2 357 990 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vilket är ganska förståeligt eftersom risken för att unga ska drabbas hårt av sjukdomen är ganska låg. Inte så konstigt att de "tar risken".BirgitS skrev:
I början av pandemin så var det en del äldre som tyckte att de var så friska och krya att de inte inte tyckte att de behövde isolera sig för de trodde inte att de skulle kunna drabbas så hårt om de blev sjuka så de var ute som vanligt.
Så det är nog bara mänskligt beteende och individuell riskbedömning för egen del det handlar om.
BirgitS skrev:
Visst kan man ha det. Det finns ju datat från fas 1 och 2 vilket ger en statistisk avgärnsning till ett värsta scenario.
Bevisligen. Du har fel. Igen. Du har ibland lite svårt med kontexten. Försök att läsa artikeln igen. Även intervjun. Hans Kluge talar om unga, 20-39 år. Men visst du kan fortsätta tänka dig skolbarnen som har gatufest. Fast dessa barn ritar inte med asfaltskritor direkt.optimum skrev:
Hans Kluge, WHO’s regional director for Europe, said that “we see from reports both nationally and sub-nationally that now the spike in cases in quite a number of countries is primarily in age cohorts between 20 and 39”.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontext
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Fas 3 är just till för att undersöka effektivitet och säkerhet. Innan fas 3 vet man inte ens om vaccinet skyddar något i praktiken, man har endast indikationer. Det är först i fas 3 som man testar på tillräckligt många människor för att veta hur vanliga biverkningar är.Ulltand skrev:
Din andra mening låter helt obegriplig för mig. Testar man på 100 friska och relativt unga personer har man inte den minsta aning om vaccinet kommer att göra att 1 procent av de vaccinerade som är över 70 år dör av det. Man vet inte ens om de äldre kommer att vara skyddade av vaccinet över huvud taget och inte bara ger dem diverse biverkningar.
Man har sett att smittspridningen, nya fall, är väldigt hög bland yngre och det stämmer dåligt med att det tidigare var mest äldre som blivit sjuka. Eller så är det bara ett resultat av att man testar fler och får tag på smittade utan eller med milda symptom. Vet vi åldern på de som drog in smittan på äldreboenden? Ok, nu spekulerar jag...
När man spårat smittkluster i Japan har man sett att många startas av unga (vuxna). Primary case patients.
Researchers narrowed down 22 people who likely started clusters outside hospitals. Half of them were between 20-39 years old.
Clusters of Coronavirus Disease in Communities, Japan, January–April 2020, [CDC]
Denna studie är anger ökningen av smittade till 20%-30% i grupperna 0-19 och 20-39.
COVID-19 Confirmed Case Incidence Age Shift to Young Persons Age 0-19 and 20-39 Years Over Time: Washington State March - April 2020 [medRxiv]
När man spårat smittkluster i Japan har man sett att många startas av unga (vuxna). Primary case patients.
Researchers narrowed down 22 people who likely started clusters outside hospitals. Half of them were between 20-39 years old.
Clusters of Coronavirus Disease in Communities, Japan, January–April 2020, [CDC]
Denna studie är anger ökningen av smittade till 20%-30% i grupperna 0-19 och 20-39.
COVID-19 Confirmed Case Incidence Age Shift to Young Persons Age 0-19 and 20-39 Years Over Time: Washington State March - April 2020 [medRxiv]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Fick intrycket av att man misstänker sånt i en del av de nya utbrotten i Spanien också, att någon ung vuxen som smittar har varit med på en familje/släktsammankomst och då smittat ett flertal varav en del blir mer sjuka så att de testas.blackarrow skrev:
Man har sett att smittspridningen, nya fall, är väldigt hög bland yngre och det stämmer dåligt med att det tidigare var mest äldre som blivit sjuka. Eller så är det bara ett resultat av att man testar fler och får tag på smittade utan eller med milda symptom. Vet vi åldern på de som drog in smittan på äldreboenden? Ok, nu spekulerar jag...
När man spårat smittkluster i Japan har man sett att många startas av unga (vuxna). Primary case patients.
Researchers narrowed down 22 people who likely started clusters outside hospitals. Half of them were between 20-39 years old.
Clusters of Coronavirus Disease in Communities, Japan, January–April 2020, [CDC]
Denna studie är anger ökningen av smittade till 20%-30% i grupperna 0-19 och 20-39.
COVID-19 Confirmed Case Incidence Age Shift to Young Persons Age 0-19 and 20-39 Years Over Time: Washington State March - April 2020 [medRxiv]
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Egentligen, ur ett psykologiskt perspektiv, är det ju inte oväntat eller oförståeligt att man ser ökad spridning och ökat antal fall hos unga vuxna/20-30-åringar:
Detta är en åldersgrupp som vanligen lever ett aktivt socialt liv.
De har i många fall inte egen familj än.
De har de inga föräldrar som kan hålla ordning på dem (eller rättare sagt, de lyssnar nog men gör som de själva vill).
Samtidigt visar data att detta är en åldersgrupp som vanligen drabbas lindrigt-mycket lindrigt.
Egentligen är det inte alls underligt att det är denna grupp som först återgår till normala vanor och umgängesformer. Och därmed bidrar till ökat antal fall.
Gissar att de flesta som är 30+ kommer ihåg hur åren mellan 20 och 30 var.....
Detta är en åldersgrupp som vanligen lever ett aktivt socialt liv.
De har i många fall inte egen familj än.
De har de inga föräldrar som kan hålla ordning på dem (eller rättare sagt, de lyssnar nog men gör som de själva vill).
Samtidigt visar data att detta är en åldersgrupp som vanligen drabbas lindrigt-mycket lindrigt.
Egentligen är det inte alls underligt att det är denna grupp som först återgår till normala vanor och umgängesformer. Och därmed bidrar till ökat antal fall.
Gissar att de flesta som är 30+ kommer ihåg hur åren mellan 20 och 30 var.....
Modelleringen sammanställdes i en pre-print-artikel som laddades upp här:Ulltand skrev:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1
BirgitS skrev:
Fas 3 är just till för att undersöka effektivitet och säkerhet. Innan fas 3 vet man inte ens om vaccinet skyddar något i praktiken, man har endast indikationer. Det är först i fas 3 som man testar på tillräckligt många människor för att veta hur vanliga biverkningar är.
Din andra mening låter helt obegriplig för mig. Testar man på 100 friska och relativt unga personer har man inte den minsta aning om vaccinet kommer att göra att 1 procent av de vaccinerade som är över 70 år dör av det. Man vet inte ens om de äldre kommer att vara skyddade av vaccinet över huvud taget och inte bara ger dem diverse biverkningar.
Det finns inte "tilllräckligt många" skrivet i sten. Ju fler dess bättre så klart. I en fas två studie med några hundra deltagare där ingen får en alvarlig biverkan av vaccinet kan man så klart jämföra med ett förväntat sjudomsresultat med flera 10 % svårt sjuka och något dödsfall. Är man lite smart när man designar en fas två studie (där man inte planerar en fas 3) så tar man upp antalet deltagare till kanske ett par tusen. Så får man ännu bättre data att jämföra med sjukdom i Covid.
Till denna bedömning läggs ju andra faktorer in som tex hur rysk sjukvård, ekonomi mm klara av en pandemi. Olika länder har olika förutsättningar.
Klart kan också finnas en politisk aspekt i detta.
Vi får väl snart se den ryska datan. Har vi riktigt tur är det kanske ett toppvaccin som är enkelt att franmställa ( det sista tycke jag man hintade om). Men rysk forskning har ju inte den högsta statusen direkt.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Rysk forskning har dåligt rykte eftersom den i många fall är dålig (eller rent av urdålig) i den bemärkelsen att den i fruktansvärt många fall inte uppfyller de kriterier som normal används för att garantera kvalitet, etik och reproducerbarhet inom forskning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Du vet väl om att Astra Zeneca planerar att ha minst 50 000 människor i fas 3 för sitt vaccin. Det behövs för att man ska kunna får fram relevant statistik för effektivitet och säkerhet. Dessutom måste det ske i länder med hög smittspridning så att tillräckligt många blir smittade.Ulltand skrev:
Det finns inte "tilllräckligt många" skrivet i sten. Ju fler dess bättre så klart. I en fas två studie med några hundra deltagare där ingen får en alvarlig biverkan av vaccinet kan man så klart jämföra med ett förväntat sjudomsresultat med flera 10 % svårt sjuka och något dödsfall. Är man lite smart när man designar en fas två studie (där man inte planerar en fas 3) så tar man upp antalet deltagare till kanske ett par tusen. Så får man ännu bättre data att jämföra med sjukdom i Covid.
Till denna bedömning läggs ju andra faktorer in som tex hur rysk sjukvård, ekonomi mm klara av en pandemi. Olika länder har olika förutsättningar.
Klart kan också finnas en politisk aspekt i detta.
Vi får väl snart se den ryska datan. Har vi riktigt tur är det kanske ett toppvaccin som är enkelt att franmställa ( det sista tycke jag man hintade om). Men rysk forskning har ju inte den högsta statusen direkt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
På tal om den evinnerliga diskussionen om munskydd så var det uppe på dagens presskonferens med FHM:
Rekommendationerna om att jobba hemifrån när det går kvarstår under hösten.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.28
Rekommendationerna om att jobba hemifrån när det går kvarstår under hösten.