2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Igårkväll var jag åter ute på min spaning efter Coronaavstånd i den Göteborgska krogsvängen. Denna gång vid Svingeln och Järntorget. Lika dystert resultat som tidigare. -Avstånd. Vaddå? Likadant på de spårvagnar som passerade. Kommer det ingen andra våg snart, har vi blivit lurade allesammans. För då finns det ingen smitta överhuvudtaget!
Staffan Holmes
Staffan Holmes
J Jocke Best skrev:Känns väl ganska väntat. Efter en riktig influensa känner väl inte många heller sig helt back in business runt 2 till 3 veckor efteråt. Att 80 % av de yngre ändå gör det så pass tidigt är väl inte direkt nedslående? Skälv är jag inte ens mig själv efter 3 månaders hemarbetande heller. Och då har jag inte ens varit sjuk.
Läste en jämförelse och efter influensa känner sig nästan all bra igen etfer två veckor. Normal återhämtning.
Det här är något annat och förmoligen mer likt det som ses efter sars och andra svårare virusksjukdomar. Mycket tyder på att immunsförsvaret börjat felreagera och för de som får diagnosen ME är det ofta livslångt.
Härligt! Såg du Mustasch när dom drog förbi på Avenyn? Gyllenhammar i högform! Jag satt på Lipp och slukade en råbiff. Det var justa avstånd där tycker jag. 1,5 meter mellan borden. Delikat käk förresten.Staffan2000 skrev:
Igårkväll var jag åter ute på min spaning efter Coronaavstånd i den Göteborgska krogsvängen. Denna gång vid Svingeln och Järntorget. Lika dystert resultat som tidigare. -Avstånd. Vaddå? Likadant på de spårvagnar som passerade. Kommer det ingen andra våg snart, har vi blivit lurade allesammans. För då finns det ingen smitta överhuvudtaget!
Staffan Holmes
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Låst artikel och har väl redan varit uppe i tråden, den är trots allt en vecka gammal. Sen vad en journalist anser vara en flodvåg kan ju vara något helt annat än vad någon annan anser vara en flodvåg. I ingressen står det ju "stort antal" vilket jag inte tycker är samma sak som en flodvåg.Ulltand skrev:
När jag får hosta i samband med en förkylning brukar det ta 4 veckor innan mina lungor fungerar normalt. Den gång jag hade en mykoplasma-infektion tog det 8 veckor.Ulltand skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
De här gubbarna verkar trovärdig tycker jag och en av dem säger att det inte brukar komma någon andra våg av coronavirus fall, och han jämför bland annat med sars för att styrka sin tes.Staffan2000 skrev:
Igårkväll var jag åter ute på min spaning efter Coronaavstånd i den Göteborgska krogsvängen. Denna gång vid Svingeln och Järntorget. Lika dystert resultat som tidigare. -Avstånd. Vaddå? Likadant på de spårvagnar som passerade. Kommer det ingen andra våg snart, har vi blivit lurade allesammans. För då finns det ingen smitta överhuvudtaget!
Staffan Holmes
Och säger något i stil med att coronavirus bland människor brukar till slut mutera till något ofarligt.
Sen så är de även inne på bland annat dåliga anställningsförhållanden för vårdpersonalen och att man inte gjorde som man historiks brukar göra vid pandemier och isolerade de sjuka ledde till problem i onödan.
De menar på att tillexempel folk med brutna ben från bilolyckor och strokepatienter blev smittade på sjukhusen i onödan.
De pratar även om masker och säger att politiken kan inte säga att det finns någon vetenskaplig studie som visar på att masker gör någon skillnad. Men de i sig är inte är ett hinder för att politiken fattar beslut om masker.
Redigerat:
Att jämföra med SARS är redan försent, idag vet vi att det skiljer massor mellan SARS och SARS IIHyltran från Veglemyren skrev:
I början var nog den kloka tanken att detta nya ser likt ut SARS, därför kan man anta att det kommer bete sig ganska likt också.
Och det ledde till att bl.a. Tegnell förutspådde att detta virus inte skulle ta sig till vare Sverige eller Europa i någon större omfattning, ty så blev det ju med SARS, det var enstaka fall, några tiotal, som kom till Europa och allt gick att stoppa genom smittspårning runt insjuknade.
Så det var nog basen i både Sveriges och Italiens strategi där i början, men redan efter 2 månader var det väldigt tydligt att SARS cov2 inte alls var likt SARS på dessa vis, dvs hur det spreds.
Utan att veta, så misstänker jag att virusforskare nu idag inte är speciellt benägna att tänka att detta nya virus är likt SARS, förutom den grundläggande strukturen på själva viruset.
Nej. Poängen är dock inte antal veckor det tar att bli helt frisk utan snarare om alla ens blir det efter månader och år.useless skrev:
Klipp från DN
""Forskare vid Uppsala universitet: Hittills har sjukvård och forskning fokuserat på de som är svårt sjuka i covid-19. Samhällsspridningen i Sverige gör att även primärvården måste förbereda sig på ett stort antal patienter med komplexa och långdragna symtom. Nu redovisas en av de första vetenskapliga fallbeskrivningarna av en långtidssjuk patient
Covid-19 har endast varit känt under ett halvår och vi förstår ännu inte alla mekanismer som styr sjukdomsutvecklingen. Det finns därför en mycket stor risk för att vi kommer att få fler obehagliga överraskningar än de vi redan fått.
Från Italien kom precis oroväckande nyheter om att många smittade som inte befinner sig i riskgrupperna kan löpa stor risk att aldrig bli friska efter covid-19. I Holland genomfördes nyligen en studie på 1.622 covid-19-patienter med långvariga symtom. Genomsnittsåldern för dessa patienter var 53 år och 91 procent av dem hade inte behövt sjukhusvård under sjukdomsförloppet och faller således under kategorin med ”milda symtom”. Innan de insjuknade klassade sig 85 procent av dessa personer som friska. En till flera månader efter insjuknande i covid-19 var det bara 6 procent som ansåg sig vara friska.""
Både SARS och SARS-CoV-2 smittar asymptomatiskt
Alltså missade man detta om man såg till funktionen på SARS
Dessutom följande smittar också asymptomatiskt, MERS, Säsongsinfluensa, Kräksjuka
Fanns inget som pekade på att SARS-CoV-2 inte skulle göra det. Fullständigt ofattbart att alla duktiga välutbildade på FHM missat detta.
Alltså missade man detta om man såg till funktionen på SARS
Dessutom följande smittar också asymptomatiskt, MERS, Säsongsinfluensa, Kräksjuka
Fanns inget som pekade på att SARS-CoV-2 inte skulle göra det. Fullständigt ofattbart att alla duktiga välutbildade på FHM missat detta.
De missade ingenting. Alternativet är att de är idioter och det är osannolikt.optimum skrev:
Både SARS och SARS-CoV-2 smittar asymptomatiskt
Alltså missade man detta om man såg till funktionen på SARS
Dessutom följande smittar också asymptomatiskt, MERS, Säsongsinfluensa, Kräksjuka
Fanns inget som pekade på att SARS-CoV-2 inte skulle göra det. Fullständigt ofattbart att alla duktiga välutbildade på FHM missat detta.
Istället kan man fundera över varför de stod och ljög i Tv. Geisecke har ekonomiska själ, för att så många som möjligt blir sjuka. Så hans agerande är rationellt. Men de andra?
Cui bono?
Staffan
Ja något skumt är det. De kan knappast missat att det troligen är smittsamt före symptom.Staffan2000 skrev:
Man kan fundera över om de utelämnade den saken då man inte visste hur man skulle kunna skydda folk från att bli smittade.
Nu gick man ut med att de med symptom smittade men inget om att man smittar före symptom.
Jag tror att den informationen hade bidragit till betydligt fler hade varit noga med social distans. Dock hade det med skolor och dagis blivit en väldigt het debatt då vi vet att barn har svårare för att hålla avstånd.
Även äldrevården hade blivit problematisk då skyddsutrustning var svår att få tag på och sjukvården prioriterades.
Jag tror absolut inte på att man medvetet gjorde så för att få så många smittade som möjligt för det är ändå Sverige vi utgår ifrån, där gör vi inte så.
Fortsättning till förra inlägget då jag inte vill redigera för mycket.
Hittar information om att WHO i mars inte trodde SARS-CoV-2 kan smitta asymptomatiskt.
Kan vara så att FHM utgick från detta.
De har inte kunnat säkerställa att det sprider utan symptom.
Uppenbarligen ingen som tror på försiktighetsprinciper.
Hittar information om att WHO i mars inte trodde SARS-CoV-2 kan smitta asymptomatiskt.
Kan vara så att FHM utgick från detta.
De har inte kunnat säkerställa att det sprider utan symptom.
Uppenbarligen ingen som tror på försiktighetsprinciper.
Nu skiljer WHO på asymptomatisk och pre-sympotmatisk smitta. Riktig asymptomatiskt smitta exiterar i mycket liten omfattning eller inte alls eller så vet man inte än.optimum skrev:
Både SARS och SARS-CoV-2 smittar asymptomatiskt
Alltså missade man detta om man såg till funktionen på SARS
Dessutom följande smittar också asymptomatiskt, MERS, Säsongsinfluensa, Kräksjuka
Fanns inget som pekade på att SARS-CoV-2 inte skulle göra det. Fullständigt ofattbart att alla duktiga välutbildade på FHM missat detta.
Men det är ju lite gött att blanda ihop detta lite hur man vill för då kan man ju förvrida det en smula så det klingar dåligt med FHM så man kan bekräfta sin egna fördom att A.Tegnell är orsaken till allt dåligt. Bekräftelsebias när den är som bäst
Det går både vara kritisk till FHM och förstå vad problemet är om man är en smula objektiv.
Istället för att klaga. Kan du komma med inlägg om varför man inte informerade om att det troligen smittar före symptom visas?sunnis skrev:
Nu skiljer WHO på asymptomatisk och pre-sympotmatisk smitta. Riktig asymptomatiskt smitta exiterar i mycket liten omfattning eller inte alls eller så vet man inte än.
Men det är ju lite gött att blanda ihop detta lite hur man vill för då kan man ju förvrida det en smula så det klingar dåligt med FHM så man kan bekräfta sin egna fördom att A.Tegnell är orsaken till allt dåligt. Bekräftelsebias när den är som bästett bekvämt sätt att processa information och vi gör det ofta omedvetet för att hjärnan är lat och samtidigt väldigt effektiv.
Det går både vara kritisk till FHM och förstå vad problemet är om man är en smula objektiv.
Ja jag är kritisk åt en myndighet som utelämnar en sådan viktig sak..
Varför gör man så?