Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Alla över 80 är inte dementa och jag har för övrigt svårt att se att alla som skulle varit/är hjälpta av syrgas har varit/är över 80.

Det är just det där med otympligheten som jag gissar gör syrgas dyrt. Det är inte rimligt att hemtjänsten eller de som jobbar på ålderdomshemmet ska bära ut dessa tuber på samma sätt som att de bär ut mat och övriga läkemedel.

Därför vore det kanske rimligt att en person körde runt en jätte tub i en lastbil och fyllde på tuber utplacerade hos de som behövde syrgas.

Och det där med att det är svårt att lära personal att ge och hantera syrgas borde man lösa genom att ta bort så många timvikarier som möjligt inom vården och istället se till att så många som möjligt har fasta jobb.

Som jag ser det så kokar problemet ner till ekonomi.

Det är dyrt som jag sa.
Du gissar väldigt mycket. Hur vore det om du försökte ta reda på lite fakta någon gång, eller förväntar du dig att andra ska göra det åt dig när du slänger ur dig dina gissningar som om de vore helt korrekta? Det är ju inte ens någorlunda kvalificerade gissningar, utan rena spekulationer.

De behöver förresten inte bära flaskorna. Det finns flaskvagnar. <- Fakta.

• Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Alla över 80 är inte dementa och jag har för övrigt svårt att se att alla som skulle varit/är hjälpta av syrgas har varit/är över 80.
Jag skrev inte att alla över 80 är dementa.
Men jag vet att en numera avliden släkting som jobbat som tekniker i hela livet och fått mycket vidareutbildning i det ämnet men som var något mellan 70 och 80 år (och inte det minsta dement) när han köpte en videobandspelare aldrig lyckades förstå hur han skulle spela in och upp något trots att vi var flera stycken som försökte lära ut det. Även sett det på andra håll att det med stigande ålder blir allt svårare att lära sig nya saker.

Däremot så är demens en mycket vanlig anledning till att man får flytta in på ett äldreboende.

Och det där med att det är svårt att lära personal att ge och hantera syrgas borde man lösa genom att ta bort så många timvikarier som möjligt inom vården och istället se till att så många som möjligt har fasta jobb.
Nu blev det ju extremt mycket timvikarier i våras eftersom en så stor del av den normala omsorgspersonalen var tvungna att vara hemma vid minsta symtom på förkylning hos dem själva eller barnen. Så i våras var valet antingen timvikarier eller alldeles för lite personal. Vilket tycker du var det bästa valet?

T tanaris skrev:
Du gissar väldigt mycket. Hur vore det om du försökte ta reda på lite fakta någon gång, eller förväntar du dig att andra ska göra det åt dig när du slänger ur dig dina gissningar som om de vore helt korrekta? Det är ju inte ens någorlunda kvalificerade gissningar, utan rena spekulationer.

De behöver förresten inte bära flaskorna. Det finns flaskvagnar. <- Fakta.
Du menar att det är en helt vild spekulation att vissa arbetsgivare inom vården ser till att ha så mycket timvikarier som möjligt i verksamheten?

Och du tycker att det är rimligt att de som kör ut mat och medicin till vårdtagare sak ha med sig syrgastuber på flaskvagnar i sina personbilar?

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är du på riktigt? Lönesamtalet var en metafor där andemeningen var att man i den typen av samtal ska vässa argumenten med saker som har hänt i närtid, inte det som har hänt för två år sedan.
Helt korrekt uppfattat.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu blev det ju extremt mycket timvikarier i våras eftersom en så stor del av den normala omsorgspersonalen var tvungna att vara hemma vid minsta symtom på förkylning hos dem själva eller barnen. Så i våras var valet antingen timvikarier eller alldeles för lite personal. Vilket tycker du var det bästa valet?
Det där ser jag lite som en hönan eller ägget diskussion. Om det förekommit mindre timvikarier i den svenska vården kanske detta inte hade blivit ett så stort problem som det blev.

För då hade förmodligen färre misstag begåtts och då hade smittan inte spridits så mycket.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det där ser jag lite som en hönan eller ägget diskussion. Om det förekommit mindre timvikarier i den svenska vården kanske detta inte hade blivit ett så stort problem som det blev.

För då hade förmodligen färre misstag begåtts och då hade smittan inte spridits så mycket.
Det där kan jag absolut skriva under på.

BirgitS
Vägledningen om bedömning av immunitet efter infektion har uppdaterats så att även de som har ett positivt PCR-test bedöms ha mycket liten risk att bli sjuka under minst 6 månader och det blir därmed tillåtet för dem att träffa folk i riskgrupper inomhus, dock inte hur som helst utan på samma sätt som man kan träffa folk som inte tillhör en riskgrupp (med handhygien och distans). Detta eftersom man fortfarande inte har stött på någon som insjuknat igen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ng-av-immunitet-efter-infektion-med-covid-19/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ng-av-immunitet-efter-infektion-med-covid-19/

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
T
Du menar att det är en helt vild spekulation att vissa arbetsgivare inom vården ser till att ha så mycket timvikarier som möjligt i verksamheten?

Och du tycker att det är rimligt att de som kör ut mat och medicin till vårdtagare sak ha med sig syrgastuber på flaskvagnar i sina personbilar?
Va, vänta, ska du köra ut syrgas till enskilda hushåll nu också? Och då tror du att en syrgaslastbil skulle lösa alla problem??

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS

Om mer än hälften av personalen är sjukskrivna på ett boende spelar det väl ingen roll vilken anställningsform de har, vikarier måste tas in i vilket fall som helst. Sånt händer även om alla ordinarie är fastanställda.
https://headtopics.com/se/plotsligt...ch-m-nga-av-de-gamla-doda-i-covid-19-13174290

De flesta timvikarierna är ju sådana som jobbar regelbundet och har samma kunskap och erfarenheter som de fastanställda.

pacman42 pacman42 skrev:
Här har man gjort ett misstag från FHM, man borde stängt ned högstadieskolorna. Där jag bor har högstadieeleverna varit smittdrivande, detta efter att ett 30-tal högstadieelever smittades utomlands v10 efter en idrottsresa.
Du förstår kanske att vi inte kan stänga alla Sveriges högstadieskolor i flera veckor bara för att en handfull 15-åriga gymnaster var utomlands och gjorde kullerbyttor på sportlovet?

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane

Jag är lite osäker på hur du tänker här. Som jag förstår dig så pratar du om två olika miljöer, dels vård på äldreboenden och dels hemma?
Om nu inte den som ska koppla in utrustningen hemma hos en person kan bära flaskan så är lösningen alltså att en särskild bil åker runt och fyller på flaskorna på plats, är det tanken?
Det innebär antingen att personen som ska genomföra detta också måste in i personens hem, antingen för att hämta ner flaskan till lastbilen för att fylla på där (bor personen på sjunde våningen blir det det annars en lång slang) eller för att ansluta en slang till befintlig flaska.

Jag kan tänka mig ett alternativ. Flaskan körs ut till den som behöver (köra bilen kan alla med rätt körkort). Flaskan ställs på lämplig vagn och den som ska hjälpa patienten kan rulla in den och rulla ut den gamla (tomma) flaskan som körs tillbaks till AGA (eller lämpligt företag) för påfyllning.

Tror du att en specialbyggd bil, som måste köras av någon med rätt utbildning för att fylla på flaskor är billigare än att plocka in valfri budbilsfirma som kan köra mängder med flaskor?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Va, vänta, ska du köra ut syrgas till enskilda hushåll nu också? Och då tror du att en syrgaslastbil skulle lösa alla problem??
Nej det gör vi inte men om vi hade gjort det, tagit in fler gamla sjuka till sjukhus eller vidtagit någon annan lämplig åtgärd tror jag att vi inte skulle ha haft över 5500 döda i covid19.

BirgitS BirgitS skrev:
Om mer än hälften av personalen är sjukskrivna på ett boende spelar det väl ingen roll vilken anställningsform de har, vikarier måste tas in i vilket fall som helst. Sånt händer även om alla ordinarie är fastanställda.
[länk]

De flesta timvikarierna är ju sådana som jobbar regelbundet och har samma kunskap och erfarenheter som de fastanställda.
Ja folk med fast jobb begår också misstag men jag ser det som helt självklart att timvikarier begår fler misstag. Och dessutom är mer benägna att gå till jobbet fast att de är lite snuviga därför att de är beroende av att få sin lön.

Plakat med texten "OLD LIVES MATTER" i stora vita bokstäver mot svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ja folk med fast jobb begår också misstag men jag ser det som helt självklart att timvikarier begår fler misstag. Och dessutom är mer benägna att gå till jobbet fast att de är lite snuviga därför att de är beroende av att få sin lön.
Ja, men nu var det ju så att om mer än hälften av personalen är sjukskriven så kan man väl inte låta bli att ta in timvikarier, eller hur?

sunnis
Nej det gör vi inte men om vi hade gjort det, tagit in fler gamla sjuka till sjukhus eller vidtagit någon annan lämplig åtgärd tror jag att vi inte skulle ha haft över 5500 döda i covid19.

[bild]
Enligt Tallingar så hade man kunnat räddat i stort sett alla som gått bort i Covid-19 om han bara fick sina 70 miljoner.

Hur mycket har du själv swischat?

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.