2 359 820 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Något sånt kom upp under frågedelen av dagens presskonferens och Tegnell svarade:blackarrow skrev:
Radio Sweden frågade om vad som krävs för att FHM ska börja rekommendera munskydd och svaret var:- När det gäller smittdos och hur allvarligt sjuk man blir så har det diskuterats väldigt mycket. Det finns möjligen ett samband inom sjukvården, och då fått i sig massiva, väldigt stora smittdoser på grund av att man har arbetat med en patient som är allvarligt sjuk. Där kan det ha betydelse och där är vi också noggranna med att man ska ha ordentlig skyddsklädsel hela tiden. Något motsvarande för att smittdoser skulle spela någon roll i samhället finns det ingen data på idag.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.53 resp. 14.48
Ja det är en intressant tanke och utan att bli för konspiratorisk så är det nog så att en del av råden är situationsanpassade.blackarrow skrev:
T.ex. munskydd. Hopplöst att ha med det i några rekommendationer när det inte går att få tag på för vanligt folk.
Och sedan den med resor inom landet. Först skulle vi inte resa alls, sedan blev det max 1,5-2 timmar
Och strax före semestrar så släppte man det fritt inom landet. För då kom det fram att det fanns ingen risk med sådana resor.
Och den gamla kära flockimmuniteten som man lovordade Storbritannien för tills de insåg att det var en mycket riskfylld väg och därefter blånekade FHM att sådant fanns absolut inte med i den Svenska strategin.
Ja det är nog bra att inte känna till allt för då blir man nog mörkrädd.
Är det någon som vet var scb gömt statistiken över dagligt döda. Hittar inte statistiken längre!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Kan det vara filen som det länkas till här: https://www.scb.se/om-scb/nyheter-o...ligheten-i-sverige-narmar-sig-normala-nivaer/trähandtag skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag kan fortsätta om du vill för jag är ännu mer konspiratoriskT tanaris skrev:
Och man tog (För några år sedan?) bort syrgas från vårdhemmen därför att det var billigare om kunskapsnivå hos personalen var så låg att de inte hade kompetens nog att ge den.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Björn Olsson sågar den svenska strategin och är kritisk till att svensk journalister inte ställer några kritiska frågor till vare sig FHM eller politiker. Han menar på att det börjar likna en sekt.
Och framför ett PK skämt om att en tysk journalist skapar dålig stämning i PK (presskonferens rummet)
rummet när han inte ger sig med sina kritiska frågor.
Och nämner att utländska medier rapporterar helt andra saker om Sverige än vad svenska medier gör.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bjorn-olsen-en-sekt-kring-den-svenska-strategin
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bjorn-olsen-en-sekt-kring-den-svenska-strategin
Och framför ett PK skämt om att en tysk journalist skapar dålig stämning i PK (presskonferens rummet)
Och nämner att utländska medier rapporterar helt andra saker om Sverige än vad svenska medier gör.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bjorn-olsen-en-sekt-kring-den-svenska-strategin
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bjorn-olsen-en-sekt-kring-den-svenska-strategin
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Folk vet ju inte ens hur masken ska sitta...BirgitS skrev:
Den där studien har varit uppe två gånger tidigare i forumet så jag föreslår att du läser t.ex. #22050 av Claes Sörmland som är ett svar till den.
Tillägg:
Jag tror att en viktig orsak till att bestämmelser om munskydd har införts i många länder i stor utsträckning beror på att det är billigt, det påverkar inte ländernas BNP etc. till skillnad från att stänga verksamheter och liknande samtidigt som det syns att politikerna gör något.
Min egna statistik säger att ungefär en av 10 har masken som herrn till vänster i bild;
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 886 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 886 inlägg
Det ligger kanske något i det. En annan anledning kan vara att man inte har sett behovet förrän nu.Hyltran från Veglemyren skrev:
Lite som att det finns en annan kapacitet för snöröjning i Luleå än i Stockholm och Malmö. Både Stockholm och Malmö skulle kunna rusta sig på samma sätt som Luleå, men de flesta är inte beredda att betala för maskiner och personal när det inte finns någon snö. När snön väl kommer så klagar man dock desto mer.
Om fem år kommer vi få ett elavbrott som lamslår halva Sverige. Det kommer vara mitt i vintern och 15 minus. Bilarna går på el och internet är beroende av att relästationer har elförsörjning så det kommer vara svårt att få information och att ta sig någonstans. Dessutom har folk inte kontanter längre så det kommer inte gå att handla.Fairlane skrev:
Då kommer vi sitta där med en iskall luftvärmepump och tomma skafferier med stora travar med munskydd och handsprit. Precis så dumma är vi.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 886 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 886 inlägg
Björn Olsen:Hyltran från Veglemyren skrev:
Björn Olsson sågar den svenska strategin och är kritisk till att svensk journalister inte ställer några kritiska frågor till vare sig FHM eller politiker. Han menar på att det börjar likna en sekt.
Och framför ett PK skämt om att en tysk journalist skapar dålig stämning i PK (presskonferens rummet)rummet när han inte ger sig med sina kritiska frågor.
Och nämner att utländska medier rapporterar helt andra saker om Sverige än vad svenska medier gör.
[länk]
"Dött av ett virus som inte hade behövt spridas okontrollerat och som med olika åtgärder som tidig nedstängning, isolering av regioner, testning och smittspårning samt karantän av smittade, hade hjälpt."
Det ligger säkert mycket i det men jag saknar fortfarande besked om HUR det skulle gå till.
Nedstängning: Ja, man talar väl om förskola och skola och kanske något mer? Att stänga skola och förskola är möjligt. Effekten på ekonomin, både privatpersoners och företag behöver inte Björn bry sig om.
Isolering av regioner: enligt vilket lagrum och hur rent praktiskt?
Testning: Det saknades testutrustning, men sådana bagateller kanske man kan strunta i?
Smittspårning: Ja, här kunde man kanske gått längre, men om testning inte går att genomföra så blir det ändå rätt svårt.
Karantän av smittade: ja det hade säkert varit bra, men det förutsätter att man vet vilka som är smittade, dvs tester krävs. Sen är det fortfarande en fråga om hur? I hemmet under eget ansvar, inlåsning, något annat?
Sen brukar man säga att alla som kom hem efter sportlovsledighet borde satts i karantän (vet inte om Björn Olsen sagt det dock). Åter undrar jag enligt vilket lagrum man kan tvinga 100-tusen personer att stanna hemma från arbetet/skola. Enkel lösningar gillar jag, men de måste också vara genomförbara.
Dvs, jag är övertygad om att vi haft färre dödsfall i Covid-19 om vi gjort som Björn önskat, men dels hade vi haft andra problem och dels har vi ju problemet med juridiken.
Jag lyssnade på flera av de pressträffar när tysken ställde frågor. Jag tyckte inte alls han ställde så kritiska frågor utan ställde helt normala frågor som vem som helst skulle kunna ställa. Han fick också helt ok svar varje gång tyckte jag. Jag tror dock att hans frågor inte alltid tolkades på det sätt han ville så han ställde samma fråga på olika sätt flera dagar i rad, och fick svar varje gång. Jag upplevde inte han var speciell på något sätt, annat än att han ställde frågorna på engelska.Hyltran från Veglemyren skrev:
Björn Olsson sågar den svenska strategin och är kritisk till att svensk journalister inte ställer några kritiska frågor till vare sig FHM eller politiker. Han menar på att det börjar likna en sekt.
Och framför ett PK skämt om att en tysk journalist skapar dålig stämning i PK (presskonferens rummet)rummet när han inte ger sig med sina kritiska frågor.
Och nämner att utländska medier rapporterar helt andra saker om Sverige än vad svenska medier gör.
[länk]
Det kanske säger något om de svenska journalisterna som jag upplevde ibland ställde ganska dumma frågor och en journalist kunde ställa exakt samma fråga som personen innan just ställt. och fått svar på. Flera gånger tror jag inte reportrarna fattar svaren heller för de missar uppenbara följdfrågor eller ställer konstiga följdfrågor.
Tja, han är ju själv med i en sekt. De publicerar t o m sin medlemsmatrikel i media med ojämna mellanrum.Hyltran från Veglemyren skrev:
Björn Olsson sågar den svenska strategin och är kritisk till att svensk journalister inte ställer några kritiska frågor till vare sig FHM eller politiker. Han menar på att det börjar likna en sekt.
Och framför ett PK skämt om att en tysk journalist skapar dålig stämning i PK (presskonferens rummet)rummet när han inte ger sig med sina kritiska frågor.
Och nämner att utländska medier rapporterar helt andra saker om Sverige än vad svenska medier gör.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Dödligheten i Europa är nu nere på normal nivå i samtliga 24 länder och man kan inte längre se någon överdödlighet rapporterar SVT: https://www.svt.se/nyheter/coronapandemins-overdodlighet-i-europa-ar-nu-utplanad
Lokala utbrott i Spanien, Belgien, Tyskland och Sverige visar dock att smittan fortfarande finns kvar.
– Ländernas insatser är som att lägga en brandfilt över en pyrande glödbädd. Om man lyfter på filten flammar elden upp på nytt. Just nu är det bara ett fungerande vaccin eller flockimmunitet som kan stoppa pandemin, säger Johan von Schreeb, professor i katastrofmedicin, till SVT Nyheter.
