2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Var får du 20% ifrånBirgitS skrev:
Det jag hittar är max 14%
Alltså långt ifrån drömmen om flockimmunitet.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Tro det eller ej, men det finns fler företag därute än det du jobbar på. Några exempel på större företag som har erbjudit sina anställda antikroppstester är HM, Spotify, SEB och många mindre företag här i stockholmsregionen.optimum skrev:
Jo vi har diskuterat det men då oklarheter råder om effekt och hur andra ställer sig till resultaten har vi avstått.JanneJanne123 skrev:
Om vi har reseförbud och besöksförbud. Kan vi då utgå från att vi kan resa och besöka våra leverantörer resp. kunder om vi har ett intyg på antikroppar?
I dagsläget är resultatet noll värt. Så varför lägga pengar på sådant?
Däremot om det blir så att andra företag öppnar upp för de med antikroppar så blir det ett annat läge.
Dock problemet vad man gör med de som inte har antikroppar. Ska man sparka dem eller tvinga dem till att bli smittade?
Ja man kan inte tvinga men de kommer känna sig diskriminerade om de saknar och än finns inte vaccin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Det skrevs en hel del om det i Stockholmstidningarna då när det var aktuellt i månadsskiftet maj/juni och jag har en släkting som blev erbjuden antikroppstest av företaget hen jobbar på i slutet av maj, ett större internationellt företag. Jag har för mig att företagen var intresserade av det t.ex. för att kunna planera bemanning under hösten, t.ex. just det företagets driftavdelning delades i början av mars upp i två grupper som skulle jobba i olika hus för att minimera risken att hela avdelningen blev sjuk samtidigt och om företaget nu vet att en stor andel av de som jobbar på den avdelningen är immuna så behövs inte det längre.optimum skrev:
I din iver att tycka tvärtemot BirgitS så missade du att hon skriver max 20, och lägre i resten av landet, och menar att teorin därför inte håller. Det är alltså för lågt för det.optimum skrev:
Du gick rakt i en fälla som inte fanns.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Där håller jag inte med. Du talade dig ju väldigt varm om era fantastiska personalförmåner för några hundra inlägg sedan och att få antikroppstest betalt innan det fanns möjlighet till allmän gratis provtagning ser iallafall jag som en stor förmån. Många vill veta om de har antikroppar oavsett om man kan dra några slutsatser av resultatet eller inte.optimum skrev:
Husägare
· Skåne
· 5 388 inlägg
Fattar ingenting!!!Hyltran från Veglemyren skrev:
Vi i Skåne som utgör 13% av invånarna i Sverige har det senaste dygnet haft 24 som testat positivt och det finns 2 st personer på intensivvårdsavdelning!
Dom flesta länder hade varit lyckliga över sådana siffror, inkl Trumps USA.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Vi har diskuterat det men ser ingen nytta i dagsläget. Finns inga råd från FHM eller internationellt om hur man ska hantera ett eventuellt positivt test.BirgitS skrev:
Det skrevs en hel del om det i Stockholmstidningarna då när det var aktuellt i månadsskiftet maj/juni och jag har en släkting som blev erbjuden antikroppstest av företaget hen jobbar på i slutet av maj, ett större internationellt företag. Jag har för mig att företagen var intresserade av det t.ex. för att kunna planera bemanning under hösten, t.ex. just det företagets driftavdelning delades i början av mars upp i två grupper som skulle jobba i olika hus för att minimera risken att hela avdelningen blev sjuk samtidigt och om företaget nu vet att en stor andel av de som jobbar på den avdelningen är immuna så behövs inte det längre.
Än så länge värdelöst.
Vi hanterar alla medarbetare på samma sätt.
Jag har ett par medarbetare som varit sjuka i covid-19 och de blir givetvis behandlade som alla andra. Inga mer möjligheter eller annat. Den dag det kommer rekommendationer från FHM om detta tar vi givetvis till oss det.
Svårt att se något annat företag som kan göra på sitt sätt.
Hur skulle du göra? Strunta i råden från FHM och köra eget race? Lite som Bianca Ingrosso som tycke det var ok med party i Båstad och hon var åtminstone säker enligt henne. Hon hade minsann antikroppar. Safe.
Nej det sista var lite provocerande. Helt galet. Vi lyssnar givetvis på FHM, både du och jag.
Vi har diskuterat detta på företaget och ser inge nytta varken för företag eller anställda.JanneJanne123 skrev:
Där håller jag inte med. Du talade dig ju väldigt varm om era fantastiska personalförmåner för några hundra inlägg sedan och att få antikroppstest betalt innan det fanns möjlighet till allmän gratis provtagning ser iallafall jag som en stor förmån. Många vill veta om de har antikroppar oavsett om man kan dra några slutsatser av resultatet eller inte.
Vi vet fortfarande för lite vilket skydd ett positivt svar ger.
Vad skulle du själv göra med ett positivt eller negativt test?
Vilken nytta ger det dig.?
Jag har själv funderat och ser ingen alls nytta. Jag fortsätter som tidigare.
Den dag de säger att ett positivt test är för evigt och man få besöka andra eller ta emot andra så förändras detta.
I dagsläget meningslöst.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Som sagt, alla företag är inte som ditt. Företagen som erbjöd sina anställda att testa sig fick inte ens reda på exakt vilka personer som testades positivt resp. negativt utan endast andelen inom en avdelning, men som sagt för släktingens företag ansågs det vara mycket värt att veta om mer eller mindre än t.ex. 10 % av driftsavdelningen hade antikroppar för att veta om driftsavdelningen behövde separeras på två hus eller inte (det finns förstås också andra avdelningar som är ytterst viktiga för att det företaget ska överleva).optimum skrev:
Vi har diskuterat det men ser ingen nytta i dagsläget. Finns inga råd från FHM eller internationellt om hur man ska hantera ett eventuellt positivt test.
Än så länge värdelöst.
Vi hanterar alla medarbetare på samma sätt.
Jag har ett par medarbetare som varit sjuka i covid-19 och de blir givetvis behandlade som alla andra. Inga mer möjligheter eller annat. Den dag det kommer rekommendationer från FHM om detta tar vi givetvis till oss det.
Svårt att se något annat företag som kan göra på sitt sätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Har du inte sett att det gäller andra regler från FHM för dem med positivt PCR- eller antikroppstest när det gäller att besöka människor över 70 år eller som tillhör en riskgrupp under de närmaste månaderna?optimum skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag tror det handlade om att kunna få reda på om man kan gå till jobbet eller inte. Ska man få fram bra statistik kan man inte bara gå omkring och testa lite hur som helst utan behöver designa studierna efter vad man vill mäta. Jag är också tveksam till samhällsnyttan då vi fortfarande vet för lite. På samma sätt är jag undrande till vad alla som testar sig ska göra med resultatet.optimum skrev:
[bild]
På AB:s nyheter om coronan
Ja man är kritisk till nyttan av tester i stor volym till tveksam samhällsnytta.
"Det var i början av juni som regeringen gick ut med beskedet att alla som vill ska få göra ett antikroppstest, och att staten ska betala testnotan. Sedan dess har många regioner infört en bred testning, i vissa fall till en kostnad och i andra fall gratis. Men samhällsnyttan av detta ifrågasätts nu alltså av flera experter. "
Men det är väl rätt så självklart varför vi gör så. Eller?
Min teori.
Det är uppenbarligen för att få fram bevis på att vår strategi gett oss effektivt skydd mot smittan.
Nej inget pekar på att vi fått antikroppar i nivåer som motsvara de nivåer som angetts för flockimmunitet på ca 60%.
Detta trots att många blivit sjuka. Nej jag tar inte upp alla avlidna för de kan bero på andra misslyckanden.
Jag tycker det är ett experiment med ett virus vi uppenbarligen inte förstod hur vi får antikroppar av smitta och hur länge de finns kvar. Detta trots att flera påstått att man får immunitet av virus av denna typ.
Nu lägger vi stor pengar på att få fram bevis.
Är detta verkligen rätt att satsa på?
Vad bidde det då? En tummetott (citat från Mäster Skräddare)
Edit: Rättat ord kommunitet till immunitet (rättstavningen lurade mig)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 898 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 898 inlägg
Jag håller delvis, men endast delvis med. Jag tycker man ska undvika att skicka personal till Sverige, men jag tycker också att man ska undvika att skicka personal till något annat land, eller någon annan region om det inte är absolut nödvändigt.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nästa del är att ta hänsyn var man ska och när och även väga in riskerna. Covid-19 är dödligt under vissa förutsättningar, men så extremt farligt är det inte för de flesta. Var ska man? Till Stockolm eller till Haparanda? Själv har jag var varit och jobbat i Palestina. Det kan låta väldigt farligt och det är det också, beroende på var man är, när man är där och hur man undviker risker så långt det går. I mitt fall var jag på Västbanken, vilket är säkrare än Ghaza, på samma sätt som att Haparanda är säkrare än Stockholm. Sen kan även Västbanken vara illa, men åker man under "rätt" period så är det inte så illa och läget i Sverige är nog bättre idag än det var för 3 månader sen. Utöver det kan man skydda sig mer eller mindre, genom att hålla avstånd och sköta sin hygien.
Jag håller inte med om vem man bör skicka om man väljer att skicka någon. Först och främst så ska ingen som är i riskgrupp eller som inte vill åka vara den som reser. Ålder innebär förvisso en risk, men det är ingen jätteskillnad mellan någon som är 25 och någon som är 50. Då skickar jag den som är mest lämpad. Det finns ett bra sätt att förstöra affärer och det är att skicka någon som inte kan det hen ska göra. Då är det bättre att säga "Tyvärr kan vi inte skicka den person som är mest lämpad, så vi får försöka hitta en annan väg att lösa detta, eller avstå".
Jag minns när vi hade besök av en potentiell leverantör som skulle demonstrera sin produkt (ett datorprogram). Han började med att säga "Vi har nyss fått en ny version, så ni får ursäkta om jag inte kan alla detaljerna. Jag har inte hunnit med att installera den så många gånger.". Helt ok och han kunde säkert versionen innan väl och kunde säkert det mesta tänkte vi. När installationen drog igång så sa han "Wow, snygg splash-screen" och avslöjade att han ALDRIG hade installerat produkten innan.Det blev rätt snabbt klart att han inte kunde grejerna och vi avbröt demonstrationen med orden "Vi sitter nu X personer som tar vår tid till detta och så kan ni inte ens er produkt." De fick aldrig en andra chans, så skicka aldrig någon som inte är lämpad.