Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men asymtomatisk smitta är inte att försumma och jag gissar att barn sprider asymtomatisk smitta till andra barn mer än vad vuxna sprider den till andra vuxna. Därför att det är svårare för barn att minnas att man ska hålla för ansiktet när man nyser och följa FHM:s rekommendationerna än vad det är för vuxna.

Och så går barnen hem och smittar sin pappa som i din tur sprider smittan till sin syster som till exempel arbetar som själavårdande nunna. Och i sin tur sprider smittan till Kumlaanstalten och hela katolska kyrkan.
Inte illa! Dock inga barn under 10 år. Över 10 kanske.

BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Har det kommit någon uträkning av hur många som har haft covid i Sverige hittills?
Det tror jag inte, det kräver stora undersökningar med PCR-test med statistiskt säkerställt urval av människor fördelade över landet vid upprepade tillfällen under hela förloppet om noggrannheten ska bli bra och det verkar inte ha gjorts.

Det finns uppskattningar av hur många som var sjuka vid två tillfällen, 21-24 april och 25-29 maj.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-19-i-sverige-21-24-april-och-25-28-maj-2020/

BirgitS
Det är inte svårt för vårdpersonal att lära sig att ge syrgas och att hantera syrgastuber.

Eller för den delen inte heller svårt för en normalbegåvad patient att själv lära sig att ta och hantera sin syrgas.
Med tanke på att det har varit svårt att lära omsorgspersonalen att hantera skyddsutrustning och basal hygien på rätt sätt så håller jag inte med om det första påståendet.

Gällande det andra så har sjukliga och/eller dementa personer över 80 år definitivt svårt att lära sig sig nya tekniska saker. Svårt sjuka personer som inte kommer ur sängen har också svårt att hantera syrgas, t.ex fylla på flaskor som du anser behövs.

Jag vet inte vad syrgas på tub kostar att få hemkörda men.
Man håller på och kör ut färdig mat och/eller livsmedel till boenden och bostäder och jag har aldrig sett att det har ansetts vara en betydelsefull del av kostnaden för äldreboenden eller hemtjänst utan det är ju personalkostnaden som står för det mesta.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Vi har inte fått klarhet i det. Du drar slutsatser som passar dig, som vanligt. Möjligen kan man säga att barn smittar lika bra som vuxna om de går på styltor. I statistiken smittar de inte lika mycket. De DRIVER inte smittan. Det är fortfarande därför personal i barnomsorg inte är mer smittade än andra. Att ett enstaka barn som lyfts upp av en vuxen betyder inte att barn som genomsnitt gör det och därför har det mindre betydelse. Jag vet att du har lite svårt för liknelser eftersom du är väldigt bokstavlig, men jämför med en kniv. Den är inte farlig inlåst i ett skåp. Men tar man ut den är den farlig i orätta händer. Men tittar man på den som verktyg är den hela tiden lika vass. Eller denna: Livstidsdömda fångar smittar lika mycket som andra. Men bara om du jobbar som själavårdande nunna. Dock syns de inte i statistiken.
Eller min bil är lika snabb som en Porsche. Ja inte på pappret så klart men om båda kör ner för ett stup faller de lika fort. Vad vi ser är alltså att barn i verkligheten inte smittar lika många andra som vuxna gör. För epidemiologen är detta det enda viktiga.

Läs detta inlägg igen.
[länk]
Eller detta:
[länk]
Barn i allmänhet har ett rätt begränsat socialt kontaktnät, därmed är de per definition inte smittdrivande. Däremot så gäller detta inte högstadieelever som idrottar, går på stan och ofta åker buss till skolan (I många kommuner).

Här har man gjort ett misstag från FHM, man borde stängt ned högstadieskolorna. Där jag bor har högstadieeleverna varit smittdrivande, detta efter att ett 30-tal högstadieelever smittades utomlands v10 efter en idrottsresa.

J
pacman42 pacman42 skrev:
Barn i allmänhet har ett rätt begränsat socialt kontaktnät, därmed är de per definition inte smittdrivande. Däremot så gäller detta inte högstadieelever som idrottar, går på stan och ofta åker buss till skolan (I många kommuner).

Här har man gjort ett misstag från FHM, man borde stängt ned högstadieskolorna. Där jag bor har högstadieeleverna varit smittdrivande, detta efter att ett 30-tal högstadieelever smittades utomlands v10 efter en idrottsresa.
Ja åtminstone från 15 är de kanske mer ungdomar än barn. Då är det säkert ingen större skillnad på smittning, förutom att de inte blir sjuka, men om det vet jag inget om.

Redigerat:
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu var det ju inte det jag anmärkte på angående lönesamtalen, men det flög visst förbi.
Det var att dra upp gamla saker inför nya situationer, men den delen förstod du visst inte.
Jo du ställde denna fråga om lönesamtalen som jag nu svarade på.

Ditt inlägg igår kväll.

"Fortfarande så är den inte aktuell.
Hur gör du som mellanchef om du har några löneförhandlingar med anställda?
Utgår du från anspråk ställda för 2 år sedan, eller försöker du utgå från aktuella anspråk?"

Du fick ett rätt så väl tilltaget svar och innehåller även att vi på det företag jag arbetar på rätt så tidigt tog till säkerhet för att undvika smittspridning bland personalen. Troligen att vi tog såpass allvar på det då vi fick en del rapporter från våra utländska bolag som hade smittspridning i sina länder före vi fick det här. Sedan tog vi givetvis med FHM råd som fick bli grunden i vårt agerande där social distans, tvätta händerna och var hemma om du är sjuk.

Dock är råden ingen nyhet och återfinns i dokumentation om att skydda sig i en pandemi liknande denna.

Är du nöjd med svaret om lönesamtalen eller är det något mer du vill ha svar på angående dessa?

BirgitS
Beroende på hur folk beter sig under och efter sommaren så har FHM räknat på tre olika scenarier som kan användas för planering t.ex. när regionerna ska planera för sjukvårdsbehovet under det kommande året.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...lan-infor-eventuella-nya-utbrott-av-covid-19/

Men kom ihåg att det är inga prognoser om hur det kommer att bli utan bara tänkbara möjligheter. Det är hur vi alla agerar som bestämmer utfallet. Det gäller att hålla fast vid restriktionerna för att hålla nere antalet sjuka!

Scenario 0: Folk beter sig som under våren, dvs. håller avstånd, jobbar hemifrån när det går etc. vilket leder till samma låga smittspridning som nu.

Scenario 1 (ojämn spridning): Folk ignorerar restriktionerna och beter sig som vanligt, struntar i att hålla avstånd, träffar många etc. vilket leder till allt fler insjuknar under tidig höst tills folk inser allvaret och återigen börjar följa restriktionerna så att smittspridningen går ner på låga nivåer och efter några månader så börjar allt fler strunta i dem igen vilket leder till en ny ökning av fall.

Scenario 2 (jämn spridning): De flesta fortsätter hålla restriktionerna rätt väl men gradvis blir det allt fler som struntar i att följa dem helt.

Vad som händer i de olika scenarierna beror på vilken region det gäller eftersom t.ex. sociala interaktioner och immunitet varierar mellan regionerna.

I t.ex. Dalarna så leder scenario 1 till ung. nästan lika många allvarligt sjuka under september som under april och en mindre topp i februari. I scenario 2 stiger antalet fall långsamt med en puckel i mars då immuniteten börjar bli så hög att smittspridningen avtar långsamt fast folk just inte längre följer restriktionerna.

I t.ex. Blekinge, där så få har varit sjuka än, så leder samtliga scenarier till fler fall under hösten än under april men det varierar hur mycket mer det blir samt hur snabbt och mycket kurvan går ner efter det.

I Region Stockholm, där en stor del av befolkningen redan varit sjuk, blir det i scenario 1 en ny topp under september/oktober men betydligt mindre än under april och vågen under slutet av vintern blir liten. I scenarion 2 blir det en mindre ökning under hösten som sen mycket långsamt går ner till dagens nivå.

Tillägg:
DN har följt upp dokumentet genom att intervjua matematikprofessorn Tom Britton: https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndighetens-tre-scenarier-for-smittspridning-nasta-ar/

Redigerat:
J
optimum optimum skrev:

Ditt inlägg igår kväll.

Utgår du från anspråk ställda för 2 år sedan, eller försöker du utgå från aktuella anspråk?"

Du fick ett rätt så väl tilltaget svar och innehåller även att vi på det företag jag arbetar på rätt så tidigt tog till säkerhet för att undvika smittspridning bland personalen. Troligen att vi tog såpass allvar på det då vi fick en del rapporter från våra utländska bolag som hade smittspridning i sina länder före vi fick det här. Sedan tog vi givetvis med FHM råd som fick bli grunden i vårt agerande där social distans, tvätta händerna och var hemma om du är sjuk.

Dock är råden ingen nyhet och återfinns i dokumentation om att skydda sig i en pandemi liknande denna.

Är du nöjd med svaret om lönesamtalen eller är det något mer du vill ha svar på angående dessa?
Jag tror forumet fortfarande svävar i ovisshet kring om du utgår från 2 år gamla anspråk, inte hur samtalen går till. Frågan ställdes eftersom det ofta dyker upp gamla rapporter ang viruset från ditt håll, istället för att hänvisa till aktuella. Så enkelt var det nog. Ber om ursäkt om tidsapekten förklarades ovan.

• Gilla
  • Haha
optimum och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Ditt inlägg igår kväll.

Nej, jag är inte nöjd, för du har ändå inte förstått innebörden i frågan efter flera försök att förklara, men jag släpper det nu.

Edit: @Jocke Best förklarade det här ovanför.
Han verkar ha förstått iallafall

• Gilla
Tabors39 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, jag är inte nöjd, för du har ändå inte förstått innebörden i frågan efter flera försök att förklara, men jag släpper det nu.

Edit: @Jocke Best förklarade det här ovanför.
Han verkar ha förstått iallafall
Vad är det med lönesamtalen du inte förstår?

Jo vi håller alla samtal med medarbetare med social distans numera.
Vi har givetvis utveckling/medarbetar samtal med vår personal nu precis som tidigare.
Skulle vi ha lönesamtal sker givetvis det på motsvarande sätt som tidigare fast nu med något mer avstånd i samma rum.

Dock rätt så oväsentligt i denna tråden.

JanneJanne123
optimum optimum skrev:
Är du på riktigt? Lönesamtalet var en metafor där andemeningen var att man i den typen av samtal ska vässa argumenten med saker som har hänt i närtid, inte det som har hänt för två år sedan.

• Gilla
  • Haha
optimum och 5 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Jo vi håller alla samtal med medarbetare med social distans numera.
Vi har givetvis utveckling/medarbetar samtal med vår personal nu precis som tidigare.
Skulle vi ha lönesamtal sker givetvis det på motsvarande sätt som tidigare fast nu med något mer avstånd i samma rum.

Dock rätt så oväsentligt i denna tråden.
Ja, helt rätt att det är oväsentligt, så jag förstår inte varför du drar upp det gång på gång.
Jämförelser, liknelser osv. Ringer det en liten klocka då, eller liten polett som ramlar ner?
Jag kan nästan garantera att alla andra förstår, eller iallafall försöker förstå.

Eller är du en sådan som måste missuppfatta allt i absurdum?

• Gilla
  • Wow
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på att det har varit svårt att lära omsorgspersonalen att hantera skyddsutrustning och basal hygien på rätt sätt så håller jag inte med om det första påståendet.

Gällande det andra så har sjukliga och/eller dementa personer över 80 år definitivt svårt att lära sig sig nya tekniska saker. Svårt sjuka personer som inte kommer ur sängen har också svårt att hantera syrgas, t.ex fylla på flaskor som du anser behövs.

Man håller på och kör ut färdig mat och/eller livsmedel till boenden och bostäder och jag har aldrig sett att det har ansetts vara en betydelsefull del av kostnaden för äldreboenden eller hemtjänst utan det är ju personalkostnaden som står för det mesta.
Alla över 80 är inte dementa och jag har för övrigt svårt att se att alla som skulle varit/är hjälpta av syrgas har varit/är över 80.

Det är just det där med otympligheten som jag gissar gör syrgas dyrt. Det är inte rimligt att hemtjänsten eller de som jobbar på ålderdomshemmet ska bära ut dessa tuber på samma sätt som att de bär ut mat och övriga läkemedel.

Därför vore det kanske rimligt att en person körde runt en jätte tub i en lastbil och fyllde på tuber utplacerade hos de som behövde syrgas.

Och det där med att det är svårt att lära personal att ge och hantera syrgas borde man lösa genom att ta bort så många timvikarier som möjligt inom vården och istället se till att så många som möjligt har fasta jobb.

Som jag ser det så kokar problemet ner till ekonomi.

Det är dyrt som jag sa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.