Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jocke Best skrev:
Ändå väller norskana in över gränsen i skrivande stund..
Ja, de är lätta att lura hit med godis och sprit...
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag vet inte om Norge är i liknande sist, vet du?. Vore intressant att se hur alla de nordiska länderna klarar sommaren avseende besöksnäring

Skulle jag som utländs turisk planera ett besök i skandinavien är det dock sannolikt att jag valt bort sverige pga högre smittoläge.
Som arbetsgivare skulle jag dra mig från att skicka en anställd till Sverige om det inte var absolut nödvändigt.

Och om det var helt oundvikligt skulle jag föreslå att man skickade den som var yngst och friskast även om det inte var hen som var mest lämpad för uppgiften.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Ja, det är väl också ett maratonlopp som vinns på lång sikt. Vi har öppna gränser och verkar hålla restriktionerna stabila jämfört med vissa andra länder som öppnar och stänger gränser lite hur som helst och som skärper och lättar upp sina restriktioner till och från.

Ekonomins aktörer föredrar stabilitet över osäkerhet (ibland så är även stabilt dåligt bättre än instabilitet och oförutsägbarhet trots höga toppar ).

Det kommer blir intressant att se hur det blir på sikt.
Jo jag har tur som jobbar på ett företag som styrs långsiktigt och inte de som går stenhårt på kvartalsrapporter.
Jag håller med dig att detta måste ske på mer långsiktiga grunder.
Därför var den ekonomiska rapportering som kom nu helt förkastlig.
Jag hoppas verkligen att vår strategi ger oss ett bättre utgångsläge när denna pandemi börjar ta slut.
Det gäller att inte ge upp och fortsätta kämpa även om det känns tungt ibland när företagens orderingång dramatiskt minskar.
De som då jobbar på företag med massa banklån och andra typer av skulder har ett elände att få det att går runt och vi har redan sett många mindre företag som får lägga ned.
Q1 gick bra, Q2 gick inte bra och hoppas på en återhämtning Q3 för att förhoppningsvis vara upp på vettiga nivåer Q4

Vad tror du själv? Kommer vi få se en bra återhämtning nu i höst eller går vi ner i en ännu djupare ekonomisk dal?

De larmrapporter från andra länder om ökad smittspridning gör mig inte lugn då Sverige är stort beroende av export.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Fairlane
Alla som är rädda för att Sverige skulle tappa anseende utomlands och folk skulle undvika att göra affärer med Sverige eller besöka Sverige, jag antar att ni:
* Inte besöker Kina eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker Ryssland eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker Turkiet eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker Thailand eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker Dubai eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker USA eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker Brasilien eller handlar varor därifrån?
" Inte besöker Saudiarabien eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker Iran eller handlar varor därifrån.
* Inte besöker Israel eller handlar varor därifrån?

Hur lång lista ska jag göra?

Själv har jag antingen besökt landet eller handlar något från det i alla exempel ovan, utom möjligen Turkiet och Ryssland, men troligen är någon vara tillverkad där också.
 
  • Gilla
  • Älska
Pin och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Alla som är rädda för att Sverige skulle tappa anseende utomlands och folk skulle undvika att göra affärer med Sverige eller besöka Sverige, jag antar att ni:
* Inte besöker Kina eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker Ryssland eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker Turkiet eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker Thailand eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker Dubai eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker USA eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker Brasilien eller handlar varor därifrån?
" Inte besöker Saudiarabien eller handlar varor därifrån?
* Inte besöker Iran eller handlar varor därifrån.
* Inte besöker Israel eller handlar varor därifrån?

Hur lång lista ska jag göra?

Själv har jag antingen besökt landet eller handlar något från det i alla exempel ovan, utom möjligen Turkiet och Ryssland, men troligen är någon vara tillverkad där också.
Det är klart att det går över och folk glömmer men just nu och nyss är/var det ett problem.
 
Fairlane
Nu och nyss är/var det problem att resa överhuvudtaget. Många av länderna ovan har varit diktaturer länge, där man slänger in oliktänkande i fängelse, torterar de, avrättar de etc. Det hindrar inte svenskar att resa till Thailand, Dubai, Turkiet, Kina. Det hindrar inte svenskar att handla med alla länder ovan. Så att tro att Sveriges hantering av Corona-epedemin kommer påverka vem som vill handla med Sverige tror jag inte.
 
  • Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
optimum
Rubriktext som lyder "JUST NU: Experter kritiska mot Sveriges teststrategi" följd av underordnad text "Senaste nytt om coronapandemin".
På AB:s nyheter om coronan


Ja man är kritisk till nyttan av tester i stor volym till tveksam samhällsnytta.

"Det var i början av juni som regeringen gick ut med beskedet att alla som vill ska få göra ett antikroppstest, och att staten ska betala testnotan. Sedan dess har många regioner infört en bred testning, i vissa fall till en kostnad och i andra fall gratis. Men samhällsnyttan av detta ifrågasätts nu alltså av flera experter. "

Men det är väl rätt så självklart varför vi gör så. Eller?
Min teori.
Det är uppenbarligen för att få fram bevis på att vår strategi gett oss effektivt skydd mot smittan.
Nej inget pekar på att vi fått antikroppar i nivåer som motsvara de nivåer som angetts för flockimmunitet på ca 60%.
Detta trots att många blivit sjuka. Nej jag tar inte upp alla avlidna för de kan bero på andra misslyckanden.

Jag tycker det är ett experiment med ett virus vi uppenbarligen inte förstod hur vi får antikroppar av smitta och hur länge de finns kvar. Detta trots att flera påstått att man får immunitet av virus av denna typ.
Nu lägger vi stor pengar på att få fram bevis.

Är detta verkligen rätt att satsa på?

Vad bidde det då? En tummetott (citat från Mäster Skräddare)

Edit: Rättat ord kommunitet till immunitet (rättstavningen lurade mig)
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Som arbetsgivare skulle jag dra mig från att skicka en anställd till Sverige om det inte var absolut nödvändigt.

Och om det var helt oundvikligt skulle jag föreslå att man skickade den som var yngst och friskast även om det inte var hen som var mest lämpad för uppgiften.
Det beror väl på smittläget där företaget är. Om det är ett företag i södra USA, där andelen som är sjuka och smittspridande är många gånger högre än i Sverige, så är det väl bättre tvärtom. USA är ju inte heller det enda land heller med hög smittspridning för närvarande utan så är det på många håll.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu och nyss är/var det problem att resa överhuvudtaget. Många av länderna ovan har varit diktaturer länge, där man slänger in oliktänkande i fängelse, torterar de, avrättar de etc. Det hindrar inte svenskar att resa till Thailand, Dubai, Turkiet, Kina. Det hindrar inte svenskar att handla med alla länder ovan. Så att tro att Sveriges hantering av Corona-epedemin kommer påverka vem som vill handla med Sverige tror jag inte.
Just nu påverkar det vem som vill och bör åka hit eftersom att vi nu och i några månader har och har haft en hög smittspridning i landet jämfört med vissa andra länder.
 
optimum optimum skrev:
[bild]
På AB:s nyheter om coronan


Ja man är kritisk till nyttan av tester i stor volym till tveksam samhällsnytta.

"Det var i början av juni som regeringen gick ut med beskedet att alla som vill ska få göra ett antikroppstest, och att staten ska betala testnotan. Sedan dess har många regioner infört en bred testning, i vissa fall till en kostnad och i andra fall gratis. Men samhällsnyttan av detta ifrågasätts nu alltså av flera experter. "

Men det är väl rätt så självklart varför vi gör så. Eller?
Min teori.
Det är uppenbarligen för att få fram bevis på att vår strategi gett oss effektivt skydd mot smittan.
Nej inget pekar på att vi fått antikroppar i nivåer som motsvara de nivåer som angetts för flockimmunitet på ca 60%.
Detta trots att många blivit sjuka. Nej jag tar inte upp alla avlidna för de kan bero på andra misslyckanden.

Jag tycker det är ett experiment med ett virus vi uppenbarligen inte förstod hur vi får antikroppar av smitta och hur länge de finns kvar. Detta trots att flera påstått att man får immunitet av virus av denna typ.
Nu lägger vi stor pengar på att få fram bevis.

Är detta verkligen rätt att satsa på?

Vad bidde det då? En tummetott (citat från Mäster Skräddare)

Edit: Rättat ord kommunitet till immunitet (rättstavningen lurade mig)
Antikroppstest har till del spelat ut sin roll. Antikroppar avklingar snabbt och inte alla får dem så ett bättre indirekt mått på immunitetsgrad borde man få genom att testa brett för aktiv skjudom.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
[bild]
På AB:s nyheter om coronan


Ja man är kritisk till nyttan av tester i stor volym till tveksam samhällsnytta.

"Det var i början av juni som regeringen gick ut med beskedet att alla som vill ska få göra ett antikroppstest, och att staten ska betala testnotan. Sedan dess har många regioner infört en bred testning, i vissa fall till en kostnad och i andra fall gratis. Men samhällsnyttan av detta ifrågasätts nu alltså av flera experter. "

Men det är väl rätt så självklart varför vi gör så. Eller?
Min teori.
Det är uppenbarligen för att få fram bevis på att vår strategi gett oss effektivt skydd mot smittan.
Nej inget pekar på att vi fått antikroppar i nivåer som motsvara de nivåer som angetts för flockimmunitet på ca 60%.
Detta trots att många blivit sjuka. Nej jag tar inte upp alla avlidna för de kan bero på andra misslyckanden.

Jag tycker det är ett experiment med ett virus vi uppenbarligen inte förstod hur vi får antikroppar av smitta och hur länge de finns kvar. Detta trots att flera påstått att man får immunitet av virus av denna typ.
Nu lägger vi stor pengar på att få fram bevis.

Är detta verkligen rätt att satsa på?

Vad bidde det då? En tummetott (citat från Mäster Skräddare)

Edit: Rättat ord kommunitet till immunitet (rättstavningen lurade mig)
Jag tycker inte att din teori håller.
Genom att låta alla som vill testa sig så får man inte fram någon uppskattning av immuniteten i landet/regionen eftersom det är i huvudsak de som misstänker att de har varit sjuka som låter testa sig.

Att andelen med antikroppar i Stockholmsområdet låg i storleksordningen max 20 % och betydligt lägre i de delar av landet som varit lindrigt drabbade visste man redan innan testandet släpptes fritt.

Så vad skulle fritt testande kunna visa enligt dig?

Däremot är många företag intresserade av att veta hur det står till med immuniteten bland de anställda eftersom det har betydelse för planeringen av hösten och det var också företag som var först med att betala för att få sina anställda testade.
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Just nu påverkar det vem som vill och bör åka hit eftersom att vi nu och i några månader har och har haft en hög smittspridning i landet jämfört med vissa andra länder.
Liksom vi har en låg smittspridning i landet jämfört med många andra länder.

Tillägg:
Du vet väl om att antalet fall nu stiger i vissa europeiska länder eller regioner?
 
Redigerat:
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte att din teori håller.
Genom att låta alla som vill testa sig så får man inte fram någon uppskattning av immuniteten i landet/regionen eftersom det är i huvudsak de som misstänker att de har varit sjuka som låter testa sig.

Att andelen med antikroppar i Stockholmsområdet låg i storleksordningen max 20 % och betydligt lägre i de delar av landet som varit lindrigt drabbade visste man redan innan testandet släpptes fritt.

Så vad skulle fritt testande kunna visa enligt dig?

Däremot är många företag intresserade av att veta hur det står till med immuniteten bland de anställda eftersom det har betydelse för planeringen av hösten och det var också företag som var först med att betala för att få sina anställda testade.
Har du fakta för att företag vill göra så?

Tror inte många lägger pengar på något med tveksamt värde.
Vårt företag har inte gjort så som exempel. Finns det några större företag som gjort det?
Finns inga råd från FHM att det är fritt fram att resa om man kan bevisa antikroppar.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, som någon skrev i tråden häromdagen när Tivéus också var i farten så är det ju viktigt för honom att se till att skulden inte hamnar hos honom när nu IVO m.fl. granskar äldreboenden.
Om detta vore ett land där rättvisa utkrävs via bestraffning, vore en maual i undanflykter vara på plats. Mången företagsledare och tjänsteman skulle lusläst den. Här är iallafall en video på en tjänsteman/chef som läst bortförklaringsinstruktionsboken. Av naturliga själ har han valt att vara anonym.


Staffan Blues
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja, det klart de gör. De är ordentligt överrepresenterade i åldringsvården som anställda. Dålig information i kombination med ännu sämre språkkunskaper toppat med avsaknad av skyddsutrustning. Den svenska vägen till maximerad smittspridning. Knappast planerad, men väldigt lätt att förutse.

Staffan
Jag är sent på bollen men vill dra kedjan ett steg till. Många av den där miljonen människor passerade ju Arlanda på väg hem från sportlovsresorna. Var bor de som städar på Arlanda? Var bor de som kör taxibilarna, bussarna och som sköter andra servicefunktioner kopplade till resor till och från Arlanda? Jo, många av dem bor i dessa drabbade områden och det är nog ingen högoddsare att en del av dem delar hushåll/vardag/tillvaro med någon som är timanställd inom äldreomsorgen. Där har vi en direktlänk redan innan den av en del önskade karantänen.
 
  • Gilla
Poxeman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.