Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Läste för några månader sedan om någon, CDC USA tror jag, som hade en teori om att man riskerar bli mer allvarligt sjuk om man använder ansiktsmask och är smittad för att man då kan andas in virus som stoppats av masken och som annars skulle lämnat kroppen.
Något sånt kom upp under frågedelen av dagens presskonferens och Tegnell svarade:
- När det gäller smittdos och hur allvarligt sjuk man blir så har det diskuterats väldigt mycket. Det finns möjligen ett samband inom sjukvården, och då fått i sig massiva, väldigt stora smittdoser på grund av att man har arbetat med en patient som är allvarligt sjuk. Där kan det ha betydelse och där är vi också noggranna med att man ska ha ordentlig skyddsklädsel hela tiden. Något motsvarande för att smittdoser skulle spela någon roll i samhället finns det ingen data på idag.
Radio Sweden frågade om vad som krävs för att FHM ska börja rekommendera munskydd och svaret var:
- Två saker. Det ena är att vi får någon form av bevis att det faktiskt fungerar. Det andra är om vi ser att det finns en ökad spridning, särskilt på grund av resande, till exempel när människor reser fram och tillbaka till arbetet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.53 resp. 14.48
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
optimum
blackarrow blackarrow skrev:
Ibland tänker jag att det är bra att vi inte vet exakt viken information FHM har och vilka avväganden de baserar sina rekommendationer på.
Ja det är en intressant tanke och utan att bli för konspiratorisk så är det nog så att en del av råden är situationsanpassade.
T.ex. munskydd. Hopplöst att ha med det i några rekommendationer när det inte går att få tag på för vanligt folk.

Och sedan den med resor inom landet. Först skulle vi inte resa alls, sedan blev det max 1,5-2 timmar
Och strax före semestrar så släppte man det fritt inom landet. För då kom det fram att det fanns ingen risk med sådana resor.

Och den gamla kära flockimmuniteten som man lovordade Storbritannien för tills de insåg att det var en mycket riskfylld väg och därefter blånekade FHM att sådant fanns absolut inte med i den Svenska strategin.

Ja det är nog bra att inte känna till allt för då blir man nog mörkrädd.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Ja det är nog bra att inte känna till allt för då blir man nog mörkrädd.
Själv blir jag lätt mörkrädd av konspirationsteoretiker.
 
  • Gilla
mikethebik och 17 till
  • Laddar…
Är det någon som vet var scb gömt statistiken över dagligt döda. Hittar inte statistiken längre!
 
T tanaris skrev:
Själv blir jag lätt mörkrädd av konspirationsteoretiker.
Jag kan fortsätta om du vill för jag är ännu mer konspiratorisk ;)

Och man tog (För några år sedan?) bort syrgas från vårdhemmen därför att det var billigare om kunskapsnivå hos personalen var så låg att de inte hade kompetens nog att ge den.
 
  • Gilla
  • Wow
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Björn Olsson sågar den svenska strategin och är kritisk till att svensk journalister inte ställer några kritiska frågor till vare sig FHM eller politiker. Han menar på att det börjar likna en sekt.

Och framför ett PK skämt om att en tysk journalist skapar dålig stämning i PK (presskonferens rummet) ;) rummet när han inte ger sig med sina kritiska frågor.

Och nämner att utländska medier rapporterar helt andra saker om Sverige än vad svenska medier gör.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bjorn-olsen-en-sekt-kring-den-svenska-strategin
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bjorn-olsen-en-sekt-kring-den-svenska-strategin
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den där studien har varit uppe två gånger tidigare i forumet så jag föreslår att du läser t.ex. #22050 av Claes Sörmland som är ett svar till den.

Tillägg:
Jag tror att en viktig orsak till att bestämmelser om munskydd har införts i många länder i stor utsträckning beror på att det är billigt, det påverkar inte ländernas BNP etc. till skillnad från att stänga verksamheter och liknande samtidigt som det syns att politikerna gör något.
Folk vet ju inte ens hur masken ska sitta...
Min egna statistik säger att ungefär en av 10 har masken som herrn till vänster i bild;
 
  • En grupp människor, varav en äldre herre i mitten, bär munskydd felaktigt placerade under näsan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag kan fortsätta om du vill för jag är ännu mer konspiratorisk ;)

Och man tog (För några år sedan?) bort syrgas från vårdhemmen därför att det var billigare om kunskapsnivå hos personalen var så låg att de inte hade kompetens nog att ge den.
Det ligger kanske något i det. En annan anledning kan vara att man inte har sett behovet förrän nu.
Lite som att det finns en annan kapacitet för snöröjning i Luleå än i Stockholm och Malmö. Både Stockholm och Malmö skulle kunna rusta sig på samma sätt som Luleå, men de flesta är inte beredda att betala för maskiner och personal när det inte finns någon snö. När snön väl kommer så klagar man dock desto mer.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
men de flesta är inte beredda att betala för maskiner och personal när det inte finns någon snö. När snön väl kommer så klagar man dock desto mer.
Om fem år kommer vi få ett elavbrott som lamslår halva Sverige. Det kommer vara mitt i vintern och 15 minus. Bilarna går på el och internet är beroende av att relästationer har elförsörjning så det kommer vara svårt att få information och att ta sig någonstans. Dessutom har folk inte kontanter längre så det kommer inte gå att handla.

Då kommer vi sitta där med en iskall luftvärmepump och tomma skafferier med stora travar med munskydd och handsprit. Precis så dumma är vi.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
snoddas2 och 19 till
  • Laddar…
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Björn Olsson sågar den svenska strategin och är kritisk till att svensk journalister inte ställer några kritiska frågor till vare sig FHM eller politiker. Han menar på att det börjar likna en sekt.

Och framför ett PK skämt om att en tysk journalist skapar dålig stämning i PK (presskonferens rummet) ;) rummet när han inte ger sig med sina kritiska frågor.

Och nämner att utländska medier rapporterar helt andra saker om Sverige än vad svenska medier gör.
[länk]
Björn Olsen:
"Dött av ett virus som inte hade behövt spridas okontrollerat och som med olika åtgärder som tidig nedstängning, isolering av regioner, testning och smittspårning samt karantän av smittade, hade hjälpt."

Det ligger säkert mycket i det men jag saknar fortfarande besked om HUR det skulle gå till.
Nedstängning: Ja, man talar väl om förskola och skola och kanske något mer? Att stänga skola och förskola är möjligt. Effekten på ekonomin, både privatpersoners och företag behöver inte Björn bry sig om.
Isolering av regioner: enligt vilket lagrum och hur rent praktiskt?
Testning: Det saknades testutrustning, men sådana bagateller kanske man kan strunta i?
Smittspårning: Ja, här kunde man kanske gått längre, men om testning inte går att genomföra så blir det ändå rätt svårt.
Karantän av smittade: ja det hade säkert varit bra, men det förutsätter att man vet vilka som är smittade, dvs tester krävs. Sen är det fortfarande en fråga om hur? I hemmet under eget ansvar, inlåsning, något annat?
Sen brukar man säga att alla som kom hem efter sportlovsledighet borde satts i karantän (vet inte om Björn Olsen sagt det dock). Åter undrar jag enligt vilket lagrum man kan tvinga 100-tusen personer att stanna hemma från arbetet/skola. Enkel lösningar gillar jag, men de måste också vara genomförbara.

Dvs, jag är övertygad om att vi haft färre dödsfall i Covid-19 om vi gjort som Björn önskat, men dels hade vi haft andra problem och dels har vi ju problemet med juridiken.
 
  • Gilla
Wide Glide och 12 till
  • Laddar…
P
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Björn Olsson sågar den svenska strategin och är kritisk till att svensk journalister inte ställer några kritiska frågor till vare sig FHM eller politiker. Han menar på att det börjar likna en sekt.

Och framför ett PK skämt om att en tysk journalist skapar dålig stämning i PK (presskonferens rummet) ;) rummet när han inte ger sig med sina kritiska frågor.

Och nämner att utländska medier rapporterar helt andra saker om Sverige än vad svenska medier gör.
[länk]
Jag lyssnade på flera av de pressträffar när tysken ställde frågor. Jag tyckte inte alls han ställde så kritiska frågor utan ställde helt normala frågor som vem som helst skulle kunna ställa. Han fick också helt ok svar varje gång tyckte jag. Jag tror dock att hans frågor inte alltid tolkades på det sätt han ville så han ställde samma fråga på olika sätt flera dagar i rad, och fick svar varje gång. Jag upplevde inte han var speciell på något sätt, annat än att han ställde frågorna på engelska.

Det kanske säger något om de svenska journalisterna som jag upplevde ibland ställde ganska dumma frågor och en journalist kunde ställa exakt samma fråga som personen innan just ställt. och fått svar på. Flera gånger tror jag inte reportrarna fattar svaren heller för de missar uppenbara följdfrågor eller ställer konstiga följdfrågor.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Björn Olsson sågar den svenska strategin och är kritisk till att svensk journalister inte ställer några kritiska frågor till vare sig FHM eller politiker. Han menar på att det börjar likna en sekt.

Och framför ett PK skämt om att en tysk journalist skapar dålig stämning i PK (presskonferens rummet) ;) rummet när han inte ger sig med sina kritiska frågor.

Och nämner att utländska medier rapporterar helt andra saker om Sverige än vad svenska medier gör.
[länk]
Tja, han är ju själv med i en sekt. De publicerar t o m sin medlemsmatrikel i media med ojämna mellanrum.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Dödligheten i Europa är nu nere på normal nivå i samtliga 24 länder och man kan inte längre se någon överdödlighet rapporterar SVT: https://www.svt.se/nyheter/coronapandemins-overdodlighet-i-europa-ar-nu-utplanad
Lokala utbrott i Spanien, Belgien, Tyskland och Sverige visar dock att smittan fortfarande finns kvar.
– Ländernas insatser är som att lägga en brandfilt över en pyrande glödbädd. Om man lyfter på filten flammar elden upp på nytt. Just nu är det bara ett fungerande vaccin eller flockimmunitet som kan stoppa pandemin, säger Johan von Schreeb, professor i katastrofmedicin, till SVT Nyheter.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Dödligheten i Europa är nu nere på normal nivå i samtliga 24 länder och man kan inte längre se någon överdödlighet rapporterar SVT: [länk]
Nu får vi bara vänta på under-dödligheten som kommer komma! :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.