Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
En kritisk genomgång av den underligt uppiskade COVID-19-skräcken i USA:

 
  • Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Enligt WHO är det unga som driver på smittspridningen av coronan.
De borde nog prata med Anders Tegnell som har helt andra uppgifter om att det inte är så.

Intressant nyhet nu när skolorna snart drar igång här i Sverige.
Eller är det så att svenska barn inte smittar som andra länders barn?
Någon som sett någon vetenskaplig studie om att unga INTE smittar så bra?

"WHO: Unga människor ligger bakom ökningen"

"Ökade antal coronafall bland unga driver på toppar i smittspridningen i Europa, enligt Världshälsoorganisationen, WHO.

WHO varnar nu för att kommunikationen med unga om riskerna med corona måste förbättras för att stoppa spridningen."


[länk]
Det gäller ju inte barn utan de unga vuxna mellan 20 och 30 år som inte längre håller avstånd när de umgås med sina jämnåriga på barer etc. Precis som man ser dem göra i Sverige.
 
  • Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu tror FGM inte längre på någon andra våg av covid19.

Och precis som Björn Olsson sagt i flera månader nu, börjar även FHM prata om kluster smitta.

Det som det skrivs om i Tyskland och kallas en andra våg skulle jag snarare kalla att det är vad som händer när fördämningarna till första vågen brister och vågen fortsätter. Ett exempel på hur begreppet andra vågen används på fel sätt.


[länk]
Det finns ingen exakt definition av vad en våg är i dessa sammanhang och därmed så kan länder och personer mena olika saker med dem.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Enligt WHO är det unga som driver på smittspridningen av coronan.
De borde nog prata med Anders Tegnell som har helt andra uppgifter om att det inte är så.

Intressant nyhet nu när skolorna snart drar igång här i Sverige.
Eller är det så att svenska barn inte smittar som andra länders barn?
Någon som sett någon vetenskaplig studie om att unga INTE smittar så bra?

"WHO: Unga människor ligger bakom ökningen"

"Ökade antal coronafall bland unga driver på toppar i smittspridningen i Europa, enligt Världshälsoorganisationen, WHO.

WHO varnar nu för att kommunikationen med unga om riskerna med corona måste förbättras för att stoppa spridningen."


[länk]
Nu vänder du ju till en artikel så att den passar dina syften. Du pratar om svenska skolbarn, medan originalintervjun och artiklarna (och även Expressens) beskriver gatufester med unga människor runt 30. Är det hederligt, Herr Optimum? kanske om man gick 2 år i varje klass som en viss författare...
 
  • Gilla
  • Haha
Kurtivan och 9 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ingen exakt definition av vad en våg är i dessa sammanhang och därmed så kan länder och personer mena olika saker med dem.
Då är det på hög tid att någon ljuger ihop en exakt definition ;) Som Pippi Långstrump skulle ha sagt.
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Då är det på hög tid att någon ljuger ihop en exakt definition ;) Som Pippi Långstrump skulle ha sagt.
Som killen jag snackade med som påstod att INGA epidemier går i vågor, utan med olika spridningshastighet :thinking: :crysmile:
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommer ni ihåg när den här tråden handlade om fantasifulla kvantitativa modeller? De där modellerna som fick UK att stänga ned. Nu med riktiga data kan vi utvärdera om modellerna hade någon förankring alls i verkligheten.

I sammanfattning kan man väl återanvända Johan Gieseckes omdöme: Not very good.

[bild]

[länk]

Scenarier långt ifrån verkligheten. Men gjorde forskarna några modeller för en lock own också? Hade varit intressant att jämföra dessa. Jag tolkar grafen som tre alterantiv där viruset härjar fritt?
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du det som CNN skriver så här om?
[länk]

Rent principiellt anser jag att man inte kan kombinera fas 3 och allmän tillgänglighet. Det blir ju bara som en jättestor fas 3 för att se vad det blir för effekt och biverkningar. Det är fullkomligt vansinne att låta allmänheten agera försökskaniner i stor skala och att godkänna ett vaccin utan att det har blivit testat av tillräckligt många. Absolut ingen försiktighetsprincip.

Detta har inte med försiktighetspricipen att göra. Här jämför man två risker och gör ett aktivt val.
Man räknar på antalet döda ect och andra konsekvenser av Covid mot sannolikher för skador från biverkninmgar.

Rätt eller fel men vansinne är det inte.

Ska bli spännande att ta del av de studier som utlovats i början av augusti.
 
  • Gilla
zenblom
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Detta har inte med försiktighetspricipen att göra. Här jämför man två risker och gör ett aktivt val.
Man räknar på antalet döda ect och andra konsekvenser av Covid mot sannolikher för skador från biverkninmgar.

Rätt eller fel men vansinne är det inte.
Du menar som FHM med till visshet gränsande sannolikhet gjort även för sina beslut och rekommendationer?

Hur kommer det sig att du tycker att ryssarna har mer svängutrymme i sina riskanalyser?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Detta har inte med försiktighetspricipen att göra. Här jämför man två risker och gör ett aktivt val.
Man räknar på antalet döda ect och andra konsekvenser av Covid mot sannolikher för skador från biverkninmgar.

Rätt eller fel men vansinne är det inte.

Ska bli spännande att ta del av de studier som utlovats i början av augusti.
Problemet är ju att man inte har en susning om sannolikheten för skador från biverkningar innan man har gjort fas 3 och därmed i detta läge inte kan jämföra två risker.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller ju inte barn utan de unga vuxna mellan 20 och 30 år som inte längre håller avstånd när de umgås med sina jämnåriga på barer etc. Precis som man ser dem göra i Sverige.
Var hittar du uppgiften att det är i åldern 20-30 år?
 
optimum
J Jocke Best skrev:
Nu vänder du ju till en artikel så att den passar dina syften. Du pratar om svenska skolbarn, medan originalintervjun och artiklarna (och även Expressens) beskriver gatufester med unga människor runt 30. Är det hederligt, Herr Optimum? kanske om man gick 2 år i varje klass som en viss författare...
Det står unga.
Barn är också unga.
Vuxna är väl då man börjar vara runt 20 år.

Svårt?
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Var hittar du uppgiften att det är i åldern 20-30 år?
Det har framgått på andra sidor som hänvisar till samma uttalande. T.ex.:
Dr Hans Kluge, WHO's regional director for Europe, said that "we see from reports both nationally and sub-nationally that now the spike in cases in quite a number of countries is primarily in age cohorts between 20 and 39".
https://www.euronews.com/2020/07/29...g-europeans-are-contracting-covid-19-says-who
 
  • Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det står unga.
Barn är också unga.
Vuxna är väl då man börjar vara runt 20 år.

Svårt?
Det är nog bara du som gör den tolkningen.
Svårt?
Ja, för vissa......
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.