2 360 804 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag noterar att du inte citerar något som anger andelen som får långvariga symtom. Ingen har sagt att ingen får långvariga symtom för det är välkänt att en del får det. Så vad vill du säga med dina inlägg?Ulltand skrev:
Nej. Poängen är dock inte antal veckor det tar att bli helt frisk utan snarare om alla ens blir det efter månader och år.
Klipp från DN
""Forskare vid Uppsala universitet: Hittills har sjukvård och forskning fokuserat på de som är svårt sjuka i covid-19. Samhällsspridningen i Sverige gör att även primärvården måste förbereda sig på ett stort antal patienter med komplexa och långdragna symtom. Nu redovisas en av de första vetenskapliga fallbeskrivningarna av en långtidssjuk patient
Covid-19 har endast varit känt under ett halvår och vi förstår ännu inte alla mekanismer som styr sjukdomsutvecklingen. Det finns därför en mycket stor risk för att vi kommer att få fler obehagliga överraskningar än de vi redan fått.
Från Italien kom precis oroväckande nyheter om att många smittade som inte befinner sig i riskgrupperna kan löpa stor risk att aldrig bli friska efter covid-19. I Holland genomfördes nyligen en studie på 1.622 covid-19-patienter med långvariga symtom. Genomsnittsåldern för dessa patienter var 53 år och 91 procent av dem hade inte behövt sjukhusvård under sjukdomsförloppet och faller således under kategorin med ”milda symtom”. Innan de insjuknade klassade sig 85 procent av dessa personer som friska. En till flera månader efter insjuknande i covid-19 var det bara 6 procent som ansåg sig vara friska.""
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Naturligtvis, i ett tidigt skede utgick alla från vad Kina sa eftersom de var det enda som varit med om det. Men kunskapen ökade under mars när fler länder kunde rapportera om hur viruset betedde sig. Det är därför viktigt att ange datum för uttalanden.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
När (datum) anser du att FHM uttalade att presymtomatisk spridning inte förekom?optimum skrev:
Har du någon källa till exakt vad de sa vid det tillfället?
Det är liksom meningslöst att hålla på och diskutera vad du och andra minns från någon gång i mars.
Oavsett så borde man kunna lägga ihop 1 + 1 och misstänkt smittspridning utan symptom.BirgitS skrev:
Så svårt kan det inte vara.
Om folk sedan smittar helt utan visat några symptom alls är en annan sak men att bara utgå från att det är de med symptom som smittar gör det mindre kul.
Har du någon teori eller fakta om varför man utelämnade den information?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag har inget minne av att FHM har sagt att presymtomatisk smittspridning inte förekommer utan har hela tiden antagit att regeln om att hålla avstånd beror just på att presymtomatisk spridning förekommer.optimum skrev:
Oavsett så borde man kunna lägga ihop 1 + 1 och misstänkt smittspridning utan symptom.
Så svårt kan det inte vara.
Om folk sedan smittar helt utan visat några symptom alls är en annan sak men att bara utgå från att det är de med symptom som smittar gör det mindre kul.
Har du någon teori eller fakta om varför man utelämnade den information?
BirgitS skrev:
Inget vet vad facit kommer att landa men i en undersökningen var det en stor majoritet! Jag tror inte den är representativ för genomsnittet men det skulle inte överraska om det kan röra sig upp emot 10%
Vad vill jag säga? Håll ögonen på detta noga och undvik covid även om du är under 40 år
Eller som läkarna skriver, det kan komma fler överraskningar med detta virus.
BirgitS skrev:
Den 31 januari sa Johan Carlson FHM på frågan om hemvändande svenskar från Wuhan skulle sitta i karantän? Nej de är ju friska.
I det fallet tror jag på ren okunskap.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
DN har kollat upp andelen bekräftade fall per 10 000 innevånare för 138 postorter i Västa Götalandsregionen: https://www.dn.se/nyheter/sverige/har-ar-vastsveriges-mest-coronadrabbade-omraden/
Högst ligger Vrångö, Dalum och Moholm och lägst ligger Strömstad, Ed och Götene.
Kan ju vara intressant för dem som bor i den regionen att veta hur det ligger till.
Högst ligger Vrångö, Dalum och Moholm och lägst ligger Strömstad, Ed och Götene.
Kan ju vara intressant för dem som bor i den regionen att veta hur det ligger till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Som sagt, så tidigt var FHM och resten av världen tvungna att utgå från den information som kom ut från Kina och som sammanställdes av WHO.Ulltand skrev:
Analyserna av RNA har hittills visat att kinesiska virus inte har spridit sig i Sverige.
Tillägg:
5 februari:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...sarkiv/2020/februari/information-om-karantan/På grund av de speciella omständigheter som rådde i samband med att tiotal personer evakuerades till Sverige från Wuhan i Kina den 2 februari, valde Folkhälsomyndigheten att i det fallet rekommendera frivillig hemkarantän med noggrann daglig uppföljning från den regionala smittskyddsenheten under två veckor.
En intressant jämförelse finns att göra: Det visar sig att T-cellsimmuniteten från SARS skyddar från att bli smittad av Covid-19, i minst 17 år. Så de länder som hade mer av dem smittan har betydligt lindriga förlopp av denna.Mikael_L skrev:
En hel del andra sjukdomar skyddar också, men där är kartläggningen svårare, så exakt vilka övriga sjukdomar som skyddar och vem som haft dem är mer oklart, än så länge.
BirgitS skrev:
Vad talar du om? Fel inlägg?
Om Carlson visste att presymtomatisk smitta förekommer kunde han inte säga att Karantän är onödigt för alla som inte uppvisar symtom från Wuhan. Vilket han gjorde.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Inte fel inlägg.Ulltand skrev:
Carlson kunde i januari inte veta mer än vad WHO och kineserna gick ut med. Hur skulle han kunna det?
Jag la till lite i inlägget du citerade för att få med vad som verkligen gällde de hemvändande som kom 2 februari.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Den spanska tidningen El Pais har sammanställt antalet avlidna med antingen bekräftad eller misstänkt Covid-19 i Spanien.
Den officiella siffran omfattar endast de som haft en bekräftad diagnos och är då 28 432 avlidna. Men när El Pais räknar även de misstänkta fallen så får de i stället 44 868 avlidna, dvs. en mycket stor underrapportering.
https://elpais.com/sociedad/2020-07-25/las-44868-muertes-de-la-pandemia-en-espana.html
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.41
I Sverige finns det sammanställningar dels med endast bekräftade fall (FHM) och dels med misstänkta fall (dödsfallsintygen som sammanställs av SCB/Socialstyrelsen). Men skillnaden mellan de två uppgifterna är mycket mindre i Sverige än i Spanien.
Den officiella siffran omfattar endast de som haft en bekräftad diagnos och är då 28 432 avlidna. Men när El Pais räknar även de misstänkta fallen så får de i stället 44 868 avlidna, dvs. en mycket stor underrapportering.
https://elpais.com/sociedad/2020-07-25/las-44868-muertes-de-la-pandemia-en-espana.html
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.41
I Sverige finns det sammanställningar dels med endast bekräftade fall (FHM) och dels med misstänkta fall (dödsfallsintygen som sammanställs av SCB/Socialstyrelsen). Men skillnaden mellan de två uppgifterna är mycket mindre i Sverige än i Spanien.
FHM har väl aldrig sagt att det inte förekommer smitta utan eller innan symptom?
Bara envist påstått att den presymptomatisk smitta skulle vara onödigt att bry sig om.
Risken att smittas av asymptomatiska var dessutom obefintlig, enl FHM.
”Inte viktigt, säger Tegnell [NYTeknik, 6 April]
– När man har en samhällssmitta så måste man rikta in sig på det vanligaste, det är då man får effekt. Kan man trycka bort 90 procent av smittan så kommer smittspridningen att stanna helt, säger han och fortsätter:
– Man kan inte lägga upp strategier som fokuserar på de 10 procenten, för då förlorar man fokus på de 90 procent som är viktiga, säger han.”
”Upp till 90 procent kan vara smittade utan att symtom. De kan smitta men gör det sällan”, säger Anders Tegnell.
Angående nyheten om en avdelning vid Linköpings universitetssjukhus var coronasmittade utan symtom kommenterar Anders Tegnell att det inte var förvånande eller dramatiska siffror.” [DI, 8 April]
Jag tycker dock han var väl lugn.
Det var alltså okay och inte ens förvånande med så stor smitta som det blev på Linköpings universitetssjukhus?
Bara envist påstått att den presymptomatisk smitta skulle vara onödigt att bry sig om.
Risken att smittas av asymptomatiska var dessutom obefintlig, enl FHM.
”Inte viktigt, säger Tegnell [NYTeknik, 6 April]
– När man har en samhällssmitta så måste man rikta in sig på det vanligaste, det är då man får effekt. Kan man trycka bort 90 procent av smittan så kommer smittspridningen att stanna helt, säger han och fortsätter:
– Man kan inte lägga upp strategier som fokuserar på de 10 procenten, för då förlorar man fokus på de 90 procent som är viktiga, säger han.”
”Upp till 90 procent kan vara smittade utan att symtom. De kan smitta men gör det sällan”, säger Anders Tegnell.
Angående nyheten om en avdelning vid Linköpings universitetssjukhus var coronasmittade utan symtom kommenterar Anders Tegnell att det inte var förvånande eller dramatiska siffror.” [DI, 8 April]
Jag tycker dock han var väl lugn.
Det var alltså okay och inte ens förvånande med så stor smitta som det blev på Linköpings universitetssjukhus?
Redigerat:
Det är väl bra att våra myndigheter inte ägnar sig i alltför hög grad åt alarmism, utan överlåter det åt folk i diverse diskussionsforum på nätet?optimum skrev: