2 359 036 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
.....men vi har ju inte den utvecklingen här.....och om vi nu är duktiga på att ge fan i att gosa med alla vi möter på stan så lär vi kanske slippa det också?T TAR12 skrev:Tja med enkel matematik och med utgångspunkt från tillgänglig statistik kan du snabbt räkna ut att sjukhusen inte kommer att klara av detta. Utgår du ifrån uppgifterna i den engelska artikeln några inlägg upp så betyder det 50-100 000 nya personer som är i behov av vård varje månad förutsatt att vi fördelar sjukdomsfallen jämnt de närmaste 12 månaderna.
Varför ska det vara rätt åtgärd?!.Anna_H skrev:
Rätt åtgärd är att förhindra spridningen. Stänga ner allt och sätta de drabbade i karantär. Så gjorde Kina och Sydkorea och de har fått det under kontroll.
Det linje som vår regering har valt är precis tvärtom. De vill medvetet att alla ska få det för eller senare men inte alla på en gång så att vården klarar av trycket.
Om samhället är inte nedstängt som nu då kommer garanterat hela befolkningen att få sjukdomen för eller senare. Det enda skillnaden är att vissa får den senare än andra.
Detta är fullständigt oacceptabelt.
Sorry, jag ser inte logiken i din fråga och jag har inte sagt att pandemin inte är ett problem för sverige.MultiMan skrev:
Sydkorea stängde inte ner allt. Och inte heller Kina, även om de begränsade rörligheten betydligt.L Lars48 skrev:Varför ska det vara rätt åtgärd?!.
Rätt åtgärd är att förhindra spridningen. Stänga ner allt och sätta de drabbade i karantär. Så gjorde Kina och Sydkorea och de har fått det under kontroll.
Det linje som vår regering har valt är precis tvärtom. De vill medvetet att alla ska få det för eller senare men inte alla på en gång så att vården klarar av trycket.
Om samhället är inte nedstängt som nu då kommer garanterat hela befolkningen att få sjukdomen för eller senare. Det enda skillnaden är att vissa får den senare än andra.
Detta är fullständigt oacceptabelt.
Enligt Johan Rocklöv har vi samma utvecklingskurva som Italien som de hade för två till fyra veckor sedan. Fortsätter denna så är vi snart i samma situation. Tror att det är upp till oss medborgare att använda sunt förnuft just nu så vi inte smittar folk i onödan så att vården finns för de allra mest sjuka.MathiasS skrev:
Kina och Sydkorea har fått det under kontroll skriver du, men till vilket pris undrar jag?L Lars48 skrev:Varför ska det vara rätt åtgärd?!.
Rätt åtgärd är att förhindra spridningen. Stänga ner allt och sätta de drabbade i karantär. Så gjorde Kina och Sydkorea och de har fått det under kontroll.
Det linje som vår regering har valt är precis tvärtom. De vill medvetet att alla ska få det för eller senare men inte alla på en gång så att vården klarar av trycket.
Om samhället är inte nedstängt som nu då kommer garanterat hela befolkningen att få sjukdomen för eller senare. Det enda skillnaden är att vissa får den senare än andra.
Detta är fullständigt oacceptabelt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Vetenskapen och i stort sätt alla experter dömer ut flockimmunitet och hävdar att man bör ta till ordentliga sanktioner för att bromsa virusets spridning och minimera antalet dödsoffer. 80% av Europas länder har agerat efter dessa premisser.
Varför kan inte politikerna och de andra trollen som talar om flockimmunitet vara ärliga och säga som det är? Man prioriterar ekonomin framför människoliv.
Varför kan inte politikerna och de andra trollen som talar om flockimmunitet vara ärliga och säga som det är? Man prioriterar ekonomin framför människoliv.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Om vi svenskar ändrar vårt beteende och håller avstånd till andra människor på jobb och privat samt är hemma så fort vi blir snuviga så kan vi klara oss betydligt bättre än vad italienarna gjort.
En annan fördel för oss nordbor i jämförelse med sydeuropeer är att vi inte måste kindpussas och kramas med alla vi ser.
En annan fördel för oss nordbor i jämförelse med sydeuropeer är att vi inte måste kindpussas och kramas med alla vi ser.
Det som är lite konstigt är att samma resonemang inte verkar gälla när det handlar om klimatförändringar och alla dess effekter på kommande generationer.F Finndjävel skrev:
Nu slutar folk flyga och semestra, är det bara online möten på jobbet och stängs fabriker till höger och vänster
Det går inte att förhindra spridningen, bara bromsa den.L Lars48 skrev:
Sen är det skillnad på t ex Kina där man har 'stängt ner' en povins med 5% av Kinas totala befolkning, har en totalitär stat som kan ta till vilka medel dom vill och kan mobilisera 100-tusentals militärer för att se till att den totalitära regimens regler efterföljs.
I Sverige bor det knappt 23 personer/ kvadratkm.
I Kina bor det 145/km2, i Italien 201/km2 och i Sydkorea 501/km2.
Dessa siffror säger en hel del om hur fort det smittar och följderna av detta.
I dessa tider är det en klar fördel för de människor som envetet gnetat sig kvar i de svenska avfolkningsbygderna och avstått från att inte flytta in till storstaden
I Kina bor det 145/km2, i Italien 201/km2 och i Sydkorea 501/km2.
Dessa siffror säger en hel del om hur fort det smittar och följderna av detta.
I dessa tider är det en klar fördel för de människor som envetet gnetat sig kvar i de svenska avfolkningsbygderna och avstått från att inte flytta in till storstaden
Jag var och demonstrerade för sjuksköterskors minimilön 24000, om du kommer ihåg det, ser var 2010 eller 09. De fick inte ens igenom det. Jag full förståelse för en sjuksköterska som tänker att inte riskera sitt liv för ett sånt dåligt betald yrke. Har själv jobbat i vården i många år och tillsist bytte bana och nu jobbar som Ingenjör. Tack och lov.S swirve skrev:Kommer onekligen bli spännande/skrämmande? tid framöver... Frun jobbar på sjukhus, men kommer initialt jobba med "vanliga" akutfall. Hon räknar kallt med att få rycka in där det behövs längre fram och jobba arslet av sig... Känns sådär muntert.
Jag hoppas samhället värderar vården och dess insats lite högre i framtiden än de gjort tidigare, både vad gäller deras villkor och ersättning. Kul att jobba utan adekvat skyddsutrustning till en lön som ligger under 30k i månaden efter 10 år i tjänst... Hör lite tongångarna hos hennes kollegor, känns inte heller så muntert.. Redan nu är det ev. nån som blivit smittade på jobbet, av annan sjukhuspersonal som är konstaterat smittad.
Yrket som sjuksköterska är iofs mycket mer än lönen. Just nu om det behövs hoppar jag in volontär. Har anmält mitt intresse att ställa upp till mina gamla arbetsplatser.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Men det är ju ni "klimatvänner" som är emot att man tar till åtgärder nu. Jag har sett vilka som tycker det är ok att kasta folk under bussen i tråden, och vad ni skriver i klimattrådar. Det är också ni klimatvänner som tycker mest om att flyga och som nu gnäller i skvallertidningarna om hur era plan blev avbokade. Ni säger en sak men lever inte därefter.harry73 skrev: