2 358 551 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
https://www.regeringen.se/pressmedd...ngen-presenterar-stod-till-kollektivtrafiken/tusenett skrev:Ja, antingen får de sluta köra de olönsamma rutterna, fördubbla priserna eller så får någon (staten/skattebetalarna?) betala den utökade kostnaden det innebär att köra med halvfulla fordon. Det borde inte vara svårare än så.
Det är så många andra som fått bidrag och statligt stöd pga corona så att kollektivtrafiken får det borde inte vara konstigt alls.
Från boken ”Pandemi: Myterna, fakta, hoten”tusenett skrev:Det är det jag menar, han har som det verkar omvärderat sina åsikter och jag har inga som helst problem med det. Jag skulle uppriktigt vilja veta vad som fått honom att göra det.
WHO t.ex. påstår själva att evidensläget inte är speciellt starkt men gått ut med vissa rekommendationer i alla fall. Vilken analys har Björn Olsen gjort, vilken ny kunskap har övertygat honom och fått honom att byta åsikt i frågan skulle vara intressant att veta. Att en massa andra länder infört munskydd är i princip bara politik och det borde inte påverka Björn Olsen, jag har högre tankar om honom än så.
Av
Björn Olsen 2020
”Förutom de avancerade munskydd som används i vården fyller de övriga ingen som helst funktion. Istället kan det vara tvärtom, de ökar risken för smitta mer än de skyddar.Vi pillrar på dem och rättar till dem, vi har dem under hakan, eller så är de till och med, som jag sett några exempel på, placerade över pannan.”
Redigerat av moderator:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Enligt vissa så har det gått bättre för länder som var tidiga med att införa mask.tusenett skrev:
Exempel på sådana länder är Taiwan, Sydkorea, Kambodja, Japan, Singapore, Hongkong.
Dessa länder har givetvis även infört andra åtgärder men alla var tidiga med att införa mask.
Detta har diskuterats tidigare.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Anna_H skrev:
Och ändå säger han att munskydd inte spelar någon roll. Det är väl precis då, när man inte KAN undvika att komma nära som skyddsutrustning och extra noggranna rutiner som det GÖR skillnad?
Verkligen en märklig kovändning. För på gatan är det ju så mycket enklare att hålla avstånd än när du jobbar inom vård, omsorg eller LSS.
Det är inte alltid lätt att hålla avstånd på gatan.useless skrev:
Mycket gissningar... Du får gärna förklara resonemanget så vi andra förstår.
Jag tolkar hans uttalanden som att de som jobbar som assistenter och vårdar folk som inte sällan tillhör riskgrupper med korta avstånd under långa perioder inte behöver munskydd. Men vanligt folk på gatan som håller avstånd och bara är nära andra människor några sekunder åt gången ska ha munskydd?
Han säger inte att han är emot att personliga assistenter använder samma typ av munskydd som övrig vård och omsorgspersonal när de jobbar.
Problemet är bara det att den typ av munskydd som han tycker att de ska använda var svåra att få tag på för personliga assistenter vid den tidpunkten då artikeln skrevs.
Tycker jag det verkar som han menar.
Redigerat:
Han säger dock i sin egen bok ”Pandemi: Myterna, fakta, hoten” som publicerades senast i mars 2020:Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är inte alltid lätt att hålla avstånd på gatan.
Han säger inte att han är emot att personliga assistenter använder samma typ av munskydd som övrig vård och omsorgspersonal när de jobbar.
Problemet är bara det att den typ av munskydd som han tycker att de ska använda var svåra att få tag på för personliga assistenter vid den tidpunkten då artikeln skrevs.
Tycker jag det verkar som han menar.
”Förutom de avancerade munskydd som används i vården fyller de övriga ingen som helst funktion. Istället kan det vara tvärtom, de ökar risken för smitta mer än de skyddar.Vi pillrar på dem och rättar till dem, vi har dem under hakan, eller så är de till och med, som jag sett några exempel på, placerade över pannan.”
Så han har uppenbart ändrat sin uppfattning om munskydd under pandemin. Det skulle vara ärligt intressant att veta hur han resonerar kring sitt byte av ståndpunkt.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
tusenett skrev:Han säger dock i sin egen bok ”Pandemi: Myterna, fakta, hoten” som publicerades senast i mars 2020:
”Förutom de avancerade munskydd som används i vården fyller de övriga ingen som helst funktion. Istället kan det vara tvärtom, de ökar risken för smitta mer än de skyddar.Vi pillrar på dem och rättar till dem, vi har dem under hakan, eller så är de till och med, som jag sett några exempel på, placerade över pannan.”
Så han har uppenbart ändrat sin uppfattning om munskydd under pandemin. Det skulle vara ärligt intressant att veta hur han resonerar kring sitt byte av ståndpunkt.
Han kanske menar att alla ska ha avancerade munskydd?tusenett skrev:Från boken ”Pandemi: Myterna, fakta, hoten”
Av
Björn Olsen 2020
”Förutom de avancerade munskydd som används i vården fyller de övriga ingen som helst funktion. Istället kan det vara tvärtom, de ökar risken för smitta mer än de skyddar.Vi pillrar på dem och rättar till dem, vi har dem under hakan, eller så är de till och med, som jag sett några exempel på, placerade över pannan.”
Men hur avancerade och dyra är egentligen dessa?
Men visst vore det intressant att få veta hur han resonerar så att man kan sluta gissa
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
EU-kommissionen har skrivit på ett kontrakt med Gilead om ett köp av det antivirala läkemedlet Veklury (remdesivir) för över 750 miljoner kronor och det räcker till ung. 30 000 patienter med allvarlig Covid-19. De första leveranserna kommer rätt tidigt i augusti och kommer att fördelas ut till olika EU-länder och UK.
Förhandlingar om ytterligare leveranser under kvartal 4 förbereds.
Under augusti ska Gilead också lämna över ytterligare data om dess effektivitet och säkerhet så att processen om ett fullständigt godkännande kan bli klart.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_1416
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 18.44
Förhandlingar om ytterligare leveranser under kvartal 4 förbereds.
Under augusti ska Gilead också lämna över ytterligare data om dess effektivitet och säkerhet så att processen om ett fullständigt godkännande kan bli klart.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_1416
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 18.44
Han har väl uppmuntrats och smickrats av någon vänlig kraft och sen gått i självspinn när han upptäckte vilken uppmärksamhet han fick.tusenett skrev:Han säger dock i sin egen bok ”Pandemi: Myterna, fakta, hoten” som publicerades senast i mars 2020:
”Förutom de avancerade munskydd som används i vården fyller de övriga ingen som helst funktion. Istället kan det vara tvärtom, de ökar risken för smitta mer än de skyddar.Vi pillrar på dem och rättar till dem, vi har dem under hakan, eller så är de till och med, som jag sett några exempel på, placerade över pannan.”
Så han har uppenbart ändrat sin uppfattning om munskydd under pandemin. Det skulle vara ärligt intressant att veta hur han resonerar kring sitt byte av ståndpunkt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Själv är jag glad att jag inte lever i ett land när myndigheterna för mig till en försökskanin utan att jag har något att säga till om.MultiMan skrev:
Jag antar att du helst skulle stått i första ledet och testa men alla fungerar inte så.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Telia har kommit ut med information från deras reseundersökning.
Med undantag av Jämtland och Härjedalen så är resandet lägre än normalt så här års. De populära resmålen Gotland, Öland och Halland har fått mer besökare de senaste veckorna men ligger fortfarande 25–30 procent lägre än förra året.
Jämtland (Åre) och Härjedalen fick ökad trafik under v. 29, t.ex. från Stockholm ökade trafiken till Åre med 34 % jämfört med förra året, och det har hållit i sig under v. 30 också.
Källa och betydligt mer info: https://www.dn.se/nyheter/sverige/trendbrottet-resorna-till-fjallen-okar/
Med undantag av Jämtland och Härjedalen så är resandet lägre än normalt så här års. De populära resmålen Gotland, Öland och Halland har fått mer besökare de senaste veckorna men ligger fortfarande 25–30 procent lägre än förra året.
Jämtland (Åre) och Härjedalen fick ökad trafik under v. 29, t.ex. från Stockholm ökade trafiken till Åre med 34 % jämfört med förra året, och det har hållit i sig under v. 30 också.
Källa och betydligt mer info: https://www.dn.se/nyheter/sverige/trendbrottet-resorna-till-fjallen-okar/
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Nu räknar jag inte Putin till någon stor sanningssägare. Bortsett från det är det en rätt stor skillnad mellan att tvingas på ett experimentellt vaccin och att inte stänga skolorna eller vad man nu anser man borde gjort annorlunda.Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag kan själv välja att hålla avstånd, att använda ansiktsmask om jag så önskar, att vara med i ett fas-3-test. Jag tvingas inte in i ett fas-3-test.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nu tror FGM inte längre på någon andra våg av covid19.
Och precis som Björn Olsson sagt i flera månader nu, börjar även FHM prata om kluster smitta.
Det som det skrivs om i Tyskland och kallas en andra våg skulle jag snarare kalla att det är vad som händer när fördämningarna till första vågen brister och vågen fortsätter. Ett exempel på hur begreppet andra vågen används på fel sätt.
https://www.hbl.fi/artikel/tegnell-antagligen-ingen-andra-vag/
Och precis som Björn Olsson sagt i flera månader nu, börjar även FHM prata om kluster smitta.
Det som det skrivs om i Tyskland och kallas en andra våg skulle jag snarare kalla att det är vad som händer när fördämningarna till första vågen brister och vågen fortsätter. Ett exempel på hur begreppet andra vågen används på fel sätt.
https://www.hbl.fi/artikel/tegnell-antagligen-ingen-andra-vag/
Redigerat:
De länder som inte haft någon smitta att tala om. Hur ser man på dem? Har de ens haft en första våg?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Finns det många sådana länder?
Om man bortser från de länder som fuskar lite
till exempel Nord Korea.
Men i så fall har de väll inte haft någon första våg än?
Ett exempel borde vara Norra Sentinel även om det kanske inte riktigt är att anse som ett land.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Norra_Sentinel
Om man bortser från de länder som fuskar lite
Men i så fall har de väll inte haft någon första våg än?
Ett exempel borde vara Norra Sentinel även om det kanske inte riktigt är att anse som ett land.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Norra_Sentinel