2 358 435 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Lite datum och info om Ryska Gamaleya vaccinet.
Fas 2 studierna ska vara avslutade 2/8.
3/8 eller senare skall fas 3 studier påbörjas.
Man siktar på 10/8 för godkännande av vaccinet efter dess 2 studierna, sen vaccinering av sjukvårdspersonal i riskgrupper.
I början av 2021 planerar man för 200 miljoner doser.
Russia aims to become world’s first country to approve coronavirus vaccine — CNN [TASS]
Russia may approve world’s first COVID-19 vaccine for public use by mid-August: Report [Times Now, India]
Gamaleya vaccine, finansieras av Russian Direct Investment Fund och backas upp av militären.
Förra veckan slutfördes en fas 1 studie om 40 personer. Militär personal var involverad.
Om det var höjdare eller soldater framgår ej, men höga politiker, företagare och företagsledare har haft tillgång till vaccin sen i April.
Fas 3 studier kommer att starta på tusentals personer i Ryssland, Saudi Arabien och United Arab Emirates.
Vaccinleveranser i september.
Vaccinet är ett vector vaccin med spikeprotein från SARS-CoV-2.
Alltså samma princip som Oxford/AstraZenecas vaccin. [Min anm]
Scores of Russian elite have been given experimental Covid vaccine since April [ThePrint, 20/7-20]
Fas 2 studierna ska vara avslutade 2/8.
3/8 eller senare skall fas 3 studier påbörjas.
Man siktar på 10/8 för godkännande av vaccinet efter dess 2 studierna, sen vaccinering av sjukvårdspersonal i riskgrupper.
I början av 2021 planerar man för 200 miljoner doser.
Russia aims to become world’s first country to approve coronavirus vaccine — CNN [TASS]
Russia may approve world’s first COVID-19 vaccine for public use by mid-August: Report [Times Now, India]
Gamaleya vaccine, finansieras av Russian Direct Investment Fund och backas upp av militären.
Förra veckan slutfördes en fas 1 studie om 40 personer. Militär personal var involverad.
Om det var höjdare eller soldater framgår ej, men höga politiker, företagare och företagsledare har haft tillgång till vaccin sen i April.
Fas 3 studier kommer att starta på tusentals personer i Ryssland, Saudi Arabien och United Arab Emirates.
Vaccinleveranser i september.
Vaccinet är ett vector vaccin med spikeprotein från SARS-CoV-2.
Alltså samma princip som Oxford/AstraZenecas vaccin. [Min anm]
Scores of Russian elite have been given experimental Covid vaccine since April [ThePrint, 20/7-20]
På vilket sätt är det fel sätt? Du får nog specificera vad du menar så folk slipper gissa.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu tror FGM inte längre på någon andra våg av covid19.
Och precis som Björn Olsson sagt i flera månader nu, börjar även FHM prata om kluster smitta.
Det som det skrivs om i Tyskland och kallas en andra våg skulle jag snarare kalla att det är vad som händer när fördämningarna till första vågen brister och vågen fortsätter. Ett exempel på hur begreppet andra vågen används på fel sätt.
[länk]
Redigerat av moderator:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Du menar att jag tycker/tror hur det är fel att de kallar det en andra våg?tusenett skrev:
Första vågen är inte över än de har bara hållit tillbaka den.
Det var bra att han pratade om kluster smitta redan då. Men hur tog FHM hänsyn till det i sina råd?
På vilket sätt tog de inte hänsyn till det menar du?Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Här är en kille, som var före sin tid. Två hål i munskyddet och voilàAnna_H skrev:
https://images.app.goo.gl/di7YxVsMBUnaxGkf8
Det skulle den säkert göra. Men dåtusenett skrev:
jag själv använder munskudd där det är mycket folk, vet jag hur opraktiskt det är. Så att använda det hela dagen, låter sig inte göras.
Det kallas för "projektion".D djac skrev:Jag tycker lite synd om Björn, han har nog underliggande problem. Han har liksom hakat upp sig på att kritisera, de eventuella förslag han själv kommer med är samma hela tiden och antingen välkänt verkningslösa, för sent osv, eller olagliga. Nä, han mår nog inte så bra, eventuellt religiös, synd om honom.
"en term som används inom psykologin för att beskriva en försvarsmekanism som en person begagnar sig av då den inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra personer eller sin omgivning dessa egenskaper för att försvara sin självbild."
Staffan
Enligt WHO är det unga som driver på smittspridningen av coronan.
De borde nog prata med Anders Tegnell som har helt andra uppgifter om att det inte är så.
Intressant nyhet nu när skolorna snart drar igång här i Sverige.
Eller är det så att svenska barn inte smittar som andra länders barn?
Någon som sett någon vetenskaplig studie om att unga INTE smittar så bra?
"WHO: Unga människor ligger bakom ökningen"
"Ökade antal coronafall bland unga driver på toppar i smittspridningen i Europa, enligt Världshälsoorganisationen, WHO.
WHO varnar nu för att kommunikationen med unga om riskerna med corona måste förbättras för att stoppa spridningen."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/morka-dygnet-hogsta-dodssiffran-sedan-maj/
De borde nog prata med Anders Tegnell som har helt andra uppgifter om att det inte är så.
Intressant nyhet nu när skolorna snart drar igång här i Sverige.
Eller är det så att svenska barn inte smittar som andra länders barn?
Någon som sett någon vetenskaplig studie om att unga INTE smittar så bra?
"WHO: Unga människor ligger bakom ökningen"
"Ökade antal coronafall bland unga driver på toppar i smittspridningen i Europa, enligt Världshälsoorganisationen, WHO.
WHO varnar nu för att kommunikationen med unga om riskerna med corona måste förbättras för att stoppa spridningen."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/morka-dygnet-hogsta-dodssiffran-sedan-maj/
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Hur definierar WHO ”unga”?
Gissningsvis något bredare än termen ”barn” eftersom man annars skulle sagt barn.
Mtp att vi alltid ser en ökning av förkylningar i samband m stt terminerna börjar lär det vara samma m COVID-19. Men gissningsvis kommer det märkas främst på gymnasiet och kanske ännu mer på komvux och universitet/högskolor.
Gissningsvis något bredare än termen ”barn” eftersom man annars skulle sagt barn.
Mtp att vi alltid ser en ökning av förkylningar i samband m stt terminerna börjar lär det vara samma m COVID-19. Men gissningsvis kommer det märkas främst på gymnasiet och kanske ännu mer på komvux och universitet/högskolor.
Redigerat: