2 361 299 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man behöver väl nån som är expert på att tro...Fairlane skrev:
För övrigt konstigt att man har religionskunskap på ett universitet för teknik och naturvetenskap?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Visst du beskriver ett drömscenario och om det går att finansiera detta så finns det förmodligen ingen vettig människa som är emot det?Mikael_L skrev:
Visst hade saker kunnat gjorts annorlunda, så mycket färre behövt dö - absolut.
Först och främst skulle kanske sjuksköterske och undersköterske-löner inom äldre-vården varit ungefär dubbelt så höga, och det redan för minst 10 år sedan.
Detta för att göra det till ett yrke och anställning med högre status och mer attraktivt. Då hade fler med högre kompetens valt yrket och låtit anställa sig där.
Sen skulle personalen varit minst 50% fler, också detta för minst 10 år sedan. Hade gett samma effekt som förra, samt gjort att betydligt färre vikarier hade behövt snurra runt på boenden.
Nu kan vi sitta och gnälla över detta nu, inget problem, men det gör ingen skillnad, arbetet för detta skulle startat för 30 år sedan. Ställ krav på dina politiker !!
Det var mina 10 cent, vad är dina?
Är det en lastbil med syrgas på?
Det finns redan - det brukar stå AGA eller airliquid på dem.
Men om man såg till att så många som möjligt inom vården hade fast jobb så är jag övertygad om att det skulle göra stor skillnad och då tror jag att det inte skulle vara lika svår att lära personal att ge syrgas till de personer som varit hjälpta av det.
Och för mig finns det inga problem med att det står AGA eller airliquid på bilen och om de förnedrar att leverera sin syrgas på det sätt som du beskriver är det inte mig emot bara den finns hos de som behöver den.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Hela tråden är iofs ett religionskrig...
Sedan har vi treenigheten Fader Tegnell, sonen Giesecke, och den helige Johan Carlsson.
Vårt eget helgon Agnes Wold har vi med.
De 22 forskarna kanske inte riktigt vill vara lärjungarna iofs...Judas finns många där
Sedan har vi treenigheten Fader Tegnell, sonen Giesecke, och den helige Johan Carlsson.
Vårt eget helgon Agnes Wold har vi med.
De 22 forskarna kanske inte riktigt vill vara lärjungarna iofs...Judas finns många där
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hela ditt resonemang bygger på att en massa liv hade räddats/kommer att räddas om man bara får tillgång till syrgas.Hyltran från Veglemyren skrev:
Visst du beskriver ett drömscenario och om det går att finansiera detta så finns det förmodligen ingen vettig människa som är emot det?
Men om man såg till att så många som möjligt inom vården hade fast jobb så är jag övertygad om att det skulle göra stor skillnad och då tror jag att det inte skulle vara lika svår att lära personal att ge syrgas till de personer som varit hjälpta av det.
Och för mig finns det inga problem med att det står AGA eller airliquid på bilen och om de förnedrar att leverera sin syrgas på det sätt som du beskriver är det inte mig emot bara den finns hos de som behöver den.
Innan du fortsätter att argumentera för syrgasbilar tycker jag du ska ta fram fakta som styrker att många liv har gått till spillo enbart på grund av utebliven syrgasbehandling. Inte bara enstaka anekdoter där anhöriga och andra lekmän tror att syrgas hade varit lösningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag tror att en hel del liv hade kunnat räddas om personerna fått annan behandling, exempelvis dropp och syrgas, oklart dock hur många. Jag vet inte om vi talar 10-tal, 100-tal eller 1000-tal, troligen inte 1000-tal.
Vi vet mer idag om viruset, hur det smittar, hur det beter sig etc och också om hur behandling ska ske för bästa resultat. Dropp och syrgas vet vi idag hjälper i vissa lägen. Det vi inte vet är om det hjälpt alla dessa som dött i Covid-19 fram till nu.
Så varför fick personerna då inte syrgas? Det har framförts teorier om:
* att man medvetet valt att ha ihjäl folk på order från regeringen
* att distributionen av syrgas inte finns (särskilda bilar behövs)
* att det varit för dyrt med syrgas?
* att personalen tycker en syrgasflaska är för tung så de tar morfinsprutan istället
Jag tror inte på något av de alternativen. Den stora konspirationen skulle avslöjats, varför skulle 2x forskare av olika slag skriva om munskydd etc när de kan avslöja den stora konspirationen? Lastbilar finns det gått om och att det skulle vara svårt att få chaufförer att köra syrgas till äldreboende tror jag inte på. Man kan också ta lätta skåpbilar som kan lasta 25 st 20-litersflaskor som de kan lämna på olika äldreboende för att sen åka nästa runda.
Syrgas dyrt? Nej, inte särskilt. Det är en struntsumma i sammanhanget. Då kostar själva vårdplatsen mer och personalen likaså, vilket snarare skulle tala för konspriationen igen.
Att personalen skulle välja morfin istället för syrgas för att det är för tungt... Det är så respektlöst mot vårdpersonalen som sliter och har slitit med detta länge.
Jag tror att anledningen dels är bristande kunskap varit vilken behandling som gör nytta och också otydliga och felaktiga direktiv. Det har redan erkänts från regionerna att man i början av pandemin var lite för snabb och generell i bedömningarna. Socialstyrelsens rekommendation om att minska antalet fysiska läkarbesök har tolkats som att det är ok att ge ordination om pallaitiv vård på distans, något som Socialstyrelsen inte menar att man avsåg.
Bristfälliga instruktioner, bristfällig hygien, dåligt med skyddsutrustning etc är ett betydligt större problem än distribution av syrgas.
Jag tror för övrigt att personalen rätt snabbt kan lära sig att hantera syrgas (till och med jag har klarat av det när det behövdes, men har glömt det mesta nu). Kvantitet etc måste dock beräknas av någon som kan det och det ska sättas in när det behövs, inte när någon tycker "hen ser ut att ha svårt att andas". Saturationsmätare brukar vara en bra ledtråd. Jag har sett personer med låg syreupptagning (under 80%) utan att det synts direkt på personerna och jag har sett någon som kippar efter andan som ligger på 98-100% syresättning.
Slutsatsen är att jag tror att man gjort fel ibland, men jag tror inte att lösningen hade varit en specialbil för att fylla på gasflaskor. Vad hjälper den bilen mot order att ha ihjäl folk, mot felaktiga ordinationer eller personal som inte orkar flytta flaskan?
Vi vet mer idag om viruset, hur det smittar, hur det beter sig etc och också om hur behandling ska ske för bästa resultat. Dropp och syrgas vet vi idag hjälper i vissa lägen. Det vi inte vet är om det hjälpt alla dessa som dött i Covid-19 fram till nu.
Så varför fick personerna då inte syrgas? Det har framförts teorier om:
* att man medvetet valt att ha ihjäl folk på order från regeringen
* att distributionen av syrgas inte finns (särskilda bilar behövs)
* att det varit för dyrt med syrgas?
* att personalen tycker en syrgasflaska är för tung så de tar morfinsprutan istället
Jag tror inte på något av de alternativen. Den stora konspirationen skulle avslöjats, varför skulle 2x forskare av olika slag skriva om munskydd etc när de kan avslöja den stora konspirationen? Lastbilar finns det gått om och att det skulle vara svårt att få chaufförer att köra syrgas till äldreboende tror jag inte på. Man kan också ta lätta skåpbilar som kan lasta 25 st 20-litersflaskor som de kan lämna på olika äldreboende för att sen åka nästa runda.
Syrgas dyrt? Nej, inte särskilt. Det är en struntsumma i sammanhanget. Då kostar själva vårdplatsen mer och personalen likaså, vilket snarare skulle tala för konspriationen igen.
Att personalen skulle välja morfin istället för syrgas för att det är för tungt... Det är så respektlöst mot vårdpersonalen som sliter och har slitit med detta länge.
Jag tror att anledningen dels är bristande kunskap varit vilken behandling som gör nytta och också otydliga och felaktiga direktiv. Det har redan erkänts från regionerna att man i början av pandemin var lite för snabb och generell i bedömningarna. Socialstyrelsens rekommendation om att minska antalet fysiska läkarbesök har tolkats som att det är ok att ge ordination om pallaitiv vård på distans, något som Socialstyrelsen inte menar att man avsåg.
Bristfälliga instruktioner, bristfällig hygien, dåligt med skyddsutrustning etc är ett betydligt större problem än distribution av syrgas.
Jag tror för övrigt att personalen rätt snabbt kan lära sig att hantera syrgas (till och med jag har klarat av det när det behövdes, men har glömt det mesta nu). Kvantitet etc måste dock beräknas av någon som kan det och det ska sättas in när det behövs, inte när någon tycker "hen ser ut att ha svårt att andas". Saturationsmätare brukar vara en bra ledtråd. Jag har sett personer med låg syreupptagning (under 80%) utan att det synts direkt på personerna och jag har sett någon som kippar efter andan som ligger på 98-100% syresättning.
Slutsatsen är att jag tror att man gjort fel ibland, men jag tror inte att lösningen hade varit en specialbil för att fylla på gasflaskor. Vad hjälper den bilen mot order att ha ihjäl folk, mot felaktiga ordinationer eller personal som inte orkar flytta flaskan?
Gullandet av Tegnell, är rent rörande. Vad han än hittar på, är det ändå alltid rätt. När gullponkens stödtrupper kommer till undsättning, har jag kommit att tänka på denna text. http://www.videoscache.com/magnus-uggla-joey-killer-video-lyrics/1741/BirgitS skrev:
Exakt så.Mikael_L skrev:
Att få de rättrogna att vakna upp ur sin trans och inse att det inte är en fördel att tio gånger fler har dött i Sverige än i grannländerna, är som att slåss mot väderkvarnarna.
Att använda en åttioårig släkting, som inte begrep sig på en videobandspelare, som bevis på att gamlingarna inte skulle ha någon nytta av den ickeexisterande skyddsutrustningen, är ett bra exempel på bevisnivån för de renläriga. Ingen som helst internkritik förekommer bland de edsvurna och det gör denna tråd ointressant och tråkig.
Staffan
Så är det även i dagens sammhälle med åsiktsförbud. Håller du inte med gällande piska, så ska du inte få ha en avvikande åsikt. Antingen är man rättrogen, och sväljer betet med hull och hår, eller så är det "vilken doktorstitler har du?".Staffan2000 skrev:
Gullandet av Tegnell, är rent rörande. Vad han än hittar på, är det ändå alltid rätt. När gullponkens stödtrupper kommer till undsättning, har jag kommit att tänka på denna text. [länk]
Exakt så.
Att få de rättrogna att vakna upp ur sin trans och inse att det inte är en fördel att tio gånger fler har dött i Sverige än i grannländerna, är som att slåss mot väderkvarnarna.
Att använda en åttioårig släkting, som inte begrep sig på en videobandspelare, som bevis på att gamlingarna inte skulle ha någon nytta av den ickeexisterande skyddsutrustningen, är ett bra exempel på bevisnivån för de renläriga. Ingen som helst internkritik förekommer bland de edsvurna och det gör denna tråd ointressant och tråkig.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Vem anser att det är en fördel med många fler avlidna, i vilket inlägg står det?Staffan2000 skrev:
Det var jag som drog upp en släkting som inte kunde lära sig att hantera en video och han var under 80 år vid det tillfället. Det gällde inte heller någon skyddsutrustning utan var ett svar på ett inlägg där det påstods att det var så lätt att hantera syrgas att de sjuka skulle göra det på egen hand, dvs. en som är så allvarligt sjuk att hen behöver syrgas, dvs. feber och normalt så trött att hen sover större delen av dygnet ska dels kunna lära sig något och dels övervaka den medan hen sover, det är ju snudd på skrattretande om det inte hade varit ett så allvarligt ämne.Staffan2000 skrev:
Varför läser du då något över huvud taget i tråden om du anser att den är ointressant och tråkig?
Nu börjar det komma vetenskapliga sammanställningar på vilka åtgärder som är associerade med spridning och dödlighet av COVID-19. Denna dagsfärska studie som publiceras via The Lancet hittar inget samband mellan mortalitet och att hastigt stänga gränser, implementera lockdowns eller utbrett testande på nationsnivå:
https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30208-X/fulltext
Det tycks vara annat som avgör än de ibland hyllade åtgärderna. Författarna hittar stöd för att bristande nationell beredskap i tidig upptäckt och dokumentation, begränsningar i sjukvårdssystemet och populationens sammansättning gällande t ex ålder, övervikt och arbetslöshet är det som är associerat med virusets spridning och dödlighet.
Dessa senare faktorer stämmer ju utmärkt med den svenska situationen. Vi såg just stor spridning och dödlighet som kan förklaras med dessa faktorer. Det är nog rimligt att anta att hade vi inte haft utsatta områden så hade vår statistik sett betydligt ljusare ut. D v s det handlar om att göra etablerad och skötsam medelklass av befolkningen för att skydda sig mot COVID-19. Hade vi dessutom haft ordning på äldrevården och de hade haft kompetens och skyddsutrustning så hade hälften av de som dog med COVID-19 kunnat undvikas.
https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30208-X/fulltext
Det tycks vara annat som avgör än de ibland hyllade åtgärderna. Författarna hittar stöd för att bristande nationell beredskap i tidig upptäckt och dokumentation, begränsningar i sjukvårdssystemet och populationens sammansättning gällande t ex ålder, övervikt och arbetslöshet är det som är associerat med virusets spridning och dödlighet.
Dessa senare faktorer stämmer ju utmärkt med den svenska situationen. Vi såg just stor spridning och dödlighet som kan förklaras med dessa faktorer. Det är nog rimligt att anta att hade vi inte haft utsatta områden så hade vår statistik sett betydligt ljusare ut. D v s det handlar om att göra etablerad och skötsam medelklass av befolkningen för att skydda sig mot COVID-19. Hade vi dessutom haft ordning på äldrevården och de hade haft kompetens och skyddsutrustning så hade hälften av de som dog med COVID-19 kunnat undvikas.