Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Lite datum och info om Ryska Gamaleya vaccinet.

Fas 2 studierna ska vara avslutade 2/8.
3/8 eller senare skall fas 3 studier påbörjas.
Man siktar på 10/8 för godkännande av vaccinet efter dess 2 studierna, sen vaccinering av sjukvårdspersonal i riskgrupper.
I början av 2021 planerar man för 200 miljoner doser. :surprised:
Russia aims to become world’s first country to approve coronavirus vaccine — CNN [TASS]
Russia may approve world’s first COVID-19 vaccine for public use by mid-August: Report [Times Now, India]

Gamaleya vaccine, finansieras av Russian Direct Investment Fund och backas upp av militären.
Förra veckan slutfördes en fas 1 studie om 40 personer. Militär personal var involverad.
Om det var höjdare eller soldater framgår ej, men höga politiker, företagare och företagsledare har haft tillgång till vaccin sen i April. :surprised:
Fas 3 studier kommer att starta på tusentals personer i Ryssland, Saudi Arabien och United Arab Emirates.
Vaccinleveranser i september.
Vaccinet är ett vector vaccin med spikeprotein från SARS-CoV-2.
Alltså samma princip som Oxford/AstraZenecas vaccin. [Min anm]
Scores of Russian elite have been given experimental Covid vaccine since April [ThePrint, 20/7-20]
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
3/8 eller senare skall fas 3 studier påbörjas.
Man siktar på 10/8 för godkännande av vaccinet efter dess 2 studierna,
Vad hoppas man hitta för biverkningar på mindre än en vecka?
 
tusenett skrev:
...vi har dem under hakan, eller så är de till och med, som jag sett några exempel på, placerade över pannan.”
Jag väntar fortfarande på den vetenskapliga studien som visar att smittspridningen ökar om man går runt med ett munskydd i pannan.
 
  • Gilla
  • Haha
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
P
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu tror FGM inte längre på någon andra våg av covid19.

Och precis som Björn Olsson sagt i flera månader nu, börjar även FHM prata om kluster smitta.

Det som det skrivs om i Tyskland och kallas en andra våg skulle jag snarare kalla att det är vad som händer när fördämningarna till första vågen brister och vågen fortsätter. Ett exempel på hur begreppet andra vågen används på fel sätt.


[länk]
På vilket sätt är det fel sätt? Du får nog specificera vad du menar så folk slipper gissa.
 
Redigerat av moderator:
useless useless skrev:
Vad hoppas man hitta för biverkningar på mindre än en vecka?
Jag tolkar det som att myndigheterna ska analysera hur fas 2 studien i en vecka innan de fattar beslut.
Ryssarna verkar inte bry sig så mycket om västs långsamma och tidsödande vaccintester.
 
tusenett skrev:
På vilket sätt är det fel sätt? Tegnell pratade väl om klustersmitta redan i maj?
Du menar att jag tycker/tror hur det är fel att de kallar det en andra våg?

Första vågen är inte över än de har bara hållit tillbaka den.

Det var bra att han pratade om kluster smitta redan då. Men hur tog FHM hänsyn till det i sina råd?
 
P
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Du menar att jag tycker/tror hur det är fel att de kallar det en andra våg?

Första vågen är inte över än de har bara hållit tillbaka den.

Det var bra att han pratade om kluster smitta redan då. Men hur tog FHM hänsyn till det i sina råd?
På vilket sätt tog de inte hänsyn till det menar du?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
På vilket sätt tog de inte hänsyn till det menar du?
Jag frågade om de gjorde det jag påstod det inte :)

God natt!
 
P
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag frågade om de gjorde det jag påstod det inte :)

God natt!
Så du kastade bara ur dig en fråga och förväntade dig att någon på forumet svarar? Jag föreslår att du tar reda på svaret själv och upplyser oss andra om svaret verkar intressant och för tråden framåt
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Eftersom det är vanligt att smittan sprids i hemmet kanske FHM borde rekommendera alla att ha munskydd hemma, speciellt när man är inomhus, vad tror du om den idén? Det borde väl minska smittspridningen?
Det skulle den säkert göra. Men då
jag själv använder munskudd där det är mycket folk, vet jag hur opraktiskt det är. Så att använda det hela dagen, låter sig inte göras.
 
Staffans2000
D djac skrev:
Jag tycker lite synd om Björn, han har nog underliggande problem. Han har liksom hakat upp sig på att kritisera, de eventuella förslag han själv kommer med är samma hela tiden och antingen välkänt verkningslösa, för sent osv, eller olagliga. Nä, han mår nog inte så bra, eventuellt religiös, synd om honom.
Det kallas för "projektion".

"en term som används inom psykologin för att beskriva en försvarsmekanism som en person begagnar sig av då den inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra personer eller sin omgivning dessa egenskaper för att försvara sin självbild."

Staffan
 
optimum
Enligt WHO är det unga som driver på smittspridningen av coronan.
De borde nog prata med Anders Tegnell som har helt andra uppgifter om att det inte är så.

Intressant nyhet nu när skolorna snart drar igång här i Sverige.
Eller är det så att svenska barn inte smittar som andra länders barn?
Någon som sett någon vetenskaplig studie om att unga INTE smittar så bra?

"WHO: Unga människor ligger bakom ökningen"

"Ökade antal coronafall bland unga driver på toppar i smittspridningen i Europa, enligt Världshälsoorganisationen, WHO.

WHO varnar nu för att kommunikationen med unga om riskerna med corona måste förbättras för att stoppa spridningen."


https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/morka-dygnet-hogsta-dodssiffran-sedan-maj/

 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
- - -
Eller är det så att svenska barn inte smittar som andra länders barn?
Kan vara. Svenska barn sitter ju bara hemma och spelar Fortnite på datorn hela dagarna...;)
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Hur definierar WHO ”unga”?
Gissningsvis något bredare än termen ”barn” eftersom man annars skulle sagt barn.

Mtp att vi alltid ser en ökning av förkylningar i samband m stt terminerna börjar lär det vara samma m COVID-19. Men gissningsvis kommer det märkas främst på gymnasiet och kanske ännu mer på komvux och universitet/högskolor.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.