Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag jobbar ganska mycket med riskbedömningar men det stämmer att jag inte driver ett företag jag är en enkel liten kommunal tjänsteman om du nu vill veta det.

Jag tänker i första hand på den tid då Sverige var det enda land som var mörkrött på Europakartan.

Edit: Notera att detta är en gammal bild som inte är aktuell längre.

Jag får dock erkänna att det är bättre nu. Men jag tror ändå att det faktum att Sverige avvek i sin strategi och sina döds- och smittotal jämfört med sina grannländer ledde till att vissa blev avskräckta från att resa till Sverige.


[bild]

[länk] 19 map new cases by country jun &tbm=isch

Och jag tror inte att alla har samma koll som du på hur fel alla som kritiserar den svenska strategin har ;)
Det förvånar mig att du jobbar ganska mycket med riskbedömningar och samtidigt är så totalt känslostyrd.

Visst kan man anse att den svenska strategin varit fel, och med facit i hand är det lätt att säga vad man gjort fel. Det är intressant i den synvinkeln att man kanske kan lära sig något till nästa gång, men när man börjar tycka att man skulle agerat annorlunda vid en viss tidpunkt för att det senare kommit ny information så blir det enligt mitt sätt att se det rätt löjligt.
Eller när man tycker att Sverige skulle gjort som exempelvis Norge utan att veta vad Norge gjort.
Eller när man tycker att man skulle satt alla som kom till Sverige vecka 10 i karantän utan att bry sig om hur det skulle gå till.
Eller när man säger att man skulle gjort en stor lockdown och att det inte skulle påverkat privatekonomin, bara för att man själv tillhör gruppen som skulle fått fortsätta jobba etc.
 
  • Gilla
Pin och 16 till
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar om bara 70 % är villiga att vaccinera sig så räcker det inte till flockimmunitet om det var det du menade.
Nej jag syftade på att man beräknade att vaccinet endast hade 70% effektivitet som det stod i samma artikel som det stod att endast två tredjedelar då var beredda att vaccinera sig. Då hamnar på under 50% immuna.
 
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Nej jag syftade på att man beräknade att vaccinet endast hade 70% effektivitet som det stod i samma artikel som det stod att endast två tredjedelar då var beredda att vaccinera sig. Då hamnar på under 50% immuna.
Förlåt, jag blandade ihop de två talen. För flockimmunitet behöver man antagligen att minst 70 % är immuna, kanske 80 % (jag kommer inte längre ihåg vad som räknades fram i mars/april utifrån R0-värdet).

Som tur är så jobbas det med framtagning av vaccin på många håll och EU jobbar med inköp av flera stycken.

När det influensavaccin så finns ju också ett värde på effektivitet och då brukar det avse hur många som inte kommer att bli infekterade, övriga blir infekterade men får mindre symtom än en som inte är vaccinerad.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt, jag blandade ihop de två talen. För flockimmunitet behöver man antagligen att minst 70 % är immuna, kanske 80 % (jag kommer inte längre ihåg vad som räknades fram i mars/april utifrån R0-värdet).

Som tur är så jobbas det med framtagning av vaccin på många håll och EU jobbar med inköp av flera stycken.

När det influensavaccin så finns ju också ett värde på effektivitet och då brukar det avse hur många som inte kommer att bli infekterade, övriga blir infekterade men får mindre symtom än en som inte är vaccinerad.
Det pratades om ett R0 på ca 2,5 och då behövs 1-1/2,5 dvs ~60% för flockimmunitet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Silver78 Silver78 skrev:
Angående benägenhet till mutation och virus så beror det på om det är DNA eller RNA. DNA är stabilare men även utseendet på strängen spelar stor roll. COVID-SARS 2 har en lång sammansatt RNA-sträng och vad man hittills har sett är att ju mer komplicerad RNA-sträng desto mindre benägenhet att mutera. Däremot så tenderar virus till att vilja överleva. Om värden dör så dör ju viruset. På sikt blir dom flesta virus betydligt mildare.
Så sant! Om man tar Ebolautbrottet i Västafrika som exempel så tror man att fler överlevde i slutet pga bättre insatser (man hade lärt sig vad som fungerade och inte) samt att viruset blivit något ”mildare”.

Om man tittar på coronavirus som grupp har de stora (enl virusmått mätt) genom, även om det är RNA, vilket talar för en långsam mutationstakt. Detta är en fördel vid utveckling av vaccin men också för naturlig immunitet - har du haft infektionen och skapat ett försvar lär du vara immun under en ganska god tid framöver. (Notera att immunitet inte går att ”mäta” på ett enkelt sätt bara mtp ”antal” antikroppar)

Därmed inte sagt att det inte kan ske en dramatisk förändring, men det är mindre sannolikt.
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Och detta talar för att det inte blir någon andra våg av covid19 pandemin :giggle:
Det säger inte något om en andra våg, eftersom denna inte beror på virusets mutationsförmåga utan på att smittspridning bland tidigare icke-infekterade individer ökar.

Det belyser dock vikten av att förstå vad man pratar om och ha en viss grundläggande kunskap om ämnet man diskuterar....
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 7 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Det säger inte något om en andra våg, eftersom denna inte beror på virusets mutationsförmåga utan på att smittspridning bland tidigare icke-infekterade individer ökar.

Det belyser dock vikten av att förstå vad man pratar om och ha en viss grundläggande kunskap om ämnet man diskuterar....
Vi får se vem som har rätt men till och med Tegnell tror inte på någon andra våg av covid19.

https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-sa-stor-ar-risken-for-en-andra-vag-i-sverige

En andra våg kan visst bero på att ett virus muterar det kommer ju en våg av en ny form av influensa varje år orsakat av en ny form av viruset.


 
BirgitS BirgitS skrev:
Inte fel inlägg.

Carlson kunde i januari inte veta mer än vad WHO och kineserna gick ut med. Hur skulle han kunna det?

Jag la till lite i inlägget du citerade för att få med vad som verkligen gällde de hemvändande som kom 2 februari.
WTF! Vet Carlson inte mer än det kinserna går ut med!? Jag trode han var läkare och då med basic kunskap om hur infektioner vanligen smittar.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vi får se vem som har rätt men till och med Tegnell tror inte på någon andra våg av covid19.

[länk]

En andra våg kan visst bero på att ett virus muterar det kommer ju en våg av en ny form av influensa varje år orsakat av en ny form av viruset.


[media]
Oj då Tegnell tror visst på en andra våg.

Jag missade att artikeln handlade om uttalanden från tre olika gubbar :)

Även om det är en bra artikel.
 
optimum
Att observera att "tro" är lägsta graden av vetande.

Vi får hoppas den här gissningsleken snart börjar komma med lite mer faktabaserade åtgärder.
Vår beredskap för en andra våg är fortfarande mycket dålig. Går även läsa om vissa experter som uttalar sig så.

Snart öppnar skolor mm igen och snart är den stora vågen av semesterfirande över och folk återvänder till sina arbetsplatser.
Ja vi startade igår och flera som återvände till jobbet berättade om hur jäkligt illa som många beter sig. På flera platser som om det inte finns någon smitta kvar. Om trängsel i butiker och på turistorter och AT står och gissar att det är bra.
Det bästa jag hörde är att många fått massa nya naturupplevelser och besök platser de inte varit på förut. Men när det gäller att hantera smittan verkar för många börjat "tro" den är över.

Vi behöver inte ens gissa om en andra våg för den första är inte över ännu. Släppa lite på mentala spärrarna och smittan är över oss igen. Att tro vi är så jäkla bra är nog ett av hoten mot att bli av med denna smittspridning.
Social distans gäller fortfarande och de ungdomar jag sett i sommar verkar det vara väldigt få som bryr sig.
Om jag skulle gissa nu så är det att de inte ens tvättar händerna mer än de gjorde för ett år sedan och väldigt få använder handsprit.

Berätta gärna motsatsen och jag kommer vara den gladast på detta forumet.
Så här glad :D:D:D:D:D
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Att observera att "tro" är lägsta graden av vetande.

Vi får hoppas den här gissningsleken snart börjar komma med lite mer faktabaserade åtgärder.
Vår beredskap för en andra våg är fortfarande mycket dålig. Går även läsa om vissa experter som uttalar sig så.

Snart öppnar skolor mm igen och snart är den stora vågen av semesterfirande över och folk återvänder till sina arbetsplatser.
Ja vi startade igår och flera som återvände till jobbet berättade om hur jäkligt illa som många beter sig. På flera platser som om det inte finns någon smitta kvar. Om trängsel i butiker och på turistorter och AT står och gissar att det är bra.
Det bästa jag hörde är att många fått massa nya naturupplevelser och besök platser de inte varit på förut. Men när det gäller att hantera smittan verkar för många börjat "tro" den är över.

Vi behöver inte ens gissa om en andra våg för den första är inte över ännu. Släppa lite på mentala spärrarna och smittan är över oss igen. Att tro vi är så jäkla bra är nog ett av hoten mot att bli av med denna smittspridning.
Social distans gäller fortfarande och de ungdomar jag sett i sommar verkar det vara väldigt få som bryr sig.
Om jag skulle gissa nu så är det att de inte ens tvättar händerna mer än de gjorde för ett år sedan och väldigt få använder handsprit.

Berätta gärna motsatsen och jag kommer vara den gladast på detta forumet.
Så här glad :D:D:D:D:D
Här styrker Doktor Soo Aleman din tes om att ungdomar, och även folk i allmänheten slarvar med social distansering.

Men hon talar även om att trots detta så sjunker dödstalen i Sverige och antalet sjukhusinläggningar minskar i Sverige.

Och att det måste finnas en orsak till detta, och att det är möjligt att det finns en omätbar form av immunitet. Hon säger dock även att det finns restriktioner om social distansering som vissa följer.

Hon lyfter bland annat en aspekt till och det är att många av de som dött i covid19 (På grund av smittorisken) har fått dö ensamma och isolerad utan att ha sina anhöriga runt sig.

Hon säger även att immunitet mot coronavirus varar länge och att även om det inte alltid kan hindra dig från att få en lätt infektion så hindrar det dig oftast från att bli en super spridare.


Bra kanal youtube kanal.
 
Redigerat:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
WTF! Vet Carlson inte mer än det kinserna går ut med!? Jag trode han var läkare och då med basic kunskap om hur infektioner vanligen smittar.
Och det menar du att kinesiska läkare inte vet?
Nu gällde det ju inte vilka infektioner som helst utan just det nya coronaviruset och Covid-19. Det var synnerligen viktigt att veta på vilket sätt det skiljde sig mot annat. Du har ju tidigare poängterat att Covid-19 inte är likt influensa men nu tycker du plötsligt att man ska ta kunskap från t.ex. influensa och applicera den på Covid-19. Hur ska du ha det egentligen?
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Och det menar du att kinesiska läkare inte vet?
Nu gällde det ju inte vilka infektioner som helst utan just det nya coronaviruset och Covid-19. Det var synnerligen viktigt att veta på vilket sätt det skiljde sig mot annat. Du har ju tidigare poängterat att Covid-19 inte är likt influensa men nu tycker du plötsligt att man ska ta kunskap från t.ex. influensa och applicera den på Covid-19. Hur ska du ha det egentligen?
Det är bra att du orkar bemöta alla dessa medvetna missförstånd som inte för tråden framåt. Tyvärr ger ju de flesta vanliga intresserade forumdeltagarna upp efter ett tag.
 
  • Gilla
Pin och 12 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Det pratades om ett R0 på ca 2,5 och då behövs 1-1/2,5 dvs ~60% för flockimmunitet.
Fast lägsta ”kravet” på vaccin i USA är lägre så.
”...the FDA would expect that a COVID-19 vaccine would prevent disease or decrease its severity in at least 50% of people who are vaccinated...” [FDA]
Det betyder väl ”bara” att man måste fortsätta med restriktioner?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.