Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Hämtat från intervju med Annika Linde och Anders Tegnell
Publicerat i Svenska Dagbladet 2020-03-15

Så här svarar Anders Tegnell på denna fråga

"TT: Skyndar man inte på smittspridningen genom att uppmana människor att gå till jobb och skola som vanligt?

– Nej, inte om allmänheten följer vår rekommendation om att hålla sig hemma om man är sjuk.

TT: Vet ni säkert att viruset inte smittar när man inte visar symptom?

– Det går inte att säga det tvärsäkert om sjukdomar, det kan ske udda händelser. Men det som har betydelse när man hanterar stora smittspridningar är att det stora antalet smittade sker från människor som visar symptom. Letar man efter det kan man säkert hitta enstaka personer som smittar utan symptom, men i det här läget är de helt ointressanta."

Detta är väl för katten inte helt ointressant.
Vi sitter med en pandemi som dödat otroligt många och han kommer med rent trams.

Udda händelser!

Influensa, förkylningar och kräksjuka. Dessa smittar före symptom.

Detta är väl inga udda händelser som han säger.
Och idag vet vi att SARS-CoV-2 även smittar före symptom.

Helt idiotiska råd från en person folk lyssnar på och får Sveriges regering att dansa efter deras pipa.
Han försöker prata bort en uppenbar risk.


Källa till intervjun
https://www.svd.se/strategin-lat-manga-smittas-i-lagom-takt

Läs gärna hela artikeln. Den är rätt så intressant.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hämtat från intervju med Annika Linde och Anders Tegnell
Publicerat i Svenska Dagbladet 2020-03-15

Så här svarar Anders Tegnell på denna fråga

"TT: Skyndar man inte på smittspridningen genom att uppmana människor att gå till jobb och skola som vanligt?

– Nej, inte om allmänheten följer vår rekommendation om att hålla sig hemma om man är sjuk.

TT: Vet ni säkert att viruset inte smittar när man inte visar symptom?

– Det går inte att säga det tvärsäkert om sjukdomar, det kan ske udda händelser. Men det som har betydelse när man hanterar stora smittspridningar är att det stora antalet smittade sker från människor som visar symptom. Letar man efter det kan man säkert hitta enstaka personer som smittar utan symptom, men i det här läget är de helt ointressanta."

Detta är väl för katten inte helt ointressant.
Vi sitter med en pandemi som dödat otroligt många och han kommer med rent trams.

Udda händelser!

Influensa, förkylningar och kräksjuka. Dessa smittar före symptom.

Detta är väl inga udda händelser som han säger.
Och idag vet vi att SARS-CoV-2 även smittar före symptom.

Helt idiotiska råd från en person folk lyssnar på och får Sveriges regering att dansa efter deras pipa.
Han försöker prata bort en uppenbar risk.


Källa till intervjun
[länk]

Läs gärna hela artikeln. Den är rätt så intressant.

Snacka om gigantsik experiment med Sveriges befolkning!

Annika Linde som numera tar avstånd ifrån Sveriges stratergi.

""Att ett vaccin skulle bli klart inom kort tid ses som mycket osannolikt, och strategin från svenska myndigheter är enligt Annika Linde därför att låta svenskarna smittas av coronaviruset.

– Jag uppfattar att strategin från Folkhälsomyndigheten är att vi ska uppnå flockimmunitet, att så många som möjligt ska smittas och därmed bli immuna, utan att bli svårt sjuka. Det gäller dock att sträcka ut infektionsförloppet och kapa toppen på antalet som blir sjuka samtidigt, för att underlätta vårdens arbete.""
 
T
optimum optimum skrev:
Läs gärna hela artikeln. Den är rätt så intressant.
Jag tror alla läste den i mars, när den var aktuell. Det här har ju redan diskuterats flera gånger, var det inte du som för några dagar sedan tyckte att man skulle föra diskussionen framåt?

Det är juli nu.
 
  • Gilla
sysmali och 6 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Jag tror alla läste den i mars, när den var aktuell. Det här har ju redan diskuterats flera gånger, var det inte du som för några dagar sedan tyckte att man skulle föra diskussionen framåt?

Det är juli nu.
Vi vet nu mera. T.ex. att SARS-CoV-2 smittar före symptom.

Vad gäller din klagan?
Du får väl anmäla det till moderator om du tycker det strider mot forumets regler.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hämtat från intervju med Annika Linde och Anders Tegnell
Publicerat i Svenska Dagbladet 2020-03-15

Så här svarar Anders Tegnell på denna fråga

"TT: Skyndar man inte på smittspridningen genom att uppmana människor att gå till jobb och skola som vanligt?

– Nej, inte om allmänheten följer vår rekommendation om att hålla sig hemma om man är sjuk.

TT: Vet ni säkert att viruset inte smittar när man inte visar symptom?

– Det går inte att säga det tvärsäkert om sjukdomar, det kan ske udda händelser. Men det som har betydelse när man hanterar stora smittspridningar är att det stora antalet smittade sker från människor som visar symptom. Letar man efter det kan man säkert hitta enstaka personer som smittar utan symptom, men i det här läget är de helt ointressanta."

Detta är väl för katten inte helt ointressant.
Vi sitter med en pandemi som dödat otroligt många och han kommer med rent trams.

Udda händelser!

Influensa, förkylningar och kräksjuka. Dessa smittar före symptom.

Detta är väl inga udda händelser som han säger.
Och idag vet vi att SARS-CoV-2 även smittar före symptom.

Helt idiotiska råd från en person folk lyssnar på och får Sveriges regering att dansa efter deras pipa.
Han försöker prata bort en uppenbar risk.


Källa till intervjun
[länk]

Läs gärna hela artikeln. Den är rätt så intressant.
15/3! Hur tänker du att det är relevant så här 4 månader senare? Har vi inte lärt oss nånting på den tiden? Igår hade du letat upp något från slutet av maj. Vad är poängen med att leta upp och posta historia?
 
1) Nya rön om detta nya elaka virus... Kan viruset infektera immunceller?

SARS-CoV-2 and viral sepsis: observations and hypotheses[TheLancet]
...SARS-CoV-2 could directly infect lymphocytes, particularly T cells, and initiate or promote the cell death of lymphocytes, which eventually lead to lymphopenia and impaired antiviral responses. However, such a hypothesis needs to be further investigated. It also needs to be identified what types of cell death are happening in the lymphocytes after SARS-CoV-2 infection. In addition, it is intriguing that the lymphocytes lack ACE2 expression, suggesting an alternative mechanism by which SARS-CoV-2 compromises T lymphocytes. 13
(Sepsis lite bredare begrepp liknande blodförgiftning. [Min anm]).


2) Hur man stoppar CytokinStorm Syndrom, CSS, eller cytokin release storm, CRS.

En bok som kom 2019.

Here’s a playbook for stopping deadly cytokine storm syndrome [Uab.edu]
Kanske så mycket som 10-15% av befolkningen har genvariationer som kan orsaka cytokinstorm, enligt läkaren. :surprised:
Det finns ett enkelt blodprov för att testa för CSS. (Tips till läkare om de fortfarande undrar när kortison eller annat immunhämmande skall sättas in ;) ).

En mer lättillgänglig artikel om CSS och lite bilder på viruset.
Coronavirus Can Set Off a ‘Cytokine Storm.’ These Drugs May Calm It.[NY Times]
Sex olika mikroskopbilder av coronaviruset SARS-CoV-2 som kan leda till cytokinstorm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns många sätt att dämpa cytokinstorm på. Kortison, reumatikermedicin som hämmar IL-6 och IL-1 , cancermedicin, men också filter. Med filter får man bort Cytokiner som redan producerats och är i omlopp.
Hälsovårdspersonal använder CytoSorb-filter för att ta bort cytokiner från patientens blod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

”Patients with bacterial sepsis typically need a maximum of three cartridges — one per day at $1,200 — but coronavirus patients have such astronomical levels of cytokines, Dr. Ziegeler said, that some have needed dozens of cycles, with two fresh cartridges per day.”

Om man redan har ECMO utgör det ingen extra risk att koppla in filtret.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad sa vi om att det inte satsas medvetet på flock immunitet?



[media]
[länk]
Jag vet inte? Ska vi förstå det genom att titta på bilder av en Anders tänker du?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad sa vi om att det inte satsas medvetet på flock immunitet?



[media]
[länk]
Och NÄR sade han detta?

Vad säger han nu?
”Är det så att vi tappar distanseringen, och börjar umgås väldigt tätt – det är farligt som fasen ” – det säger smittskyddsläkare Anders Nystedt. Han höjer ett varningens finger... [länk]
 
blackarrow blackarrow skrev:
Och NÄR sade han detta?

Vad säger han nu?
”Är det så att vi tappar distanseringen, och börjar umgås väldigt tätt – det är farligt som fasen ” – det säger smittskyddsläkare Anders Nystedt. Han höjer ett varningens finger... [länk]

Bra att du erkänner att det är han :)

Jag vet inte när han sa detta.

Men har det någon betydelse när det sades?

Det borde vara ett bevis på att flockimmunitet har varit på dagordningen som medveten strategi.
 
Redigerat:
T Tabors39 skrev:
Jag vet inte? Ska vi förstå det genom att titta på bilder av en Anders tänker du?
Jag var tveksam till om jag skulle länka till bilder och yrkestitel på honom.

Men jag gjorde det för att visa på att det rimligtvis inte är ett iscensatt tal och att den som pratar i videon verkligen är den han utges för att vara.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad sa vi om att det inte satsas medvetet på flock immunitet?



[media]
[länk]
Jo, jag har lyft hans uttalande tidigare.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag var tveksam till om jag skulle länka till bilder och yrkestitel på honom.

Men jag gjorde det för att visa på att det rimligtvis inte är ett iscensatt tal och att den som pratar i videon verkligen är den han utges för att vara.
Ok, nån bugg i forummjukvaran gjorde att videolänken inte syntes utan bara länken till personen. Makes more sense nu.
 
J
optimum optimum skrev:
Hämtat från intervju med Annika Linde och Anders Tegnell
Publicerat i Svenska Dagbladet 2020-03-15

Så här svarar Anders Tegnell på denna fråga

"TT: Skyndar man inte på smittspridningen genom att uppmana människor att gå till jobb och skola som vanligt?

– Nej, inte om allmänheten följer vår rekommendation om att hålla sig hemma om man är sjuk.

TT: Vet ni säkert att viruset inte smittar när man inte visar symptom?

– Det går inte att säga det tvärsäkert om sjukdomar, det kan ske udda händelser. Men det som har betydelse när man hanterar stora smittspridningar är att det stora antalet smittade sker från människor som visar symptom. Letar man efter det kan man säkert hitta enstaka personer som smittar utan symptom, men i det här läget är de helt ointressanta."

Detta är väl för katten inte helt ointressant.
Vi sitter med en pandemi som dödat otroligt många och han kommer med rent trams.

Udda händelser!

Influensa, förkylningar och kräksjuka. Dessa smittar före symptom.

Detta är väl inga udda händelser som han säger.
Och idag vet vi att SARS-CoV-2 även smittar före symptom.

Helt idiotiska råd från en person folk lyssnar på och får Sveriges regering att dansa efter deras pipa.
Han försöker prata bort en uppenbar risk.


Källa till intervjun
[länk]

Läs gärna hela artikeln. Den är rätt så intressant.
Jag håller tyvärr med Tegnell. Det är i sammanhanget helt ointressant för en epidemiolog. De som inte håller med är vanligtvis icke detta. På individnivå kan man säkert hitta folk som smittas via fax, eller brevduva, men tittar man på en population är det självklart inte intressant. Med anekdotisk bevisföring kan man säkert i teorin hitta de som smittat redan innan de smittats. Du kan säkert hitta de som lyckats hälsa på en person som hostat i sin hand och sedan hälsat direkt vidare på nästa person som sedan kliar sig i ögat. Vår friska spridare i mitten klarar sig helt frisk om han inte rör vid sitt ansikte på ett tag. Det är helt klart möjligt men det är inte heller intressant i hur en pandemi breder ut sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
optimum
T Tabors39 skrev:
15/3! Hur tänker du att det är relevant så här 4 månader senare? Har vi inte lärt oss nånting på den tiden? Igår hade du letat upp något från slutet av maj. Vad är poängen med att leta upp och posta historia?
Jo nu framgår det att den som är med och starkt påverkar vår strategi inte har ordning på korten.
Denna person kommer vara starkt påverkande på kommande strategi nu i höst.

SARS-CoV-2 är precis som andra liknande virus smittsam före symptom finns och detta förnekade AT.

Jag litar inte på en sådan person.
Han borde haft klart för detta tidigare men kommer ändå med helt egna slutledningar.

Det är nu vi kan börja summera detta.
Ser du inte detta så är det ditt problem.
 
  • Gilla
M Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.