Status
Inte öppen för fler kommentarer.
mikethebik mikethebik skrev:
I Siljansbygden där jag bor ser det glädjande nog ut som det brukar på sommaren, mycket trafik och turister.
Hotellen i Tällberg, och det finns många, verkar gå som vanligt.
Svensken vill göra något på sommaren och finns inte utlandet som (dåligt) alternativ är möjligheten att se vårt land nu stor.
Också ett av Stockholmarnas favoritresmål...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har noterat att exempelvis Scandic inte rear ut sina rum, så man måste vara beredd att ta vilken kedja som helst.
Är man medlem så har man 20 % rabatt.

pacman42 pacman42 skrev:
Så de rika stockholmarnas semestermål är de som lockar mycket folk, dvs vissa orter på västkusten, Österlen, Öland Gotland, Blekinge osv. Medan resten av landet är nästintill tomt.
SJ har sålt massvis med biljetter till Norrland och det verkar vara många som vill fjällvandra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
SJ har sålt massvis med biljetter till Norrland och det verkar vara många som vill fjällvandra
Ja, i de Facebookgrupper jag är med i angående vandring så är ett återkommande tema om hur mycket folk det är i fjällen, samt om hur mycket skräp de tyvärr lämnar efter sig.
 
  • Ledsen
Abies koreana
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Då det även tidigare gnällts kring att barn smittar är det då högst troligt att de föräldrar i utsatta branscher skulle smitta sina barn sedan skulle smitta övriga barn och familjer. Det är alltså inte säkert att dödligheten i Stockholm skulle ha minskat då korskontaminering fortfarande kunde ske. Det skulle till och med vara så att om färre skolor/förskolor skulle vara öppna så är risken för spridning större om fler barn med smitta inom familjen är där....
Jag kan inte förlja ditt resonemng ovan men ser att det går ut på större smitta eller lika stor trots färre konkater mellan männiksor. Utveckla gärna för det är ju rätt intressant i så fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är man medlem så har man 20 % rabatt.
Är medlem och det blev trots detta mycket billigare att ta hotellet på andra sidan gatan i Umeå.
BirgitS BirgitS skrev:
SJ har sålt massvis med biljetter till Norrland och det verkar vara många som vill fjällvandra.
Många som fjällvandrar är ett relativt begrepp. Det är fler än vanligt, men det är inte någon trängsel liknande stränderna på Öland precis. Antalet personer som åker med ett tåg passerar på några minuter i bilarna på E4:an - trots att trafiken är låg...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
a, i de Facebookgrupper jag är med i angående vandring så är ett återkommande tema om hur mycket folk det är i fjällen, samt om hur mycket skräp de tyvärr lämnar efter sig.
Nutida människor har förlorat kontakten med naturen och det man inte förstår kan man inte heller respektera

https://www.natursidan.se/nyheter/turistkaos-i-stekenjokk/
 
  • Ledsen
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
En bekant var i Sälen i veckan och höll koll på hur många de mötte under en promenad och det blev 125st

Otroligt många bilar som åker mot Sälen med cyklar på taket...

First Camp som har 40 destinationer har nästan fullt på samtliga, fanns ca 15 lediga platser i Västerås
 
A Abies koreana skrev:
Nutida människor har förlorat kontakten med naturen och det man inte förstår kan man inte heller respektera

[länk]
Nu är iofs inte renar vilda djur, de är dock väldigt korkade vilket ställer till det för dem.

Jag antar att de flesta nya turisterna i norr inte ens vet vad svarta sopsäckar på plogpinnarna längs vägen betyder. Det är uppenbart då det utanför Skellefteå var eftersök efter en skadad ren när jag körde förbi där...

Men detta ligger utanför kärnfrågan i tråden. Även om turista det I Sverige påverkas av viruset så tycker jag att vi lämnat frågan i tråden en del.
 
Flodvåg av långtidssjuka väntas (DN debatt)


"Covid-19 har endast varit känt under ett halvår och vi förstår ännu inte alla mekanismer som styr sjukdomsutvecklingen. Det finns därför en mycket stor risk för att vi kommer att få fler obehagliga överraskningar än de vi redan fått.

Från Italien kom precis oroväckande nyheter om att många smittade som inte befinner sig i riskgrupperna kan löpa stor risk att aldrig bli friska efter covid-19. I Holland genomfördes nyligen en studie på 1.622 covid-19-patienter med långvariga symtom. Genomsnittsåldern för dessa patienter var 53 år och 91 procent av dem hade inte behövt sjukhusvård under sjukdomsförloppet och faller således under kategorin med ”milda symtom”. Innan de insjuknade klassade sig 85 procent av dessa personer som friska. En till flera månader efter insjuknande i covid-19 var det bara 6 procent som ansåg sig vara friska. ""

https://www.dn.se/debatt/flodvag-av...c6fd9BXk8qN_iq-CFYpt3a0UNjRAWkelVm0mkVArQ6mXs
 
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är iofs inte renar vilda djur, de är dock väldigt korkade vilket ställer till det för dem.
Ontopic, ovanstående gäller också i allra högsta grad människor!
Bevisats de senaste 6 månaderna.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har kört igenom en stor del av Sverige (140 mil) och kan berätta att jag aldrig varit med om så lite semestertrafik, detta är överlägset det minsta. Hamnade i rusningen mellan Gävle och Söderhamn, så där var det lite tätare, men fortfarande inte i närheten av vanlig semestertrafik på den sträckan heller.

Jag har knappt behövt lätta på gasen utan har kunnat ligga på hastighetsbegränsningen (enligt GPS och inte enligt hastighetsmätaren) nästan hela vägen, det har jag aldrig varit med om, och definitivt inte i juli.

Det är mindre semestrande inom Sverige än vanligt också, mycket mindre.
Det verkar variera.
Jag körde Stockholm - Skåne för ett par dagar sedan Jag har aldrig sett så mycket trafik i Juli månad. Resan tog 8 timmar med rast, och brukar ta strax över 6 timmar. Mycket personbilar, husbilar och lastbilar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Majoritet av de inlagda får neurologiska men
Publicerad 2020-07-19 07:00
SPANIEN RIKS Mer än hälften av de spanjorer som varit inlagda på sjukhus med Covid-19 har utvecklat neurologiska störningar. Ett flertal studier av totalt 3 500 patienter visar att viruset kan leda till ett brett spektrum av anomalier i nervsystemet.
Att coronaviruset attackerar andningsorganen är väl känt men det kommer allt fler indicier på att det också påverkar nervsystemet. En rad studier med data från tusentals spanska coronapatienter, visar att en majoritet har utvecklat minst ett neurologiskt symptom. Alltifrån huvudvärk, smak- och luktförlust till koma. I fyra procent av fallen utgjorde de neurologiska komplikationerna den huvudsakliga dödsorsaken.

Även om ett oproportionerligt stort immunsvar identifierats som orsaken till dessa symtom, tyder vissa uppgifter på att viruset också kan attackera hjärnan direkt. Det skriver tidningen El Pais.
 
Jag tog mig in i Finland idag, detta trots Corona-kontrollen! Dock bara tre meter då kravallstaketet stod 3m in på den finska sidan av gränsen.

Det är fascinerande att se hur Corona påverkat Haparanda. I princip alla klädaffärer är på den finska sidan. Godis och snus på den svenska sidan. Likaså möbler (IKEA). Byggvaror och järnhandel på den finska sidan. Kött och grönsaker handlas normalt sett på den finska sidan, medan torrvaror köper man i Sverige. Grönsaksutbudet på ICA i Haparanda är en skymf för den som är van att handla i exempelvis Luleå. Och så här fortsätter det, de som bor i Haparanda är extremt påverkade då de måste åka till Kalix (5 mil) eller Luleå (13 mil) för att få tag i en del varor de normal sett har någon kilometer bort.

Samtidigt åker finnarna över gränsen och handlar I Sverige, trots att det är mer smitta på den finska sidan.

IKEA har ett varuhus i Haparanda med en gigantisk parkering som nu står nästintill tom. Den brukar vara full av norsk-, finsk- och ryskregistrerade bilar. Det enda som är fullt är hotellen då det bor folk associerade med TV-teamet för inspelningen av Robinson på dessa.

Haparanda är nästintill tomt på folk, lokalbefolkningen är i sina stugor, ute med sina båtar eller håller sig helt enkelt hemma.

Den stora turistfälla är att man kan gå tre meter in i Finland och fotografera gränsvakterna (som var väldigt bryska när en svensk kvinna smet förbi dem utan att visa upp sina papper, ett intyg från arbetsgivaren om att hon hade tillåtelse att passera gränsen).
 
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tog mig in i Finland idag, detta trots Corona-kontrollen! Dock bara tre meter då kravallstaketet stod 3m in på den finska sidan av gränsen.

Det är fascinerande att se hur Corona påverkat Haparanda. I princip alla klädaffärer är på den finska sidan. Godis och snus på den svenska sidan. Likaså möbler (IKEA). Byggvaror och järnhandel på den finska sidan. Kött och grönsaker handlas normalt sett på den finska sidan, medan torrvaror köper man i Sverige. Grönsaksutbudet på ICA i Haparanda är en skymf för den som är van att handla i exempelvis Luleå. Och så här fortsätter det, de som bor i Haparanda är extremt påverkade då de måste åka till Kalix (5 mil) eller Luleå (13 mil) för att få tag i en del varor de normal sett har någon kilometer bort.

Samtidigt åker finnarna över gränsen och handlar I Sverige, trots att det är mer smitta på den finska sidan.

IKEA har ett varuhus i Haparanda med en gigantisk parkering som nu står nästintill tom. Den brukar vara full av norsk-, finsk- och ryskregistrerade bilar. Det enda som är fullt är hotellen då det bor folk associerade med TV-teamet för inspelningen av Robinson på dessa.

Haparanda är nästintill tomt på folk, lokalbefolkningen är i sina stugor, ute med sina båtar eller håller sig helt enkelt hemma.

Den stora turistfälla är att man kan gå tre meter in i Finland och fotografera gränsvakterna (som var väldigt bryska när en svensk kvinna smet förbi dem utan att visa upp sina papper, ett intyg från arbetsgivaren om att hon hade tillåtelse att passera gränsen).
Återigen ett bevis på idiotin när det gäller corona, sunt förnuft verkar vara ett stort offer på coronaaltaret i världen!
 
  • Gilla
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.