Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
optimum optimum skrev:
Vi har diskuterat detta på företaget och ser inge nytta varken för företag eller anställda.
Vi vet fortfarande för lite vilket skydd ett positivt svar ger.

Vad skulle du själv göra med ett positivt eller negativt test?
Vilken nytta ger det dig.?

Jag har själv funderat och ser ingen alls nytta. Jag fortsätter som tidigare.
Den dag de säger att ett positivt test är för evigt och man få besöka andra eller ta emot andra så förändras detta.
I dagsläget meningslöst.
Menar du typ om de skulle säga nånting i stil med "Om du har haft en covid-19-infektion som bekräftats med PCR-prov eller har testats positivt i ett antikroppstest har du möjlighet att umgås med andra personer – även inomhus – oavsett om man själv eller personerna man vill umgås med tillhör en riskgrupp."?
 
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
[bild]
På AB:s nyheter om coronan


Ja man är kritisk till nyttan av tester i stor volym till tveksam samhällsnytta.

"Det var i början av juni som regeringen gick ut med beskedet att alla som vill ska få göra ett antikroppstest, och att staten ska betala testnotan. Sedan dess har många regioner infört en bred testning, i vissa fall till en kostnad och i andra fall gratis. Men samhällsnyttan av detta ifrågasätts nu alltså av flera experter. "

Men det är väl rätt så självklart varför vi gör så. Eller?
Min teori.
Det är uppenbarligen för att få fram bevis på att vår strategi gett oss effektivt skydd mot smittan.
Nej inget pekar på att vi fått antikroppar i nivåer som motsvara de nivåer som angetts för flockimmunitet på ca 60%.
Detta trots att många blivit sjuka. Nej jag tar inte upp alla avlidna för de kan bero på andra misslyckanden.

Jag tycker det är ett experiment med ett virus vi uppenbarligen inte förstod hur vi får antikroppar av smitta och hur länge de finns kvar. Detta trots att flera påstått att man får immunitet av virus av denna typ.
Nu lägger vi stor pengar på att få fram bevis.

Är detta verkligen rätt att satsa på?

Vad bidde det då? En tummetott (citat från Mäster Skräddare)

Edit: Rättat ord kommunitet till immunitet (rättstavningen lurade mig)
Jag är övertygad om att ifall vi fortsatt testa relativt få, så hade man klagat på det istället. Var det inte många som sa att man måste testa MYCKET mer än Sverige gjorde? Och nu är det plötsligt onödigt att testa så mycket? Jag förstår varför den utsedda testkoordinatorn slutade efter tre veckor...
 
  • Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ratt och växelspak är ju nödvändiga. Dessutom kan man torka av dem.
Det är väl bara att torka av alkolåsen med handsprit också ... :crysmile: :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
[bild]
På AB:s nyheter om coronan


Ja man är kritisk till nyttan av tester i stor volym till tveksam samhällsnytta.

"Det var i början av juni som regeringen gick ut med beskedet att alla som vill ska få göra ett antikroppstest, och att staten ska betala testnotan. Sedan dess har många regioner infört en bred testning, i vissa fall till en kostnad och i andra fall gratis. Men samhällsnyttan av detta ifrågasätts nu alltså av flera experter. "

Men det är väl rätt så självklart varför vi gör så. Eller?
Min teori.
Det är uppenbarligen för att få fram bevis på att vår strategi gett oss effektivt skydd mot smittan.
Nej inget pekar på att vi fått antikroppar i nivåer som motsvara de nivåer som angetts för flockimmunitet på ca 60%.
Detta trots att många blivit sjuka. Nej jag tar inte upp alla avlidna för de kan bero på andra misslyckanden.

Jag tycker det är ett experiment med ett virus vi uppenbarligen inte förstod hur vi får antikroppar av smitta och hur länge de finns kvar. Detta trots att flera påstått att man får immunitet av virus av denna typ.
Nu lägger vi stor pengar på att få fram bevis.

Är detta verkligen rätt att satsa på?

Vad bidde det då? En tummetott (citat från Mäster Skräddare)

Edit: Rättat ord kommunitet till immunitet (rättstavningen lurade mig)

Tänk vad mycket bättre det varit om vi PCR testat alla misstänkta fall istället. Som WHO tekommenderade

Då hade vi verkligen kunnat få ett hum om immuniteten nu och kunnat begränsa smittan när den härjade som värst.

Att testa för antikroppar nu har ett bregränsat värde eftersom många inte utvecklar sådana och de avklingar ganska snabbt. Men visst för de som får ett positivt svar talar allt för att det har immunitet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men vad är problemet med alkolåsen då, så länge man har ett eget munstycke? Är det att flera olika personer tar i samma alkolås? Ska vi ha personliga rattar, växelspakar och reglage också?
Problemet är väl att man tar i slangen för munstycket och dessutom i själva munstycketvoch stoppar munstycket i munnen. Ratten vidrör man bara med händerna. Pedalerna ser jag inte som ett problem. Dessutom kan man spraya ratt och handtag med alkohol eller klor vilket är mindre lämpligt att få i munnen.
 
Varför kan man inte tvätta slangen och munstycket på samma sätt som ratten och växelspaken?
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har själv testat positivt för antikroppar och det gör att jag på ett ansvarsfullt sätt kan umgås med min mor som är 70+.
Som jag skrev så gjorde företaget bedömningen att det inte var något behov.
Det var inte jag som fattade beslutet.
De som har behov att besöka äldre kan ju själva testa sig.
Men det kanske förändras då detta beslut fattades någon gång i juni månad.
 
optimum
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Där håller jag inte med. Du talade dig ju väldigt varm om era fantastiska personalförmåner för några hundra inlägg sedan och att få antikroppstest betalt innan det fanns möjlighet till allmän gratis provtagning ser iallafall jag som en stor förmån. Många vill veta om de har antikroppar oavsett om man kan dra några slutsatser av resultatet eller inte.
Tillskriv mig inte dina gissningar för jag har aldrig skrivit om några personalförmåner mer än årligt vaccin mot influensan.

Som jag skrev om så var det diskussion om antikroppstest och den dag då det finns belägg för att det är bra som kommer vi troligen låta personalen få göra denna test. Givetvis på frivilligt bas.

Men du ser inga risker med hur ett sådant test kan missbrukas till att sluta upp med de råd som FHM gett om hygien och social distans och kan locka andra att slappna av från social distans mm?

Vi hade en influencers omskriven i pressen nyligen som utnyttjade sitt test till att ha fest med andra. Oklart om alla på festen testat positivt på antikroppar.

Så hur tycker du ett sådant test ska användas?
Har påverkar det ditt sätt att leva?
 
nikasp
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har själv testat positivt för antikroppar och det gör att jag på ett ansvarsfullt sätt kan umgås med min mor som är 70+.
Jag skulle inte våga det med svärmor som är 80. Är antikroppar = frikort nu och hur umgås du ansvarsfullt?
 
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Själv har jag var varit och jobbat i Palestina. Det kan låta väldigt farligt och det är det också, beroende på var man är, när man är där och hur man undviker risker så långt det går. I mitt fall var jag på Västbanken, vilket är säkrare än Ghaza, på samma sätt som att Haparanda är säkrare än Stockholm. Sen kan även Västbanken vara illa, men åker man under "rätt" period så är det inte så illa och läget i Sverige är nog bättre idag än det var för 3 månader sen. Utöver det kan man skydda sig mer eller mindre, genom att hålla avstånd och sköta sin hygien.
Frågan är väl om risken att dö för en israelisk kula eller flygbomb är större än av covid-19, om man är på Palestinskt område ... :thinking:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
JanneJanne123
nikasp nikasp skrev:
Jag skulle inte våga det med svärmor som är 80. Är antikroppar = frikort nu och hur umgås du ansvarsfullt?
Frikort och frikort, men ja FHM säger att man kan träffa 70+ om man har antikroppar. Vårt ansvarsfulla umgänge innebär att vi fortfarande försöker hålla Corona-distans, men vi har flyttat in från att bara träffas i trädgården till att även inkludera mammas uterum under regniga dagar.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
JanneJanne123
optimum optimum skrev:
Tillskriv mig inte dina gissningar för jag har aldrig skrivit om några personalförmåner mer än årligt vaccin mot influensan.

Som jag skrev om så var det diskussion om antikroppstest och den dag då det finns belägg för att det är bra som kommer vi troligen låta personalen få göra denna test. Givetvis på frivilligt bas.

Men du ser inga risker med hur ett sådant test kan missbrukas till att sluta upp med de råd som FHM gett om hygien och social distans och kan locka andra att slappna av från social distans mm?

Vi hade en influencers omskriven i pressen nyligen som utnyttjade sitt test till att ha fest med andra. Oklart om alla på festen testat positivt på antikroppar.

Så hur tycker du ett sådant test ska användas?
Har påverkar det ditt sätt att leva?
På tal om att tillskriva andra åsikter har jag på intet sätt påstått att antikroppar skulle vara svaret på alla problem. Det jag skrev var att i motsats till vad du hävdade har många företag erbjudit sina anställda antikroppstester och att FHM har gått ut med att de med antikroppar kan träffa 70+ både ute och inomhus.

Gällande hur mina antikroppar har påverkat mitt sätt att leva svarade jag tydligt på det här: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1529#post-3787296
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Frågan är väl om risken att dö för en israelisk kula eller flygbomb är större än av covid-19, om man är på Palestinskt område ... :thinking:
Eller få sitt hus demolerat i en hämdauktion utförd lit på måfå. Skylla eller Karybdis från mer än två håll!

Staffan
 
MultiMan
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6930e1.htm

What is added by this report?

In a multistate telephone survey of symptomatic adults who had a positive outpatient test result for SARS-CoV-2 infection, 35% had not returned to their usual state of health when interviewed 2–3 weeks after testing. Among persons aged 18–34 years with no chronic medical conditions, one in five had not returned to their usual state of health.

What are the implications for public health practice?

COVID-19 can result in prolonged illness, even among young adults without underlying chronic medical conditions. Effective public health messaging targeting these groups is warranted.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

What is added by this report?

In a multistate telephone survey of symptomatic adults who had a positive outpatient test result for SARS-CoV-2 infection, 35% had not returned to their usual state of health when interviewed 2–3 weeks after testing. Among persons aged 18–34 years with no chronic medical conditions, one in five had not returned to their usual state of health.

What are the implications for public health practice?

COVID-19 can result in prolonged illness, even among young adults without underlying chronic medical conditions. Effective public health messaging targeting these groups is warranted.
Känns väl ganska väntat. Efter en riktig influensa känner väl inte många heller sig helt back in business runt 2 till 3 veckor efteråt. Att 80 % av de yngre ändå gör det så pass tidigt är väl inte direkt nedslående? Själv är jag inte ens mig själv efter 3 månaders hemarbetande heller. Och då har jag inte ens varit sjuk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tabors39 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.