2 361 298 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Du vet väl om att i USA, precis som i Sverige, är andelen sjuka olika stor i olika delar av landet. Bara för att några delstater har klarat sig lindrigt undan (som vissa regioner i Sverige) så betyder det inte att det inte är extremt stora problem i andra delar av landet. Florida har 18 miljoner innevånare alltså färre än två Sverige men man ser ju antal bekräftade fall etc. som är mycket högre än två gånger Sveriges. Där har nu en rätt stor andel av sjukhusen slut på sängplatser, så har det inte varit i Sverige, inte ens i Stockholm.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det borde du ju veta om du kollar på amerikanska media.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Det har kommit ut en undersökning i Science som visar på en möjlig anledning till att äldres dödlighet i Covid-19 är högre än yngres.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 07.03I olika vävnader kan åldrande celler börja sända ut ämnen som retar immunförsvaret. Det ger upphov till låggradiga så kallade sterila inflammationer, som uppstår trots att kroppen inte är infekterad av något smittämne, Fenomenet kallas för "inflammaging" på engelska och kan leda till att immunförsvaret fungerar sämre när kroppen måste försvara sig mot en verklig infektion.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det och det faktum att om man flyttar på en människa med pågående covid19 infektion så förekommer risken att man sprider smittan ytterligare.Staffan2000 skrev:
Därför borde man gjort som min idol sa och kombinerat uppfinningarna gastub och lastbil
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Det beror väl på vart man skickar personen?Hyltran från Veglemyren skrev:
Om personen skickas till ett ställe där det redan finns många med pågående Covid-19 så har man väl inte spridit sjukdomen ytterligare. Man kanske t.o.m. har gjort att någon på det första stället klarade sig från att bli smittad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Det har ju diskuterats en del kring turistbranschen i Sverige och från Gästrikland och Hälsingland rapporteras det nu att svenskar har räddat många av deras hotell- och konferensanläggningar över sommaren, men de är oroliga för hösten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/hemestern-har-raddat-hotellen-i-sommar-tuff-host-vantar– Vi har folk på kö för att komma till oss. Många som kommit hit har upptäckt Hälsingland för första gången, säger Helene Åkerström-Hartman, ägare till Orbaden Spa och resort.
...
– Stockholm och Göteborg går mycket sämre än vanligt, medan våra anläggningar i Falun och Karlskrona har en rekordsommar.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Barn över tio år sprider lika mycket smitta som vuxna enligt en ny studie:
https://omni.se/a/e8bMMg
https://omni.se/a/e8bMMg
BirgitS skrev:
Jag vet att läkarna blev överraskade över hur illa däran Covidpatienterna som fått IVA-vård var efter uppvaknande och då speciellt de neurologiska skadorna. Så jag tror nog inte att det stämmer det du säger.
Jag aldrig påstått att ingen som får influensa får bestående men så din fråga kan jag inte besvara.
Precis som Norges Tegnell konstaterade alltså. Skolstängning hade varit bra från mellanstadet och uppåt.pacman42 skrev:
Bara för att förekomma de förväntade kommentarerna. Barn till föräldrar med samhällskritiska jobb skulle få gå kvar i skolan enligt sveriges plan om den satts i verket.
Så här skrev du för bara en liten stund sedan: "Tänker är ju just vad jag gör och jag är övertygad om att anledning till att det snålas med syrgas är att det är dyrt."Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu har du helt plötsligt inte en aning verkar det som. Ska du inte ändra "Tänker" till "gissar vilt"?
Jag är verkligen ingen expert så jag ska inte påstå att jag VET, men jag kan inte se varför syrgas skulle vara speciellt dyrt i sammanhanget.
Snarare är det väl just så, som någon skrev tidigare, att man avgjort att det inte är till någon nytta genom att mäta syresättningen. Eller att syrgas helt enkelt inte finns på plats ihop med utbildad personal (nej, vem som helst får inte ge syrgas).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
När det gäller bestående men efter IVA kan du t.ex. läsa denna rapport från 2014: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:744123/FULLTEXT01.pdfUlltand skrev:
Jag vet att läkarna blev överraskade över hur illa däran Covidpatienterna som fått IVA-vård var efter uppvaknande och då speciellt de neurologiska skadorna. Så jag tror nog inte att det stämmer det du säger.
Jag aldrig påstått att ingen som får influensa får bestående men så din fråga kan jag inte besvara.
Det har även framgått av ett flertal intervjuer med intensivvårdspersonal under de senaste månaderna.Utifrån de artiklar som har inkluderats i resultatet framgår att patienter som har vårdats på IVA utvecklar olika grader av psykiska besvär som kan yttra sig i form av ångest, depression, mardrömmar samt sömnrubbningar. De psykiska besvären kan fortlöpa under flera år i varierande grad efter vården på IVA. Resultatet visar att det finns flera riskfaktorer som leder till utvecklingen av PTSD efter vården på IVA. Bestående fysiska besvär efter IVA-vård, kön, läkemedel som används under vården på IVA, ventilatorbehandling, patientens psykologiska bakgrund, ålder, minnen från IVA samt tiden på IVA hör till de riskfaktorersom kan leda till PTSD.
Men du vet alltså att det inte är en lika stor andel av dem som haft influensa som får bestående men som efter Covid-19.
Har du några siffror på det eller är det bara en gissning eller att det borde vara så?Ulltand skrev:
Ska erkänna att den faktiska kostnaden i kr och ören faller utanför mitt expertområde. Ser dock ganska ofta kostnader för andra läkemedel. Vi diskuterar ibland att försöka minska vår syrgasanvändning. Dock aldrig pga kostnaden utan för att minska skadeverkningar av onödig syrgasbehandling samt att spara pengar på förbrukningsmaterial som behövs för att administrera gasen, ex grimmor. Vågar nästan garantera att kostnaden för syrgas inte är den begränsande faktorn, åtminstone i sjukhusmiljöHyltran från Veglemyren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Då påminner jag än en gång om samarbetet mellan FHM och dess finska motsvarighet THL för att göra en jämförelse mellan skolbarnen i de två länderna.Ulltand skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...nsarkiv/c/covid-19-hos-forskole-och-skolbarn/Det är ingen skillnad i kumulativ incidens av rapporterade fall av covid-19 bland barn i åldern 1-19 år i de två länderna och antalet fall per vecka fluktuerar inte i samband med skolstängning och provtagningspolicy i Finland.
...
Sammanfattningsvis så har skolstängning eller fortsatt öppna skolor inte påverkat antalet rapporterade fall bland barn i vare sig Finland eller Sverige.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ibland tror man fel och det verkar eventuellt inte som om jag gör det i det här fallet. I alla fall inte om man pratat om syrgas utanför sjukhusmiljö och i stort sett alla normalbegåvad människor kan lära sig att ge syrgas.R RoAd skrev:Så här skrev du för bara en liten stund sedan: "Tänker är ju just vad jag gör och jag är övertygad om att anledning till att det snålas med syrgas är att det är dyrt."
Nu har du helt plötsligt inte en aning verkar det som. Ska du inte ändra "Tänker" till "gissar vilt"?
Jag är verkligen ingen expert så jag ska inte påstå att jag VET, men jag kan inte se varför syrgas skulle vara speciellt dyrt i sammanhanget.
Snarare är det väl just så, som någon skrev tidigare, att man avgjort att det inte är till någon nytta genom att mäta syresättningen. Eller att syrgas helt enkelt inte finns på plats ihop med utbildad personal (nej, vem som helst får inte ge syrgas).
Jag kan se att det är dyrt utanför sjukhusmiljö till exempel därför att det är otympligt.