2 357 090 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Avstånd är alltid bättre än munskydd, det finns det studier som visar, t.ex. i WHO:s sammanställning av forskningen. En av orsakerna till att FHM inte gillar munskydd är ju för att folk då alltför mycket slutar att hålla avstånd.Hyltran från Veglemyren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Halland har tydligen inte den smittspridning som det har verkat på sistone:
Vi får hoppas att de får ordning på det fort och att det inte är ett vanligt förekommande fel för både falska positiva och falska negativa besked kan leda till stor skada.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 08.05Totalt var 17 av 32 fall felaktigt positiva.
...
- Vad exakt som har hänt kan jag inte svara på, men någonstans i överföringen från analysinstrumentet till vårt laboratorium har det skett ett fel. Men det är inte fel på själva testen, säger Arne Kötz, verksamhetschef och läkare på kliniken för mikrobiologi och vårdhygien i Halland, till P4 Halland.
Vi får hoppas att de får ordning på det fort och att det inte är ett vanligt förekommande fel för både falska positiva och falska negativa besked kan leda till stor skada.
I Karlstad funderar man på att reservera vissa stadsbussar endast för skolungdomar, så att d kan tillåta trängsel där. De kör nämligen med mer än 100% överbeläggning på bussarna i morgonrusningen normalt sett, så för att covid-säkra dem skulle de behöva sätta in minst 4 bussar för varje buss vilket naturligtvis inte är möjligt.Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Först trodde jag att det var så, och ja jag hade fel i en detalj med i huvudsak så stämde det att det i slutändan ”är dyrt med syrgas”.B b8q skrev:
Det kokade ner till ekonomi.
Därför att det kostar mer pengar att erbjuda fast jobb till vårdpersonal än att använda sig av timanställd personal som man ständigt bytet ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Trött man blir....
FoHM går ut med information om att de som kan jobba hemma ska fortsätta med det, och att de som kan ska undvika kollektivtrafiken så att de som måste använda den får mindre smittotryck. Och GENAST exploderar varenda kommentarsfält med ilskna reaktioner om att man faktiskt inte KAN jobba hemma om man jobbar i XXXX, och att man faktiskt inte KAN undvika kollektivtrafiken om man inte har någon bil och har långt till jobbet, och var skulle man förresten parkera?
När ska de fatta att det är för deras skulle vi andra ska hålla oss borta istället för att bli kränkta?
FoHM går ut med information om att de som kan jobba hemma ska fortsätta med det, och att de som kan ska undvika kollektivtrafiken så att de som måste använda den får mindre smittotryck. Och GENAST exploderar varenda kommentarsfält med ilskna reaktioner om att man faktiskt inte KAN jobba hemma om man jobbar i XXXX, och att man faktiskt inte KAN undvika kollektivtrafiken om man inte har någon bil och har långt till jobbet, och var skulle man förresten parkera?
När ska de fatta att det är för deras skulle vi andra ska hålla oss borta istället för att bli kränkta?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Men har man behov av syrgas normalt?Hyltran från Veglemyren skrev:
Eller är det här första gången på 20 år?
Om behovet inte finns normalt så är det rätt rimligt att man inte har det. Självklart är det en kostnadsfråga, allt är det. Det behövs utrymme, regelbunden utbildning etc.
Kanske kan de pengarna spenderas bättre?
Eftersom pengar inte är oändliga så får tvingas man alltid till avvägningar och man kan inte köpa in allt för att det kanske, eventuellt, möjligen kommer behövas någon gång det närmsta seklet.
Säg att vi om 5 år får ett annat problem där det visar sig att det varit en fördel att ha lustgas installerad överallt då kommer du ju klaga på att man inte gjort det också?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
På andra håll verkar det förekomma diskussioner om att skolor ska ändra schemat så att inte alla börjar vid samma tid på morgnarna.Anna_H skrev:
I Karlstad funderar man på att reservera vissa stadsbussar endast för skolungdomar, så att d kan tillåta trängsel där. De kör nämligen med mer än 100% överbeläggning på bussarna i morgonrusningen normalt sett, så för att covid-säkra dem skulle de behöva sätta in minst 4 bussar för varje buss vilket naturligtvis inte är möjligt.
Man har samma behov av syrgas under en normal influensasäsong också...Fairlane skrev:
Men har man behov av syrgas normalt?
Eller är det här första gången på 20 år?
Om behovet inte finns normalt så är det rätt rimligt att man inte har det. Självklart är det en kostnadsfråga, allt är det. Det behövs utrymme, regelbunden utbildning etc.
Kanske kan de pengarna spenderas bättre?
Eftersom pengar inte är oändliga så får tvingas man alltid till avvägningar och man kan inte köpa in allt för att det kanske, eventuellt, möjligen kommer behövas någon gång det närmsta seklet.
Säg att vi om 5 år får ett annat problem där det visar sig att det varit en fördel att ha lustgas installerad överallt då kommer du ju klaga på att man inte gjort det också?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Okej, så varför anser du att regeringen tycker att munskydd inte ska användas och därför bestämmer att FHM ska tycka det?Hyltran från Veglemyren skrev:
Annars var det väldigt frekvent i början av tråden med folk som tyckte tvärtom, dvs. det var FHM som hade för mycket makt och övertalade regeringen att inte införa mer åtgärder.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Bara en liten kommentar angående detta. Jag tror (obs tror) att de flesta ställen försöker ha samma timanställda från gång till gång för att få kontinuitet och för att slippa lära upp ny personal varje vecka.Hyltran från Veglemyren skrev:
Dvs en timanställda kan jobba mycket på ett boende under väldigt lång tid. Jag har en bekant som arbetade så under många år. Ena vecka på avdelning X, nästa vecka på avdelning Y etc beroende på vilken avdelning som behövde hjälp den veckan när någon i den ordinarie personalen var sjuk eller behövde vabba.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Men är det inte då så att man skickar de sjuka till sjukhus där det finns god tillgång till välutbildad personal med stor erfarenhet?S sunqan skrev:
Samma behov är det väl inte heller när influensan går eftersom det är färre boende som får influensan än Covid-19.