2 361 298 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Du svarade på mitt inlägg som löd:
Men det är väl inget problem med att hålla barn borta från sina mor- och farföräldrar eller kända personer i riskgruppen. Det är ju bara att se till att de inte är på samma ställe. Att hålla barn borta från okända personer ute på gatan etc. brukar inte heller vara något problem.
Och frågan gällde varför undersökningen, som optmum skrev om, skulle bestridas.BirgitS skrev:
Men det är väl inget problem med att hålla barn borta från sina mor- och farföräldrar eller kända personer i riskgruppen. Det är ju bara att se till att de inte är på samma ställe. Att hålla barn borta från okända personer ute på gatan etc. brukar inte heller vara något problem.
"Tegnell: inte mycket talar för att barn sprider smittan"BirgitS skrev:
" - Vi vet ju väldigt lite om smittspridningen i det här..."
Ja och vet man för lite går man på försiktighetsprincipen om man inte vill ha smittspridning i samhället.
Han kunde vänt på det, så här:
-Inte mycket talar för att inte barn sprider smittan.
Eller
-Vi misstänker att barn sprider smittan lika mycket som vuxna.
Eller
-Vi har ännu inte uppgifter om att barn skulle sprida smittan mindre än vuxna
Eller
Vår preliminära bedömning är att även barn sprider smittan ungefär som vuxna.
Enkelt.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tänkte på smitta från barn till barn när barn befinner sig på platser som till exempel skolor, förskolor, stränder och på lekplatser.BirgitS skrev:
Du svarade på mitt inlägg som löd:
Och frågan gällde varför undersökningen, som optmum skrev om, skulle bestridas.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Kan du inte prova att länka till ett aktuellt citat för omväxlings skull.optimum skrev:
"Tegnell: inte mycket talar för att barn sprider smittan"
Ja och vet man för lite går man på försiktighetsprincipen om man inte vill ha smittspridning i samhället.
Eller
Eller
Eller
Enkelt.
Enkelt
Tror du Tegnell får välja rubrik själv när han blir intervjuad?optimum skrev:
Eller
Eller
Eller
Enkelt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Det där låter som en av myterna som spreds i början.optimum skrev:
Eller
Eller
Eller
Enkelt.
https://emanuelkarlsten.se/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/
Information kom alltså från WHO utifrån en undersökning i Kina. Det var inget som vare sig Tegnell eller någon annan på FHM hittade på.
Vad Tegmark Wisell sa finns på den länkade sidan. Som sagt det är skillnad på att kunna smitta och att vara en drivkraft i smittspridningen.
COVID-19 vaccine AZD1222 showed robust immune responses in all participants in Phase I/II trial [AstraZeneca, uppdaterat idag 14:40]BirgitS skrev:
AstraZenecas vaccin AZD1222 ihop med University of Oxford har nu levererat en rapport från fas 1.
Inga allvarliga biverkningar har noterats (notera dock att det endast gäller ung. 1000 friska personer), men att mindre biverkningar (t.ex. feber, frossa, muskelvärk) verkar vara rätt vanligt.
Antikroppar och T-celler bildades, men man är väldigt försiktig med vad det kan betyda så man skriver endast att man hoppas att det ska betyda att immunsystemet ska komma ihåg viruset, samt att mer forskning behövs innan man vet om det skyddar på ett effektivt sätt mot Covid-19 och hur länge skyddet i så fall kan bestå.
[länk]
Ett förtydligande av Matti Sällberg, professor i biomedicinsk analys vid Karolinska institutet:
"- Det stora antalet som blev vaccinerade får antikroppar i hyfsade nivåer."
[länk] kl. 16.59
Det skulle kunna tyda på att alla inte fick tillräckligt med antikroppar, men jag har inte hittat rapporten som skulle publiceras i Lancet idag.
Interim data showed strong antibody and T-cell responses
Neutraliserade antkroppsaktivitet efter en månad hos 91% av deltagarna och hos 100% efter en andra dos.
Dock ingen info om IgM eller IgG.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Jag hänvisar än en gång till den jämförande undersökning som FHM och finska THL har gjort som inte kan se att en skolstängning har betydelse. För barn utanför skolvärlden har ju föräldrarna (motsv.) ett ansvar och det går att roa barn på andra ställen än på överfulla lekplatser.Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror det är exakt där missförstånden har legat. Yngre barn är drivande i samhällspridningen av influensa varje år. Men så tycks det inte vara med COVID-19. Där smittar (äldre) barn som alla andra.BirgitS skrev:
Men det har ju varit problem med lokala klusterutbrott i vissa skolor. I Israel har det t o m varit den dominerande typen av smittspridning efter att skolorna öppnade efter hård lockdown.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
I själva rapporten står det om just IgG.blackarrow skrev:
COVID-19 vaccine AZD1222 showed robust immune responses in all participants in Phase I/II trial [AstraZeneca, uppdaterat idag 14:40]
Interim data showed strong antibody and T-cell responses
Neutraliserade antkroppsaktivitet efter en månad hos 91% av deltagarna och hos 100% efter en andra dos.
Dock ingen info om IgM eller IgG.
https://marlin-prod.literatumonline.com/pb-assets/Lancet/pdfs/S0140673620316044.pdf avsnittet FIndings på första sidan
Syrgas är vare sig en bristvara eller dyrt.Skandiamannen skrev:
Ska erkänna att den faktiska kostnaden i kr och ören faller utanför mitt expertområde. Ser dock ganska ofta kostnader för andra läkemedel. Vi diskuterar ibland att försöka minska vår syrgasanvändning. Dock aldrig pga kostnaden utan för att minska skadeverkningar av onödig syrgasbehandling samt att spara pengar på förbrukningsmaterial som behövs för att administrera gasen, ex grimmor. Vågar nästan garantera att kostnaden för syrgas inte är den begränsande faktorn, åtminstone i sjukhusmiljö
För att ge lite perspektiv på Sveriges produktionsförmåga så kan vi bara kolla vad syrgasverket på SSAB i luleå kan producera.
De två LD-ugnarna i stålverket kan blåsa med ca 40 minuters mellanrum, och vid varje blåsning åtgår det ca 4000-6000 m3 syrgas vid atmosfärstryck. Så syrgasverket har en kapacitet på ca 15.000 m3 syrgas i timmen.
Och sen har väl oxelösunds järnverk ett liknande syrgasverk och sen bör AGA-gas ha minst ett verk för att tillverka syrgas för konsumentledet.
Så det är ingen brist på produktionskapacitet i alla fall.
Jag skrev upp till 1,5 miljoner så det finns ingen anledning att jaga upp dig.BirgitS skrev:
"Mellan 200 000 och upp till 1,5 miljoner svenskar beräknas drabbas av säsongsinfluensa varje år. "
Men du tar förstås det värsta värdet i stället för ett typiskt.
De har angett ett antal länkar på sidan men jag kan inte hitta att någon av dem tar upp just det, så källan saknas så vitt jag kan se.
Sen kan man fråga sig om en vaccinationsklinik är objektiv eller kan vinna något på att överdriva. Vad tror du om det, alltså att lite rädsla får fler att vaccinera sig?
Antalet bekräftade fall av säsongsinfluensa har pendlat mellan 9 150 och 20 686 under vintrarna fr.o.m 2014-15 t.o.m 2018-19.
[länk]
Jag har för mig att du kraftigt dissade FHM:s beräkning av antalet fall av Covid-19.
Men har du då inget emot en beräkning av antalet fall av säsongsinfluensa?
[länk]
Lite som det där om folk dör med eller av Covid-19.
Är inte du en förespråkare för "med"?
Men då inser du att du inte kan få motsv. uppgift för säsongsinfluensa.
[länk]
Alltså vanligt med efterföljande problem.
Alla vet väl att antalet bekräftade fall av influensa bara är en bråkdel.
På wiki kan man läsa att upp till 10-20 % drabbas av influensa varje år i USA så det stämmer nog väl.
Och då räcker IVA platserna vilket bevisar det jag sa.
Du kan lyssna till den intervju med Anders Tegnell här.[SKPG]Zamora skrev:
Det kommer direkt från honom.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-skolstangingar-stangda-skolor-drabbar-barn