javisst men ett konspiratoriskt sinnelag ser helt enkelt världen annorlunda. Hittar meningsfulla mönster i slumpmässiga händelser.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På andra håll verkar det förekomma diskussioner om att skolor ska ändra schemat så att inte alla börjar vid samma tid på morgnarna.
Ja, den diskussionen förekommer också, liksom att eventuellt ha viss distansundervisning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Javisst men ett konspiratoriskt sinnelag ser helt enkelt världen annorlunda. Hittar meningsfulla mönster i slumpmässiga händelser.
Människan är selekterad för det beteendet. Ibland finns sambanden, ibland inte.

Just att fokusera på teoretiska mönster och samband istället för på verkligheten som den är står i bjärt kontrast till naturvetenskaps empiriska grund. Det är i grund och botten tro. Ett bra exempel är ju de fantasifulla modeller som fick allmän och politisk spridning i början av pandemin. Rena tankekonstruktioner som många rörde ihop med verkligheten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Morfin är lugnande och muskelavslappnade, det är ingen placebo. Om det var det du menade.

Det är ju inte så att man ger patienter morfin och omedelbart lämnar dem och inte kommer tillbaks på flera timmar.
problem var just att de bara fick morfin. De har inte syrgas på äldreboenden. Det är bland därför flera tusen äldre har dött i Sverige.. morfinet är en del av den palliativa vård som ordinerats över telefon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.