2 360 790 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag skulle önska att det blev lite minde tjafs om vad och när någon sagt eller inte sagt vad och mindre överdrifter och generaliseringar.
Jag förstår att många är trötta på att diskutera och redovisa källor och siffror till sina påståenden. Men det är ännu jobbigare för oss andra att gång på gång läsa påståenden utan att siffror eller referenser/källor går att kolla upp.
Om man vill driva en diskussion framåt så är det ju bara att dela med sig av sina källor, och tankar. Ibland kanske vi ska låta vissa skribenter ha kvar sin åsikt?
Ungefär som en 2 år gammal tråd som är besvarad, men där där sista inlägget är felaktigt. Man kan låta bli att skriva även om det kliar i fingrarna.
Det finns massor av tekniska hjälpmedel som bokmärken, Notebook appar där man kan skriva och spara både text, bilder och web-länkar.
Så mindre taggarna utåt och mer siffror och länkar, please!
Jag förstår att många är trötta på att diskutera och redovisa källor och siffror till sina påståenden. Men det är ännu jobbigare för oss andra att gång på gång läsa påståenden utan att siffror eller referenser/källor går att kolla upp.
Om man vill driva en diskussion framåt så är det ju bara att dela med sig av sina källor, och tankar. Ibland kanske vi ska låta vissa skribenter ha kvar sin åsikt?
Ungefär som en 2 år gammal tråd som är besvarad, men där där sista inlägget är felaktigt. Man kan låta bli att skriva även om det kliar i fingrarna.
Det finns massor av tekniska hjälpmedel som bokmärken, Notebook appar där man kan skriva och spara både text, bilder och web-länkar.
Så mindre taggarna utåt och mer siffror och länkar, please!
Du re-postade ett sånt gammalt citat (skåpmat) inte för länge sedan där Tegnell själv har sagt att det kan förekomma sådana fall att personer kan bli smittade av symptomfria. Men då var det inte heller bra av massa anledningar och passa inte in i dina Ad hoc argument.optimum skrev:
Jag behöver inte hitta ett bevis att man medvetet valt bort den informationen av två anledningar, det finns inget sådant bevis att hitta till att börja med (jag har ingen inside-information att tillgå) det ligger inte på mig att omvänt bevisa ditt argument att myndigheten konspirerar, det får du försöka luska ut på egen hand för att hitta stöd i alla lösryckta citat du försöker pussla ihop till sanningar.
Jag är inget större fan av Tegnell eller FHM men jag håller mig desto mer objektiv. Allt är inte svart eller vitt.
Men då kommer det ju till det där med försiktighetsprincipen.optimum skrev:
Man kanske inte ska dra i nödbromsen och kasta ett helt land i en obotligt recession bara för att någon misstänker att det möjligen kan finnas smittspridning utan symptom, men utan att kunna gissa om den är stor eller liten.
Tänk om vi alltid höll på så, tänk vad vår industri och turistsektor skulle ha skadats år efter år.
Det känns lite som det faktum att jag alltid har tvärvägrat extraförsäkringar som man alltid blir erbjuden * (*tjatas om!) till olika elektronikprodukter jag köpt. Iom att jag fortfarande inte skulle haft nytta av någon enda, så kan jag nu väldigt lätt ta fulla kostnaden för flera saker även om jag skulle tappa dem i asfalten när jag ska lasta i bilen utanför elektronikladan.
Ibland kan det normalt sett korrekta beslutet visa sig vara fel, men det får uppvägas av fördelen att det fler gånger blev bättre istället.
Spännande, har du några länkar?Anna_H skrev:
En intressant jämförelse finns att göra: Det visar sig att T-cellsimmuniteten från SARS skyddar från att bli smittad av Covid-19, i minst 17 år. Så de länder som hade mer av dem smittan har betydligt lindriga förlopp av denna.
En hel del andra sjukdomar skyddar också, men där är kartläggningen svårare, så exakt vilka övriga sjukdomar som skyddar och vem som haft dem är mer oklart, än så länge.
Hmm, minst 17 år, betyder alltså att man funnit att de som hade SARS när det härjade för just 17 år sedan, har visat sig ha immunitet mot SARS-2.
Det måste ju ha undersökts på något vis, jag tvivlar på att någon bara gissar här.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vi är alltså borta från den där listan över länder med hög smittspridning?BirgitS skrev:
Jag har försökt googla på det men det verkar fortfarande som om vi är med där?
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Om en eventuell framtida svensk samarbetspartner inte skulle förstå att man som arbetsgivare från ett annat land inte vill skicka vem som helst till Sverige.Fairlane skrev:
Jag håller delvis, men endast delvis med. Jag tycker man ska undvika att skicka personal till Sverige, men jag tycker också att man ska undvika att skicka personal till något annat land, eller någon annan region om det inte är absolut nödvändigt.
Nästa del är att ta hänsyn var man ska och när och även väga in riskerna. Covid-19 är dödligt under vissa förutsättningar, men så extremt farligt är det inte för de flesta. Var ska man? Till Stockolm eller till Haparanda? Själv har jag var varit och jobbat i Palestina. Det kan låta väldigt farligt och det är det också, beroende på var man är, när man är där och hur man undviker risker så långt det går. I mitt fall var jag på Västbanken, vilket är säkrare än Ghaza, på samma sätt som att Haparanda är säkrare än Stockholm. Sen kan även Västbanken vara illa, men åker man under "rätt" period så är det inte så illa och läget i Sverige är nog bättre idag än det var för 3 månader sen. Utöver det kan man skydda sig mer eller mindre, genom att hålla avstånd och sköta sin hygien.
Jag håller inte med om vem man bör skicka om man väljer att skicka någon. Först och främst så ska ingen som är i riskgrupp eller som inte vill åka vara den som reser. Ålder innebär förvisso en risk, men det är ingen jätteskillnad mellan någon som är 25 och någon som är 50. Då skickar jag den som är mest lämpad. Det finns ett bra sätt att förstöra affärer och det är att skicka någon som inte kan det hen ska göra. Då är det bättre att säga "Tyvärr kan vi inte skicka den person som är mest lämpad, så vi får försöka hitta en annan väg att lösa detta, eller avstå".
Jag minns när vi hade besök av en potentiell leverantör som skulle demonstrera sin produkt (ett datorprogram). Han började med att säga "Vi har nyss fått en ny version, så ni får ursäkta om jag inte kan alla detaljerna. Jag har inte hunnit med att installera den så många gånger.". Helt ok och han kunde säkert versionen innan väl och kunde säkert det mesta tänkte vi. När installationen drog igång så sa han "Wow, snygg splash-screen" och avslöjade att han ALDRIG hade installerat produkten innan.Det blev rätt snabbt klart att han inte kunde grejerna och vi avbröt demonstrationen med orden "Vi sitter nu X personer som tar vår tid till detta och så kan ni inte ens er produkt." De fick aldrig en andra chans, så skicka aldrig någon som inte är lämpad.
Särskilt under den tid som vi är/var med på den där listen över länder med mycket smitta, så skulle jag avbryta det samarbetet.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Om vi skulle få en andra våg så lär den vara här snart i så fall med tanke på hur det i semester tider slarvas med restriktioner överallt i Sverige.Mikael_L skrev:
Att jämföra med SARS är redan försent, idag vet vi att det skiljer massor mellan SARS och SARS II
I början var nog den kloka tanken att detta nya ser likt ut SARS, därför kan man anta att det kommer bete sig ganska likt också.
Och det ledde till att bl.a. Tegnell förutspådde att detta virus inte skulle ta sig till vare Sverige eller Europa i någon större omfattning, ty så blev det ju med SARS, det var enstaka fall, några tiotal, som kom till Europa och allt gick att stoppa genom smittspårning runt insjuknade.
Så det var nog basen i både Sveriges och Italiens strategi där i början, men redan efter 2 månader var det väldigt tydligt att SARS cov2 inte alls var likt SARS på dessa vis, dvs hur det spreds.
Utan att veta, så misstänker jag att virusforskare nu idag inte är speciellt benägna att tänka att detta nya virus är likt SARS, förutom den grundläggande strukturen på själva viruset.
En likhet som jag inte tror att det går att runka ikull är att det rör sig om ett Corona virus och att det därför muterar sakta.
Spanska sjukan kom i vågor därför att det var den typ av virus som muterar aggressivt.
De länder jag arbetar med är bara intresserade av två saker:Hyltran från Veglemyren skrev:
- Får vi åka till Sverige?
- Om vi får, måste vi sitta i karantän?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Du vet detta jag hittar inget om att vi inte är kvar där längre.tusenett skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/whos-oro-for-sveriges-smitta12
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/
Något du vet, eller bara en av dina vanliga rågissningar ...?Hyltran från Veglemyren skrev:
Man vet idag att Spanska sjukan var influensavirus typ A av subtyp H1N1, dvs ett av de ganska vanliga återkommande viruserna idag.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Källa på det är Björn Olsson men det är klart att man kan kalla det en gissning.Mikael_L skrev:
https://www.lifesciencesweden.se/ar...sen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covid19
Sedär, ett påstående från Björn Olsen alltså.Hyltran från Veglemyren skrev:
Men han styrker inte heller den tesen där ...
Alltså, jag är på något vis av någon fundamental annan åsikt, så djupt har jag inte studerat material om spanska sjukan, men jag har dock inte funnit det någon annanstans skrivet att det skulle ha muterat våldsamt, eller vara våldsamt muteringsbenäget. Jag har nog mest hittat åsikter som att man inte vet så säkert varför andra vågen blev så mycket värre, men en teori bland flera andra, är att det muterade.
Så egentligen är jag (men bara litet) intresserad av var Björn har funnit denna info ...
Vårt corona-virus är en helt annan typ av virus, men både corona och influensa typ A är RNA-strängade virus.
Så de är kanske hyggligt muteringsbenägna båda två, DNA som arvsmassa är stabilare.
Jag har dock inte någon aning ifall corona och influensa typ A skiljer sig väsentligt vad gäller mutationsbenägenhet, det får någon annan möjligen uttala sig om.
Nej du behöver inte hitta något alls utan bara ett försök att fortsätta diskussionen om sådan.sunnis skrev:
Du re-postade ett sånt gammalt citat (skåpmat) inte för länge sedan där Tegnell själv har sagt att det kan förekomma sådana fall att personer kan bli smittade av symptomfria. Men då var det inte heller bra av massa anledningar och passa inte in i dina Ad hoc argument.
Jag behöver inte hitta ett bevis att man medvetet valt bort den informationen av två anledningar, det finns inget sådant bevis att hitta till att börja med (jag har ingen inside-information att tillgå) det ligger inte på mig att omvänt bevisa ditt argument att myndigheten konspirerar, det får du försöka luska ut på egen hand för att hitta stöd i alla lösryckta citat du försöker pussla ihop till sanningar.
Jag är inget större fan av Tegnell eller FHM men jag håller mig desto mer objektiv. Allt är inte svart eller vitt.
Jag har en teori om det men håller den för mig själv då den kommer förnekas av vissa här och i det är det inte intressant för mig.
Däremot tror jag att ärlighet är bäst och folk borde fått veta att det kan smitt även före vilket hjälp många att ta social distans på allvar. De flesta gör så men långt ifrån alla vilket jag sett för många fall av nu i sommar.