2 360 804 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vilka siter rekommenderar du för mer tillförlitlighet? Våra döda är svåra att väcka upp igen, men det tillkommer väldigt få. I Skåne är de så få att det inte längre går att forska på. Jag förstår att du gillar Trump och enligt honom så kan vi lita på att det snart vänder, för det har han koll på.Hyltran från Veglemyren skrev:
Tänker är ju just vad jag gör och jag är övertygad om att anledning till att det snålas med syrgas är att det är dyrt.
Och just detta fenomen hamnar nog väldigt långt ner på gråskalan tror jag.
Men vi får se vad ”Corona kommissionen” kommer fram till och hur det går med alla lex Maria och lex Sara anmälningar som gjorts i detta sammanhang.
De som bara köper vad SVT, Expressen och Aftonbladet säger är i mina ögon de som inte tänker.
Det pratas mycket på SVT om hur dåligt det går i USA men vi har fortfarande fler döda per capita än vad de har trots att mer än 60% av alla amerikaner är överviktig och således mer sårbara för detta virus än vad vi svenskar är.
Jag hade tänkt hålla mig borta från denna tråd, men nu har denna felaktighet upprepats så många gånger att det bara måste korrigeras.Hyltran från Veglemyren skrev:
Kroppen har ingen mekanism för att känna av syresättning och syrebrist leder inte till vare sig oro, kipande eller ökad andning eller känslan av lufthunger, snarare så att det gör en "hög" och euforisk. Det som styr andningsreflexen, och också ger upphov till lufthunger, är ackumulering av kolsyra i blodet. Därför är det inte alls säkert att någon som känner brist på luft faktiskt har låg syresättning (och behöver syrgas tex) och tvärt om. Andas man tex ren kvävgas kommer du inte känna av nånting negativt innan du tuppar av och sen dör.
Därför tycker jag man gör det lite lätt för sig att säga att om alla som visar problem med att andas fick syrgas så skulle de bli bättre.. om problemet är bristande ventilation och därmed koldioxid retentation så kommer de må lika dåligt även om inandningsgasen är 100% syre.
Av de fall jag har bra koll på så var jag den enda som bara hade symtom som hörde hemma i en typ, jag hade dock inte ont i halsen och hade inte heller någon heshet.J Jocke Best skrev:
Min poäng är att man inte skall tro att man kommer höra hemma i en av de sex typerna som definierats av denna studien då de flesta jag känner till inte passar in på dem.
Kul med någon som faktiskt vet något om vad du talar om.T thebolt skrev:Jag hade tänkt hålla mig borta från denna tråd, men nu har denna felaktighet upprepats så många gånger att det bara måste korrigeras.
Kroppen har ingen mekanism för att känna av syresättning och syrebrist leder inte till vare sig oro, kipande eller ökad andning eller känslan av lufthunger, snarare så att det gör en "hög" och euforisk. Det som styr andningsreflexen, och också ger upphov till lufthunger, är ackumulering av kolsyra i blodet. Därför är det inte alls säkert att någon som känner brist på luft faktiskt har låg syresättning (och behöver syrgas tex) och tvärt om. Andas man tex ren kvävgas kommer du inte känna av nånting negativt innan du tuppar av och sen dör.
Därför tycker jag man gör det lite lätt för sig att säga att om alla som visar problem med att andas fick syrgas så skulle de bli bättre.. om problemet är bristande ventilation och därmed koldioxid retentation så kommer de må lika dåligt även om inandningsgasen är 100% syre.
Redigerat av moderator:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har nyligen länkat till BBC och till en video som diskutera ett klipp från CBS. Och jag talade mig nyligen varm för ett klipp från exakt24 för inte så länge sedan. Där har du en bra början om du vill ha fler nyhets sajter än SVT.J Jocke Best skrev:
Numera tillkommer det väldigt få döda hoppas det beror på att det snart är över och inte har att göra med att det är mycket semester vikarie och därför tillkommer mycket sen efter rapportering.
Ja det stämmer att jag inte ogillar Trumps politik lika mycket som de flesta svenskar gör men här är det förbjudet att diskutera politik.
Hyltran från Veglemyren skrev:
Så BBC och CBS är för tänkande människor och SVT är för de andra (icke tänkande), är det så man ska förstå dig?Hyltran från Veglemyren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Fast just detta att "sätta gamla på hem" är en stor riskfaktor eftersom det leder till att de får en mycket stort socialt kontaktnät med både de andra boende på samma avdelning (10-15 st) och många som jobbar där (minst lika många) och därmed tillhör en av de grupper som har de flesta kontakterna med andra. Däremot den som bor med barn och barnbarn träffar bara dem och några vänner, dvs. under 10 st så mycket färre kontakter.J Jocke Best skrev:Det som räddat oss i Sverige är ju inte egentligen att vår strategi har varit speciellt mycket bättre än annars, utan att svenskarna som grupps naturliga förhållningssätt att (icke) umgås, i stort sett motsvarar andras kulturers distansering. Vi pratar inte med grannar, vi sätter oss längst bort i bussen, vi kindpussas inte, och vi sätter de gamla på hem etc etc. När vi sedan drar ner ytterligare på det sociala motsvarar detta en lockdown för andra länder. Jag skulle vilja påstå att en del tycker det är skönt att kunna skylla på Corona för att slippa hälsa eller kramas.
Obs detta är en grov generalisering för er som har svårt att skilja på individer och grupp. Ni vet själva vilka ni är. Det finns omständigheter som gör att detta inte går praktisera, och där har vi också majoriteten av fallen. Case closed.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag ifrågasätter inte att du har mer kunskap i frågan än vad jag har.T thebolt skrev:Jag hade tänkt hålla mig borta från denna tråd, men nu har denna felaktighet upprepats så många gånger att det bara måste korrigeras.
Kroppen har ingen mekanism för att känna av syresättning och syrebrist leder inte till vare sig oro, kipande eller ökad andning eller känslan av lufthunger, snarare så att det gör en "hög" och euforisk. Det som styr andningsreflexen, och också ger upphov till lufthunger, är ackumulering av kolsyra i blodet. Därför är det inte alls säkert att någon som känner brist på luft faktiskt har låg syresättning (och behöver syrgas tex) och tvärt om. Andas man tex ren kvävgas kommer du inte känna av nånting negativt innan du tuppar av och sen dör.
Därför tycker jag man gör det lite lätt för sig att säga att om alla som visar problem med att andas fick syrgas så skulle de bli bättre.. om problemet är bristande ventilation och därmed koldioxid retentation så kommer de må lika dåligt även om inandningsgasen är 100% syre.
Men jag förstår det som så menar du att vissa av de i sammanhanget relevanta personer som har lufthunger eller är dålig syresätta inte skulle hjälpas av syrgas men att vissa andra faktiskt skulle göra det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Immuniteten mot influensavirus är begränsad.Ulltand skrev:
Vi vet inte ännu om det blir någon immunitet över tid
FHM fick skriva upp dödligheten från 0,2 -0,6. Facit 6000 döda istället för vad?
Corona var inte alls så känslig för årstidsväxlingar som FHM antog.
Ett mycket stort antal av det som fått intensivård får neurulogiska men
En betydande grupp av de som fått sjukdomen lindrigt tycks kunna få bestående men.
Så likheterna med influensa är inte speciellt stora imo.
Värdet för dödlighet (IFR) beror i väldigt stor utsträckning vilka grupper som insjuknar. Det är ju välkänt att risken för att avlida är betydligt högre (typ 4 %) om man är över 70 år jämfört med om man är yngre (typ 0,1 %).
Men observera att detta gäller även influensa, är man gammal och får influensa så är risken mycket större att avlida än om man är yngre och inte tillhör en riskgrupp.
Av alla som får intensivvård länge är det ett stort antal som får neurologiska men. Inget unikt för Covid-19
Är du helt säker på att ingen som får influensa får bestående men?
Alltså en hel del likheter med influensa.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Man bör se saker från olika perspektiv för att bilda sig en egen åsikt. Jag säger inte att allt som sägs i de av mig nämnda medier är sant men de säger ibland något annat än vad som sägs på SVT.tusenett skrev:
Och sanningen är oftast någon stans i mitten.
Är man dålig syresatt så hjälper nästan alltid syrgas, förutsatt att man andas överhuvudtaget och att kroppen kan ta upp något (så det hjälper inte direkt om lungorna är helt vätskefylldaHyltran från Veglemyren skrev:
Det jag försökte förmedla är att känslan av lufthunger eller "syrebrist" inte har något alls med faktiskt syrebrist att göra utan det är två olika saker. Brist på syre kan man inte känna, bara mäta, medan lufthunger/känslan av att inte få luft beror på CO2 vilket i princip bara löses med ökad ventilation (egen eller assisterad)
Och för att slippa en följdfråga, ja man kan ha båda tillstånden samtidigt. Om du håller andan och utför fysiskt arbete kommer både syrenivån i blodet sjunka och co2 öka så du känner att du behöver andas.
Jag vågar, på basen av erfarenhet och viss egen expertis på området, slå fast att Covid-sjuka med svår lungpåverkan absolut är i behov av syrgas, ofta mkt höga koncentrationer administrerat via olika typer av metoder, mask, grimma, högflödesgrimma, respirator osv.Hyltran från Veglemyren skrev:
Dock är inte alla hypoxiska patienter ångestfyllda. Syrgas är inte dyrt och det råder inte, och har heller inte rått, ngn brist på detta i sjukvården.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Studien utgår ju från dom som diagnosticerades med Covid-19 i mars och april, och precis som här var det väl knappast de med inga, mycket lindriga symtom eller ovanliga symtom (som bara ont i halsen) som det togs PCR-test på då. Därför är det väl rimligt att de personerna inte ingår i grupperna. Dessutompacman42 skrev:
Min son hade ytterligare en typ, jag kallar den typ #7 (inga symtom alls) och min dotter hade typ #8 (allmän sjukdomskänsla) men inga andra symtom. Ett grannbarn hade en nionde typ, feber i flera dagar men ingenting mer. Ytterligare ett grannbarn hade typ #10, bara ont i halsen, men inget mer. Men hon hade så ont i halsen att hon knappt kunde äta på fem dagar.
Jag vet inte riktigt hur mycket man skall fästa tillit till studien ovan med tanke på att de jag nämner ovan passar in rätt så dåligt...
"All people reporting symptoms experienced headache and loss of smell" så där är ju ytterligare en begränsning av vilka sjuka de försöker gruppera.
Syftet har alltså inte varit att försöka dela in alla som fått Covid-19 i grupper.
Utan syftet med rapporten verkar ju vara att underlätta för vården att veta vilka personer som har högst sannolikhet att behöva andningsstöd. T.ex. om man har magproblem förutom stora besvär i luftvägarna mm. så är risken att man behöver sjukhusvård mer än dubbelt så hög jämfört med om man inte har det. Det är sånt som borde intressera 1177 och 112.
https://www.kcl.ac.uk/news/six-distinct-types-of-covid-19-identified“These findings have important implications for care and monitoring of people who are most vulnerable to severe COVID-19,” said Dr Claire Steves from King’s College London. “If you can predict who these people are at day five, you have time to give them support and early interventions such as monitoring blood oxygen and sugar levels, and ensuring they are properly hydrated - simple care that could be given at home, preventing hospitalisations and saving lives.”