Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Eftersom att jag betydligt senare än i april har läst inlägg i denna tråd där det hävdats att svenska myndigheter inte medvetet arbetar mot flockimmunitet.
Ärligt talat har vi tuggat det där rätt mycket.
Jag försöker en sista gång, och jag skriver långsamt för din skull, så du ska hänga med.

Du (jag, vi, alla ..) kan se flockimmunitet på två vis.

1. Alla länder arbetar för att uppnå det. Antingen genom att få tillräckligt många att bli sjuka och immuna, eller genom att vaccinera fram immunitet, de flesta ser nog vägen dit genom en kombination. Och när tillräckligt stor andel av befolkningen är immuna har vi flockimmunitet.
Alla länder önskar detta !!!

2. Det går också att se flockimmunitet som ett oundvikligt tillstånd i slutet, det kommer av sig självt förr eller senare, när de flesta varit sjuka och/eller vaccinerat sig.
Men man kan låta det gå fort, eller hålla på i många många år, det är ett val att göra.


Det skulle ju möjligen kunna vara så att flockimmunitet inte går att uppnå, t.ex. att folk inte blir immuna vare sig av sjukdom eller något eventuellt kommande vaccin, då blir det jobbigt för då kommer aldrig detta virus aldrig att försvinna eller ens sluta vara bekymmersamt.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
1. Ja, sannolikt utifrån det vi vet nu.
2. Fullständigt oväsentligt. Korrelation/kausalitet, du vet.
3. Jag tycker det är rätt av en expert att uttala sig utifrån sina expert- och övriga kunskaper. Gärna utan att viktigpettrar i efterhand plockar ut valda citat, gärna ur sitt sammanhang, och kritiserar utifrån vad de tror och tycker. Men det är väl lite mycket begärt. (Och nej, det betyder inte alls att jag tycker att de ska vara immuna mot kritik.)
Är det mig du kallar viktigpetter?
 
optimum
Angående asymptomatisk smitta så hittade jag även att SARS-CoV och MERS-CoV har den egenskapen.
Alltså något vi borde utgått ifrån att även SARS-CoV-2 skulle vara och kunde troligen bidragit till att färre smittats på så sätt.
I början av vår pågående pandemi utgick nog många ifrån att endast de med symptom smittar.

Här är ett dokument som beskriver asymptomatisk smitta av SARS-CoV bland hjälparbetare i Singapore 2003 och dokumentet är från 2005.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3371799/
 
J Jocke Best skrev:
Går det åt fel håll nu alltså?
Inte så mycket längre men när den fiktiva skutan nästan ligger på botten av havet kan inte riktningen påverkas så mycket längre.

Med det menar jag att jag tror att vi närmar oss slutet på början av denna pandemi.

Och att jag inte tror det blir någon andra våg att tala om eftersom att viruset i fråga muterar så sakta.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat har vi tuggat det där rätt mycket.
Jag försöker en sista gång, och jag skriver långsamt för din skull, så du ska hänga med.

Du (jag, vi, alla ..) kan se flockimmunitet på två vis.

1. Alla länder arbetar för att uppnå det. Antingen genom att få tillräckligt många att bli sjuka och immuna, eller genom att vaccinera fram immunitet, de flesta ser nog vägen dit genom en kombination. Och när tillräckligt stor andel av befolkningen är immuna har vi flockimmunitet.
Alla länder önskar detta !!!

2. Det går också att se flockimmunitet som ett oundvikligt tillstånd i slutet, det kommer av sig självt förr eller senare, när de flesta varit sjuka och/eller vaccinerat sig.
Men man kan låta det gå fort, eller hålla på i många många år, det är ett val att göra.


Det skulle ju möjligen kunna vara så att flockimmunitet inte går att uppnå, t.ex. att folk inte blir immuna vare sig av sjukdom eller något eventuellt kommande vaccin, då blir det jobbigt för då kommer aldrig detta virus aldrig att försvinna eller ens sluta vara bekymmersamt.
Jag tror att att alla som vill fattar förstår vad jag menar när jag skriver satsar på flock immunitet.

Kort kan jag säga att jag menar att det handlar om att medvetet se till så att i stort sett alla blir smittade.

Vilket också har avhandlats i tråden ;)
 
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Kort kan jag säga att jag menar att det handlar om att medvetet se till så att i stort sett alla blir smittade.
I sak handlar ju det om det, i princip. (Jag skulle vilja säga att det är att vara medveten om att alla kommer bli smittade).
Sen om man tycker det är politiskt möjligt eller politiskt omöjligt att berätta det är en helt annan sak.

Men jag lovar dig, viruset, SARS-cov-2 bryr sig inte det minsta om vad politikerna står och säger på pressträffarna. Medan de och du och jag pratar och skriver, så är vi hela tiden på väg mot flockimmunitet.
Det är just det som epidemiologerna faktiskt vet, men politikerna inte vågar säga.
 
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Inte så mycket längre men när den fiktiva skutan nästan ligger på botten av havet kan inte riktningen påverkas så mycket längre.

Med det menar jag att jag tror att vi närmar oss slutet på början av denna pandemi.

Och att jag inte tror det blir någon andra våg att tala om eftersom att viruset i fråga muterar så sakta.
Du är så vag att det inte går att diskutera med dig.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Och att jag inte tror det blir någon andra våg att tala om eftersom att viruset i fråga muterar så sakta.
En eventuell andra våg har ingenting med mutation att göra. Det försökte vi förklara för dig tidigare, men det verkar ha gått helt förbi.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Kort kan jag säga att jag menar att det handlar om att medvetet se till så att i stort sett alla blir smittade.
Jag kan ju också passa på och fråga.
Skulle det vara bättre att helt omedvetet låta alla bli smittade?

Tänk dig att du står längre nedströms Göta älv och så brister dammen vid Hojums kraftstation.
Nu kan du antingen vara medveten om detta, eller omedveten. Man oavsett kommer du inte kunna stoppa vattnet.
Detta virus är lika ostoppbart. OK, det går att fördröja lite, och det var det vi gjorde med social distansering och stoppa alla stora evenemang där massor av människor träffas.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J
Det som räddat oss i Sverige är ju inte egentligen att vår strategi har varit speciellt mycket bättre än annars, utan att svenskarna som grupps naturliga förhållningssätt att (icke) umgås, i stort sett motsvarar andras kulturers distansering. Vi pratar inte med grannar, vi sätter oss längst bort i bussen, vi kindpussas inte, och vi sätter de gamla på hem etc etc. När vi sedan drar ner ytterligare på det sociala motsvarar detta en lockdown för andra länder. Jag skulle vilja påstå att en del tycker det är skönt att kunna skylla på Corona för att slippa hälsa eller kramas.
Obs detta är en grov generalisering för er som har svårt att skilja på individer och grupp. Ni vet själva vilka ni är. Det finns omständigheter som gör att detta inte går praktisera, och där har vi också majoriteten av fallen. Case closed.
 
Redigerat:
  • Gilla
roke och 7 till
  • Laddar…
Ivor Cummins, aka "the fat emperor", har en youtube-kanal och podd som jag rekommenderar starkt. I en av de senaste videorna (
) förklarar han att många av de länder med högst coronadödlighet har pga/tack vare tidigare milda influensasäsonger byggt upp en "dödsskuld" (om man kan säga så....) och därmed nu drabbats hårdare. Jag har inte kontrollerat siffrorna men jag har sett och hört mycket av honom tidigare som jag tror på. Vad säger domedagsprofeterna här i tråden om videon? Det finns även en längre video upplagd någon vecka tidigare där han utvecklar lite mer.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men om man gör anspråk på att kunna kalla sig expert måste man ibland utvärdera sitt handlande och kanske erkänna att man styr i fel riktning, ändra kurs och börja ösa om skutan tar in för mycket vatten.

Det tycker jag är en nödvändigt om man ska kunna kallas expert.
Problemet är väl att det är lite sent att svänga och byta kurs i efterhand. Att sitta med dagens information och säga att vi borde stängt ner vecka 9-10 är rätt meningslöst.
Om man idag anser att det bästa hade varit någon form av lockdown (vad man nu anser det vara) vecka 9-10 så innebär ju inte det per automatik att rätt beslut hade varit lockdown senare.
Det är som att man ska köra bil mellan Stockholm och Köping. Man kan välja att köra norr om Mälaren, via Västerås, eller söder om Mälaren via Eskilstuna. Vilken väg som är bäst beror lite på var man börjar, tid på dygnet, vägarbeten etc, dvs saker som man kanske känner till (jmf hur brukar virus etc fungera). Sen finns det okända faktorer också som trafik, olyckor etc (viruset är nytt). Har man då otur så fastnar man i köer för det varit en större olycka på den väg man valt. Lösningen att välja den andra vägen från start är rimligen inte möjlig och att mitt på resan byta från norra sidan Mälaren till södra (eller tvärtom) vinner man inget på.
 
  • Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
En eventuell andra våg har ingenting med mutation att göra. Det försökte vi förklara för dig tidigare, men det verkar ha gått helt förbi.
Nu missade jag er tidigare diskussion men inom epidemiologin kommer termen "andra våg" från erfarenheterna från spanska sjukan. Där skedde mutation som ledde till kraftigt ökad dödlighet (även bland unga) i en andra våg. Detta scenario med en andra våg har argumenterats vara mindre sannolikt eftersom det nya coronaviruset verkar vara genetiskt rätt stabilt.

Att det uppstår lokal klusterspridning efter den första vågen eller att COVID-19 återkommer sent nästa influensasäsong är alltså inte en andra våg, det är det förväntade beteendet av ett coronavirus. Det borde bli ett säsongsbundet virus i vår de av världen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du (jag, vi, alla ..) kan se flockimmunitet på två vis.
Hm, de orden fick mig att komma ihåg det här:

Gäller också just nu i Coronas cirkusmanege.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
mikethebik mikethebik skrev:
Hm, de orden fick mig att komma ihåg det här: [media]
Gäller också just nu i Coronas cirkusmanege.
Samma här. Tänkte direkt på samma snutt av världens bästa film. "Everybody, everybody ...

Staffan Blues
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.