Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Måste också kommentera det där med vad man har för utbildning, IQ och jobb för att räknas som trovärdig postare i denna tråd.

Utbildning är överskattat, mina 70 i IQ är tillräckligt för att jag ska veta att gylfen skall öppnas innan jag pinkar och jobba? Aldrig hört ordet! Måste vara någon utländsk influens?

Det är en jäkla skillnad på att ha högt IQ och att vara smart, inte nödvändigtvis samma sak.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och som det ser ut nu så verkar deras tankar ha stämt. Som en influensa men som drabbar vissa med värre symptom än typiskt för dessa virus.
Vi vet inte ännu om det blir någon immunitet över tid

FHM fick skriva upp dödligheten från 0,2 -0,6. Facit 6000 döda istället för vad?

Corona var inte alls så känslig för årstidsväxlingar som FHM antog.

Ett mycket stort antal av det som fått intensivård får neurulogiska men

En betydande grupp av de som fått sjukdomen lindrigt tycks kunna få bestående men.

Så likheterna med influensa är inte speciellt stora imo.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Problemet är väl att det är lite sent att svänga och byta kurs i efterhand. Att sitta med dagens information och säga att vi borde stängt ner vecka 9-10 är rätt meningslöst.
Om man idag anser att det bästa hade varit någon form av lockdown (vad man nu anser det vara) vecka 9-10 så innebär ju inte det per automatik att rätt beslut hade varit lockdown senare.
Det är som att man ska köra bil mellan Stockholm och Köping. Man kan välja att köra norr om Mälaren, via Västerås, eller söder om Mälaren via Eskilstuna. Vilken väg som är bäst beror lite på var man börjar, tid på dygnet, vägarbeten etc, dvs saker som man kanske känner till (jmf hur brukar virus etc fungera). Sen finns det okända faktorer också som trafik, olyckor etc (viruset är nytt). Har man då otur så fastnar man i köer för det varit en större olycka på den väg man valt. Lösningen att välja den andra vägen från start är rimligen inte möjlig och att mitt på resan byta från norra sidan Mälaren till södra (eller tvärtom) vinner man inget på.
Bra jämförelse jag kan vidareutveckla min lite till.

Om den norska, danska och finska skutan styr mot land och säger att där är det grundare och där är det bättre att sjukna. Och den svenska skutan startar längre från land än de övriga nordiska skutorna. Kaptenen på den svenska skutan säger.

- Våran kurs är mer långsiktigt hållbar.

Och beordrar skutan att fortsätta i en liknande riktning. (Eller kurs kanske det heter på en båt?)

Så borden en bra kapten vara själv kritisk och ge order om att börja ösa när hen ser att skutan tar in vatten. Och ändra kurs, och styra i samma riktning som de övriga nordiska skutorna, när någon ser på ekolodet att det faktiskt blir djupare ju längre från stranden skeppet styr. Och inte vänta med detta tills skutan nästan ligger på botten.
 
Redigerat:
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En amatör kan mycket väl överbevisa ett proffs. Säger jag, som arboristagronomexperttilltusen, att Abies koreana, betyder Kanadensiskt mammutträd på Norska, men du som glad amatör säger -"du har fel". Har den med titlar alltid rätt?

Staffan

Det är naivt att tro att en tittel automatisk innebär personen har rätt. Men det finns ju gott om professorer inom virologi som sågat FHM linje för den som söker.
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det har du alldeles rätt i, att vara smart, oavsett utbildning är att inse och acceptera sina begränsningar.

För övrigt anser jag att bildning är underskattat :D
Sant, ju mer jag lär mig och kan, desto mer inser jag att det finns oändligt mycket kvar!
Skrivet av en som snart fyller 65, hur fanken skall jag hinna med att bli fullärd? Tips mottages, gärna av någon av dem i den här tråden med kristallkula som visste hur man borde ha gjort i coronayran redan i februari!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Vi vet inte ännu om det blir någon immunitet över tid
Beror på vad du menar med över tid. Det är i alla fall klarlagt att återinfektion inte är ett problem så här långt. Men baserat på hur vårt immunsystem fungerar så borde immuniteten vara rätt långvarig och viruset tycks inte mutera snabbt vilket stödjer den idén. [/QUOTE]


Ulltand Ulltand skrev:
FHM fick skriva upp dödligheten från 0,2 -0,6. Facit 6000 döda istället för vad?
Jag har inget minne av att FHM uppgav några siffror på dödlighet, det hade varit för spekulativt. Statsministern räknade med "tusentals döda".

Ulltand Ulltand skrev:
Corona var inte alls så känslig för årstidsväxlingar som FHM antog.
Varför tror du det? Nu i juli så är spridningen bortklingande i vårt land och Europa precis vad man förväntar sig efter en första våg. Prediktionen är att COVID-19 återkommer under vintern. Vi får se.

Ulltand Ulltand skrev:
Ett mycket stort antal av det som fått intensivård får neurulogiska men

En betydande grupp av de som fått sjukdomen lindrigt tycks kunna få bestående men.

Så likheterna med influensa är inte speciellt stora imo.
Du missförstod du. Det är inte symptomen som är likheten utan att det är ett luftvägsvirus så dess epidemiologiska spridning är lik. Sen vet jag inte om dina påståendet om "bestående men" och "neurologiska men" är sanna eller ens relevanta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nu vet jag inte om AT gjort några anspråk på att kallas expert, han är nämligen det utifrån sina meriter

[länk]

Du däremot gör anspråk på att den kritik du hela tiden framför skall uppfattas som vederhäftig och korrekt. Så upp till bevis nu, hur ser din CV ut?
Jag har ingen formell utbildning som är relevant i sammanhanget.

Och jag har ingen mer i sammanhanget relevant arbetslivserfarenhet än att jag har arbetat som obehörig undersköterska för drygt tio år sedan.

Och då såg jag en delar av processen då en människa kvävdes till döds medans han längtade, önskade och drömde om syrgas.

Jag arbetade dock inte som tur var inte vid själva dödsögonblicket.

Det ska även tilläggas att människan i fråga hade arbetat på sjukhus som läkarsekreterare eller något annat liknade arbete och att han visste vad han pratade om.

Men eftersom att jag då inte hade någon kunskap (Och väll egentligen inte har det nu heller för den delen) på området så trodde jag på den utbildade personalen som sa att det inte hjälper med syrgas och att han inte ska få för mycket syrgas på samma sätt som om vi pratade om godis.

Nu när utländska gammelmedier använder Sverige som avskräckande exempel återvänder minnena om hans dröm om syrgas.

 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beror på vad du menar med över tid. Det är i alla fall klarlagt att återinfektion inte är ett problem så här långt. Men baserat på hur vårt immunsystem fungerar så borde immuniteten vara rätt långvarig och viruset tycks inte mutera snabbt vilket stödjer den idén.



Jag har inget minne av att FHM uppgav några siffror på dödlighet, det hade varit för spekulativt. Statsministern räknade med "tusentals döda".



Varför tror du det? Nu i juli så är spridningen bortklingande i vårt land och Europa precis vad man förväntar sig efter en första våg. Prediktionen är att COVID-19 återkommer under vintern. Vi får se.



Du missförstod du. Det är inte symptomen som är likheten utan att det är ett luftvägsvirus så dess epidemiologiska spridning är lik. Sen vet jag inte om dina påståendet om "bestående men" och "neurologiska men" är sanna eller ens relevanta.[/QUOTE]


1. Den man vet nu är att antikroppssvaret snabbt klingar av. Men FHM/vi hade lite tur här för det verkar som om T-cells immunitet kliver in istället. Men stor osäkert råden.

2. Jo man skrev upp dödstalen rejält efter en tid i pandemin,

3. Neurologiska men i den mening att det är bestående.

4. Det riktigt stora orosmolnet är dock de som blir långtidssjuka efter lindrig Covid. Läste du den spanska undersökningen jag postade? Före Covid kände sig 85 % helt friska. Månader efter Covid kände sig 6 % helt friska. Ingen vet varför och den här gruppen förväntar sig exepertisen att det blir ett gäng kroniskt sjuka. Precis som man har sett efter andra coronavirus.

5. Jag skulle absolut inte säga att den epidemeologiska bilden är specillet lik influensa. Tex vad gäller smittspridning i guppen yngre barn och klustersmitta samt virusets förmåga att klara värme.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Och då såg jag en delar av processen då en människa kvävdes till döds medans han längtade, önskade och drömde om syrgas
Jag förstår nu bättre din ihärdighet, en mycket obehaglig, känslomässig händelse som fortfarande påverkar dig och dina slutsatser. Om det sedan har varit korrekt åtgärd att ge syrgas vid tillfället är det ingen som vet men din ståndpunkt är skriven i eldskrift " människor behandlas felaktigt inom den svenska vården."

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men eftersom att jag då inte hade någon kunskap (Och väll egentligen inte har det nu heller för den delen) på området så trodde jag på den utbildade personalen som sa att det inte hjälper med syrgas och att han inte ska få för mycket syrgas på samma sätt som om vi pratade om godis.
Och därmed har du generaliserat din upplevelse och intagit en ståndpunkt att personer med utbildning och som generellt tillskrivs en expertkunskap är opålitliga.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu när utländska gammelmedier använder Sverige som avskräckande exempel återvänder minnena om hans dröm om syrgas.
Ja, du saknar helt filter pga din känslomässiga upplevelse för tio år sedan. Sällan något fenomen i vår värld som kan förklaras i termer av svartvitt, det mesta brukar hamna någonstans inom den grå skalan.

Känn inte - tänk!
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 8 till
  • Laddar…
Sex olika varianter av hur sjuk man blir har identifierats av ett college i England:
(King's College London - https://www.kcl.ac.uk/news/six-distinct-types-of-covid-19-identified)
  1. (‘flu-like’ with no fever): Headache, loss of smell, muscle pains, cough, sore throat, chest pain, no fever.
  2. (‘flu-like’ with fever): Headache, loss of smell, cough, sore throat, hoarseness, fever, loss of appetite.
  3. (gastrointestinal): Headache, loss of smell, loss of appetite, diarrhea, sore throat, chest pain, no cough.
  4. (severe level one, fatigue): Headache, loss of smell, cough, fever, hoarseness, chest pain, fatigue.
  5. (severe level two, confusion): Headache, loss of smell, loss of appetite, cough, fever, hoarseness, sore throat, chest pain, fatigue, confusion, muscle pain.
  6. (severe level three, abdominal and respiratory): Headache, loss of smell, loss of appetite, cough, fever, hoarseness, sore throat, chest pain, fatigue, confusion, muscle pain, shortness of breath, diarrhea, abdominal pain.
Jag och min fru hade typ #2. Min fru hade dock också diarré, men även hosta så man kan nog säga att hon hade en blandning av #2 och #3.

Min son hade ytterligare en typ, jag kallar den typ #7 (inga symtom alls) och min dotter hade typ #8 (allmän sjukdomskänsla) men inga andra symtom. Ett grannbarn hade en nionde typ, feber i flera dagar men ingenting mer. Ytterligare ett grannbarn hade typ #10, bara ont i halsen, men inget mer. Men hon hade så ont i halsen att hon knappt kunde äta på fem dagar.

Jag vet inte riktigt hur mycket man skall fästa tillit till studien ovan med tanke på att de jag nämner ovan passar in rätt så dåligt...
 
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Så borden en bra kapten vara själv kritisk och ge order om att börja ösa när hen ser att skutan tar in vatten. Och ändra kurs, och styra i samma riktning som de övriga nordiska skutorna, när någon ser på ekolodet att det faktiskt blir djupare ju längre från stranden skeppet styr. Och inte vänta med detta tills skutan nästan ligger på botten.
Det beror lite på. Om man kommit mer än halvvägs så är det ingen poäng att vända båten. Då blir det som när Bellman skulle simma 25 meter i bassäng och 5 meter från mål sa "jagorkar inte, jag simmar tillbaks"
Sen finns det andra faktorer också, att det tar tid att vända en stor båt, att det finns andra risker som dyker upp etc.
I pandemi-sammanhang så innebär ju en nedstänging lite olika saker beroende på vem man pratar med (ingen brukar vara tydlig med vad de menar, vilket gör det svårt att diskutera). Om alla med samhällsviktiga arbeten ska fortsätta gå till jobbet så blir det fortfarande väldigt många. Många tänker bara på vårdpersonal och glömmer helt bort alla andra som jobbar för att vården ska fungera, städare, kockar, distributörer, kollektivtrafik (stänger man den så kommer många inte till jobbet alls), polis, brandkår, försvar, matbutiker etc. Dvs, det går inte så fort att få ner mängden människor som är ute och är sig som många tror. Lägg det till andra effekter som barn som far illa, misshandel i hemmen, skilsmässor, försämrad privatekonomi, försämrad nationell ekonomi etc.

Sen kan man såklart sitta och säga "Vi ska stänga ner och ekonomiskt påverkar det inte för både jag och min fru arbetar inom samhällsviktiga yrken så vi kommer jobba".
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Har också Covid just nu. Även jag har svårt att sortera in mig under en specifik grupp, antar att det stämmer för de flesta
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag förstår nu bättre din ihärdighet, en mycket obehaglig, känslomässig händelse som fortfarande påverkar dig och dina slutsatser. Om det sedan har varit korrekt åtgärd att ge syrgas vid tillfället är det ingen som vet men din ståndpunkt är skriven i eldskrift " människor behandlas felaktigt inom den svenska vården."



Och därmed har du generaliserat din upplevelse och intagit en ståndpunkt att personer med utbildning och som generellt tillskrivs en expertkunskap är opålitliga.



Ja, du saknar helt filter pga din känslomässiga upplevelse för tio år sedan. Sällan något fenomen i vår värld som kan förklaras i termer av svartvitt, det mesta brukar hamna någonstans inom den grå skalan.

Känn inte - tänk!
Tänker är ju just vad jag gör och jag är övertygad om att anledning till att det snålas med syrgas är att det är dyrt.

Och just detta fenomen hamnar nog väldigt långt ner på gråskalan tror jag.

Men vi får se vad ”Corona kommissionen” kommer fram till och hur det går med alla lex Maria och lex Sara anmälningar som gjorts i detta sammanhang.

De som bara köper vad SVT, Expressen och Aftonbladet säger är i mina ögon de som inte tänker.

Det pratas mycket på SVT om hur dåligt det går i USA men vi har fortfarande fler döda per capita än vad de har trots att mer än 60% av alla amerikaner är överviktig och således mer sårbara för detta virus än vad vi svenskar är.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror lite på. Om man kommit mer än halvvägs så är det ingen poäng att vända båten. Då blir det som när Bellman skulle simma 25 meter i bassäng och 5 meter från mål sa "jagorkar inte, jag simmar tillbaks"
Sen finns det andra faktorer också, att det tar tid att vända en stor båt, att det finns andra risker som dyker upp etc.
I pandemi-sammanhang så innebär ju en nedstänging lite olika saker beroende på vem man pratar med (ingen brukar vara tydlig med vad de menar, vilket gör det svårt att diskutera). Om alla med samhällsviktiga arbeten ska fortsätta gå till jobbet så blir det fortfarande väldigt många. Många tänker bara på vårdpersonal och glömmer helt bort alla andra som jobbar för att vården ska fungera, städare, kockar, distributörer, kollektivtrafik (stänger man den så kommer många inte till jobbet alls), polis, brandkår, försvar, matbutiker etc. Dvs, det går inte så fort att få ner mängden människor som är ute och är sig som många tror. Lägg det till andra effekter som barn som far illa, misshandel i hemmen, skilsmässor, försämrad privatekonomi, försämrad nationell ekonomi etc.

Sen kan man såklart sitta och säga "Vi ska stänga ner och ekonomiskt påverkar det inte för både jag och min fru arbetar inom samhällsviktiga yrken så vi kommer jobba".
Om man känner att man börjar bli trött så gäller det att vara så insiktsfull att man vänder innan man är halvvägs.

Ännu sämre är att vända när man är längre än halvvägs.

Och någonstans när vi började avvika kraftig från de övriga nordiska länderna kanske vi skulle insett att vi började bli trött och vänt innan vi var halvvägs eller mer än halvvägs.
 
J
pacman42 pacman42 skrev:
Sex olika varianter av hur sjuk man blir har identifierats av ett college i England:
(King's College London - [länk])
  1. (‘flu-like’ with no fever): Headache, loss of smell, muscle pains, cough, sore throat, chest pain, no fever.
  2. (‘flu-like’ with fever): Headache, loss of smell, cough, sore throat, hoarseness, fever, loss of appetite.
  3. (gastrointestinal): Headache, loss of smell, loss of appetite, diarrhea, sore throat, chest pain, no cough.
  4. (severe level one, fatigue): Headache, loss of smell, cough, fever, hoarseness, chest pain, fatigue.
  5. (severe level two, confusion): Headache, loss of smell, loss of appetite, cough, fever, hoarseness, sore throat, chest pain, fatigue, confusion, muscle pain.
  6. (severe level three, abdominal and respiratory): Headache, loss of smell, loss of appetite, cough, fever, hoarseness, sore throat, chest pain, fatigue, confusion, muscle pain, shortness of breath, diarrhea, abdominal pain.
Jag och min fru hade typ #2. Min fru hade dock också diarré, men även hosta så man kan nog säga att hon hade en blandning av #2 och #3.

Min son hade ytterligare en typ, jag kallar den typ #7 (inga symtom alls) och min dotter hade typ #8 (allmän sjukdomskänsla) men inga andra symtom. Ett grannbarn hade en nionde typ, feber i flera dagar men ingenting mer. Ytterligare ett grannbarn hade typ #10, bara ont i halsen, men inget mer. Men hon hade så ont i halsen att hon knappt kunde äta på fem dagar.

Jag vet inte riktigt hur mycket man skall fästa tillit till studien ovan med tanke på att de jag nämner ovan passar in rätt så dåligt...
Eller så läser man rubriken. Six distinct types...
Att det finns ej distinkta också är väl känt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.