Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
pacman42 pacman42 skrev:
Prognos rörande smitta och hur lång tid detta kommer att ta från Storbritannien :
[länk]

Ett år innan smittan klingar av och 80% smittade.

Nej Tegnell, det blir ingen fotbollsallsvenska i sommar.
Applicerar du deras uppskattning på Sverige så har vi under 2020:
8 000 000 smittade
1 200 000 i behov av sjukhusvård
6000 döda vid 0,5 % dödlighet.

Kan vi inte ta hand om alla sjuka så kommer dödstalen likna de i Italien, dvs kanske uppemot 100 000 döda.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Applicerar du deras uppskattning på Sverige så har vi under 2020:
8 000 000 smittade
1 200 000 i behov av sjukhusvård
6000 döda vid 0,5 % dödlighet.

Kan vi inte ta hand om alla sjuka så kommer dödstalen likna de i Italien, dvs kanske uppemot 100 000 döda.
Vi har sämre förutsättningar än Italien att ta hand om de mest akuta fallen. Vi har en stor brist på medicinteknisk utrustning. Detta uppenbarade sig redan vid Svininfluensan då vi fick skicka patienter till Danmark för behandling. Har något hänt sedan dess? Nix. Samma låga beredskap som 2009.
 
Anekdot från Taiwanesisk kollega:

"Long time ago of SARS-COV had outbreak in China since 2003. This Virus also is from wild animal markets. Taiwanese also had many person had die in this situation. So my government officials had bad experience in this situation. Because the few hospitals had closed during this time.

When the COVID19 outbreak in Asia, my government officials understand this situation. So we stop to export mask and some medical goods immediately. They also check the body temperature who from China to back Taiwan this moment. So now we can work in the office"
 
S
Kommer onekligen bli spännande/skrämmande? tid framöver... Frun jobbar på sjukhus, men kommer initialt jobba med "vanliga" akutfall. Hon räknar kallt med att få rycka in där det behövs längre fram och jobba arslet av sig... Känns sådär muntert.
Jag hoppas samhället värderar vården och dess insats lite högre i framtiden än de gjort tidigare, både vad gäller deras villkor och ersättning. Kul att jobba utan adekvat skyddsutrustning till en lön som ligger under 30k i månaden efter 10 år i tjänst... Hör lite tongångarna hos hennes kollegor, känns inte heller så muntert.. Redan nu är det ev. nån som blivit smittade på jobbet, av annan sjukhuspersonal som är konstaterat smittad.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Enkelt.
Så här tänker jag.
Om jag blir sjuk och inte har covid-19 så kan jag ganska snabbt återgå till arbetet när feber är borta och man känner sig redo.
Med covid-19 bör man vara hemma några dagar efter symptomen försvunnit, kanske ännu flera dagar.
Dessutom bör man verkligen hålla sig borta från andra om man har covid-19 men med lite förkylning räcker det om man håller sig undan från andra och konsekvenserna lindriga om man ändå skulle smitta någon med lite förkylning.
Men om du har covid-19 eller ej vet du inte eftersom du inte kommer att testas och då måste du utgå ifrån att du har covid-19 och följa det som gäller för det.

Jag är 99% säker på att jag varit förkyld men vill inte ta risken att jag har covid-19 och är nu hemma några dagar extra
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nytt på AB
NEJ känsliga ska inte läsa detta eller Aftonbladet

"LONDON. Storbritannien vill stoppa coronaviruset med hjälp av flockimmunitet.
Att en majoritet av invånarna smittas och skapar ett kollektivt skydd kan även bli aktuellt i Sverige.
– Vi kommer nog inte att få kontroll på det på något annat sätt, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."


Vi kan troligen räkna med att de flesta blir sjuka. Finns tydligen ingen annan lösning.
Jag som hoppats på vaccin och att det var därför vi skulle skydda oss.

Undrar när Stefan Löfven går ut med detta. Att alla ska bli sjuka och många kommer dö.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...rittiska-planen-for-flockimmunitet-dit-vi-beh
 
Men jösses, detta är ju inget nytt. De flesta av oss ska bli sjuka och det handlar om att det sker långsamt så att sjukhusen hinner med. Vi har ju vetat att det är så länge nu och ingen undanhåller detta faktum.

Vad är sensationen i detta?
 
  • Gilla
Zsam och 15 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi får väl hoppas att de inte ersätter skolan med att hänga i en galleria eller träffa en massa folk på något annat sätt eftersom det snarare ökar än minskar risken, både för dem och för andra. Det är viktigt att hålla nere antalet personer man träffar. I skolan träffar de många men det är samma personer dag efter dag till skillnad från i en galleria eller liknande.
Jag tror nog ungdomarna är lika oroade och pålästa som gemene man, om inte mer, det är i varje fall min upplevelse.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
Men jösses, detta är ju inget nytt. De flesta av oss ska bli sjuka och det handlar om att det sker långsamt så att sjukhusen hinner med. Vi har ju vetat att det är så länge nu och ingen undanhåller detta faktum.

Vad är sensationen i detta?
Tja med enkel matematik och med utgångspunkt från tillgänglig statistik kan du snabbt räkna ut att sjukhusen inte kommer att klara av detta. Utgår du ifrån uppgifterna i den engelska artikeln några inlägg upp så betyder det 50-100 000 nya personer som är i behov av vård varje månad förutsatt att vi fördelar sjukdomsfallen jämnt de närmaste 12 månaderna.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Det effektivaste för samhället vore att isolera alla i olika former av riskgrupper och sedan smitta alla andra så snabbt som möjligt (inte riktigt, vården måste ju hinna med de som blir sjuka bland dessa också). Frågan är hur man uppnår detta lagom snabbt och effektivt?

De som bestämmer verkar inte riktigt ha en plan för hur de skall lyckas med detta än (det måste ju ändå vara planen, allt annat blir för kostsamt). Det är svårt att dela upp samhället på rätt sätt så att man får flockimmunitet utan att riskera de svaga grupperna.

Någon som har en bra idé att delge de som bestämmer?
Att stoppa besök på äldreboenden etc. är väl en del i att försöka minimera smittan bland riskgruppen de gamla och dåliga. Helt går ju inte eftersom någon anställd här och där kommer att smitta dem men det är ju mycket mindre utsatthet än om det kommer in flera besökare till varje äldre varje helg.

T TAR12 skrev:
Det är obestridligt att åtgärder som att tvätta händerna hjälper mot smittspridning. Det jag har svårt att få ihop är varför andra länder i Europa som ställs inför en liknande situation och också vill "kapa topparna" agerar med så mycket kraftigare åtgärder än Sverige. Österrike t.ex. har förbjudit sammankomster på fler än 5 personer, stängt skolor och kallat in armén.

Jämför man vilka åtgärder olika länder i västvärlden tar så är min uppfattning att Sverige är ett av de länder som vidtar minst åtgärder. Har alla andra fel och vi rätt eller....?
Jämfört med många andra länder söder över är vi ett stort glest befolkat land och det är alltså mindre sannolikt nu att någon i Luleå träffar en smittspridare som bor i storstadsområdena än att några i olika delar av Österrike smittar varandra. Danmark och Norge har väl ungefär lika många sjuka som Sverige men på en hälften så stor befolkning och mindre yta.

Silver78 Silver78 skrev:
Vi har sämre förutsättningar än Italien att ta hand om de mest akuta fallen. Vi har en stor brist på medicinteknisk utrustning. Detta uppenbarade sig redan vid Svininfluensan då vi fick skicka patienter till Danmark för behandling. Har något hänt sedan dess? Nix. Samma låga beredskap som 2009.
Italien har en stor brist på medicinteknisk utrustning när det gäller dagens situation. Läste under helgen någonstans att Kina hade skickat ett plan med ung. 30 ton utrustning och skyddsutrustning och ett antal medicinska experter för hjälpa Italien att ta de beslut inom vården som räddar flest.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MultiMan
MathiasS MathiasS skrev:
Men jösses, detta är ju inget nytt. De flesta av oss ska bli sjuka och det handlar om att det sker långsamt så att sjukhusen hinner med. Vi har ju vetat att det är så länge nu och ingen undanhåller detta faktum.

Vad är sensationen i detta?
Spännande att du i en annan tråd tvivlar på att en simpel bilservice kan klaras av på 20 minuter, men Covid19-pandemin är inga problem för Sverige och vi ska bara ta det lugnt och invänta döden eller sjukdomens förlopp (beroende på vilken grupp man tillhör)?
 
optimum
MathiasS MathiasS skrev:
Men jösses, detta är ju inget nytt. De flesta av oss ska bli sjuka och det handlar om att det sker långsamt så att sjukhusen hinner med. Vi har ju vetat att det är så länge nu och ingen undanhåller detta faktum.

Vad är sensationen i detta?
Nej det var inte något jag varken trott eller hoppats på. Snarare en mardröm.
Min förhoppning är fortfarande att vi får fram vaccin och mediciner mot detta och att vi kan hålla nivån med smittade lågt.

Därför följer jag rekommendationer och krav från myndigheterna med hygien och undvika folksamlingar samt inte utsätta äldre för något.
 
optimum
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror nog ungdomarna är lika oroade och pålästa som gemene man, om inte mer, det är i varje fall min upplevelse.
Precis, de kommer troligen inte samlas för då ökar risken för dem att smittas.
Äntligen kan dataspelande vara positivt.
 
@optimum
Det ironiska i det här påståendet är att han säger att vi jobbar utifrån vetenskaplig forskning. Visst finns begreppet flockimmunitet. Men det man glömmer är att det är ett nytt virus även om det liknar tidigare Corona-virus. Detta innebär att det finns väldigt lite data om hur länge eller hur bra denna immunitet skulle skydda oss och framförallt över tid. Vad händer vid en mutation? Man kan bara jämföra med tidigare virusepidemier. Det är ett högt vågat spel med eventuellt vaccin som plan b. Flertal virologer som jobbat med detta har dömt ut denna strategi på förhand. I England har 240 smittskyddsläkare dömt ut strategin. Man kan bara gissa sig till en viss trolig immunitetseffekt. Varför kollar man på England då? Jag tror herr Tegnell har ett alldeles för stort ego i detta. Han vill synas, märkas och höras. Det gör man inte om man inte sticker ut.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P
Även om det lovas att varutransporter inte ska påverkas på grund av stängda gränser så fungerar det inte riktigt så i verkligheten:
https://www.postnord.se/om-oss/sa-paverkas-leveranser-av-coronaviruset

"Flera länder har stängt sina gränser för persontrafik, vilket innebär att stora delar av flygtrafiken stoppas. Det leder till brist i transportkapacitet och därmed stopp för post och paket till stora delar av världen."

Finns mycket att hålla i åtanke när man planerar sig arbete framöver, förutom var och hur man gör det. Känslostyrda politiska beslut är dessutom det som oroar mig mest. Världsläget kan snabbt kastas om över natten, utan att själva situationen egentligen har ändrats så mycket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.