2 361 298 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är klart men om det förekommer mer fast personal och mer stabila arbetslag inom vår och omsorg så är det väll rimligt att anta att kunskapsnivån och välbefinnandet bland personalen skulle och stiga.BirgitS skrev:
Och då skulle det vara lättare för all personal att lära sig att lära sig nya saker. Som att till exempel hantera syrgas och ge insulin.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det där första är inte helt sant.sunnis skrev:
Och jag personligen har aldrig swischat något till Tallinger.
Men vad tror ni?
Jag tror att det hade varit bättre att köra runt lite syrgas än att man valde att göra som man gjorde ställde upp några gamla tält i onödan och fyllde med en gammal utrustning som aldrig blev använd.
Det är vad Tallinger jämför med i det sammanhanget som du lyfter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Men det hjälper ju inte om de är sjukskrivna.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är klart men om det förekommer mer fast personal och mer stabila arbetslag inom vår och omsorg så är det väll rimligt att anta att kunskapsnivån och välbefinnandet bland personalen skulle och stiga.
Och då skulle det vara lättare för all personal att lära sig att lära sig nya saker. Som att till exempel hantera syrgas och ge insulin.
Dessutom är det svårt att behålla en praktisk kunskap om man inte kan använda sig av den på flera år.
Det är som vanligt en cost-benefit-analys. Barnen får ju vanligen mycket milda symptom och lejonparten av deras föräldrar är i yngre medelåldern. Också det en åldersgrupp där riktigt allvarliga symptom är rätt ovanliga.pacman42 skrev:
Barn i allmänhet har ett rätt begränsat socialt kontaktnät, därmed är de per definition inte smittdrivande. Däremot så gäller detta inte högstadieelever som idrottar, går på stan och ofta åker buss till skolan (I många kommuner).
Här har man gjort ett misstag från FHM, man borde stängt ned högstadieskolorna. Där jag bor har högstadieeleverna varit smittdrivande, detta efter att ett 30-tal högstadieelever smittades utomlands v10 efter en idrottsresa.
D v s om man accepterar samhällsspridning - något som Sverige har valt som strategi - så finns det inga tunga skäl att prioritera att skydda skolungdomsfamiljerna från smitta. Därmed så är det orimligt att ta alla negativa sidor av att stänga högstadieskolorna för att skydda barnfamiljerna.
En bonus är ju att barnfamiljsgruppen också får god immunitet till nästa virussäsong.
Vill man helt utrota smittan kosta vad det kosta vill, d v s den strategi som vissa andra länder har valt, så ska man naturligtvis även stänga skolorna.
Flera svenska forskare är kritiska till vår strategi och varnar andra så de inte gör samma misstag.
"25 forskare riktar stark kritik mot Sveriges coronahantering i den amerikanska tidningen USA Today.
De svenska experterna varnar USA för att följa Sveriges strategi.
”Gör inte vad vi gjorde. Det funkar inte”, skriver forskarna."
"Kallar flockimmunitet ett ”hemligt mål”"
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-forskarnas-varning-till-usa-gor-inte-vad-vi-gjorde/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"25 forskare riktar stark kritik mot Sveriges coronahantering i den amerikanska tidningen USA Today.
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-forskarnas-varning-till-usa-gor-inte-vad-vi-gjorde/
Visst hade saker kunnat gjorts annorlunda, så mycket färre behövt dö - absolut.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nej det gör vi inte men om vi hade gjort det, tagit in fler gamla sjuka till sjukhus eller vidtagit någon annan lämplig åtgärd tror jag att vi inte skulle ha haft över 5500 döda i covid19.
Ja folk med fast jobb begår också misstag men jag ser det som helt självklart att timvikarier begår fler misstag. Och dessutom är mer benägna att gå till jobbet fast att de är lite snuviga därför att de är beroende av att få sin lön.
[bild]
Först och främst skulle kanske sjuksköterske och undersköterske-löner inom äldre-vården varit ungefär dubbelt så höga, och det redan för minst 10 år sedan.
Detta för att göra det till ett yrke och anställning med högre status och mer attraktivt. Då hade fler med högre kompetens valt yrket och låtit anställa sig där.
Sen skulle personalen varit minst 50% fler, också detta för minst 10 år sedan. Hade gett samma effekt som förra, samt gjort att betydligt färre vikarier hade behövt snurra runt på boenden.
Nu kan vi sitta och gnälla över detta nu, inget problem, men det gör ingen skillnad, arbetet för detta skulle startat för 30 år sedan. Ställ krav på dina politiker !!
Det var mina 10 cent, vad är dina?
Är det en lastbil med syrgas på?
Det finns redan - det brukar stå AGA eller airliquid på dem.
optimum skrev:
Flera svenska forskare är kritiska till vår strategi och varnar andra så de inte gör samma misstag.
[bild]
[länk]

Men att man accepterar samhällsspridning är något som man egentligen inte riktigt vill erkänna.Claes Sörmland skrev:
Det är som vanligt en cost-benefit-analys. Barnen får ju vanligen mycket milda symptom och lejonparten av deras föräldrar är i yngre medelåldern. Också det en åldersgrupp där riktigt allvarliga symptom är rätt ovanliga.
D v s om man accepterar samhällsspridning - något som Sverige har valt som strategi - så finns det inga tunga skäl att prioritera att skydda skolungdomsfamiljerna från smitta. Därmed så är det orimligt att ta alla negativa sidor av att stänga högstadieskolorna för att skydda barnfamiljerna.
En bonus är ju att barnfamiljsgruppen också får god immunitet till nästa virussäsong.
Vill man helt utrota smittan kosta vad det kosta vill, d v s den strategi som vissa andra länder har valt, så ska man naturligtvis även stänga skolorna.
Det beror ju på vad man från regering och FHM har för strategi. Vill man minska smittspridningen rejält, eller bara så pass att sjukvården hinner med? Det senare innebär i praktiken att man siktar på flockimmunitet via samhällsspridning - i lagom takt. Men det erkänner man ju inte.Nyfniken skrev:
Det har man väl ändå varit tydlig med. Jag minns väl presskonferensen när FHM deklarerade att smittspårningen hade misslyckats som strategi och att man nu fick acceptera samhällsspridning. Den ansågs inte gå att stoppa med rimliga medel.pacman42 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Kina låter tydligen (tyvärr inte överrraskande) uiguriska tvångsarbetare tillverka skyddsutrustning, som ansiktsmasker.
Inte överraskade som sagt, men riktigt skrämmande. Hoppas det inte är sådana som folk köper här, men risken är nog stor.
Kina har som vanligt en egen förklaring: "Den kinesiska ambassaden i USA hävdar dock till New York Times att arbetsprogrammet hjälper ”lokala invånare ut ur fattigdom genom sysselsättning”. "
https://www.dn.se/nyheter/varlden/new-york-times-tvangsarbetare-i-kina-tillverkar-ansiktsmasker/
Inte överraskade som sagt, men riktigt skrämmande. Hoppas det inte är sådana som folk köper här, men risken är nog stor.
Kina har som vanligt en egen förklaring: "Den kinesiska ambassaden i USA hävdar dock till New York Times att arbetsprogrammet hjälper ”lokala invånare ut ur fattigdom genom sysselsättning”. "
https://www.dn.se/nyheter/varlden/new-york-times-tvangsarbetare-i-kina-tillverkar-ansiktsmasker/
Norska Aftenposten ställer frågan varför viruset slår så hårt i Sverige.
Man anger också att Anders Tegnell pekat på att till hösten kommer Norge få det svårt.
"Sverige har hatt en tøff vår med tusenvis av døde. Til høsten kan det være Norge som får svi, mener Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell."
https://www.aftenposten.no/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man anger också att Anders Tegnell pekat på att till hösten kommer Norge få det svårt.
"Sverige har hatt en tøff vår med tusenvis av døde. Til høsten kan det være Norge som får svi, mener Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell."
https://www.aftenposten.no/
Allvetare
· Västra götaland
· 10 930 inlägg
Jag förstår inte vad du vill uppnå med ditt länkande kombinerat med citat i fetstil, dessutom till en norsk tidning med betalvägg?optimum skrev:
Norska Aftenposten ställer frågan varför viruset slår så hårt i Sverige.
[bild]
[länk]
Dessutom lär ju Tegnell knappast gjort några tvärsäkra uttalanden om vad som händer i Norge till hösten.. Står ju tom "kan" i ditt eget citat. Norge kan ju sälja hela landet till Argentina och skicka hela sin befolkning till Mars.
Det är en bild så därför blir det "fetstil"Dan_Johansson skrev:
Jag förstår inte vad du vill uppnå med ditt länkande kombinerat med citat i fetstil, dessutom till en norsk tidning med betalvägg?
Dessutom lär ju Tegnell knappast gjort några tvärsäkra uttalanden om vad som händer i Norge till hösten.. Står ju tom "kan" i ditt eget citat. Norge kan ju sälja hela landet till Argentina och skicka hela sin befolkning till Mars.
Synd om du inte når sidan vilket jag gör. Är det något där du är intresserad av så kan jag nog ordna det också.
Edit: Ber om ursäkt, jag fick bara upp sidan en gång. Kommer jag åt den igen kan jag nog kopiera mer.