Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Smittskyddsläkaren i Region Kalmar har noterat att det visserligen minskar antalet bekräftade fall där men att det är en tendens till att servicepersonalen på turistorterna är ovanligt många.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...inom-serviceyrken-pa-turistorter-i-kalmar-lan
– Det är viktigt att tänka på att man inte ska ha trångt varken mot kunder eller mot sina kollegor, det gäller alla arbetsplatser. Man ska inte slappna av i fikarummet och sätta sig i samma soffa som kollegan, för vi har haft fall där smittan kan härledas just till fikarummet.

BirgitS
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag förstår inte vad du vill uppnå med ditt länkande kombinerat med citat i fetstil, dessutom till en norsk tidning med betalvägg?

Dessutom lär ju Tegnell knappast gjort några tvärsäkra uttalanden om vad som händer i Norge till hösten.. Står ju tom "kan" i ditt eget citat. Norge kan ju sälja hela landet till Argentina och skicka hela sin befolkning till Mars.
optimum optimum skrev:
Det är en bild så därför blir det "fetstil"
Synd om du inte når sidan vilket jag gör. Är det något där du är intresserad av så kan jag nog ordna det också.

Edit: Ber om ursäkt, jag fick bara upp sidan en gång. Kommer jag åt den igen kan jag nog kopiera mer.
I stället så går det ju bra att läsa vad DN skriver om svaret på den fråga som Tegnell fick under dagens presskonferens, det är alltså en oväntad fråga som kräver ett svar omedelbart utan betänketid och svaret är absolut inte tvärsäkert.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-sverige-klarar-sig-battre-an-norge-vid-ny-smittvag/

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag har full förståelse för att 2x doktorer av olika slag skriver debattartiklar i svensk press om de är missnöjda med Sveriges hantering av Corona, men vad är poängen med den här artikeln?

[länk]
Det står ju i rubriken.

Don't do what we did. It's not working.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det står ju i rubriken.

Du menar att de inte ska åka tillbaka i tiden och spara skiten ut vården?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
The health of many Corona patients who have not been admitted to hospital is still 'frighteningly poor' after months. That's what Longfonds director Michael Rutgers says. Many home patients even have problems walking. Fatigue, shortness of breath, chest pressure, headaches, muscle aches: almost three months after the first symptoms typical for the virus, part of the Corona patients who were sick at home still have serious complaints. This was the conclusion of a survey carried out by the Dutch Lung Foundation together with the treatment and knowledge centre CIRO and Maastricht University among more than 1600 people with Corona type complains.

https://www.biomax.com/lib/press-releases/Initial-Result-Announcment_English.pdf

optimum optimum skrev:
Flera svenska forskare är kritiska till vår strategi och varnar andra så de inte gör samma misstag.

[bild]

"25 forskare riktar stark kritik mot Sveriges coronahantering i den amerikanska tidningen USA Today.
De svenska experterna varnar USA för att följa Sveriges strategi.
”Gör inte vad vi gjorde. Det funkar inte”, skriver forskarna."

"Kallar flockimmunitet ett ”hemligt mål”"

[länk]
USA är väl lite väl sent att varna, kan jag tycka?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Det står ju i rubriken.

Står USA alltså i ett läge där de kan välja väg, menar du? Och att de tittat på oss, våra döddssiffror och alla neggiga Washington Post-artiklar och ändå funderar på om det inte skulle kunna vara ett alternativ, så att (numera) 25 olika slags doktorer känner sig manade att gå ut med en gemensam varning?

Ok. Annars tycker jag det börjar lukta lite smått rättshaveristiskt.

• Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Eller så vill de 23 faktisk bara mänskligehten väl. Ibland är det inte så komplicerat.

Man kan tänka sig att en artikel i WP ger större internationell spridning än i tex Oslo. Därav valet av plattform.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Vilka är det som är rättshaverister menar du?

De 25 forskarna?

Jag ser detta mer som lite som sund regimkritik ;)

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Eller så vill de 23 faktisk bara mänskligehten väl. Ibland är det inte så komplicerat.

Man kan tänka sig att en artikel i WP ger större internationell spridning än i tex Oslo. Därav valet av plattform.
Även om så vore fallet, vad är syftet? Vilka kan göra ett aktivt val? USA har inte en befolkning som är van att foga in sig i ledet likt oss. De har även en överviktig befolkning som drabbas hårdare. Eller så är dom bara bittra och vill publicera ett dekret om vad de ville ha gjort så här i efterhand? Annars håller jag med Tegnell idag om att man får vara glad att vi gjorde tvärtemot de 22-24s gäng eftersom allt ser bra ut nu i utvecklingen.

Ulltand Ulltand skrev:

Lustigt att det inte står vilken som är den rätta lösningen. Men detta vet vi väl inte förrän om något år egentligen?

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:

Nej, det är nog inte så komplicerat. Det är nog bara ren och skär populism. (Och kanske en smula landsförräderi, om man ska hårdra det riktigt ordenligt.)

• Gilla
sunnis och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du menar att de inte ska åka tillbaka i tiden och spara skiten ut vården?
Övriga nordiska länder har ju liknande dldssiffror I äldrevården, så det är ju inte r de sparat i så fall.

Mikael_L
M MEE-84 skrev:
Lustigt att det inte står vilken som är den rätta lösningen. Men detta vet vi väl inte förrän om något år egentligen?
Den kommer de peka på så småningom, när det är klart vad som hade varit bäst. Och försöka låta som att de vetat och velat det hela tiden. :p

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
De 22 eller 23 forskarna har kunskap inom medicin och vård, men varför tar man med en "professor i religionskunskap vid Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet."?

För mig tappar det i styrka.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.