2 360 804 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det beror på vilken terminal du använder. På många terminaler så behöver man inte trycka på den gröna, och om man måste så gör man ju det med hörnet på kortet. Men, vissa terminaler kräver även kod för köp under 400kr, så det är ju inte konsekvent...Nyfniken skrev:
Ja, i teorin är det väl inget problem.B b8q skrev:
I praktiken slarvar någon bort sitt munstycke och någon annan suger in lite luft i början. Någon dreglar på enheten och någon kör alltid utan munstycke.
Ratt och växelspak är ju nödvändiga. Dessutom kan man torka av dem.
Staffan2000 skrev:
Men är det inte så att våra grannländer har lika stor andel döda inom äldrevården relativt?
Tegnell har uppenbart rätt i punkt 3. Vi har fler smittade men frågan är då varför ? Och vad kunde vi gjort annorlunda? Detta har ju dock dryftas i tråden till förbannelse vi det här laget
Det som skrämmer mig mest nu är ökande antal covidpatieter i behov av sjukhusvård i Stockholm. Är det början på en andra våg eller bara en tillfällighet.
Låter fantastiskt bra.B b8q skrev:
men
Har du kollat underlaget?
Jag har läst att de tydligen använt kvartal 1 i undersökningen vilket inte är speciellt representativt för Sverige. Alltså januari-mars. Dessutom var det väl i mars folk började bunkra så livsmedelsbranschen borde gått på högvarv. Åtminstone de som tillverkade toalettpapper.
Jag skulle vara försiktig med att uttala mig om ekonomiska konsekvenser ett bra tag till.
När vi sett kvartal 2 och 3 och speciellt hur Sverige kommer igång nu efter sommaren borde vara mer lämpligt som underlag.
Någon som har mer fakta om hur undersökningen är gjord?
Edit: Råkade få med ett gammalt inlägg till Birgt
Det är föga överraskande att det är bra för ekonomin om så många som möjligt går till jobbet. På kort sikt. Jag tror många med mig som är oroade över ekonomin ser det på längre sikt. En försämrad Sverigebild kan kosta pengar länge. Turistappet i sommar kostar stora summor för besöksnäringen. osv.J Jocke Best skrev:
De farhågorna tror jag är helt ogrundade. Det är bara att läsa tillbaka i historien om gamla synder i olika länder. Det glöms. Även om jag personligen tycker vi gjort helt rätt.Ulltand skrev:
Som med alla utredningar, visar även denna det beställaren önskar. Konstigt vore det annars!optimum skrev:
Som jämförelse kan nämnas utredning om behovet av en motorväg genom Bohuslän. Som underlag valdes juli. Den månad med i särklass mest trafik. De andra elva månaderna togs inte med överhuvudtaget. Volvo och Saab var pådrivande.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag har inte lust att registrera mig för att läsa rapporten men en sammanfattning finns här: https://www.capitaleconomics.com/pu...dics-set-for-shallowest-recessions-in-europe/optimum skrev:
Låter fantastiskt bra.
men
Har du kollat underlaget?
Jag har läst att de tydligen använt kvartal 1 i undersökningen vilket inte är speciellt representativt för Sverige. Alltså januari-mars. Dessutom var det väl i mars folk började bunkra så livsmedelsbranschen borde gått på högvarv. Åtminstone de som tillverkade toalettpapper.
Jag skulle vara försiktig med att uttala mig om ekonomiska konsekvenser ett bra tag till.
När vi sett kvartal 2 och 3 och speciellt hur Sverige kommer igång nu efter sommaren borde vara mer lämpligt som underlag.
Någon som har mer fakta om hur undersökningen är gjord?
Edit: Råkade få med ett gammalt inlägg till Birgt
Det verkar handla om en prognos för hela året så vitt jag förstår det och att Norden då verkar få den minsta nedgången (GDP). Det enda som står om kvartal 1 är att eftersom Sverige gick plus under det kvartalet så borde det ge ett bättre utgångsläge inför nedgången under resten av året.
Här är motsv. rapport för Västeuropa: https://www.capitaleconomics.com/pu...an-economic-outlook/slow-and-uneven-recovery/
Ja tyvärr är det så.Staffan2000 skrev:
Som med alla utredningar, visar även denna det beställaren önskar. Konstigt vore det annars!
Som jämförelse kan nämnas utredning om behovet av en motorväg genom Bohuslän. Som underlag valdes juli. Den månad med i särklass mest trafik. De andra elva månaderna togs inte med överhuvudtaget. Volvo och Saab var pådrivande.
Staffan
Håller tummarna för att vi får öppna upp efter semestern och det rullar så bra att korttidspermitteringar kan tas bort och vi får börja anställa igen.
Dock kommer det nog dröja ett bra tag till vi får resa och ta emot besök igen.
Och att alla efter semestern fortsätter hålla avstånd och tvätta händerna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Staffan2000 skrev:
Som med alla utredningar, visar även denna det beställaren önskar. Konstigt vore det annars!
Som jämförelse kan nämnas utredning om behovet av en motorväg genom Bohuslän. Som underlag valdes juli. Den månad med i särklass mest trafik. De andra elva månaderna togs inte med överhuvudtaget. Volvo och Saab var pådrivande.
Staffan
https://www.capitaleconomics.com/about-us/the-company/Capital Economics is one of the leading independent economic research companies in the world. Our large team of more than 60 experienced economists provides award-winning macroeconomic, financial market and sectoral analysis, forecasts and consultancy, from offices in London, New York, Toronto, and Singapore.
De gör regelbundet den typen av analyser som finns i den omnämnda rapporten så det är inget som är beställt av ett enskilt land. Deras kunder är inom den internationella finansiella sektorn, t.ex. investeringsbanker, och de vill verkligen inte ha några rapporter som är vinklade till något lands fördel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Ja, det är väl också ett maratonlopp som vinns på lång sikt. Vi har öppna gränser och verkar hålla restriktionerna stabila jämfört med vissa andra länder som öppnar och stänger gränser lite hur som helst och som skärper och lättar upp sina restriktioner till och från.optimum skrev:
Låter fantastiskt bra.
men
Har du kollat underlaget?
Jag har läst att de tydligen använt kvartal 1 i undersökningen vilket inte är speciellt representativt för Sverige. Alltså januari-mars. Dessutom var det väl i mars folk började bunkra så livsmedelsbranschen borde gått på högvarv. Åtminstone de som tillverkade toalettpapper.
Jag skulle vara försiktig med att uttala mig om ekonomiska konsekvenser ett bra tag till.
När vi sett kvartal 2 och 3 och speciellt hur Sverige kommer igång nu efter sommaren borde vara mer lämpligt som underlag.
Någon som har mer fakta om hur undersökningen är gjord?
Edit: Råkade få med ett gammalt inlägg till Birgt
Ekonomins aktörer föredrar stabilitet över osäkerhet (ibland så är även stabilt dåligt bättre än instabilitet och oförutsägbarhet trots höga toppar ).
Det kommer blir intressant att se hur det blir på sikt.
BirgitS skrev:
Jag vet inte om Norge är i liknande sist, vet du?. Vore intressant att se hur alla de nordiska länderna klarar sommaren avseende besöksnäring
Skulle jag som utländs turisk planera ett besök i skandinavien är det dock sannolikt att jag valt bort sverige pga högre smittoläge.
