Status
Inte öppen för fler kommentarer.
blackarrow blackarrow skrev:
Problemet är väl här att immunförsvaret har svårt att analysera två olika virus och utveckla matchande antikroppar, samtidigt.

Lite problematiskt blir det väl för de celler som producerar cytokiner som ska gasa och bromsa immunförsvaret.
Det första virusets antikropp kanske är färdig men inte den andra.

Hur dödligt är viruset?
Problemet är att alla inte har lika effektiva immunförsvar. Det kan bero lite på dagsform, träning, stress, åldrat slitet immunförsvar eller att det i immunförsvaret finns genetiska variationer. Vissa har större risk att råka ut för cytokinstorm. Man har identifierat, tror det var 11, gener som är relaterade till detta och några specifika sjukdomar.
Det förklarar också varför vissa unga friska snabbt blir så jättesjuka och dör.

(Igår råkade jag se en gratis app som kunde tala om i fall man löpte sor risk att bli allvarligt sjuk i covid-19. Det framgick dock inte vad genanalysen kostade).

I medelhavsområdet och öster ut finns tex en cytokinstormsrelaterad sjukdom, FMF, och man tror att det finns en genetisk förklaring till att dödligheten i covid-19 varit högre i dessa länder. Sjukdomen FMF är relaterad till en mutation i MEFV genen, som orsakar feber och cytokinstorm. [länk].

Vi får väl hoppas att om folk blir infekterade av ett vanligt snällt förkylningsvirus och sars-coV-2 samtidigt så ”muterar” det till ett snällare virus. Och ett som vi då har viss immunitet mot.

Man har indefierat två SNP som är kopplade till svårare sjukdom i Covid. Den ena får man svar på från 23@me om man gjort den analysen.

""We detected a novel susceptibility locus at a chromosome 3p21.31 gene cluster and confirmed a potential involvement of the ABO blood-group system in Covid-19," they wrote. And two places in the genome were linked with the risk of developing respiratory failure.""
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
L Men äldre barn/ungdom 10-19 år, har istället den högsta värdet 18,6%. Trots att skolorna var stängda under perioden så spekulerar författarna till studien att de äldre barnen kanske har träffat varandra i alla fall.

Låter ju då direkt livsfarligt att ha skolorna öppna för barn i åldern 10-16 år. Vilket ju var FHM beslut.

Men helt i linje med vad Norges Tegnells sagt. Vi ser att smittspridning sker i skolor och anser att det är rätt att stänga dem.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har inget emot modelleringar så jag tror du missuppfattat eller feltoklar, som vanligt..
Jag tror inte jag varken missuppfattade eller feltolkade, du var väldigt tydlig med vad du tyckte om modelleringar. Studien passade just då inte din agenda så därför dissade du generellt den typen av studier. När sen en modelleringsstudie går åt ditt håll så har du plötsligt inget emot dem.

Jag tycker du har många bra argument och gräver ibland fram mycket bra information. Tyvärr när du får mothugg så har du en tendens att ljuga, skarva, slarva med källor och fakta och angripa folk personligen vilket är synd för hela tråden. Jag hoppas att du kan sluta med det så vi kan få en trevligare och ärligare tråd som i övrigt är väldigt intressant tycker jag.

PS (din dissning av modelleringar)
Ulltand Ulltand skrev:
Precis modelirngar är kvaliciferade gissningar och inte mycket att hänga upp sig på som erfarenheten har visat.
...
 
Redigerat av moderator:
tusenett skrev:
Jag tror inte jag varken missuppfattade eller feltolkade, du var väldigt tydlig med vad du tyckte om modelleringar. Studien passade just då inte din agenda så därför dissade du generellt den typen av studier. När sen en modelleringsstudie går åt ditt håll så har du plötsligt inget emot dem.

Jag tycker du har många bra argument och gräver ibland fram mycket bra information. Tyvärr när du får mothugg så har du en tendens att ljuga, skarva, slarva med källor och fakta och angripa folk personligen vilket är synd för hela tråden. Jag hoppas att du kan sluta med det så vi kan få en trevligare och ärligare tråd som i övrigt är väldigt intressant tycker jag.

PS (din dissning)
Är inte det i sitt sammanhang alla misslyckade moduleringar från FHM om hur många som skulle ha haft antikroppar vid ett visst tillfälle?

I så fall står jag fast vid det och i den betydelsen. Men lösryckt ur sitt sammanhang ser det visst ut som du säger. Det är i så fall inte vad jag tycker om modeleringar och inte vad jag haft för avsikt att hävda.
 
Redigerat:
Nackdelen med att inte ligga i fas med omvärlden (Expressen)

100.000.000.000 SEK under två sommarmånader i potten

Uteblivna miljarder

Turistbranschen blöder när Sverige delvis isoleras från omvärlden. Utländska turister brukar sätta sprätt på 144 miljarder kronor här, och svenskar brukar göra av med 162 miljarder vid resor utomlands, enligt Didrik von Seth, generalsekreterare på branschorganisationen Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen. Nu rör det sig bara om en liten bråkdel av detta.

– Sverigebilden är naggad i kanten, det är inte tu tal om det. Men det stora bekymret är restriktionerna, att inte få hit utländska turister, säger Jonas Siljhammar, vd på besöksnäringens branschorganisation Visita.

Didrik von Seth konstaterar att Sverige drabbas hårdare än andra, då restriktioner och regler ändras med kort varsel. Han nämner Grekland, som först skulle välkomna svenskar, men sedan förbjudit direktflyg från Sverige i olika steg.

– Det är en extremt svår situation med det här hattandet fram och tillbaka. Det drabbar både Sverige och turisterna. ""
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Nackdelen med att inte ligga i fas med omvärlden (Expressen)

100.000.000.000 SEK under två sommarmånader i potten

Uteblivna miljarder

Turistbranschen blöder när Sverige delvis isoleras från omvärlden. Utländska turister brukar sätta sprätt på 144 miljarder kronor här, och svenskar brukar göra av med 162 miljarder vid resor utomlands, enligt Didrik von Seth, generalsekreterare på branschorganisationen Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen. Nu rör det sig bara om en liten bråkdel av detta.

– Sverigebilden är naggad i kanten, det är inte tu tal om det. Men det stora bekymret är restriktionerna, att inte få hit utländska turister, säger Jonas Siljhammar, vd på besöksnäringens branschorganisation Visita.

Didrik von Seth konstaterar att Sverige drabbas hårdare än andra, då restriktioner och regler ändras med kort varsel. Han nämner Grekland, som först skulle välkomna svenskar, men sedan förbjudit direktflyg från Sverige i olika steg.

– Det är en extremt svår situation med det här hattandet fram och tillbaka. Det drabbar både Sverige och turisterna. ""
Så om de svenska turisterna inte kan göra av med sina pengar utomlands borde vi gå plus?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ge katten i att formulera det så det uppfattas att jag väljer det landet för deras otrevliga saker.
Du spottar medvetet på alla fina människor där också.
För debatten framåt i stället.
Som förbipasserande i det här sidospåret uppfattade jag det som att @Jocke Best anklagade dig för att inte välja bort landet trots allt dåligt som försigår där Inte att du valde att ta med din fru dit för att det finns mycket dåligt där

Men det var hur jag läste det, andra kan naturligtvis tolkat det annorlunda.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Nackdelen med att inte ligga i fas med omvärlden (Expressen)

100.000.000.000 SEK under två sommarmånader i potten

Uteblivna miljarder

Turistbranschen blöder när Sverige delvis isoleras från omvärlden. Utländska turister brukar sätta sprätt på 144 miljarder kronor här, och svenskar brukar göra av med 162 miljarder vid resor utomlands, enligt Didrik von Seth, generalsekreterare på branschorganisationen Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen. Nu rör det sig bara om en liten bråkdel av detta.

– Sverigebilden är naggad i kanten, det är inte tu tal om det. Men det stora bekymret är restriktionerna, att inte få hit utländska turister, säger Jonas Siljhammar, vd på besöksnäringens branschorganisation Visita.

Didrik von Seth konstaterar att Sverige drabbas hårdare än andra, då restriktioner och regler ändras med kort varsel. Han nämner Grekland, som först skulle välkomna svenskar, men sedan förbjudit direktflyg från Sverige i olika steg.

– Det är en extremt svår situation med det här hattandet fram och tillbaka. Det drabbar både Sverige och turisterna. ""
Ändå vill Spaniens Sanchez ha en säck pengar av Sverige och EU pga deras kostnader. Egentligen borde vi alltså få samma summa av Grekland eftersom det är vi som förlorat? Kan inte Grekland swisha Spanien direkt istället?
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Didrik von Seth konstaterar att Sverige drabbas hårdare än andra, då restriktioner och regler ändras med kort varsel. Han nämner Grekland, som först skulle välkomna svenskar, men sedan förbjudit direktflyg från Sverige i olika steg.
På vilket hårt sätt drabbas Sverige om svenskarna måste spendera sina semesterpengar i Sverige istället för i Grekland? :thinking:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
På vilket hårt sätt drabbas Sverige om svenskarna måste spendera sina semesterpengar i Sverige istället för i Grekland? :thinking:
Svensk turistnäring drabbas om svensken inte väljer att turista i Sverige utan stannar hemma.
Jag har inte sett någon uppgift på att semestrande i Sverige ökat, har du?
Dessutom tror jag många svenskar inte känner sig helt trygga med att resa runt i Sverige till platser där det inte är säkert att turista.

Utan belägg för det tror jag många behåller sina pengar för att kunna resa senare.
Jag misstänker höstlovet kommer få kraftigt ökat resande utomlands eller jul/nyår om smittan lugnat ner sig.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Svensk turistnäring drabbas om svensken inte väljer att turista i Sverige utan stannar hemma.
Jag har inte sett någon uppgift på att semestrande i Sverige ökat, har du?
Dessutom tror jag många svenskar inte känner sig helt trygga med att resa runt i Sverige till platser där det inte är säkert att turista.

Utan belägg för det tror jag många behåller sina pengar för att kunna resa senare.
Jag misstänker höstlovet kommer få kraftigt ökat resande utomlands eller jul/nyår om smittan lugnat ner sig.
Vissa platser i Sverige har fått ökad inhemsk turism (Gotland och fjällvärlden t.ex), men totalt sett tror jag du har rätt.
Sen är väl frågan om man väljer att spara pengarna för att resa utomlands senare, eller om man väljer att spendera dem på annat sätt; renovera hus, köpa ny bil eller båt, skaffa pool eller något annat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Vissa platser i Sverige har fått ökad inhemsk turism (Gotland och fjällvärlden t.ex), men totalt sett tror jag du har rätt.
Sen är väl frågan om man väljer att spara pengarna för att resa utomlands senare, eller om man väljer att spendera dem på annat sätt; renovera hus, köpa ny bil eller båt, skaffa pool eller något annat.
Ja det stämmer nog att många lägger pengar på pool mm. Även en hel del renoveringar. Kök och trallvirke verkar gå åt rätt så mycket. Men troligen kommer svensk turism tappa en hel del.
 
optimum
Oroväckande nyheter.

"DN Debatt. ”Flodvåg av långtidssjuka covid-19-patienter väntar”"

"DN DEBATT 19/7.

Forskare vid Uppsala universitet: Hittills har sjukvård och forskning fokuserat på de som är svårt sjuka i covid-19. Samhällsspridningen i Sverige gör att även primärvården måste förbereda sig på ett stort antal patienter med komplexa och långdragna symtom. Nu publiceras en av de första vetenskapliga fallbeskrivningarna av en långtidssjuk patient."

https://www.dn.se/debatt/flodvag-av-langtidssjuka-covid-19-patienter-vantar/

Läs gärna själva så behovs inte min tolkning av vad det står.

Edit: Även via denna sida
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakare-flodvag-av-langtidssjuka-vantar
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Läs gärna själva så behovs inte min tolkning av vad det står.
Inte så lätt när det är betalvägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.