Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Svensk turistnäring drabbas om svensken inte väljer att turista i Sverige utan stannar hemma.
Jag har inte sett någon uppgift på att semestrande i Sverige ökat, har du?
Dessutom tror jag många svenskar inte känner sig helt trygga med att resa runt i Sverige till platser där det inte är säkert att turista.

Utan belägg för det tror jag många behåller sina pengar för att kunna resa senare.
Jag misstänker höstlovet kommer få kraftigt ökat resande utomlands eller jul/nyår om smittan lugnat ner sig.
Hördu ... Det är INTE läge att hålla på och flyga mellan länder, oavsett vilka, utan mycket viktiga ärenden.
Med en immunitet i många länder på mindre än 5% så är det ungefär som att ni bråkar om att Svenskarna inte fick åka till Italien på sportlovet.
Skärp dig nu. Gäller ulltand också.

Och inrikes resor ska hållas nere också.

Glöm också resor vid höstlovet, det är dags först när antingen minst 50% av världens befolkning har haft covid-19 eller 50% har blivit vaccinerade. Så det kan alltså möjligen (men ej troligen) gälla höstlovet 2021 då.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om jag försöker sammanfatta lite så fanns det en del som var hemskt upprörda över att det inte avråddes från resor till Italien, helst stoppades, och att det var ynkedom att de fick återvända till Sverige utan en tvingande 2veckors karantän.

Många av dessa personer var väldigt skadeglada när antikroppstester visade att bara 5% av Svenskarna var immuna, det dög bra då att hånskratta och peka finger mot dumma dumma FHM för att de hade fel.

Men nu verkar det vara ungefär samma människor som är upprörda över att ett brett resande mellan länderna stoppas.

Och jag får inte ihop det riktigt. Skillnaden mellan sportlovet och nu är att 5% av svenskarna är immuna, och i många andra länder är immuniteten ännu lägre.
Tror ni den andelen immuna skyddar befolkningen?

Varför är det inte viktigt längre med att stoppa resande mellan länderna? Utan tvärtom viktigt att det blir så mycket som möjligt ...? :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 17 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Jag har inte sett någon uppgift på att semestrande i Sverige ökat, har du?
Jag har kvalitativa observationer. En liten titt på E4an norr om Nyköping och jag berätta att det är en väldigt Sverige-semestrande sommar. Det är tjockt men det borde vara rätt tomt nu i juli.

Även Stockholms innerstad är en underlig juliupplevelse i år - full av folk. Gatorna borde vara tomma med grupper av bräkande amerikanska turister. Men det är tjockt med svenskar.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Svensk turistnäring drabbas om svensken inte väljer att turista i Sverige utan stannar hemma.
Jag har inte sett någon uppgift på att semestrande i Sverige ökat, har du?
Dessutom tror jag många svenskar inte känner sig helt trygga med att resa runt i Sverige till platser där det inte är säkert att turista.

Utan belägg för det tror jag många behåller sina pengar för att kunna resa senare.
Jag misstänker höstlovet kommer få kraftigt ökat resande utomlands eller jul/nyår om smittan lugnat ner sig.
Jag försökte boka en hotellnatt i Kalmar för 2vuxna 2 barn i samband med vårt besök på en älgpark.
Tvärfullt överallt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Självklart är det så att man får en större puckel på kurvan om man har fler smittade initialt. Men du och flera med dig missar att här måste man forsätta jämförelsen. Landet med en kraftig puckel trots lock down hade fått en betydligt värre pucket utan lock down. Det är ingen teori utan det är en konsekvens av det enkla faktum att träffas man inte så smittar man inte.
Fortfarande - en lockdown i Sverige skulle gjort att mellan 2-3 miljoner VUXNA människor fortfarande skulle behövt röra sig i samhället.

Då det även tidigare gnällts kring att barn smittar är det då högst troligt att de föräldrar i utsatta branscher skulle smitta sina barn sedan skulle smitta övriga barn och familjer. Det är alltså inte säkert att dödligheten i Stockholm skulle ha minskat då korskontaminering fortfarande kunde ske. Det skulle till och med vara så att om färre skolor/förskolor skulle vara öppna så är risken för spridning större om fler barn med smitta inom familjen är där....
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag försökte boka en hotellnatt i Kalmar för 2vuxna 2 barn i samband med vårt besök på en älgpark.
Tvärfullt överallt.
Bra då får fler svenskar tydligen en chans att uppleva Sverige i sommar.

Jag har inte turistat utomlands under sommartid de senaste 40 åren. Men det finns de som tycker svenska sommaren är för kalla och regnig. Jag själv tycker den är underbar.

Enligt chatt med jobbarkompis så är det fullt på den camping de är på nu på Västkusten i området kring Kungshamn. Och nu enbart bilar med svenska skyltar. Trevlig om det är så överallt.

Tips. Låna eller köp ett tält så finns det kanske plats på någon camping i området ni vill till. Vi gjorde så när barnen var små.
Enligt YR verkar vädret vara bra nästa vecka i området runt Kalmar. Kolla bara upp så de har säkrat upp smittspridningen nu i sommar.

Vi får säkert mer uppgifter efter semestern från svensk turistnäring hur det gått.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har kvalitativa observationer. En liten titt på E4an norr om Nyköping och jag berätta att det är en väldigt Sverige-semestrande sommar. Det är tjockt men det borde vara rätt tomt nu i juli.

Även Stockholms innerstad är en underlig juliupplevelse i år - full av folk. Gatorna borde vara tomma med grupper av bräkande amerikanska turister. Men det är tjockt med svenskar.
Jag har kört igenom en stor del av Sverige (140 mil) och kan berätta att jag aldrig varit med om så lite semestertrafik, detta är överlägset det minsta. Hamnade i rusningen mellan Gävle och Söderhamn, så där var det lite tätare, men fortfarande inte i närheten av vanlig semestertrafik på den sträckan heller.

Jag har knappt behövt lätta på gasen utan har kunnat ligga på hastighetsbegränsningen (enligt GPS och inte enligt hastighetsmätaren) nästan hela vägen, det har jag aldrig varit med om, och definitivt inte i juli.

Det är mindre semestrande inom Sverige än vanligt också, mycket mindre.
 
Redigerat:
optimum optimum skrev:
Bra då får fler svenskar tydligen en chans att uppleva Sverige i sommar.

Jag har inte turistat utomlands under sommartid de senaste 40 åren. Men det finns de som tycker svenska sommaren är för kalla och regnig. Jag själv tycker den är underbar.

Enligt chatt med jobbarkompis så är det fullt på den camping de är på nu på Västkusten i området kring Kungshamn. Och nu enbart bilar med svenska skyltar. Trevlig om det är så överallt.

Tips. Låna eller köp ett tält så finns det kanske plats på någon camping i området ni vill till. Vi gjorde så när barnen var små.
Enligt YR verkar vädret vara bra nästa vecka i området runt Kalmar. Kolla bara upp så de har säkrat upp smittspridningen nu i sommar.

Vi får säkert mer uppgifter efter semestern från svensk turistnäring hur det gått.
Det fanns ett rum i Växjö. Vi åker dit, och tar en tur till Singoallagrottan också.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag försökte boka en hotellnatt i Kalmar för 2vuxna 2 barn i samband med vårt besök på en älgpark.
Tvärfullt överallt.
Det kan vara för att inte alla hotell har öppet. När jag var i Oslo hade merparten av hotellen stängt helt och hållet.

Staffan
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har kört igenom en stor del av Sverige (140 mil) och kan berätta att jag aldrig varit med om så lite semestertrafik, detta är överlägset det minsta. Hamnade i rusningen mellan Gävle och Söderhamn, så där var det lite tätare, men fortfarande inte i närheten av vanlig semestertrafik på den sträckan heller.

Jag har knappt behövt lätta på gasen utan har kunnat ligga på hastighetsbegränsningen (enligt GPS och inte enligt hastighetsmätaren) nästan hela vägen, det har jag aldrig varit med om, och definitivt inte i juli.

Det är mindre semestrande inom Sverige än vänligt också, mycket mindre.
Så den utökade Stockholmsregionen semestrar hemmavid i år då. Förklarar alla jäkla bilar i den här regionen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så den utökade Stockholmsregionen semestrar hemmavid i år då. Förklarar alla jäkla bilar i den här regionen.
Jag pendlar mellan Söderköping - Valdemarsvik på E22.
Jäklar vilken trafik det har varit i sommar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det kan vara för att inte alla hotell har öppet. När jag var i Oslo hade merparten av hotellen stängt helt och hållet.

Staffan
De hotell som är öppna har gott om rum i de flesta städer, men i vissa städer finns så få hotell öppna att det är svårt att få rum. Tvingades av denna orsak köra lite längre än jag tänkt och fick hoppa över både Härnösand och Örnsköldsvik, hamnade istället i Umeå där det fanns massor av billiga rum. I centrum kunde vi bo 4 st i två rum för 800kr per rum inklusive frukost.

Jag har noterat att exempelvis Scandic inte rear ut sina rum, så man måste vara beredd att ta vilken kedja som helst. Nu hamnade jag på Nordic Choice som var lika bra som Scandic (som jag brukar välja för frukostbuffén, vilken inte finns på alla deras hotell just nu). Scandic brukar vara helt fulla av semestrande svenskar pga att svenska barn älskar frukostbuffén. :cool:
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag pendlar mellan Söderköping - Valdemarsvik på E22.
Jäklar vilken trafik det har varit i sommar.
Så de rika stockholmarnas semestermål är de som lockar mycket folk, dvs vissa orter på västkusten, Österlen, Öland Gotland, Blekinge osv. Medan resten av landet är nästintill tomt. Där jag åkt förbi (Göteborg - Haparanda) har campingarna varit nästintill varit tomma. Jag har sett några utländska bilar, men inte närmelsevis som det brukar vara.

Norrbotten och Västerbotten brukar ha lika många norska som svenska bilar på vägarna, jag har sett en handfull norska bilar i år. I norr brukar det krylla av syd- och centraleuropeiska turister, jag har sett en handfull tyskar, men inget mer.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
I Siljansbygden där jag bor ser det glädjande nog ut som det brukar på sommaren, mycket trafik och turister.
Hotellen i Tällberg, och det finns många, verkar gå som vanligt.
Svensken vill göra något på sommaren och finns inte utlandet som (dåligt) alternativ är möjligheten att se vårt land nu stor.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.