2 357 894 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
På tal om vaccintestning och etik. Human challange är en omdebatterad oetisk metod.
Det är dock tveksamt om man skulle tjäna någon tid.
Drar man ner på antalet som får vaccinet så vet man heller inte hur säkert det (risken för biverkningar).
Hundreds of people volunteer to be infected with coronavirus [Nature]
För att se aktuellt antal frivilliga, se tex https://1daysooner.org/
Det är dock tveksamt om man skulle tjäna någon tid.
Drar man ner på antalet som får vaccinet så vet man heller inte hur säkert det (risken för biverkningar).
Hundreds of people volunteer to be infected with coronavirus [Nature]
För att se aktuellt antal frivilliga, se tex https://1daysooner.org/
Veckouppdatering. Sverige har haft liknande lutning på kurvan sedan 3 juli med ca 70 döda per vecka. Antalet inlaggda på sjukhus i region Stockholm har också planat ut. Verkar inte som Coviden vill släppa greppet helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Igår var det väl som det var ovanligt många rapporterade dödsfall och nästan alla av dem hade avlidit för mer än en månad sen. Det var väl en större samkörning mellan registren då.Ulltand skrev:
Antalet som vi verkligen vet har avlidit sen den 23/7 är 8 st.
Antalet inlagda på sjukhus i Stockholm minskar sen lång tid. Från dagens rapport:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Man kan också jämföra minskningen med 19 med att det under samma period har skrivits ut 17 st friska och 3 avlidit. Det är alltså mycket få som har lagts in de sista dagarna. En las in på IVA den 27 juli, ingen sen dess och då var det en vecka sen gången innan enligt https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ .
Men naturligtvis pågår det smittspridning i Sverige, så lätt utrotar man inte en smittsam sjukdom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Från lördag öppnar Danmark gränsen till och från hela Sverige, dock ska man ju fortfarande ha en anledning till att resa dit t.ex. bokat minst 6 övernattningar, om man inte bor i de tre gränsregionerna. Detta eftersom Sverige nu ligger under gränsvärdet 20 nya fall per 100 000 innevånare de senaste 14 dagarna.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/danmark-oppnar-gransen-for-hela-sverige/
https://www.dn.se/nyheter/varlden/danmark-oppnar-gransen-for-hela-sverige/
Ja, precis så. Nu har de ju aldrig påstått det, utan att det inte är en drivande faktor. Alltså en riskbedömning. Så jag antar att frågan du inte svarade på kvarstår.Ulltand skrev:
T tanaris skrev:
Det är intressant att fundera lite över vad FHM menar med "drivande" i smittspridningen?
I vilket fall så använder man begreppet flitigt i den meningen att det inte är värt att bekämpa det som inte är "drivande"
Så som det vore någon inbyggd mekanism att en grupp är drivande och alla andra av underordnat betydelse.
Vilken är då den drivande gruppen? På det har FHM inte gett något svar,
Kan det vara så att smittan totalt drivs av många olika aktörer? Tex barn, presymtomatiska, superspridare, asymtomatiska osv ? Ja det är till och med troligt att så är fallet. Så när FHM basunerar ut att den och den gruppen inte är "drivande" så ta det för vad det är. Svammel som råkar passa den valda stratergin,
T tanaris skrev:
Bara för att du ska få saken rätt så har FHM sagt att har man inga symtom så är man frisk. GD den 31 januari på pressonferens. Och därför behöver ingen från Wuhan sitta i karantän. Logiskt men fel i sak.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Står för den huvudsakliga spridningen.Ulltand skrev:
Det är intressant att fundera lite över vad FHM menar med "drivande" i smittspridningen?
I vilket fall så använder man begreppet flitigt i den meningen att det inte är värt att bekämpa det som inte är "drivande"
Så som det vore någon inbyggd mekanism att en grupp är drivande och alla andra av underordnat betydelse.
Vilken är då den drivande gruppen? På det har FHM inte gett något svar,
Kan det vara så att smittan totalt drivs av många olika aktörer? Tex barn, presymtomatiska, superspridare, asymtomatiska osv ? Ja det är till och med troligt att så är fallet. Så när FHM basunerar ut att den och den gruppen inte är "drivande" så ta det för vad det är. Svammel som råkar passa den valda stratergin,
Från den smittspårning som gjorts vet man att spridningen i första hand är inom familjen och i andra hand på arbetsplatser. Eftersom man inte ska praktisera avstånd med sina egna barn så spelar det ingen roll om spridningen inom familjen är asymtomatisk, presymtomatisk eller symtomatisk. Det finns ju också kända fall när folk har gått till jobbet med symtom.
Ulltand skrev:
FHM har pekat på vad som är drivande, bla kollektivtrafik och stora folksamlingar. Personligen tycker jag det känns rimligt att sätta in åtgärder för de har mest effekt och gör minst skada.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Herregud, varför dra upp något som sas för 6 månader sen. Alla har väl lärt sig saker sen dess.Ulltand skrev:
Dessutom sattes alla som kom med flyget från Wuhan den 2 februari i karantän.
Ska jag tolka det som att ett sex månader gammalt uttalande på en presskonferens gör att alla på FHM är idioter, medan ryssarna som planerar att köra en fas-3:a i en hel vecka och sen släppa ett vaccin inte är det? För du har ju fortfarande inte svarat på frågan jag ställde.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Du får tolka det som du vill. Jag tolkar det som att den som uttalar det saknar adekvat kunskap om smittspridning.T tanaris skrev:
Jag har aldrig uttalat mig om ryssarna gör rätt eller fel. Bara förklarat för Birgitt att det nödvändigtvis inte behöver vara "galet" att göra så. Allt beror på omständigheterna som jag inte känner i detalj.
Tråden är så lång, kan du inte tar den obesvarade frågan ingen, tack?
