Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sunnis
Ulltand Ulltand skrev:
Visst kom det in virus också från Italen. Och ifrån Österiket. Lämpligen kunde man satt alla hemvändande spotlovsresenärer i karantän. Eller avrådit ifrån utrikes resa övht. Det hade dock krävt ett stort polkitiskt mod och Tegnell tror/trode ju inte på att stänga gränser övht
De virus-stammarna blev i princip utrotade också genom smittspårning och frivillig hemkarantän. Flighterna från Iran stängdes även. Bevislingen eftersom de corona-spåren aldrig fick riktigt med fäste trots bitvis ganska högt inflöde av smittade. Hade vi bara haft de smittvägarna in hade Sverige troligen klarat sig väldigt bra.

Det här har även diskuteras flera gånger, det stora problemet med sportlovsresenärerna var att de flesta och 08 området hade redan hunnit lämna Sverige INNAN det uppdagades att det skulle bli en global katastrof.

• Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
optimum
I början av pandemin kunde vi läsa om hur man i Kina svetsade igen dörrar för boenden.
Jag och säkert många andra förfasades över hur omänskliga man var mot sina medmänniskor..
Fruktansvärd behandling.

Nu läste jag på AB nyheter om coronan

"Personal på ett vårdboende i Borås "såg inte något annat alternativ" än att blockera brukares lägenhetsdörrar i ett försök att begränsa smittspridning av covid-19, skriver Nyhetsbyrån Sirén.

De använde bland annat en fåtölj och en bok under handtagen för att stänga in brukarna för att de inte skulle komma i kontakt med varandra, under en "kaotisk" period på boendet i maj när flera brukare hade konstaterats ha covid-19, skriver Sirén vidare.

Händelsen har nu Lex Sarah-anmälts."

FRUKTANSVÄRT ÄR MIN SYN PÅ DETTA.

Ja det blev med versaler och fetat.
Inga människor ska behandlas så och speciellt inte äldre på boenden.
Dessutom hatar jag ordet "brukare". Birgit har gett mig ett bättre "boende"
Hoppas ingen här har någon anhörig under sådan förhållanden.

Min far var på ett boende sina sista år med fantastiskt fin personal som tog hand om honom hela vägen.:heart:
Det finns säkert mycket bra personal och sedan några riktiga svin.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
optimum
blackarrow blackarrow skrev:
Den här tråden ersätter väl både fikasnacket och ljugarbänken nu när man inte kan träffas, så kvalitén på inläggen varierar högst väsentligt.

Så när man behöver en paus så tittar man in på Byggahus Coronavirus-tråd, hittar något att skriva om och brer på lite extra för att framhäva vad man tycker eller tror på. :rolleyes:

Här i tråden verkar vissa inte vara så nog med källor. Det går ju att googla. :thinking:
Eller så publicerar någon en länk till en betalsida utan att tala om vad det handlar om, så man inte ens kan googla efter en annan källa. :mad:

Och efter 5 månader verkar vissa tappa lite vett och etikett. :oops:
För mycket ältande av samma saker utan att komma framåt. :rolleyes:
Bra skrivet.
Vad bidrager du med själv?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Gammelnörden
optimum optimum skrev:
Det finns säkert mycket bra personal och sedan några riktiga svin.
Jag tycker inte du ska uttala dig om det över huvud taget förrän du har praktisk erfarenhet av hur det är att jobba på ett boende för dementa.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Visst kom det in virus också från Italen. Och ifrån Österiket. Lämpligen kunde man satt alla hemvändande spotlovsresenärer i karantän. Eller avrådit ifrån utrikes resa övht. Det hade dock krävt ett stort polkitiskt mod och Tegnell tror/trode ju inte på att stänga gränser övht
Ja det kom in virus från flera håll.
Man var lite sen med avrådan och har en kollega som avbokade före det blev avrådan och förlorade en hel del. Men han hade insett att det var helt galet att åka till en smitthärd som Italien var då.
UD borde fått ut tummen ur baken tidigare.
Ytterligare kollega som åkte till Österrike. Ingen avrådan.
Uppenbarligen fattar man inte här vad som hände på skidorter. Kollegan + 9 till åkte då det inte fanns någon avrådan. Alla 10 blev sjuka med covid-19.
I stort sett obefintligt skydd mot vidare smittspridning när de 10 kom hem sjuka.

Och som jag berättat tidigare så fick de givetvis "hemkarantän" här, alltså jobba hemifrån om de kan men kom inte tillbaka på 14 dagar. Något som fanns på många svenska företag men knappast på våra myndigheter.

Detta är illa skött av våra myndigheter. Vissa har gjort ett bra jobb men vissa har en stor förbättringspotential. (nu var jag snäll)

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
optimum
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tycker inte du ska uttala dig om det över huvud taget förrän du har praktisk erfarenhet av hur det är att jobba på ett boende för dementa.
Vi får väl se vad lex-maria anmälan kommer fram till.
Dock inte ok att låsa in vanligt folk.
Du tycker uppenbarligen det och du vet inte vad jag jobbat med tidigare.

Jag har läst hela tråden (för att lära mig mera) och många här har bidragit med viktig kunskap .Men jag kan knappast vara den enda som insett att denna pandemi finns i ett större sammanhang och handlar inte om om detaljer som syrgasanvändning, masker, vaccin, svenskt misslyckande eller att A.T. är inkompetent, alternativt lögnare. Att fokusera på detaljer som är begripliga ger kanske en känsla av kontroll över denna pandemi som plågat världen men det finns en större bild som är mer komplicerad

Om zoonoser;
https://www.folkhalsomyndigheten.se...amordning-infor-och-vid-kris/zoonosberedskap/

FN om drivkrafter bakom pandemier
https://supermiljobloggen.se/

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
optimum optimum skrev:
Du hade kunnat skriva - Jag tycker det är fruktansvärt att dom som jobbar på boenden tvingas ta till sådana desperata metoder på grund av de urskillningslösa nerdragningar som gjort senaste 30 åren. Men istället så väljer du att lägga skulden helt och hållet på vårdpersonalen. Det är vad jag tycker.

Och du, jag har finansierat mina universitetsstudier med att jobba på bl a demensboende, så jag vet vad jag pratar om...

• Gilla
uplj och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vi får väl se vad lex-maria anmälan kommer fram till.
Dock inte ok att låsa in vanligt folk.
Jag känner inte till det aktuella fallet och vad det hade funnits för alternativa möjligheter men jag hade en släkting med Alzheimers som bodde drygt ett år på ett demensboende. De flesta boende hade ju inte en aning om vilket rum de bodde i eller att man inte ska gå in i andras rum osv. utan en del av dem vandrade gladeligen runt mellan rummen och kunde plocka upp någon annans saker och bära med sig dem till någon annans rum där de hittade något annat som var intressantare så de bytte vad de bar med sig. I en sån miljö måste det ju vara rätt hopplöst att hålla någon som är sjuk isolerad utan att låsa dörrar eller blockera dörrar på andra sätt. Men jag hör gärna om hur du tycker att de skulle ha gjort i stället.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns ganska tydliga signaler runt om i världen att många av de som drabbar av lindrig Covid riskerar kronisk sjukdom där några tror att immunförsvaret blir skadat.

Ett gäng forskare skrev nyligen på DN-debatt om detta. Covid kommer inte att vara över när viruset utrotats för många människor.
Du såg inte länken igår till Dalarnas smittskyddsläkare som uttalade sig om saken?

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Åtminstone en av forskarna, Björn Olsen har svarat på frågan vad han skulle ha gjort. Ur minnet.

Satt hemvändande efter sprotlovet i karantän.

Lock down om det skulle ha övergått till samhällsspridning.

Skolstängning.

Rekommenderat användandet av munskydd i situationer där man inte kan hålla avstånd.
Så vad anser du vara fel i Lancet-artikeln som Claes länkade till förut idag och varför?

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Staffans2000
Det var som tusan Birgit. Vi överens!!!
Det måste vara helt omöjligt att få senila, men mobila gamlingar att hålla sig på sin kant. Det hindrar naturligtvis inte att det, som i alla andra yrken, finns regäla skitstövlar även inom åldringsvården.

Staffan

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag känner inte till det aktuella fallet och vad det hade funnits för alternativa möjligheter men jag hade en släkting med Alzheimers som bodde drygt ett år på ett demensboende. De flesta boende hade ju inte en aning om vilket rum de bodde i eller att man inte ska gå in i andras rum osv. utan en del av dem vandrade gladeligen runt mellan rummen och kunde plocka upp någon annans saker och bära med sig dem till någon annans rum där de hittade något annat som var intressantare så de bytte vad de bar med sig. I en sån miljö måste det ju vara rätt hopplöst att hålla någon som är sjuk isolerad utan att låsa dörrar eller blockera dörrar på andra sätt. Men jag hör gärna om hur du tycker att de skulle ha gjort i stället.
Det är i emot lagen att låsa in dementa på deras rum.

Nu framgår det inte ens om det är dementa som låstes in.

Min far var på ett boende med en del dementa och givetvis är ytterdörren låst men knappast in till de olika rummen.

Skulle du vilja bli inlåst?

Nej jag kommer inte berätta hur jag skulle vilja ha det för då kommer du och flera börja leta fel och anmärka på.
Jag tycker fortfarande det är för jävligt att låsa in icke kriminella.
I Kina svetsar man igen dörrar och det förfasas vi över och låser själva in våra äldre.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Du hade kunnat skriva - Jag tycker det är fruktansvärt att dom som jobbar på boenden tvingas ta till sådana desperata metoder på grund av de urskillningslösa nerdragningar som gjort senaste 30 åren. Men istället så väljer du att lägga skulden helt och hållet på vårdpersonalen. Det är vad jag tycker.

Och du, jag har finansierat mina universitetsstudier med att jobba på bl a demensboende, så jag vet vad jag pratar om...
Det är jättebra du har erfarenhet du också.
Läs även vad lagen säger om att låsa in folk.

Dock lite tveksam om man verkligen får låsa yttre dörrar till avdelningen utan att boende kan ta sig ut. Där kanske du har mer aktuell information.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Det är i emot lagen att låsa in dementa på deras rum.

Nu framgår det inte ens om det är dementa som låstes in.

Min far var på ett boende med en del dementa och givetvis är ytterdörren låst men knappast in till de olika rummen.

Skulle du vilja bli inlåst?

Nej jag kommer inte berätta hur jag skulle vilja ha det för då kommer du och flera börja leta fel och anmärka på.
Jag tycker fortfarande det är för jävligt att låsa in icke kriminella.
I Kina svetsar man igen dörrar och det förfasas vi över och låser själva in våra äldre.
Precis, det är förbjudet att låsa in dementa och därför är personalen uppfinningsrik när det gäller att hitta på alternativa lösningar. I det boendet jag nämnde förut så var det hiss för att ta sig ut och eftersom det var viktigt att hindra de dementa från att ta sig ut i resten av huset eller utomhus så var knappen man tryckte på för att få hissen att komma bortplockad och i en tavelram bredvid satt det några knappnålar som anhöriga och personal kunde använda för att trycka i hålet där knappen normalt satt.

När jag är så dement som de är på ett demensboende så kommer jag inte ha någon åsikt om inlåsning för jag kommer inte att veta vad det innebär. För min del så hade jag tyckt att det var okej om de låste in min dementa släkting om det var det som nödvändigt för att hen inte skulle få Covid-19.

Naturligtvis är inte dementa normalt inlåsta, men våren var långt ifrån normal. Så hur skulle du lösa problemet med att hindra dementa boende på avdelningen att gå in i ett rum där det finns en Covid-sjuk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.