Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Satsuki
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, det som måste till för en långsiktig förbättring är att föräldrar lär sina barn rätt kost från början. Oavsett gråt och tandagnisslan. De matvanor du lärt dig som liten är synnerligen svåra att bryta senare.

Samma sak med fysisk aktivitet.

Givetvis är inte detta en exakt sanning på individnivå utan för befolkningen som helhet.
Fast det är relativt applicerbart (generellt) på individnivå - en person som är överviktig kan ofta bli av med både sömnapné, diabetes och högt blodtryck, eller iaf förbättra tillstånden avsevärt även genom rel blygsam viktnedgång...
 
J Jocke Best skrev:
Inte illa! Sveriges ekonomi har bara tappat hälften av resten av Europas. Eller som Aftonbladet skriver, gått dubbelt så bra. Nåja.
[länk]
Tack vare att vi inte stängt ner så mycket. Och förutom den den dåliga beredskapen i äldreomsorgen (men notera att 80% av boendena har klarat sig ifrån smitta!) så har vi ju klarat även sjukdomen och dödsfallen bra. Men hälften kommer från äldreomsorgen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
BirgitS
J Jocke Best skrev:
Inte illa! Sveriges ekonomi har bara tappat hälften av resten av Europas. Eller som Aftonbladet skriver, gått dubbelt så bra. Nåja.
[länk]
Men ekonomisk kris i kollektivtrafiken.
Medlemmarnas politiker har redan nu sagt att de kommer behöva dra ner trafiken i höst för att det inte finns pengar.
– Om nu staten går in och säger att vi ska köra mer då kommer nästa fråga: Var ska pengarna komma ifrån? Regionerna har redan förlorat en miljard i månaden. Vilket de har fått kompensation för men de har inte fått in pengarna ännu, säger Leufstadius.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regioner-kan-behova-dra-ner-pa-kollektivtrafiken-i-host
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men ekonomisk kris i kollektivtrafiken. [länk]
Ja, de flesta kollektivtrafikföretag hade det redan tight och så måste de plötsligt halvera passagerarantalet och därmed intäkterna men ha lika mycket fordon och personal för att köra säkert.
Blir jätteproblem när skolorna börjar i höst. de funderar här i Karlstad på att ha särskild bussar för ungdomar, där trängsel då kommer att tillåtas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, de flesta kollektivtrafikföretag hade det redan tight och så måste de plötsligt halvera passagerarantalet och därmed intäkterna men ha lika mycket fordon och personal för att köra säkert.
Blir jätteproblem när skolorna börjar i höst. de funderar här i Karlstad på att ha särskild bussar för ungdomar, där trängsel då kommer att tillåtas.
Ja, antingen får de sluta köra de olönsamma rutterna, fördubbla priserna eller så får någon (staten/skattebetalarna?) betala den utökade kostnaden det innebär att köra med halvfulla fordon. Det borde inte vara svårare än så.

Det är så många andra som fått bidrag och statligt stöd pga corona så att kollektivtrafiken får det borde inte vara konstigt alls.
 
  • Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Hur är det handsprit och munskydd?
– Ja handsprit och att tvätta händerna hjälper mot virus, vanliga munskydd hjälper däremot inte mycket.


Björn Olsen
27/2-2020
[länk]

Det får en att undra när han bytte fot och vad som fick honom att ändra sig ang munskydd?

Ni läser illa. Inte mycket är väsensskilt från inte alls. Det går utmärkt att förespråka något som hjälper lite . Många bitar i ett pussel.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag vet inte svaret på den frågan vet du?

Men det ändrar inte på det faktum att detta är ryckt ur sitt sammanhang därför att han pratar om personliga assistenter som ofta har direkt kroppskontakt med sina brukare.

Han pratar inte om folk som möter varandra på gatan.

Men jag vet inte varför han har ändrat sig.

Jag gissar på att det var för att det har gått bättre för det länder som tidigt införde krav på munskydd.

Vad gissar du på?

Det finns tydligen massor med ny forskning om munskydd.

Det är väl den några stackare på WHO har läst igenom och landat i att munskydd är bra i vissa situationer.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Såg ni att ryssarna planerar att börja vaccinera i början av augusti! Verkar vara en combo fas3/skarpt. Data från tidigare tester skall också släppas då
 
MultiMan
Ulltand Ulltand skrev:
Såg ni att ryssarna planerar att börja vaccinera i början av augusti! Verkar vara en combo fas3/skarpt. Data från tidigare tester skall också släppas då
Kineserna håller ju redan på, men allt sådant är tydligen omöjligt om du bor i Sverige, så flytta eller rätta in dig i ledet! :rolleyes:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
En tysk studie om hur effektiv ansiktsmask är kom fram till att smittspridningen minskade med 40%.
Jag som tror att ansiktsmask skulle göra stor nytta där man inte kan hålla distansen är lite besviken.
Unmasked! The effect of face masks on the spread of COVID-19
Tja, Tegnell borde ju rekommenderat mask från dag ett, tydligen saktar den ner smittspridningen och då är det lättare att hålla samhället öppet. 40% förbättring för nästan ingen investering tycker jag är anledning nog att korka upp champagnen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kommer ni ihåg när den här tråden handlade om fantasifulla kvantitativa modeller? De där modellerna som fick UK att stänga ned. Nu med riktiga data kan vi utvärdera om modellerna hade någon förankring alls i verkligheten.

I sammanfattning kan man väl återanvända Johan Gieseckes omdöme: Not very good.

Graf som jämför prognoser och faktiska data för COVID-19-patienter på svenska IVA-enheter april-juli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://fee.org/articles/sweden-s-a...odelers-predicted-in-april/?utm_source=zapier
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Såg ni att ryssarna planerar att börja vaccinera i början av augusti! Verkar vara en combo fas3/skarpt. Data från tidigare tester skall också släppas då
Menar du det som CNN skriver så här om?
Russia intends to be the first in the world to approve a coronavirus vaccine, in less than two weeks -- despite concerns about its safety, effectiveness and over whether the country has cut essential corners in development, CNN has learned.
https://edition.cnn.com/2020/07/28/europe/russia-coronavirus-vaccine-approval-intl/index.html

Rent principiellt anser jag att man inte kan kombinera fas 3 och allmän tillgänglighet. Det blir ju bara som en jättestor fas 3 för att se vad det blir för effekt och biverkningar. Det är fullkomligt vansinne att låta allmänheten agera försökskaniner i stor skala och att godkänna ett vaccin utan att det har blivit testat av tillräckligt många. Absolut ingen försiktighetsprincip.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Tja, Tegnell borde ju rekommenderat mask från dag ett, tydligen saktar den ner smittspridningen och då är det lättare att hålla samhället öppet. 40% förbättring för nästan ingen investering tycker jag är anledning nog att korka upp champagnen.
Innan du hakar upp dig på några 40 % så tycker jag att du ska läsa de svar som blackarrow redan har fått på det inlägget. Väldigt dåligt belägg för 40 % eller ens några % kan man säga om man sammanfatta det väldigt kort.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.