Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu rekommendera Tegnell att vi kör med halvfulla bussar.

Vilket inte kommer att vara gratis.

Jag tror att det skulle vara billigare, och eventuellt även bättre, att dela ut bra munskydd och ge handsprit till folk.
Avstånd är alltid bättre än munskydd, det finns det studier som visar, t.ex. i WHO:s sammanställning av forskningen. En av orsakerna till att FHM inte gillar munskydd är ju för att folk då alltför mycket slutar att hålla avstånd.
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Halland har tydligen inte den smittspridning som det har verkat på sistone:
Totalt var 17 av 32 fall felaktigt positiva.
...
- Vad exakt som har hänt kan jag inte svara på, men någonstans i överföringen från analysinstrumentet till vårt laboratorium har det skett ett fel. Men det är inte fel på själva testen, säger Arne Kötz, verksamhetschef och läkare på kliniken för mikrobiologi och vårdhygien i Halland, till P4 Halland.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 08.05

Vi får hoppas att de får ordning på det fort och att det inte är ett vanligt förekommande fel för både falska positiva och falska negativa besked kan leda till stor skada.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu rekommendera Tegnell att vi kör med halvfulla bussar.

Vilket inte kommer att vara gratis.

Jag tror att det skulle vara billigare, och eventuellt även bättre, att dela ut bra munskydd och ge handsprit till folk.
I Karlstad funderar man på att reservera vissa stadsbussar endast för skolungdomar, så att d kan tillåta trängsel där. De kör nämligen med mer än 100% överbeläggning på bussarna i morgonrusningen normalt sett, så för att covid-säkra dem skulle de behöva sätta in minst 4 bussar för varje buss vilket naturligtvis inte är möjligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nickedockan blir mer och mer ensam. Och mer och mer tjurskallig?

[länk]

Staffan
Jag tror det kommer att sluta med att styrande politiker kommer att kasta sin ”Nickedocka” framför bussen.
 
  • Gilla
  • Haha
Snailman och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nåja, du har ju fått det att verka som att det är själva syrgasen som är för dyr. Att det i själva verket är välutbildad fastanställd personal som är dyr, säger nog ingen emot.
Först trodde jag att det var så, och ja jag hade fel i en detalj med i huvudsak så stämde det att det i slutändan ”är dyrt med syrgas”.

Det kokade ner till ekonomi.

Därför att det kostar mer pengar att erbjuda fast jobb till vårdpersonal än att använda sig av timanställd personal som man ständigt bytet ut.
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror det kommer att sluta med att styrande politiker kommer att kasta sin ”Nickedocka” framför bussen.
Vem är "nickedockan" och vem är det som kontrollerar den personen?
Menar du att det är politiker som styr vad FHM uttrycker för åsikter?
 
Trött man blir....

FoHM går ut med information om att de som kan jobba hemma ska fortsätta med det, och att de som kan ska undvika kollektivtrafiken så att de som måste använda den får mindre smittotryck. Och GENAST exploderar varenda kommentarsfält med ilskna reaktioner om att man faktiskt inte KAN jobba hemma om man jobbar i XXXX, och att man faktiskt inte KAN undvika kollektivtrafiken om man inte har någon bil och har långt till jobbet, och var skulle man förresten parkera?

När ska de fatta att det är för deras skulle vi andra ska hålla oss borta istället för att bli kränkta?
 
  • Gilla
Teacer och 15 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vem är "nickedockan" och vem är det som kontrollerar den personen?
Menar du att det är politiker som styr vad FHM uttrycker för åsikter?
Ja

Det har jag skrivit förut att jag tror.
 
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är bra att jag numera får medhåll om att syrgas är en kostnadsfråga
Men har man behov av syrgas normalt?
Eller är det här första gången på 20 år?
Om behovet inte finns normalt så är det rätt rimligt att man inte har det. Självklart är det en kostnadsfråga, allt är det. Det behövs utrymme, regelbunden utbildning etc.
Kanske kan de pengarna spenderas bättre?
Eftersom pengar inte är oändliga så får tvingas man alltid till avvägningar och man kan inte köpa in allt för att det kanske, eventuellt, möjligen kommer behövas någon gång det närmsta seklet.
Säg att vi om 5 år får ett annat problem där det visar sig att det varit en fördel att ha lustgas installerad överallt då kommer du ju klaga på att man inte gjort det också?
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
I Karlstad funderar man på att reservera vissa stadsbussar endast för skolungdomar, så att d kan tillåta trängsel där. De kör nämligen med mer än 100% överbeläggning på bussarna i morgonrusningen normalt sett, så för att covid-säkra dem skulle de behöva sätta in minst 4 bussar för varje buss vilket naturligtvis inte är möjligt.
På andra håll verkar det förekomma diskussioner om att skolor ska ändra schemat så att inte alla börjar vid samma tid på morgnarna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Men har man behov av syrgas normalt?
Eller är det här första gången på 20 år?
Om behovet inte finns normalt så är det rätt rimligt att man inte har det. Självklart är det en kostnadsfråga, allt är det. Det behövs utrymme, regelbunden utbildning etc.
Kanske kan de pengarna spenderas bättre?
Eftersom pengar inte är oändliga så får tvingas man alltid till avvägningar och man kan inte köpa in allt för att det kanske, eventuellt, möjligen kommer behövas någon gång det närmsta seklet.
Säg att vi om 5 år får ett annat problem där det visar sig att det varit en fördel att ha lustgas installerad överallt då kommer du ju klaga på att man inte gjort det också?
Man har samma behov av syrgas under en normal influensasäsong också...
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja

Det har jag skrivit förut att jag tror.
Okej, så varför anser du att regeringen tycker att munskydd inte ska användas och därför bestämmer att FHM ska tycka det?

Annars var det väldigt frekvent i början av tråden med folk som tyckte tvärtom, dvs. det var FHM som hade för mycket makt och övertalade regeringen att inte införa mer åtgärder.
 
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Därför att det kostar mer pengar att erbjuda fast jobb till vårdpersonal än att använda sig av timanställd personal som man ständigt bytet ut.
Bara en liten kommentar angående detta. Jag tror (obs tror) att de flesta ställen försöker ha samma timanställda från gång till gång för att få kontinuitet och för att slippa lära upp ny personal varje vecka.
Dvs en timanställda kan jobba mycket på ett boende under väldigt lång tid. Jag har en bekant som arbetade så under många år. Ena vecka på avdelning X, nästa vecka på avdelning Y etc beroende på vilken avdelning som behövde hjälp den veckan när någon i den ordinarie personalen var sjuk eller behövde vabba.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S sunqan skrev:
Man har samma behov av syrgas under en normal influensasäsong också...
Har man det?
Skickar man då inte de boende till den vanliga vården?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S sunqan skrev:
Man har samma behov av syrgas under en normal influensasäsong också...
Men är det inte då så att man skickar de sjuka till sjukhus där det finns god tillgång till välutbildad personal med stor erfarenhet?
Samma behov är det väl inte heller när influensan går eftersom det är färre boende som får influensan än Covid-19.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.