Status
Inte öppen för fler kommentarer.
På tal om vaccintestning och etik. Human challange är en omdebatterad oetisk metod. :oops:
Det är dock tveksamt om man skulle tjäna någon tid.
Drar man ner på antalet som får vaccinet så vet man heller inte hur säkert det (risken för biverkningar).
Hundreds of people volunteer to be infected with coronavirus [Nature]
För att se aktuellt antal frivilliga, se tex https://1daysooner.org/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
32665 frivilliga försökskaniner från 140 länder just nu. 140 länder, då borde det vara några från Sverige. Själv avstår jag, men någon här kanske anmält sig eller kommer göra?
 
Veckouppdatering. Sverige har haft liknande lutning på kurvan sedan 3 juli med ca 70 döda per vecka. Antalet inlaggda på sjukhus i region Stockholm har också planat ut. Verkar inte som Coviden vill släppa greppet helt.

Linjediagram visar antal dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Norden över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Veckouppdatering. Sverige har haft liknande lutning på kurvan sedan 3 juli med ca 70 döda per vecka. Antalet inlaggda på sjukhus i region Stockholm har också planat ut. Verkar inte som Coviden vill släppa greppet helt.

[bild]
Igår var det väl som det var ovanligt många rapporterade dödsfall och nästan alla av dem hade avlidit för mer än en månad sen. Det var väl en större samkörning mellan registren då.

Antalet som vi verkligen vet har avlidit sen den 23/7 är 8 st.

Antalet inlagda på sjukhus i Stockholm minskar sen lång tid. Från dagens rapport:
11 patienter med covid-19 vårdas just nu i intensivvård vid akutsjukhus. Därutöver vårdas 58 patienter med covid-19 på akutsjukhus eller geriatriskt sjukhus. Totalt vårdas 69 patienter med covid-19 i olika former av sjukhusvård. Vilket är 19 färre än vid senaste lägesrapporten 27 juli.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/

Man kan också jämföra minskningen med 19 med att det under samma period har skrivits ut 17 st friska och 3 avlidit. Det är alltså mycket få som har lagts in de sista dagarna. En las in på IVA den 27 juli, ingen sen dess och då var det en vecka sen gången innan enligt https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ .

Men naturligtvis pågår det smittspridning i Sverige, så lätt utrotar man inte en smittsam sjukdom.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Från lördag öppnar Danmark gränsen till och från hela Sverige, dock ska man ju fortfarande ha en anledning till att resa dit t.ex. bokat minst 6 övernattningar, om man inte bor i de tre gränsregionerna. Detta eftersom Sverige nu ligger under gränsvärdet 20 nya fall per 100 000 innevånare de senaste 14 dagarna.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/danmark-oppnar-gransen-for-hela-sverige/
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Du menar som att viruset inte smittar asymtomatiskt eller presymtomatiskt?

Nej det är ingen sannoliketsbedömning alls, bara dumt.
Ja, precis så. Nu har de ju aldrig påstått det, utan att det inte är en drivande faktor. Alltså en riskbedömning. Så jag antar att frågan du inte svarade på kvarstår.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ja, precis så. Nu har de ju aldrig påstått det, utan att det inte är en drivande faktor. Alltså en riskbedömning. Så jag antar att frågan du inte svarade på kvarstår.

Det är intressant att fundera lite över vad FHM menar med "drivande" i smittspridningen?

I vilket fall så använder man begreppet flitigt i den meningen att det inte är värt att bekämpa det som inte är "drivande"

Så som det vore någon inbyggd mekanism att en grupp är drivande och alla andra av underordnat betydelse.

Vilken är då den drivande gruppen? På det har FHM inte gett något svar,

Kan det vara så att smittan totalt drivs av många olika aktörer? Tex barn, presymtomatiska, superspridare, asymtomatiska osv ? Ja det är till och med troligt att så är fallet. Så när FHM basunerar ut att den och den gruppen inte är "drivande" så ta det för vad det är. Svammel som råkar passa den valda stratergin,
 
  • Gilla
  • Wow
Snailman och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ja, precis så. Nu har de ju aldrig påstått det, utan att det inte är en drivande faktor. Alltså en riskbedömning. Så jag antar att frågan du inte svarade på kvarstår.

Bara för att du ska få saken rätt så har FHM sagt att har man inga symtom så är man frisk. GD den 31 januari på pressonferens. Och därför behöver ingen från Wuhan sitta i karantän. Logiskt men fel i sak.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är intressant att fundera lite över vad FHM menar med "drivande" i smittspridningen?

I vilket fall så använder man begreppet flitigt i den meningen att det inte är värt att bekämpa det som inte är "drivande"

Så som det vore någon inbyggd mekanism att en grupp är drivande och alla andra av underordnat betydelse.

Vilken är då den drivande gruppen? På det har FHM inte gett något svar,

Kan det vara så att smittan totalt drivs av många olika aktörer? Tex barn, presymtomatiska, superspridare, asymtomatiska osv ? Ja det är till och med troligt att så är fallet. Så när FHM basunerar ut att den och den gruppen inte är "drivande" så ta det för vad det är. Svammel som råkar passa den valda stratergin,
Står för den huvudsakliga spridningen.

Från den smittspårning som gjorts vet man att spridningen i första hand är inom familjen och i andra hand på arbetsplatser. Eftersom man inte ska praktisera avstånd med sina egna barn så spelar det ingen roll om spridningen inom familjen är asymtomatisk, presymtomatisk eller symtomatisk. Det finns ju också kända fall när folk har gått till jobbet med symtom.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är intressant att fundera lite över vad FHM menar med "drivande" i smittspridningen?


Vilken är då den drivande gruppen? På det har FHM inte gett

FHM har pekat på vad som är drivande, bla kollektivtrafik och stora folksamlingar. Personligen tycker jag det känns rimligt att sätta in åtgärder för de har mest effekt och gör minst skada.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bara för att du ska få saken rätt så har FHM sagt att har man inga symtom så är man frisk. GD den 31 januari på pressonferens. Och därför behöver ingen från Wuhan sitta i karantän. Logiskt men fel i sak.
Herregud, varför dra upp något som sas för 6 månader sen. Alla har väl lärt sig saker sen dess.

Dessutom sattes alla som kom med flyget från Wuhan den 2 februari i karantän.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Bara för att du ska få saken rätt så har FHM sagt att har man inga symtom så är man frisk. GD den 31 januari på pressonferens. Och därför behöver ingen från Wuhan sitta i karantän. Logiskt men fel i sak.
Ska jag tolka det som att ett sex månader gammalt uttalande på en presskonferens gör att alla på FHM är idioter, medan ryssarna som planerar att köra en fas-3:a i en hel vecka och sen släppa ett vaccin inte är det? För du har ju fortfarande inte svarat på frågan jag ställde.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
FHM har pekat på vad som är drivande, bla kollektivtrafik och stora folksamlingar. Personligen tycker jag det känns rimligt att sätta in åtgärder för de har mest effekt och gör minst skada.

Är det din tolkning eller har man uttalt det? Länka gärna i så fall, tack!
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Är det din tolkning eller har man uttalt det? Länka gärna i så fall, tack!
Varför tror du att stora folksamlingar är förbjudna och varför det ständigt tjatas om att det inte ska vara trängsel i kollektivtrafiken (som man därför ska undvika)?
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ska jag tolka det som att ett sex månader gammalt uttalande på en presskonferens gör att alla på FHM är idioter, medan ryssarna som planerar att köra en fas-3:a i en hel vecka och sen släppa ett vaccin inte är det? För du har ju fortfarande inte svarat på frågan jag ställde.
Du får tolka det som du vill. Jag tolkar det som att den som uttalar det saknar adekvat kunskap om smittspridning.

Jag har aldrig uttalat mig om ryssarna gör rätt eller fel. Bara förklarat för Birgitt att det nödvändigtvis inte behöver vara "galet" att göra så. Allt beror på omständigheterna som jag inte känner i detalj.

Tråden är så lång, kan du inte tar den obesvarade frågan ingen, tack?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.