Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Som jag har sagt tidigare; De berörda myndigheternas uppgift är att skydda samhället i stort, inte varje enskild medborgare. Informationen man släpper är anpassad efter det.

Sen kan man ju undra varför folk kräver att staten talar om att sunt förnuft råder? Det är väl inte så svårt att själv räkna ut att man ska vara noga med hygienen, begränsa sin rörlighet i allmänhet och undvika kontakt med personer ur riskgrupperna i synnerhet.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det enda vår regering gör är att fördröja smitt spridningen så att vården inte blir överbelastad.
Ja, och det är rätt åtgärd.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det enda vår regering gör är att fördröja smitt spridningen så att vården inte blir överbelastad.
Det intressanta här är att smittan måste fördröjas länge, det är absolut inte klart till juni som Tegnell antyder rörande fotbollens allsvenska. Möjligen att vi får en temporär dipp över sommaren, men det räcker nog inte ens till andhämtning.

Är det någon här som tror att vårdpersonalen får semester i år?
 
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Det är precis så man gör för att "kapa toppen" och sprida ut smittan över längre tid:

- Tvätta händerna när du varit i kontakt med andra (tex varit och handlat)
- Tvätta händerna innan du gör mat
- Undvik att träffa äldre eller sjuka personer
- Undvik täta folksamlingar

Varför tycker du att det är för lite? Vill du att det ska slås på stora trumman, stängas ner, vara spärrar och vakter?
Är det för att det känns tryggare så eller för att du som erfaren epidemiolog vet att det är så man måste göra för att få den önskade långsamma spridningen av smittan?
Svar till Anna_H
Ni övriga känsliga läsare på tråden, låt bli att läsa detta.

Det du räknar upp gör väl de flesta ändå i vanliga influensatider, eller?
Tvätta händer innan du gör mat. Skojar du, det är väl självklart. Finns det äckel som inte gör det?
Undvik täta folksamlingar. Jo det gör jag alltid när det är vanligt med vinterkräksjuka och influensa.

Räcker det så är det helt fantastiskt.
Jag är mycket tveksam till 500 på sammankomster. Troligen borde det vara betydligt färre. Låter bara som en "kraftfull" åtgärd än verklig effekt.

Ja vi borde göra mer för att förhindra smittspridning. Dagis, förskolor, fritids och skolor. Där kommer smittan gå kraftigt famåt tror jag. Visst det blir svårt att stänga men alternativen är inte kul. Som förälder till numera uppvuxna barn kommer man ihåg tiden då de fick med sig allsköns skit från dagis och skolan. Nog endast löss vi inte fått.

Sedan är jag mycket orolig för att vi går in i en ny betydligt värre lågkonjunktur än vi upplevt på väldigt länge. Lågkonjunkturen och arbetslösheten 2008/9 är nog bara en blek skugga i förhållande till detta.
Dock tror jag ingen har någon lösning för denna. Kommer svepa över oss som värsta tsunamin.

Nej jag är inte negativ, endast realist. Ingen vore mer lycklig än jag om det vore fel och allt löser sig genom att tvätta händerna.
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Svar till Anna_H
Ni övriga känsliga läsare på tråden, låt bli att läsa detta.

Det du räknar upp gör väl de flesta ändå i vanliga influensatider, eller?
Tvätta händer innan du gör mat. Skojar du, det är väl självklart. Finns det äckel som inte gör det?
Undvik täta folksamlingar. Jo det gör jag alltid när det är vanligt med vinterkräksjuka och influensa.

Räcker det så är det helt fantastiskt.
Jag är mycket tveksam till 500 på sammankomster. Troligen borde det vara betydligt färre. Låter bara som en "kraftfull" åtgärd än verklig effekt.

Ja vi borde göra mer för att förhindra smittspridning. Dagis, förskolor, fritids och skolor. Där kommer smittan gå kraftigt famåt tror jag. Visst det blir svårt att stänga men alternativen är inte kul. Som förälder till numera uppvuxna barn kommer man ihåg tiden då de fick med sig allsköns skit från dagis och skolan. Nog endast löss vi inte fått.

Sedan är jag mycket orolig för att vi går in i en ny betydligt värre lågkonjunktur än vi upplevt på väldigt länge. Lågkonjunkturen och arbetslösheten 2008/9 är nog bara en blek skugga i förhållande till detta.
Dock tror jag ingen har någon lösning för denna. Kommer svepa över oss som värsta tsunamin.

Nej jag är inte negativ, endast realist. Ingen vore mer lycklig än jag om det vore fel och allt löser sig genom att tvätta händerna.
Staten satsar nu 300 miljarder kronor för att hantera virusets följder.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Oavsett nuvarande strategi borde han vetat om det vi nu kör med.
Alla med symptom ska hålla sig borta från andra. Stanna hemma.
Om jag minns kronologin rätt så fanns det ingen samhällssmitta när denna presskonferens hölls. Man arbetade då med utgångspunkt att smittspridning skedde enbart via importfallen och skulle hanteras med klassisk smittspårning.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Svar till Anna_H
Ni övriga känsliga läsare på tråden, låt bli att läsa detta.

Det du räknar upp gör väl de flesta ändå i vanliga influensatider, eller?
Tvätta händer innan du gör mat. Skojar du, det är väl självklart. Finns det äckel som inte gör det?
Ja, det räcker. Jo, det gör man ju, men i vanliga fall använder iallafall inte jag tvål, då det är för uttorkande för huden. Att vara överdrivet hygieniskt sätter ner immunförsvaret.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Staten satsar nu 300 miljarder kronor för att hantera virusets följder.
Kanonbra.

Skaffa nu fram skyddsutrustning till sjukvårdspersonal så kan vi få behålla de som redan finns.

Det Olivia Wigzell från Socialstyrelsen pratade om igår var endast viss omfördelning av skyddsutrustning.
Vi är tagna med byxorna nere. Krisutrustning verkar inte finnas i den omfattning en verklig kris behöver.

Munskydd och handsprit går inte få tag på så privatpersoner har svårt att skydda sig tillräckligt.
Givetvis tvättar man händerna men i vissa lägen går inte sådant.
 
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, det räcker. Jo, det gör man ju, men i vanliga fall använder iallafall inte jag tvål, då det är för uttorkande för huden. Att vara överdrivet hygieniskt sätter ner immunförsvaret.
Då är jag i kris.
Jag tvättar händerna numer minst 10 gånger om dagen och däremellan handsprit.

Kan man fortsätta duscha 1-2 gånger om dagen eller sätter man ner immunförsvaret då?
 
  • Haha
tttomten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag är mycket tveksam till 500 på sammankomster. Troligen borde det vara betydligt färre. Låter bara som en "kraftfull" åtgärd än verklig effekt.
Det stoppar sammankomster dit folk reser, dvs. det hindrar smittspridning från t.ex. Stockholm till andra delar av Sverige som idag knappt har några infekterade, alltså plattar till puckeln. Sammankomster för mindre än 500 personer är lokala sammankomster och då är det lika troligt att de personerna blir smittade när de går och handlar mat eller jobbar som när de är på sammankomsten.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har ikväll bland annat hört att många skolungdomar ej kommer gå till skolan imorgon, förmodligen för att de inte vill bli smittade. Vi får väl se imorgon hur utbrett detta är.
Vi får väl hoppas att de inte ersätter skolan med att hänga i en galleria eller träffa en massa folk på något annat sätt eftersom det snarare ökar än minskar risken, både för dem och för andra. Det är viktigt att hålla nere antalet personer man träffar. I skolan träffar de många men det är samma personer dag efter dag till skillnad från i en galleria eller liknande.

Silver78 Silver78 skrev:
Vi kommer förmodligen se en mycket högre dödlighet här än i Kina. Italien har om man räknar smittade/döda en dödlighet på 10 procent. Det kan finnas ett stort mörkertal som gör siffrorna snedvridna men det är konstaterat att det är akut brist på respiratorer i Italien just nu. Det kommer se likadant ut här om inte värre med endast dryga 500 respiratorer i hela landet.
Man har ett absolut ett stort mörkertal när det gäller antalet smittade i Italien, de testar inte alla med symptom precis som här och i många andra länder.
 
  • Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det stoppar sammankomster dit folk reser, dvs. det hindrar smittspridning från t.ex. Stockholm till delar av Sverige som idag knappt har några infekterade, alltså plattar till puckeln. Sammankomster för mindre än 500 personer är lokala sammankomster och då är det lika troligt att de personerna blir smittade när de går och handlar mat eller jobbar som när de är på sammankomsten.


Vi får väl hoppas att de inte ersätter skolan med att hänga i en galleria eller träffa en massa folk på något annat sätt eftersom det snarare ökar än minskar risken, både för dem och för andra. Det är viktigt att hålla nere antalet personer man träffar. I skolan träffar de många men det är samma personer dag efter dag till skillnad från i en galleria eller liknande.


Man har ett absolut ett stort mörkertal när det gäller antalet smittade i Italien, de testar inte alla med symptom precis som här och i många andra länder.
Kan du inte sluta hacka och klippa.
Du får inga svar på sådant.

Vill du har svar från mig så lägg inte ihop flera andra i samma.
 
Rörande att platta ut kurvan. Om vi antar att 5% behöver vård på sjukhus (lågt räknat) och vi räknar med 50% smittspridning. Och sedan kan vi anta att vi kan skaka fram 15000 platser till dessa. Anta sedan att de är inlagda under två veckor i snitt. Då så innebär detta att vi behöver platta ut kurvan till en nivå om 15000 platser till dess att alla har fått vård. Med dessa siffror skulle vården behöva ligga på en maxbelastning i vården om 33 veckor. Sedan skall man rampa upp och rampa ned från detta.

Så om strategin är att platta ut för att klara av att vårda alla, ja då kan man inte prata om att vi skall spela fotboll i sommar. Det blir ingen hockey i höst heller.

De företag som nu kämpar för att överleva, de behöver få veta hur de skall agera (inklusive idrottsföreningarna), dvs de behöver få veta vilken prognos myndigheterna har för smittan.

Pratar man om att smittan skall vara över till mitten av sommaren (baserat på fotbollsuttalandet) så säger man också att väldigt många skall dö. Om vi väldigt enkelt räknar på att man skall ha 30% smittade om tre månader, då har vi 14 veckor ungefär. Räkna nu än en gång enligt ovan, man får då ett behov på drygt 21400 platser (om behovet är detsamma under hela perioden) . Det skulle då leda till att drygt 6000 inte kan få vård varje dag, eller om alla dessa vårdtagare skulle dö så skulle det leda till ytterligare 42000 döda. Detta ligger på ca 2,3% i så fall.

Att räkna på överutnyttjande av resurserna på detta "platta" sätt är inte helt korrekt, men det ger som sagt var ett hum om hur det kan bli.

Sveriges sjukvård har totalt idag 20000 platser, så de 15000 platser som jag antar att man kan frigöra är optimistiskt räknat med tanke på alla andra vårdbehov vi ser i samhället. Även om vi minimerar tillsynen, dokumentationen mm.

Alla dessa siffror är naturligtvis indikativa, byt ut dem och räkna själv på olika scenarier.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Att vara överdrivet hygieniskt sätter ner immunförsvaret.
Jag har sökt på nätet men hittar inget för att se vid vilka nivåer man riskerar försvaga immunförsvaret.

Källa?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Det du räknar upp gör väl de flesta ändå i vanliga influensatider, eller?
Tvätta händer innan du gör mat. Skojar du, det är väl självklart. Finns det äckel som inte gör det?
Undvik täta folksamlingar. Jo det gör jag alltid när det är vanligt med vinterkräksjuka och influensa.

Räcker det så är det helt fantastiskt.
Det är svårt att få folk att följa enkla handhygienregler. Fråga de som jobbar i vården hur de får kämpa med att upprätthålla god standard.

Det är också svårt att få folk att stanna hemma från jobb och skola om de har milda symptom. Vi är ju uppfostrade att inte vara kinkiga i det avseendet. "Det är ju bara lite förkylning." Jag är själv en av de som vanligen resonerar så. Nu får vi steppa upp rejält. Är 10-20% av arbetskraften inte hemma i karantän så har vi nog inte skött oss med tanke på årstiden.
 
  • Gilla
tobiast och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.