Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
blackarrow blackarrow skrev:
Fast lägsta ”kravet” på vaccin i USA är lägre så.
”...the FDA would expect that a COVID-19 vaccine would prevent disease or decrease its severity in at least 50% of people who are vaccinated...” [FDA]
Det betyder väl ”bara” att man måste fortsätta med restriktioner?
Nej, att det bara ska fungera för 50% av de som vaccinerar sig lär inte duga för de länder som inte accepterar några som helst döda eller sjuka och som har som tanke att utrota viruset helt.
 
BirgitS
Tysklands smittskyddschef är orolig för en andra våg :cry:: https://www.dn.se/nyheter/varlden/t...itutchef-det-kan-vara-borjan-pa-en-andra-vag/
Tyska smittskyddsinstitutet, Robert-Koch-Institutet (RKI), varnar för att allt fler personer smittas av coronaviruset i Tyskland – och påminner ännu en gång om de regler som finns för att förhindra spridningen.
...
Enligt RKI har smittpridningen skett i många olika miljöer: vid firanden, på arbetsplatser, i offentliga miljöer, på äldreboenden, och inom vården. Enbart en liten del av smittan kommer från återvändande resenärer. Majoriteten ska ha smittats i Tyskland.
 
Fairlane
Tysklands smittskyddsinstitut kanske borde läsa den här tråden och lära sig att det inte kan bli någon andra våg, att det kommer fungerande vaccin i september och mycket annat spännande. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
En andra våg måste väl förutsätta en första våg? Den kvävde de ju så det är väl den som kommer tillbaka i så fall?
"Andra våg" verkar vara ett begrepp det slarvas en del med.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Tysklands smittskyddsinstitut kanske borde läsa den här tråden och lära sig att det inte kan bli någon andra våg, att det kommer fungerande vaccin i september och mycket annat spännande. ;)
kan vi inte sälja Svensk sk flockimmunitet på spruta :thinking:
 
  • Haha
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
En andra våg måste väl förutsätta en första våg? Den kvävde de ju så det är väl den som kommer tillbaka i så fall?
"Andra våg" verkar vara ett begrepp det slarvas en del med.
Framförallt måste första vågen vara förbi för att det ska kunna komma en ny våg.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
En andra våg måste väl förutsätta en första våg? Den kvävde de ju så det är väl den som kommer tillbaka i så fall?
"Andra våg" verkar vara ett begrepp det slarvas en del med.
Det kanske stämmer, och jag vet inte om jag har rätt men vad jag menar med andra våg och tredje våg är att döds- och smittalen åter igen efter en tid stiger på ett liknande sätt som då de kulminerade. På samma sätt som de gjorde på vissa platser då spanska sjukan härjade.

Linjediagram som visar dödstal per 1 000 personer under olika perioder av spanska sjukan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Framförallt måste första vågen vara förbi för att det ska kunna komma en ny våg.
På WHOs senaste pressträff pratades det i termer av att alla som tryckt ner spridningen och nu börjar släppa får tillbaka spridningen. Så fort man släpper pressen på viruset så letar det sig fram igen och börjar spridas.

Det handlar alltså enligt dem inte om nya vågor utan att man helt enkelt släpper på trycket.

Det lär hålla på så ett tag så jag tror man kommer sluta reagera varenda gång det skrivs något om ”nya vågor” här och där. Det blir väl ungefär som när det rapporteras om trafikstockningar i rusningstrafiken varje dag. Så länge det inte är nära en själv reagerar man knappt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det kanske stämmer, och jag vet inte om jag har rätt men vad jag menar med andra våg och tredje våg är att döds- och smittalen åter igen efter en tid stiger på ett liknande sätt som då de kulminerade. På samma sätt som de gjorde på vissa platser då spanska sjukan härjade.

[bild]

[länk]
Det är nog vad de flesta menar och Tyskland har ju haft en första våg även om den var mycket lägre än i många andra länder. Än kan man ju inte se att det är en andra våg på gång men naturligtvis kan de vara oroliga för att det kommer att bli en: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/germany/
Liksom vi bör vara det i Sverige.
 
Fairlane
Handyman 1 skrev:
kan vi inte sälja Svensk sk flockimmunitet på spruta :thinking:
Svensk? Det spelar väl ingen roll varifrån vaccinet kommer?
Spruta låter dock troligt. Bör vara tillgängligt inom 2 månader enligt vissa skribenter i tråden. Själv fortsätter jag att vara tveksam till det och ser till att hålla avstånd till andra istället.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
En tysk studie om hur effektiv ansiktsmask är kom fram till att smittspridningen minskade med 40%.
Jag som tror att ansiktsmask skulle göra stor nytta där man inte kan hålla distansen är lite besviken.
Unmasked! The effect of face masks on the spread of COVID-19
Den där studien har varit uppe två gånger tidigare i forumet så jag föreslår att du läser t.ex. #22050 av Claes Sörmland som är ett svar till den.

Tillägg:
Jag tror att en viktig orsak till att bestämmelser om munskydd har införts i många länder i stor utsträckning beror på att det är billigt, det påverkar inte ländernas BNP etc. till skillnad från att stänga verksamheter och liknande samtidigt som det syns att politikerna gör något.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
En tysk studie om hur effektiv ansiktsmask är kom fram till att smittspridningen minskade med 40%.
Jag som tror att ansiktsmask skulle göra stor nytta där man inte kan hålla distansen är lite besviken.
Unmasked! The effect of face masks on the spread of COVID-19
Den studien har väl varit uppe flera gånger och det konstaterades att det bara var i Jena de såg den här stora effekten.

På andra ställen var effekten lägre och på något ställe till och med negativ, dvs ansiktsmask försämrade läget.

Studien är heller inte granskad ännu och den enda studie i sitt slag tror jag så det råder långt ifrån konsensus kring effekten av ansiktsmasker såvitt jag förstår det.
Edit: @BirgitS hann före.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Den studien har väl varit uppe flera gånger och det konstaterades att det bara var i Jena de såg den här stora effekten.

På andra ställen var effekten lägre och på något ställe till och med negativ, dvs ansiktsmask försämrade läget.

Studien är heller inte granskad ännu och den enda studie i sitt slag tror jag så det råder långt ifrån konsensus kring effekten av ansiktsmasker såvitt jag förstår det.
Edit: @BirgitS hann före.
Besvärande för själva studien är att nedgången började innan inkubationstiden löpt ut, vilket tyder på att minskningen berodde på något annat.

Läste för några månader sedan om någon, CDC USA tror jag, som hade en teori om att man riskerar bli mer allvarligt sjuk om man använder ansiktsmask och är smittad för att man då kan andas in virus som stoppats av masken och som annars skulle lämnat kroppen. :oops:
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Läste för några månader sedan om någon, CDC USA tror jag, som hade en teori om att man riskerar bli mer allvarligt sjuk om man använder ansiktsmask och är smittad för att man då kan andas in virus som stoppats av masken och som annars skulle lämnat kroppen. :oops:
Ibland tänker jag att det är bra att vi inte vet exakt viken information FHM har och vilka avväganden de baserar sina rekommendationer på.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.