Status
Inte öppen för fler kommentarer.
V vectrex skrev:
R-0 (uttalas R-knot) är enligt det senaste jag sett mellan 2 och 3. Inte 10-11.
Med 10-11 så skulle hela mänskligheten redan varit smittade.

Mässlingen som är den mest smittsamma sjukdom vi vet, har ett R-0 på 16.
De ljuger. Det är betydligt mer. Det började med 2 smittade på Diamond Princess fartyget och slutade med 600 nånting . 10-11 är trovärdig.

Det är svårt att jämföra en sluten miljö på ett kryssningsfartyg med samhället i övrigt.

• Gilla
Kromo och 7 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
De ljuger. Det är betydligt mer. Det började med 2 smittade på Diamond Princess fartyget och slutade med 600 nånting . 10-11 är trovärdig.
Som sagt, det är simpel matematik. Med 10-11 i tillväxt så hade hela mänskligheten varit smittad vid detta laget.
Det är ju bara att räkna på det så ser du att det inte kan vara så högt.

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Skillnaden är (förhoppningsvis!) att vi inte har någon spridning inom landet, utan de fall som hittills diagnosticerats är smittade utomlands. De sätts i karantän, läker ut, och sprider inte något vidare.
Med den uppmärksamhet som råder kring viruset är det mindre sannolikt att något större kluster av smittade passerar under radarn just nu, men omöjligt är det ju naturligtvis inte.

Något som man också kan fundera över är vad som händer om/när vi får en spridning i gruppen av migranter vid grek-turkiska gränsen. Det kommer definitivt att bli en utmaning på många nivåer, såväl medicinskt som humanitärt.
Verkar som att många tror att vi är unika i det här landet, typ lite bättre än italienare eller iranier....för att inte nämna kineser....(ingen spridning här inte.,...alla har blivit smittade utomlands....ja tills inkubationstiden hinner ikapp sportlovet, ja!)

1. Coronaviruset skiter i etnicitet.

2. Spridning inom ett land sker lättast med hjälp av naiva människor som ”inte ser det komma” och därmed inte agerar pro-aktivt.

ovanstående är ingen fakenews utan min åsikt...

• Gilla
Thomas_Blekinge och 5 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ta tempen på alla som landar gjorde Italien redan innan viruset började sprida sig där. En kompis var i Rom under vecka 7 (före virusutbrottet i Italien) och då kollade de tempen på ALLA som ankom från utlandet. Det hjälpte ju föga såhär med facit i hand.

I Sverige har vi ju trots allt ingen spridning inom landet (vad vi vet) än. I Italien gick det ju från några få importerade fall till flera hundra på en dag eller 2.

Säger inte att det inte kan hända här, men vi är inte där än.
Att ta tempen på alla låter som ett jättebra sätt att sprida smittan snabbare. De som friats tror ju att de är okej, och går ut som vanligt även om de känner symptom senare.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
Vad det gäller Diamond Princess så är det inte ett dugg förvånande.
Här förklarar en sjöman varför smitta sprids så lätt på fartyg i synnerhet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Vad det gäller Diamond Princess så är det inte ett dugg förvånande.
Ja, att låsa in folk på ett begränsat utrymme ifyller ju bara funktionen att inte sprida sjukdomen vidare utanför utrymmet, samtidigt som man sprider det effektivare inom utrymmet..

• Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
P
Jag intalar mig själv att myndigheter som agerar med ett lugn (de agerar och informerar utan att skapa panik bland befolkningen) gör rätt. Det sunda förnuftet säger mig att sveriges Folkhälsomyndighet har koll på läget och de har ständig kontakt med WHO mfl. och agerar utifrån det man vet. Fler kommer att bli smittade vilket känns helt naturligt och fler, främst i fattiga länder och bland äldre/redan sjuk population, kommer att dö. Vi måste alla göra det vi kan för att hjälpa till att minska smittspridningen.
Världen har fullt upp med vanliga influensatyper som enligt WHO skördar 290 000-650 000 liv varje år vilket redan idag är en stor belastning för samhällsekonomin/funktionerna och när nya virus poppar upp så blir det ytterligare belastning som kostar samhället otroligt mycket. Jag kommer att behålla mitt lugn, göra det jag kan för undvika smittas/smitta andra och förhoppningsvis så kommer livet att gå vidare som vanligt om ett tag.

• Gilla
Freddy_kruger och 8 till
  • Laddar…
Gammelnörden
L Lars48 skrev:
Försök inte att bli lurad av statistiska metoder som befolkningstäthet jämförelser och dylik. Jag blev själv lurad av statistiken när jag tog beslutet att flyga till Sydkorea. Experterna tyckte då att alla som var smittade hade varit i Wuhan och resonerade att statistisk chansen att bli smittad för en som inte åker till just Kina och Wuhan eller är i kontakt med folk som har varit där är lika med noll. Det lätt vettigt då. Men med facit i hand det var det sämsta rådet som jag kunde nånsin fått.
En som är smittad kan smitta ungefär 10-11 personer. Just nu har vi 52 smittade i Sverige som kan ha smittat 500 personer och de 500 kan smitta 5000 i sin tur. Så att säga det kan gå fortare än man tror.
Nu är det ju mer än två veckor sedan du och din familj var i Sydkorea, har ni blivit sjuka eller inte? Vid det här laget borde ni ju har fått symtom och därmed kvalificerat er för att få ta prover, något som du efterfrågade i första inlägget.
Om ni inte är jättesjuka och typ ligger för döden förstår jag inte meningen med varför du verkar vara fast besluten att skapa domedagsstämning och misstro i detta forum...

• Gilla
Kromo och 5 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Varför belasta vården på grund av irrationell panik, i synnerhet genom att ljuga som föreslås ovan? Ta det lugnt, blir ni sjuka så stanna hemma framför Hem till gården i vanlig ordning. För säkerhets skull kan ni ju stanna hemma en vecka även om ni inte är sjuka, där kan väl en liten vit lögnaktig sjukskrivning vara mer acceptabel.

Helt bananas vilken upphetsad stämning det är. Folk som belastar vården i sådana här tider bara för att de inte kan sitta ner i båten och bara tänker på sig själva har jag väldigt lite respekt för.
Dalbotant Dalbotös skrev:
Tittade nyss på en australiensisk dokumentär om Corona. Mycket videomaterial filmat inifrån Wuhan och närliggande städer. Och jo, folk föll ihop och dog på gatan eller inne på sjukhusen för det finns inte tillräckligt med hjälp.
Polisen gick runt med termometer och hade någon feber släpades de iväg till okänd destination. Sjukast var nog att de svetsade igen dörrarna till husen, med de boende kvar innanför - vad gör man om det brinner? Eller när maten tar slut?
Ligger på svtplay - Coronaviruset
Frågan du bör ställa sig, är snarare varför de svetsar igen dörrar när lägenhetsinnehavaren inte öppnar? Är det så man reagerar om det är en värre form av influensa?

T TAR12 skrev:
Om det är något jag kan så är det matematik och statistik...

Det enda jag säger är att vi följer samma utvecklingskurva som Italien,
Nej, det gör vi inte. Nordtalien hade 150 konstaterade fall två dagar efter det första. Vi har 53 fall på fem veckor. De första ca 500 fallen i det norditalienska klustret var sådana som smittats innan smittspårningen började, och de fallen som tillkommit sedan är vidarespridning. I Sverige finns inga tecken på att det pågår någon spridning inom landet, utom möjligen enstaka fall. I stort sett alla nya fall är personer som smittats utomlands.

• Gilla
AXS och 6 till
  • Laddar…
P
lsoderlund lsoderlund skrev:
Frågan du bör ställa sig, är snarare varför de svetsar igen dörrar när lägenhetsinnehavaren inte öppnar? Är det så man reagerar om det är en värre form av influensa?
Förstår inte riktigt vad du menar. Först och främst är det inte en form av influensa alls. För det andra är Kina en diktatur och de gör lite som de vill, ofta för att skapa en bild av att regimen är handlingskraftig och suverän. De gör antagligen även betydligt mer represiva saker än svetsar igen dörrar. Jag är glad över att bo ett demokratiskt land med myndigheter som varken mörkar eller piskar upp hysteri.

• Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
P
F f91jsw skrev:
Nej, det gör vi inte. Nordtalien hade 150 konstaterade fall två dagar efter det första. Vi har 53 fall på fem veckor. De första ca 500 fallen i det norditalienska klustret var sådana som smittats innan smittspårningen började, och de fallen som tillkommit sedan är vidarespridning. I Sverige finns inga tecken på att det pågår någon spridning inom landet, utom möjligen enstaka fall. I stort sett alla nya fall är personer som smittats utomlands.
Inte ens enstaka, de 4 oklara fallen igår visade sig hade blivit smittade i Italien. De som har blivit smittade i Sverige är nära anhöriga till de som har smittats utomlands. Det finns inget fall i Sverige, som man känner till, med smittspridning "på gatan" eller annan allmän plats.

Kanske mest upprepning av vad du skrev, men vissa verkar behöva lite extra tydlighet. :)

• Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
harry73
Själv skulle jag gärna uppgradera mitt immunförsvar med antikroppar mot coronasmittan. De kommer nog att vara bra nästa gång ett närbesläktat virus kommer förbi.
Sedan förstår jag att det inte är så lämpligt för visa befolkningsgrupper, men jag blir hellre smittat i år än om 20 år när jag kanske tillhör riskgruppen

• Gilla
Kemisten och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Själv skulle jag gärna uppgradera mitt immunförsvar med antikroppar mot coronasmittan. De kommer nog att vara bra nästa gång ett närbesläktat virus kommer förbi.
Sedan förstår jag att det inte är så lämpligt för visa befolkningsgrupper, men jag blir hellre smittat i år än om 20 år när jag kanske tillhör riskgruppen
Vill du ha tips på lämpliga resmål?
:rofl: :cool:

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.