2 359 628 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Läs i denna artikel om hur de som smittades i Alperna bemöttes när de ville göra rätt:
- https://kvartal.se/artiklar/vi-var-bland-de-forsta-som-fick-corona/
De fick inte testas då de inte varit på rätt ställe.
- https://kvartal.se/artiklar/vi-var-bland-de-forsta-som-fick-corona/
De fick inte testas då de inte varit på rätt ställe.
Att platta ut kurvan är troligen hopplöst och när det inte går får vi skulden att det inte lyckats för att vi inte följt deras råd om att tvätta händerna och hålla sig hemma. Man flyttar alltså över ansvaret på medborgarna för att man inte har tillräcklig krisberedskap. Verkar vara slut på idéer från dem.pacman42 skrev:
Rörande att platta ut kurvan. Om vi antar att 5% behöver vård på sjukhus (lågt räknat) och vi räknar med 50% smittspridning. Och sedan kan vi anta att vi kan skaka fram 15000 platser till dessa. Anta sedan att de är inlagda under två veckor i snitt. Då så innebär detta att vi behöver platta ut kurvan till en nivå om 15000 platser till dess att alla har fått vård. Med dessa siffror skulle vården behöva ligga på en maxbelastning i vården om 33 veckor. Sedan skall man rampa upp och rampa ned från detta.
Så om strategin är att platta ut för att klara av att vårda alla, ja då kan man inte prata om att vi skall spela fotboll i sommar. Det blir ingen hockey i höst heller.
De företag som nu kämpar för att överleva, de behöver få veta hur de skall agera (inklusive idrottsföreningarna), dvs de behöver få veta vilken prognos myndigheterna har för smittan.
Pratar man om att smittan skall vara över till mitten av sommaren (baserat på fotbollsuttalandet) så säger man också att väldigt många skall dö. Om vi väldigt enkelt räknar på att man skall ha 30% smittade om tre månader, då har vi 14 veckor ungefär. Räkna nu än en gång enligt ovan, man får då ett behov på drygt 21400 platser (om behovet är detsamma under hela perioden) . Det skulle då leda till att drygt 6000 inte kan få vård varje dag, eller om alla dessa vårdtagare skulle dö så skulle det leda till ytterligare 42000 döda. Detta ligger på ca 2,3% i så fall.
Att räkna på överutnyttjande av resurserna på detta "platta" sätt är inte helt korrekt, men det ger som sagt var ett hum om hur det kan bli.
Sveriges sjukvård har totalt idag 20000 platser, så de 15000 platser som jag antar att man kan frigöra är optimistiskt räknat med tanke på alla andra vårdbehov vi ser i samhället. Även om vi minimerar tillsynen, dokumentationen mm.
Alla dessa siffror är naturligtvis indikativa, byt ut dem och räkna själv på olika scenarier.
Jag har kollega som varit på rätt ställe, ja fel egentligen för där härjar smitta.pacman42 skrev:
Få inte testa sig trotts influensaliknande symptom med feber, hosta osv.
Fick beskedet att stanna hemma och ta kontakt om det blir allvarligt.
pacman42 skrev:
Rörande att platta ut kurvan. Om vi antar att 5% behöver vård på sjukhus (lågt räknat) och vi räknar med 50% smittspridning. Och sedan kan vi anta att vi kan skaka fram 15000 platser till dessa. Anta sedan att de är inlagda under två veckor i snitt. Då så innebär detta att vi behöver platta ut kurvan till en nivå om 15000 platser till dess att alla har fått vård. Med dessa siffror skulle vården behöva ligga på en maxbelastning i vården om 33 veckor. Sedan skall man rampa upp och rampa ned från detta.
Så om strategin är att platta ut för att klara av att vårda alla, ja då kan man inte prata om att vi skall spela fotboll i sommar. Det blir ingen hockey i höst heller.
De företag som nu kämpar för att överleva, de behöver få veta hur de skall agera (inklusive idrottsföreningarna), dvs de behöver få veta vilken prognos myndigheterna har för smittan.
Pratar man om att smittan skall vara över till mitten av sommaren (baserat på fotbollsuttalandet) så säger man också att väldigt många skall dö. Om vi väldigt enkelt räknar på att man skall ha 30% smittade om tre månader, då har vi 14 veckor ungefär. Räkna nu än en gång enligt ovan, man får då ett behov på drygt 21400 platser (om behovet är detsamma under hela perioden) . Det skulle då leda till att drygt 6000 inte kan få vård varje dag, eller om alla dessa vårdtagare skulle dö så skulle det leda till ytterligare 42000 döda. Detta ligger på ca 2,3% i så fall.
Att räkna på överutnyttjande av resurserna på detta "platta" sätt är inte helt korrekt, men det ger som sagt var ett hum om hur det kan bli.
Sveriges sjukvård har totalt idag 20000 platser, så de 15000 platser som jag antar att man kan frigöra är optimistiskt räknat med tanke på alla andra vårdbehov vi ser i samhället. Även om vi minimerar tillsynen, dokumentationen mm.
Alla dessa siffror är naturligtvis indikativa, byt ut dem och räkna själv på olika scenarier.
Antal platser är inte lika med tillgänglig medicinteknisk utrustning. Av de som har sökt akut vård är det cirka 10% som behöver respirator.pacman42 skrev:
Du glömde en viktig aspekt, om man redan har haft Covid-19 så kan jag ha helt andra förhållningsregler (nu antar jag att vi får en längre immunitet, dvs åtminstone ett år). Den som har haft Covid-19 kan nämligen arbeta med att ta hand om Covid-19 med mindre effektiva skydd, det gör ingenting. Den kan även arbeta lätt förkyld som bussförare osv.
Är det 10000 personer som söker akut vård så innebär det 1000 respiratorer. Sverige har ca 500 respiratorer. Sedan är det ju andra sjukdomar som gör att en viss del enheter redan är upptagna. Lägg därtill att sjukdomsförloppet för de mest sjuka är mellan tre och sex veckor. Det innebär att dessa enheter är redan upptagna. Om vi vrider tillbaka tiden 15 år så hade vi ca 3000 st respiratorer i beredskap utöver de som redan fanns tillgängliga på sjukhus. Sådant lager finns inte längre. Det kostade för mycket vid upphandling är det krassa svaret. Beslut tagna av ekonomiska incitament. Allt detta gör att Sverige är illa utrustat för kris/pandemi. När spridningen får fart kommer antal döda öka dramatiskt här i Sverige. Svensk sjukvård står illa utrustat för Corona. Det här vet FHM om. Ändå kör dom högt spel. Kanske t o m är medveten strategi men det får andra kartlägga i trådarna om konspirationsteorier.
Det effektivaste för samhället vore att isolera alla i olika former av riskgrupper och sedan smitta alla andra så snabbt som möjligt (inte riktigt, vården måste ju hinna med de som blir sjuka bland dessa också). Frågan är hur man uppnår detta lagom snabbt och effektivt?
De som bestämmer verkar inte riktigt ha en plan för hur de skall lyckas med detta än (det måste ju ändå vara planen, allt annat blir för kostsamt). Det är svårt att dela upp samhället på rätt sätt så att man får flockimmunitet utan att riskera de svaga grupperna.
Någon som har en bra idé att delge de som bestämmer?
De som bestämmer verkar inte riktigt ha en plan för hur de skall lyckas med detta än (det måste ju ändå vara planen, allt annat blir för kostsamt). Det är svårt att dela upp samhället på rätt sätt så att man får flockimmunitet utan att riskera de svaga grupperna.
Någon som har en bra idé att delge de som bestämmer?
Det är obestridligt att åtgärder som att tvätta händerna hjälper mot smittspridning. Det jag har svårt att få ihop är varför andra länder i Europa som ställs inför en liknande situation och också vill "kapa topparna" agerar med så mycket kraftigare åtgärder än Sverige. Österrike t.ex. har förbjudit sammankomster på fler än 5 personer, stängt skolor och kallat in armén.Anna_H skrev:
Det är precis så man gör för att "kapa toppen" och sprida ut smittan över längre tid:
- Tvätta händerna när du varit i kontakt med andra (tex varit och handlat)
- Tvätta händerna innan du gör mat
- Undvik att träffa äldre eller sjuka personer
- Undvik täta folksamlingar
Varför tycker du att det är för lite? Vill du att det ska slås på stora trumman, stängas ner, vara spärrar och vakter?
Är det för att det känns tryggare så eller för att du som erfaren epidemiolog vet att det är så man måste göra för att få den önskade långsamma spridningen av smittan?
Jämför man vilka åtgärder olika länder i västvärlden tar så är min uppfattning att Sverige är ett av de länder som vidtar minst åtgärder. Har alla andra fel och vi rätt eller....?
Genom att inte stänga ner hela samhället, men undvika kontakt med riskgrupperna.pacman42 skrev:
Suspekta sa jag tidigare om kinas siffror, det verkar onekligen så ja.. 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA5m63/forsta-kinesiska-ordern-om-corona-forstor-proverna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA5m63/forsta-kinesiska-ordern-om-corona-forstor-proverna
Prognos rörande smitta och hur lång tid detta kommer att ta från Storbritannien :
https://omni.se/a/e8owVl
Ett år innan smittan klingar av och 80% smittade.
Nej Tegnell, det blir ingen fotbollsallsvenska i sommar.
https://omni.se/a/e8owVl
Ett år innan smittan klingar av och 80% smittade.
Nej Tegnell, det blir ingen fotbollsallsvenska i sommar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
Som flera andra påpekat så beror det möjligen (och det tror jag själv på genom alla studier i ämnet) på att Sverige varit skonat från krig i hundratals år. Svenska samhället har helt enkelt inte generellt en tro på att något kan gå åt fanders, på riktigt. På sin höjd får Sibylla stänga en vecka, men det har ju handlarna snappat upp och trycker ut pallar med Bullens pilsnerkorv nu för att dämpa ångesten.T TAR12 skrev:Det är obestridligt att åtgärder som att tvätta händerna hjälper mot smittspridning. Det jag har svårt att få ihop är varför andra länder i Europa som ställs inför en liknande situation och också vill "kapa topparna" agerar med så mycket kraftigare åtgärder än Sverige. Österrike t.ex. har förbjudit sammankomster på fler än 5 personer, stängt skolor och kallat in armén.
Jämför man vilka åtgärder olika länder i västvärlden tar så är min uppfattning att Sverige är ett av de länder som vidtar minst åtgärder. Har alla andra fel och vi rätt eller....?
Det är ju sånt här EU skall vara bra för. Istället visar det en sida att det enbart är byråkrati. Nu kör alla länder solorace utan gemensamma riktlinjer för vad som gäller. När det gäller att vara proaktiv så kan man aldrig göra för mycket när det kommer till sådant som skapar allvarliga samhällstörningar. Jämför man med spanska sjukan som är den pandemi som är mest jämförbar så krävs betydligt starkare åtgärder i synnerhet då vi blivit globala i en helt annan utsträckning.T TAR12 skrev:Det är obestridligt att åtgärder som att tvätta händerna hjälper mot smittspridning. Det jag har svårt att få ihop är varför andra länder i Europa som ställs inför en liknande situation och också vill "kapa topparna" agerar med så mycket kraftigare åtgärder än Sverige. Österrike t.ex. har förbjudit sammankomster på fler än 5 personer, stängt skolor och kallat in armén.
Jämför man vilka åtgärder olika länder i västvärlden tar så är min uppfattning att Sverige är ett at de länder som vidtar minst åtgärder. Har alla andra fel och vi rätt eller....?
I Danmark t ex har man ju erkänt att regeringen körde över sin folkhälsomyndighet i frågan om att stänga gränserna. Så många av åtgärderna är symbolpolitik för att visa att landets styre är handlingskraftigt utan att åtgärderna har någon vetenskapligt bevisad effekt på smittspridningen.T TAR12 skrev:Det är obestridligt att åtgärder som att tvätta händerna hjälper mot smittspridning. Det jag har svårt att få ihop är varför andra länder i Europa som ställs inför en liknande situation och också vill "kapa topparna" agerar med så mycket kraftigare åtgärder än Sverige. Österrike t.ex. har förbjudit sammankomster på fler än 5 personer, stängt skolor och kallat in armén.
Jämför man vilka åtgärder olika länder i västvärlden tar så är min uppfattning att Sverige är ett av de länder som vidtar minst åtgärder. Har alla andra fel och vi rätt eller....?
Teoretiskt bra ide men svårt göra uppdelningen rent praktiskt, många som kommer kräva att de är i riskgruppen. Vem ska var domare?pacman42 skrev:
Det effektivaste för samhället vore att isolera alla i olika former av riskgrupper och sedan smitta alla andra så snabbt som möjligt (inte riktigt, vården måste ju hinna med de som blir sjuka bland dessa också). Frågan är hur man uppnår detta lagom snabbt och effektivt?
De som bestämmer verkar inte riktigt ha en plan för hur de skall lyckas med detta än (det måste ju ändå vara planen, allt annat blir för kostsamt). Det är svårt att dela upp samhället på rätt sätt så att man får flockimmunitet utan att riskera de svaga grupperna.
Någon som har en bra idé att delge de som bestämmer?
Så är det ju. Men symbolpolitik medför att många fler tar ansvar. Man visar allvaret i situationen. Det är en effekt som inte borde underskattas.useless skrev: