Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
B b8q skrev:
Jag skulle vilja se någon statistik på vilket BMI de som avlidit i Covid-19 haft.
När det gäller avlidna har jag inte sett någon men för IVA-inläggningar finns det lite uppgifter och för män 60 - 79 år gäller:
BMI över 40: 4 %
Högt blodtryck (mycket vanligt hos dem med högre BMI): 51 %
Diabetes (också samband med högt BMI): 29 %
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Men en mycket stor riskfaktor är hög ålder som useless skrev.
 
J
useless useless skrev:
Ålder är väl en viktigare faktor? Hur många i indiens slumområden är över 50 år?
Jo det är viktigt, men alla är ju inte Marty McFly.
 
BirgitS
tusenett skrev:
Socialstyrelsen har definierat personer med BMI>40 som riskgrupp.
Och nu när det finns fler fall att studera så har det varit uppe att gränsen kanske bör sänkas.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Eller kanske ännu hellre Björn Ohlsen eller någon annan i gänget 25 forskare?

Ser inget liknande forskatstöd rör Tegnell i debatten. Undantaget han som också var konsult på myndigheten.
De är väl antagligen inte så intresserade för då kan de inte längre gå ut i debattartiklar och hävda att FHM gör fel eftersom de själva då har varit med och arbetat fram besluten. Dessutom tvingas de att tänka utan för sin egen lilla specialist-box och tänka på vad beslut innebär för hela samhället.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 9 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jodå!
Tegnells inhyrda konsult och läromästare. Han håller med. Han sade också att ifall en familjemedlem var sjuk, skulle de andra som kännde sig friska gå till jobb och skolor som vanligt.
Jag undrar hur många tusen som blev smittade pga. det rådet?

Staffan
Eftersom det är vanligt att smittan sprids i hemmet kanske FHM borde rekommendera alla att ha munskydd hemma, speciellt när man är inomhus, vad tror du om den idén? Det borde väl minska smittspridningen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller munskydd och om de gör att folk inte längre respekterar att hålla avstånd så tycker jag att den här bilden är talande:
9d16aa776809
Vårdpersonal vid en drive-in-anläggning för coronatester i Miami. Foto: Wilfredo Lee /TT-AP
via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 04.01

Trots att det alltså finns stora möjligheter att hålla 2 m avstånd så är de 0,5 - 1 m ifrån varandra.
 
  • Ledsen
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Eftersom det är vanligt att smittan sprids i hemmet kanske FHM borde rekommendera alla att ha munskydd hemma, speciellt när man är inomhus, vad tror du om den idén? Det borde väl minska smittspridningen?
Och inomhus på arbetsplatser, som verkar vara nummer 2 när det gäller smittspridning.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Och så kanske FHM borde gå ut med rekommendationen om att banta. Det hjälper ju faktiskt folkhälsan i stort, och inte bara mot Corona.
Det finns faktiskt en del sådant på deras webbplats.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...sk-aktivitet-och-matvanor/overvikt-och-fetma/

Däremot är det väl kanske inte precis de som ska göra jobbet med att övertala folk utan t.ex. på vårdcentralerna kan det ju skrivas ut motion på recept.
För att bromsa utvecklingen av övervikt och fetma krävs ett långsiktigt förebyggande arbete på lokal, regional och nationell nivå. Arbetet behöver bedrivas av ett flertal aktörer och sektorer i samhället; allt från förskola, skola och arbetsliv till hälso- och sjukvården, transportsektorn, livsmedelsindustrin och det civila samhället.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Och så kanske FHM borde gå ut med rekommendationen om att banta. Det hjälper ju faktiskt folkhälsan i stort, och inte bara mot Corona.
Kommer inte att hända, det är inte evidensbaserat. Att överviktiga individer bantar påverkar inte deras långsiktiga viktutveckling. Dietförändringar är nästan omöjliga att upprätthålla för individen över tid; förr eller senare händer det något stressande i individens liv och så faller de tillbaka i sina gamla vanor och vikten ökar igen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Hur är det handsprit och munskydd?
– Ja handsprit och att tvätta händerna hjälper mot virus, vanliga munskydd hjälper däremot inte mycket.


Björn Olsen
27/2-2020
[länk]

Det får en att undra när han bytte fot och vad som fick honom att ändra sig ang munskydd?
Det är en intressant fråga som vi bara kan gissa om.

Det står ju inte att vanliga munskydd inte har någon effekt och han tillägger även att

Det finns vissa typer munskydd som hjälper bättre, tex FFP2 och FFP3, men de är svåra att få tag i nu.
Och han pratar om personliga assistenter som arbetar i människors hem och det är en artikel som snart är ett halvår gammal.

Bara för att det var svårt, för berörda parter, att köpa rätt typ av munskydd för ett halvår sedan så är det inte en ursäkt för att det inte går att köpa och använda dem idag.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Bara för att det var svårt, för berörda parter, att köpa rätt typ av munskydd för ett halvår sedan så är det inte en ursäkt för att det inte går att köpa och använda dem idag.
Titta på bilder från länder som kräver munskydd. Hur många har godkända skydd som uppfyller kraven för FFP2/3?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Eftersom det är vanligt att smittan sprids i hemmet kanske FHM borde rekommendera alla att ha munskydd hemma, speciellt när man är inomhus, vad tror du om den idén? Det borde väl minska smittspridningen?
Förbjud familjer, verkar livsfarligt!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Folk vet ju inte ens hur masken ska sitta...
Min egna statistik säger att ungefär en av 10 har masken som herrn till vänster i bild;
Man kan ha det som hårband också?
116583312_10156956208435793_8450437380514725644_n.jpg
 
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Tre intressant notiser i kombo i Aftonbladet: Först en studie om att feta drabbas hårdare av coronaviruset pga att de alltid har en förhöjd halt av hormonet leptin, som bl.a. påverkar immunförsvaret. Därefter dessa två:
[bild]

Kanske inte så konstigt att överviktiga USA drabbas hårt men magra indier i slumområden klarar sig bra.

Jag skulle vilja se någon statistik på vilket BMI de som avlidit i Covid-19 haft.

Och så kanske FHM borde gå ut med rekommendationen om att banta. Det hjälper ju faktiskt folkhälsan i stort, och inte bara mot Corona.
Förutsätter att alla beredskapsivrare här redan ligger på ett BMI runt 20, med god hjärt/lung-kapacitet, oavsett vilken kris eller sjukdom som drabbar så ligger god kondition aldrig en i fatet!
 
D djac skrev:
Fast jag undrar om Tegnell tänker att det är nu han ska göra karriär..?
Tegnell är 63 år och kommer troligen att sitta kvar på nuvarande tjänst tills han går i pension.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.