2 360 804 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 143 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 143 inlägg
I Belgien har antalet sjukdomsfall ökat med 66 % mellan de två senaste veckorna. 
Det är visserligen fortfarande mycket låga siffror, 154 st per dag, men det bekymrar dem eftersom det inte beror på ökat antal testade..
https://www.theguardian.com/world/l...08ce39ca9783a1#block-5f1576168f08ce39ca9783a1
kl. 11.48am
Frankrike rapporterar 400 - 500 aktiva utbrott/kluster, en del i äldreboenden och liknande och en del efter större familjeträffar nu under ledigheterna. R-talet har stigit till 1,2 men varierar stort över landet och i medelhavsregionen ligger det på 1,55.
https://www.theguardian.com/world/l...08a89a8afee64f#block-5f1581f88f08a89a8afee64f
kl. 12.41pm
Det är visserligen fortfarande mycket låga siffror, 154 st per dag, men det bekymrar dem eftersom det inte beror på ökat antal testade..
https://www.theguardian.com/world/l...08ce39ca9783a1#block-5f1576168f08ce39ca9783a1
kl. 11.48am
Frankrike rapporterar 400 - 500 aktiva utbrott/kluster, en del i äldreboenden och liknande och en del efter större familjeträffar nu under ledigheterna. R-talet har stigit till 1,2 men varierar stort över landet och i medelhavsregionen ligger det på 1,55.
https://www.theguardian.com/world/l...08a89a8afee64f#block-5f1581f88f08a89a8afee64f
kl. 12.41pm
Redigerat:
Jag ser inte att IVA-plasterna byggs ut med flera 100 % under en influensa och det räcker¨ju gott för att säga att en influensa inte kan ge samma nivå av bestående men som vid Covid efter IVA-vård.BirgitS skrev:
Jag ser inga rapporter om att 90 % av de som haft influensa inte känner sig friska månader efter att influensan gått över.
Jag läser inga artiklar från läkare och forskare om oroväckande många som kan drabbas av ME.
Jag ser inga stora nya facebookgrupper med drabbade efter en influensa.
Det fullständigt uppenbart att Covid är en helt annan och betyligt värre sjukdom än influensa.
Intressantpacman42 skrev:
från din källa
"Barn över tio år sprider covid-19 i lika hög utsträckning som vuxna gör, visar en ny studie som flera medier har tagit del av.
Studien, som har gjorts av sydkoreanska forskare, publicerades i torsdags och visar samtidigt att barn under tio år i hälften så stor utsträckning som äldre sprider smittan.
Anledningen till att äldre barn i större utsträckning sprider smittan är delvis beroende på deras längd, då yngre barn andas ut mindre luft och andas närmare marken, där det finns färre människor att smitta."
Alltså alla människor sprider virus lika bra om de kommer i rätt höjd.
Alltså mindre barn som en vuxen tar upp i famnen bör vara värre smittspridare än en vuxen då den vuxne oftast är på lite längre avstånd. Eller att mindre barn sprider smittan till andra mindre barn som vuxna sprider till vuxna.
Denna undersökning kommer garanterat här bestridas av flera, dels för att den inte är tillräckligt vetenskapligt utförd och att den är gjord på folk i Korea.
Jag själv tolkar den så att det finns en lika stor risk att bli smittad av alla åldersgrupper. Om det senare skulle visa sig skilja så är det bättre att vara försiktig än tro det är ofarligt.
Vilka andra coronavirus? Alla utom ett är helt "vanliga förkylningsvirus".Ulltand skrev:
Har du någon evidens på att folk blir kroniskt sjuka av förkylning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 143 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 143 inlägg
Nu blandar du hej vilt, att färre drabbas säsongsinfluensa än av Covid-19 är ju en helt annan sak än andelen av dem som får bestående men.Ulltand skrev:
Jag ser inte att IVA-plasterna byggs ut med flera 100 % under en influensa och det räcker¨ju gott för att säga att en influensa inte kan ge samma nivå av bestående men som vid Covid efter IVA-vård.
Jag ser inga rapporter om att 90 % av de som haft influensa inte känner sig friska månader efter att influensan gått över.
Jag läser inga artiklar från läkare och forskare om oroväckande många som kan drabbas av ME.
Jag ser inga stora nya facebookgrupper med drabbade efter en influensa.
Det fullständigt uppenbart att Covid är en helt annan och betyligt värre sjukdom än influensa.
Det finns inga rapporter om att 90 % av dem som har haft Covid-19 inte känner sig friska månader efteråt heller. Så det var ju irrelevant att påpeka att det inte gäller influensa.
Eftersom det är få som får säsongsinfluensa, eftersom det finns vaccin och immunitet i befolkningen, så blir de inte många som får bestående problem. Men det är ju återigen en helt annan sak än andelen. Det är naturligtvis andelen som är det intressanta när man jämför de två sjukdomarna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 143 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 143 inlägg
Varför det?optimum skrev:
FHM har varit väldigt tydliga med att de över 70 år inte ska krama sina barnbarn. Det finns inte heller något undantag som säger att man inte behöver hålla avstånd till barn. Så alla borde vara medvetna om att barn kan sprida virus.
Notera också att en av källorna säger att undersökningen är väl utförd. Det är New York Times som hävdar att en professor säger detta. Artikeln är tyvärr stängd.optimum skrev:
Intressant
från din källa
"Barn över tio år sprider covid-19 i lika hög utsträckning som vuxna gör, visar en ny studie som flera medier har tagit del av.
Studien, som har gjorts av sydkoreanska forskare, publicerades i torsdags och visar samtidigt att barn under tio år i hälften så stor utsträckning som äldre sprider smittan.
Anledningen till att äldre barn i större utsträckning sprider smittan är delvis beroende på deras längd, då yngre barn andas ut mindre luft och andas närmare marken, där det finns färre människor att smitta."
Alltså alla människor sprider virus lika bra om de kommer i rätt höjd.
Alltså mindre barn som en vuxen tar upp i famnen bör vara värre smittspridare än en vuxen då den vuxne oftast är på lite längre avstånd. Eller att mindre barn sprider smittan till andra mindre barn som vuxna sprider till vuxna.
Denna undersökning kommer garanterat här bestridas av flera, dels för att den inte är tillräckligt vetenskapligt utförd och att den är gjord på folk i Korea.
Jag själv tolkar den så att det finns en lika stor risk att bli smittad av alla åldersgrupper. Om det senare skulle visa sig skilja så är det bättre att vara försiktig än tro det är ofarligt.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är lite svårare för barn att följa denna typen av restriktioner för barn än vad det är för vuxna.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 143 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 143 inlägg
Nej, du publicerade inte undersökningen utan du skrev om den, se #22451Ulltand skrev:
Ingen länk så det går inte att se vad undersökningen går ut på och vad den kommer fram till.
Men "mer än hälften" är verkligen inte samma sak som "90 %".
Inte heller är en uppgift som gäller ett antal som har lagts in på sjukhus representativ för alla som har haft Covid-19.
Så nej, den spanska undersökningen ger inget underlag för att:
skulle vara relevant för en jämförelse mellan Covid-19 och såsongsinfluensa.Ulltand skrev: