2 359 820 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS skrev:
Och det menar du att kinesiska läkare inte vet?
Nu gällde det ju inte vilka infektioner som helst utan just det nya coronaviruset och Covid-19. Det var synnerligen viktigt att veta på vilket sätt det skiljde sig mot annat. Du har ju tidigare poängterat att Covid-19 inte är likt influensa men nu tycker du plötsligt att man ska ta kunskap från t.ex. influensa och applicera den på Covid-19. Hur ska du ha det egentligen?
Det är mycket enkelt.
Antigen tror man som FHM att det är likt influensa och då följer presymtomatisk smitta.
Eller så inser man att man inte vet något om detta virus. Och då ska det hanteras på det viset. Som nummer ett på den listan är att det kan smitta presymtomatisk.
Så det enda möjliga felet man kan göra är det som FHM gjorde, Vi vet inget och antar därför att det inte smittar presymtomatisk eller asymtomatisk.
Idioter.
Redigerat:
Fairlane skrev:
Björn Olsen:
"Dött av ett virus som inte hade behövt spridas okontrollerat och som med olika åtgärder som tidig nedstängning, isolering av regioner, testning och smittspårning samt karantän av smittade, hade hjälpt."
Det ligger säkert mycket i det men jag saknar fortfarande besked om HUR det skulle gå till.
Nedstängning: Ja, man talar väl om förskola och skola och kanske något mer? Att stänga skola och förskola är möjligt. Effekten på ekonomin, både privatpersoners och företag behöver inte Björn bry sig om.
Isolering av regioner: enligt vilket lagrum och hur rent praktiskt?
Testning: Det saknades testutrustning, men sådana bagateller kanske man kan strunta i?
Smittspårning: Ja, här kunde man kanske gått längre, men om testning inte går att genomföra så blir det ändå rätt svårt.
Karantän av smittade: ja det hade säkert varit bra, men det förutsätter att man vet vilka som är smittade, dvs tester krävs. Sen är det fortfarande en fråga om hur? I hemmet under eget ansvar, inlåsning, något annat?
Sen brukar man säga att alla som kom hem efter sportlovsledighet borde satts i karantän (vet inte om Björn Olsen sagt det dock). Åter undrar jag enligt vilket lagrum man kan tvinga 100-tusen personer att stanna hemma från arbetet/skola. Enkel lösningar gillar jag, men de måste också vara genomförbara.
Dvs, jag är övertygad om att vi haft färre dödsfall i Covid-19 om vi gjort som Björn önskat, men dels hade vi haft andra problem och dels har vi ju problemet med juridiken.
Som generell kommentar till argumentet "lagrum". Är inte insatt i juridiken i detta men det skanar betydelse. Det räcker med att uppmana alla att följa en restriktion med emfas så kommer +90% att göra det. Vilket räcker långt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 886 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 886 inlägg
Om du uppmanar folk med emfas så lyder 90%?
Nja, tyvärr är det inte 90% som håller avstånd ens, så att tro att folk som känner sig helt friska ska stanna hemma från jobbet (ska de ta semester, tjänstledigt eller vad?) två veckor efter en resa utomlands tror jag inte.
Många är nog inte sugna på en halv kön månaden efter semestern.
Man får stanna hemma från skolan om man är sjuk, annars råder skolplikt så jag är inte helt säker på att elever tagit två veckor olovlig frånvaro efter sportlovet heller.
Dvs den enkla lösningen är inte alltid så enkel.
Nja, tyvärr är det inte 90% som håller avstånd ens, så att tro att folk som känner sig helt friska ska stanna hemma från jobbet (ska de ta semester, tjänstledigt eller vad?) två veckor efter en resa utomlands tror jag inte.
Många är nog inte sugna på en halv kön månaden efter semestern.
Man får stanna hemma från skolan om man är sjuk, annars råder skolplikt så jag är inte helt säker på att elever tagit två veckor olovlig frånvaro efter sportlovet heller.
Dvs den enkla lösningen är inte alltid så enkel.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Tvivlar på att någon på FHM tror att COVID-19 liknar influensa, det är helt olika virus..... Det man gör när man ställs inför något nytt är att försöka hitta något man känner till som man kan jämföra det nya med. Influensa fungerar som liknelse till viss del, men inte mer.Ulltand skrev:
Det är mycket enkelt.
Antigen tror man som FHM att det är likt influensa och då följer presymtomatisk smitta.
Eller så inser man att man inte vet något om detta virus. Och då ska det hanteras på det viset. Som nummer ett på den listan är att det kan smitta presymtomatisk.
Så den enda möjliga felet man kan göra är det som FHM gjorde, Vi vet inget och antar därför att det inte smittar presymtomatisk eller asymtomatisk.
Idioter.
Egentligen är COVID-19 mer likt förkylningsvirus och spridningen är inte helt olik.
Men (!!!!!) det ger väldigt bagatelliserande vibbar om man gör jämförelsen eftersom COVID-19 är en dödlig sjukdom och förkylning visserligen kan skörda liv direkt/indirekt, men inte i samma omfattning som förkylningar.
COVID-19 har ett mycket intressant spridningssätt, som är olikt många av de infektioner vi känner till:
Det kan spridas av individer utan symtom eller med subkliniska symtom - men inte alltid och hela tiden. Huvudsakligen sprids det vid symtom.
Det kan spridas på många sätt, ibland evt luftburet - men det är inte den huvudsakliga rutten.
Det sprids i kluster och vissa individer är superspridare, medan andra inte ens smittar familjemedlemmar.
Sammantaget tyder mycket på att individuell variation är nyckeln till virusets spridning. Det är superspännande - ur ett medicinskt perspektiv! Men gör situationen oerhört komplicerad av två huvudsakliga skäl:
1) hur ger man generella råd när infektionen/smittspridningen varierar på individnivå?
2) hur ska man ta reda på den individuella benägenheten att sprida presymtomatiskt/asymtomatiskt, och hur ska man identifiera vilka som kan komma att bli superspridare?
Är det verkligen skrämmande att svenskar gör vad svenska myndigheter rekommenderar i stället för vad norska myndigheter ber norrmännen?optimum skrev:
Jag tycker lite synd om Björn, han har nog underliggande problem. Han har liksom hakat upp sig på att kritisera, de eventuella förslag han själv kommer med är samma hela tiden och antingen välkänt verkningslösa, för sent osv, eller olagliga. Nä, han mår nog inte så bra, eventuellt religiös, synd om honom.Hyltran från Veglemyren skrev:
Björn Olsson sågar den svenska strategin och är kritisk till att svensk journalister inte ställer några kritiska frågor till vare sig FHM eller politiker. Han menar på att det börjar likna en sekt.
Och framför ett PK skämt om att en tysk journalist skapar dålig stämning i PK (presskonferens rummet)rummet när han inte ger sig med sina kritiska frågor.
Och nämner att utländska medier rapporterar helt andra saker om Sverige än vad svenska medier gör.
[länk]
Redigerat:
De flesta i världen äter ris istället för potatis, nu ska vi se hur vi kan påverka svenskarna att sluta med detta!optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Du har inte presenterat några bevis för att FHM tycker att det liknar influensa. Gissa inte så mycket!Ulltand skrev:
Det är mycket enkelt.
Så det enda möjliga felet man kan göra är det som FHM gjorde, Vi vet inget och antar därför att det inte smittar presymtomatisk eller asymtomatisk.
Idioter.
När man vet att man inte vet så mycket så lyssnar man lämpligen på dem som vet något, i det här fallet i slutet av januari och i början av februari då på kineserna som faktiskt hade erfarenhet. Man håller inte på och gissar i onödan för det är bara dumt och kan bli helt fel.
Som sagt:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...sarkiv/2020/februari/information-om-karantan/På grund av de speciella omständigheter som rådde i samband med att tiotal personer evakuerades till Sverige från Wuhan i Kina den 2 februari, valde Folkhälsomyndigheten att i det fallet rekommendera frivillig hemkarantän med noggrann daglig uppföljning från den regionala smittskyddsenheten under två veckor.
Så vad är det du inte gillar med det?
Är inte hemkarantän med daglig uppföljning bra om presymtomatisk smittspridning förekommer?
Det gjorde i alla fall att det inte blev någon smittspridning av kinesiska virus i Sverige.
Jag tycker han framstod som mycket rimlig i dagens program. Det är nog bara så enkelt att han är lite mindre av en risktagare och fatalist än FHMs gäng. Och han representerar majoriteten i Europa så om någon är udda så är det FHM och den svenska regeringen.D djac skrev:Jag tyker lite synd om Björn, han har nog underliggande problem. Han har liksom hakat upp sig på att kritisera, de eventuella förslag han själv kommer med är samma hela tiden och antingen välkänt verkningslösa, för sent osv, eller olagliga. Nä, han mår nog inte så bra, eventuellt religiös, synd om honom.
För egen del är jag nog lite mer fatalist och risktagare än Olsen i den här frågan men tycker hans perspektiv är värdefullt. Vi ska inte panglossiskt lita på att ett gäng karriärsbyråkrater på FHM utgör en kompetent och rationellt fungerande myndighet. Därmed menar jag att vi får vara tacksamma för att Olsen gör sitt jobb som professor i infektionssjukdomar och offentligt driver de obekväma perspektiven som han tror på. Det är liksom därför vi betalar hans lön.
Fast jag undrar om Tegnell tänker att det är nu han ska göra karriär..?Claes Sörmland skrev:
Jag tycker han framstod som mycket rimlig i dagens program. Det är nog bara så enkelt att han är lite mindre av en risktagare och fatalist än FHMs gäng. Och han representerar majoriteten i Europa så om någon är udda så är det FHM och den svenska regeringen.
För egen del är jag nog lite mer fatalist och risktagare än Olsen i den här frågan men tycker hans perspektiv är värdefullt. Vi ska inte panglossiskt lita på att ett gäng karriärsbyråkrater på FHM utgör en kompetent och rationellt fungerande myndighet. Därmed menar jag att vi får vara tacksamma för att Olsen gör sitt jobb som professor i infektionssjukdomar och offentligt driver de obekväma perspektiven som han tror på. Det är liksom därför vi betalar hans lön.
Sen tycker jag att Olsen har ett väldigt vanligt perspektiv, dvs helt ensidigt ur den vinkel han kan, glömmer/bemästrar inte helheten.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg