2 361 016 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Underbart! 4 miljoner doser är bokade av Sverige.blackarrow skrev:
COVID-19 vaccine AZD1222 showed robust immune responses in all participants in Phase I/II trial [AstraZeneca, uppdaterat idag 14:40]
Interim data showed strong antibody and T-cell responses
Neutraliserade antkroppsaktivitet efter en månad hos 91% av deltagarna och hos 100% efter en andra dos.
Dock ingen info om IgM eller IgG.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Men det blir ju lite löjligt att klämma i med "upp till 1,5 miljon" om den normala siffran är 400 000. Det verkar ju bara vara cherry-picking.Ulltand skrev:
Ja, men varför bryr du dig om en beräkning av verkligt antal influensasjuka när du anser att man inte kan göra det när det gäller Covid-19?Ulltand skrev:
Nu är det nog dags att du kommer med lite siffror på dina påståenden. Syrgas är så vitt jag vet inte en speciellt dyr gas i sammanhanget. Att frakta den kan inte heller vara en speciellt betydande kostnad för att potentiellt rädda liv. Du verkar dessutom tycka att det inte skulle vara några problem att utbilda personal att använda den.Hyltran från Veglemyren skrev:
Ibland tror man fel och det verkar eventuellt inte som om jag gör det i det här fallet. I alla fall inte om man pratat om syrgas utanför sjukhusmiljö och i stort sett alla normalbegåvad människor kan lära sig att ge syrgas.
Jag kan se att det är dyrt utanför sjukhusmiljö till exempel därför att det är otympligt.
Så vad är kostnaden egentligen enligt dig? Det är svårt att tro att det ligger något i dina inlägg om du inte kvantifierar den. Eller gissar du trots allt bara?
Jag aldrig antytt att det är den normala siffran.BirgitS skrev:
Poänger är att IVA platserna även då räcker.
Covid är ingen influensa och det såg man redan i Wuhan.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Fortfarande så är den inte aktuell.optimum skrev:
Hur gör du som mellanchef om du har några löneförhandlingar med anställda?
Utgår du från anspråk ställda för 2 år sedan, eller försöker du utgå från aktuella anspråk?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
När man skriver:Ulltand skrev:
"Upp till 1,5 milijoner svenskar får influensa varje år."
så får man det att låta som (insinuerar) att antalet är i närheten av det talet normalt, inte att det är en fjärdedel (eller vad det nu är). Du har ju inte ens kunnat visa på en trovärdig siffra till det påståendet.
Ingen har påstått att Covid-19 är en säsongsinfluensa. Men det hindrar inte att de kan orsaka likartade problem, som begränsad immunitet och bestående men. Vilket är vad jag skrev i inlägg #22538 och jag har fortfarande inte sett några bevis för motsatsen trots att du har hållit på och skrivit en massa inlägg som svar. Huruvida antalet IVA-platser räcker eller inte har ju inget med det att göra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
DN har intervjuat två professorer på KI om dagens publicerade första resultatet från testerna av AstraZenicas vaccin.
https://www.dn.se/ekonomi/experter-om-astra-zenecas-studie-mycket-kvarstar/
SVT har intervjuat en mer negativ professor: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-lag-niva-av-antikroppar
https://www.dn.se/ekonomi/experter-om-astra-zenecas-studie-mycket-kvarstar/
Tillägg:Däremot drabbades drygt 70 procent av deltagarna av antingen feber eller huvudvärk.
...
– Mot slutet av året har vi preliminära data som visar om det har effekt och hur länge. Om man nu visar en skyddseffekt i de stora studierna så blir nästa steg under 2021 att titta på hur långvarig den här effekten blir.
...
– Det är en välgjord studie och det ser lovande ut, men det är inte jätteimponerande. Det var bara 10 personer som fick två doser och de fick lite bättre antikroppssvar men det säger inte så mycket. Man ska också komma ihåg att det är friska frivilliga, det är inte svårt sjuka gamla, säger Matti Sällberg, professor i biomedicinsk analys och vaccinforskare vid Karolinska institutet.
SVT har intervjuat en mer negativ professor: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-lag-niva-av-antikroppar
Se även https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alldeles-for-tidigt-att-ropa-hej– Bland de tio försökspersoner som fick två doser gick antikroppsnivån upp men svaret var fortfarande blygsamt och troligen inte tillräckligt för att blockera infektionen.
Ett effektivt vaccin måste stimulera antikroppar som neutraliserar viruset och skyddar mot infektion för att begränsa spridningen.
...
– Med de här låga nivåerna kommer immuniteten klinga av snabbare än om högre nivåer uppnås.
Redigerat:
Har det kommit någon uträkning av hur många som har haft covid i Sverige hittills?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är inte svårt för vårdpersonal att lära sig att ge syrgas och att hantera syrgastuber.R RoAd skrev:Nu är det nog dags att du kommer med lite siffror på dina påståenden. Syrgas är så vitt jag vet inte en speciellt dyr gas i sammanhanget. Att frakta den kan inte heller vara en speciellt betydande kostnad för att potentiellt rädda liv. Du verkar dessutom tycka att det inte skulle vara några problem att utbilda personal att använda den.
Så vad är kostnaden egentligen enligt dig? Det är svårt att tro att det ligger något i dina inlägg om du inte kvantifierar den. Eller gissar du trots allt bara?
Eller för den delen inte heller svårt för en normalbegåvad patient att själv lära sig att ta och hantera sin syrgas.
Argument att det är svårt och farligt tror jag inte att det finns någon kunnig vårdpersonal som köper.
Jag vet inte vad syrgas på tub kostar att få hemkörda men.
Jag vet att det går att köpa syrgas koncentratorer för hemmet som kostar ca tio till arton tusen. Och jag gissar att dessa var väldigt slutsålda under pandemins värsta tid.
Eftersom att det inte råder brist på syrgas i detta land borde det ha varit aktuellt att köra runt lite mer syrgas på tub kom under pandemins värsta tid och jag förstår inte varför man inte gjorde det. Eftersom att vissa covid19 patienter skulle varit hjälpta av det.
Och jag har väldigt svårt att se att det inte finns en ekonomisk faktor i att det inte längre finns syrgas på våra ålderdomshem.
Men jag har väldigt svårt att se att det inte är betydligt dyrare men en fyllning av tub syrgas än vad det är med en dagsdos av insulin, morfin eller varan.
Men ja jag bara gissar.
Om du verkligen tycker att uttalandet var viktigt så skulle du väl ha citerat uttalandet som sa att det inte är mycket som talar för att barn är stora smittspridare istället för att citera den vinklade rubriken?optimum skrev:
Vad var syftet med ditt inlägg?
Jag tycker ändå vi ska se det positiva i detta. Inte ens de mest negativa pessimisterna i FHMmotståndarlaget hittar något aktuellt negativt att ta upp längre eftersom kurvorna går neråt. Man återanvänder gamla uttalanden, som inte ens dom är uppseendeväckande när man tar bort rubrikerna. Vad blir nästa steg. Ska Sivert Öholm väckas till liv igen och spela Tegnell baklänges? Tegnell kör golf, vilket låter som flock baklänges. Kom ihåg var ni hörde det först.useless skrev:
Ett amerikanskt företag har gjort ett visuellt verktyg baserat på bland annat internationell flygdata för att beräkna smittspridning.
31/1-2020 exporterades minst 1.5 smittade per dag från kina. Länk Flest fall till följande länder
Japan, Thailand, South Korea, the United States, Taiwan, Australia, Singapore, and Malaysia. These were also the eight countries with the most confirmed cases outside of China as of January 31, 2020.
Kina rapporterade 503 covid-19 fall 23/1. Om man då räknar på hur sannolikt det är att de som reser är smittade så kan man också räkna ut...
The odds of Japan, Thailand, South Korea, the United States, and Taiwan all reporting cases would be only one in 1.3 million. Länk
Eller så var det inte 503 utan 18700 fall för att få upp sannolikheten för att dessa länder skulle få smitta.
31/1-2020 exporterades minst 1.5 smittade per dag från kina. Länk Flest fall till följande länder
Japan, Thailand, South Korea, the United States, Taiwan, Australia, Singapore, and Malaysia. These were also the eight countries with the most confirmed cases outside of China as of January 31, 2020.
Kina rapporterade 503 covid-19 fall 23/1. Om man då räknar på hur sannolikt det är att de som reser är smittade så kan man också räkna ut...
The odds of Japan, Thailand, South Korea, the United States, and Taiwan all reporting cases would be only one in 1.3 million. Länk
Eller så var det inte 503 utan 18700 fall för att få upp sannolikheten för att dessa länder skulle få smitta.