2 349 202 läst ·
32 467 svar
2349k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är inte så det fungerar.N nallepu skrev:
Ett virus är inte ett virus som tar sig från människa till människa. Det är ett helt gäng som tar sig in och slår ner immunförsvaret. Sen förökar de sig och "barnen" (unga starka barn) tar sig vidare till nästa människa.
Edit: Med reservation för att jag förmodligen inte blev läkare i natt.
Blir spännande att följa utvecklingen i Karlstad nu, en busslast med ungdomar och föräldrar som varit i Italien på sportlovsresa, två föräldrar testade positivt idag och är intagna på isolering. Kontroll av övriga resenärer i bussen givetvis och smittspårning.
Jag har nog en lite mer pessimistisk inställning då jag tittar på fakta från WHO: Vi håller samma tempo som Italien gjorde om man tittar på statistiken. Jag vågar utifrån detta spå att vi kommer att ha 50 fall senast imorgon och inte under 100 fall innan veckan är slut. Framtiden får utvisa om jag får rätt eller fel, hoppas på det senare..F fredrik.johansson skrev:Skillnaden är (förhoppningsvis!) att vi inte har någon spridning inom landet, utan de fall som hittills diagnosticerats är smittade utomlands. De sätts i karantän, läker ut, och sprider inte något vidare.
Med den uppmärksamhet som råder kring viruset är det mindre sannolikt att något större kluster av smittade passerar under radarn just nu, men omöjligt är det ju naturligtvis inte.
Något som man också kan fundera över är vad som händer om/när vi får en spridning i gruppen av migranter vid grek-turkiska gränsen. Det kommer definitivt att bli en utmaning på många nivåer, såväl medicinskt som humanitärt.
I Sverige arbetar vi med smittspårning av smittade såsom du beskriver, vilket är bra. Vi gör dock ännu inget aktivt för försöka hitta de som är smittade men ännu inte visar symtom, vilket enligt min mening är ett problem.
Just nu är det 52 i Sverige som testats positivt för Covid-19.T TAR12 skrev:Jag har nog en lite mer pessimistisk inställning då jag tittar på fakta från WHO: Vi håller samma tempo som Italien gjorde om man tittar på statistiken. Jag vågar utifrån detta spå att vi kommer att ha 50 fall senast imorgon och inte under 100 fall innan veckan är slut. Framtiden får utvisa om jag får rätt eller fel, hoppas på det senare..
I Sverige arbetar vi med smittspårning av smittade såsom du beskriver, vilket är bra. Vi gör dock ännu inget aktivt för försöka hitta de som är smittade men ännu inte visar symtom, vilket enligt min mening är ett problem.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Såg en artikel som hänvisade till denna sida;
https://citizenlab.ca/2020/03/censo...ronavirus-is-managed-on-chinese-social-media/
Spännande!
https://citizenlab.ca/2020/03/censo...ronavirus-is-managed-on-chinese-social-media/
Spännande!
Många har svårt med korrelation och kausalitet, och blandar man dessutom in statistik så... tja.T TAR12 skrev:Jag har nog en lite mer pessimistisk inställning då jag tittar på fakta från WHO: Vi håller samma tempo som Italien gjorde om man tittar på statistiken. Jag vågar utifrån detta spå att vi kommer att ha 50 fall senast imorgon och inte under 100 fall innan veckan är slut. Framtiden får utvisa om jag får rätt eller fel, hoppas på det senare..
Hur hade du tänkt att man ska försöka hitta smittade utan symtom? Testa alla? Och sedan testa dem igen, eftersom de kan ha blivit smittade efter testet? Och vilka ska göra alla dessa tester?
Känslan är ju att det lär öka på rätt bra nu när det får spridning i andra länder, Kina är ju ett speciellt land och utifrån det så agerar ju de på sätt som många andra länder inte kommer nära av.B b8q skrev:
Om det är något jag kan så är det matematik och statistik...T tanaris skrev:
Det enda jag säger är att vi följer samma utvecklingskurva som Italien, men förhoppningsvis får vi stopp på spridningen tidigare. Det som talar för att vi ska lyckas få stopp på spridningen är att vi har ett informationsföresprång, vi vet helt enkelt mer nu än för några veckor sedan. Det som talar emot är att det verkar som om myndigheterna i Sverige agerar sent jämfört med hur de agerar i andra länder. Det är bara att titta på internationell media och se vilka åtgärder man vidtar i andra (utvecklade) länder för att det ska stå klart att vi i Sverige agerar långsammare.
För att svara på din fråga: Det finns säkerligen de som har bättre koll på hur man ska försöka hitta smittade. Jag kan tycka att man givetvis borde undersöka riskgrupperna först. Vi vet att smittan importeras så ett enklast är att ta temperaturen på de som kommer till våra flygplatser från högrisk länder. Är det någon som har förhöjd temp så kan man testa den personen och därefter ta det därifrån. Det borde inte vara speciellt resurskrävande att utföra och borde leda till att man fångar upp några smittade i ett tidigare skede.
Det handlar inte att man ska hitta alla som är smittade utan att hitta så många som möjligt i ett tidigt skede.
Det här är något som man gör och har gjort i ett flertal länder en längre tid.
Ta tempen på alla som landar gjorde Italien redan innan viruset började sprida sig där. En kompis var i Rom under vecka 7 (före virusutbrottet i Italien) och då kollade de tempen på ALLA som ankom från utlandet. Det hjälpte ju föga såhär med facit i hand.T TAR12 skrev:Om det är något jag kan så är det matematik och statistik...
Det enda jag säger är att vi följer samma utvecklingskurva som Italien, men förhoppningsvis får vi stopp på spridningen tidigare. Det som talar för att vi ska lyckas få stopp på spridningen är att vi har ett informationsföresprång, vi vet helt enkelt mer nu än för några veckor sedan. Det som talar emot är att det verkar som om myndigheterna i Sverige agerar sent jämfört med hur de agerar i andra länder. Det är bara att titta på internationell media och se vilka åtgärder man vidtar i andra (utvecklade) länder för att det ska stå klart att vi i Sverige agerar långsammare.
För att svara på din fråga: Det finns säkerligen de som har bättre koll på hur man ska försöka hitta smittade. Jag kan tycka att man givetvis borde undersöka riskgrupperna först. Vi vet att smittan importeras så ett enklast är att ta temperaturen på de som kommer till våra flygplatser från högrisk länder. Är det någon som har förhöjd temp så kan man testa den personen och därefter ta det därifrån. Det borde inte vara speciellt resurskrävande att utföra och borde leda till att man fångar upp några smittade i ett tidigare skede.
Det handlar inte att man ska hitta alla som är smittade utan att hitta så många som möjligt i ett tidigt skede.
I Sverige har vi ju trots allt ingen spridning inom landet (vad vi vet) än. I Italien gick det ju från några få importerade fall till flera hundra på en dag eller 2.
Säger inte att det inte kan hända här, men vi är inte där än.
Försök inte att bli lurad av statistiska metoder som befolkningstäthet jämförelser och dylik. Jag blev själv lurad av statistiken när jag tog beslutet att flyga till Sydkorea. Experterna tyckte då att alla som var smittade hade varit i Wuhan och resonerade att statistisk chansen att bli smittad för en som inte åker till just Kina och Wuhan eller är i kontakt med folk som har varit där är lika med noll. Det lätt vettigt då. Men med facit i hand det var det sämsta rådet som jag kunde nånsin fått.
En som är smittad kan smitta ungefär 10-11 personer. Just nu har vi 52 smittade i Sverige som kan ha smittat 500 personer och de 500 kan smitta 5000 i sin tur. Så att säga det kan gå fortare än man tror.
En som är smittad kan smitta ungefär 10-11 personer. Just nu har vi 52 smittade i Sverige som kan ha smittat 500 personer och de 500 kan smitta 5000 i sin tur. Så att säga det kan gå fortare än man tror.
R-0 (uttalas R-knot) är enligt det senaste jag sett mellan 2 och 3. Inte 10-11.L Lars48 skrev:Försök inte att bli lurad av statistiska metoder som befolkningstäthet jämförelser och dylik. Jag blev själv lurad av statistiken när jag tog beslutet att flyga till Sydkorea. Experterna tyckte då att alla som var smittade hade varit i Wuhan och resonerade att statistisk chansen att bli smittad för en som inte åker till just Kina och Wuhan eller är i kontakt med folk som har varit där är lika med noll. Det lätt vettigt då. Men med facit i hand det var det sämsta rådet som jag kunde nånsin fått.
Med 10-11 så skulle hela mänskligheten redan varit smittade.
Mässlingen som är den mest smittsamma sjukdom vi vet, har ett R-0 på 16.
Det finns en nackdel med detta.T TAR12 skrev:Vi vet att smittan importeras så ett enklast är att ta temperaturen på de som kommer till våra flygplatser från högrisk länder. Är det någon som har förhöjd temp så kan man testa den personen och därefter ta det därifrån. Det borde inte vara speciellt resurskrävande att utföra och borde leda till att man fångar upp några smittade i ett tidigare skede.
Då tänker de flesta (åtminstone väldigt många) att de är kontrollerade och tappar incitament att vara försiktig och uppmärksam eller hålla en halvstrikt egenvald karantän.
Och av de som då kom och fick temperaturen tagen så kommer det då och då vara någon som just inte börjat få feber än.
Å andra sidan gör ju dock åtgärden ifråga att man även fångar in någon som precis börjat få feber, så det finns ju både en uppsida och en nedsida och det är inte helt säkert vilket som är bäst.