2 360 790 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Gott med en statsminister som försöker försvara Sveriges intressen då EU vill ha mer pengar för att ge som bidrag till vissa länder.
"Intensiva förhandlingar pågår för att få alla EU-länder att enas om nästa långtidsbudget och den ekonomiska återhämtningen efter coronakrisen.
Sverige, Danmark och Österrike lovas lite mer rabatt på medlemsavgiften till EU, samtidigt som en ökad del av coronastödet ges som lån, i stället för bidrag.
Men det räcker inte, åtminstone för Sverige.
– Vi står fortfarande långt ifrån varandra. Det kompromissförslag som har lagts tar några steg i vår riktning, men andra går inte åt vårt håll, säger Paula Carvalho Olovsson, statssekreterare med ansvar för EU-frågor hos statsminister Stefan Löfven (S) och EU-minister Hans Dahlgren..."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
"Intensiva förhandlingar pågår för att få alla EU-länder att enas om nästa långtidsbudget och den ekonomiska återhämtningen efter coronakrisen.
Sverige, Danmark och Österrike lovas lite mer rabatt på medlemsavgiften till EU, samtidigt som en ökad del av coronastödet ges som lån, i stället för bidrag.
Men det räcker inte, åtminstone för Sverige.
– Vi står fortfarande långt ifrån varandra. Det kompromissförslag som har lagts tar några steg i vår riktning, men andra går inte åt vårt håll, säger Paula Carvalho Olovsson, statssekreterare med ansvar för EU-frågor hos statsminister Stefan Löfven (S) och EU-minister Hans Dahlgren..."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Inte så bra nyheter.
Är detta början på nästa våg och beror den på att världen börja öppna upp nu?
"BREAKING! COVID-19 Latest: US Study Shows Co-Infection With Two Different Strains Of SARS-COV-2 Is More Deadly And More Such Cases Emerging Globally"
"COVID-19 Latest: Researchers from the University of California-Berkeley say that some individuals could be infected by two strain variations of the SARS-CoV-2 coronavirus at once, sending the immune system into overdrive. Such cases are also emerging globally with scientist warning that co-infections with two or more different strains could even render vaccines, antibodies and current drug protocols redundant to a certain degree along with a more deadly outcome for the patient."
https://www.thailandmedical.news/ne...-deadly-and-more-such-cases-emerging-globally
Är detta början på nästa våg och beror den på att världen börja öppna upp nu?
"BREAKING! COVID-19 Latest: US Study Shows Co-Infection With Two Different Strains Of SARS-COV-2 Is More Deadly And More Such Cases Emerging Globally"
"COVID-19 Latest: Researchers from the University of California-Berkeley say that some individuals could be infected by two strain variations of the SARS-CoV-2 coronavirus at once, sending the immune system into overdrive. Such cases are also emerging globally with scientist warning that co-infections with two or more different strains could even render vaccines, antibodies and current drug protocols redundant to a certain degree along with a more deadly outcome for the patient."
https://www.thailandmedical.news/ne...-deadly-and-more-such-cases-emerging-globally
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
För mig låter det inte så sannolikt att det skulle komma amerikanska virustyper till Sverige för närvarande.optimum skrev:
Inte så bra nyheter.
Är detta början på nästa våg och beror den på att världen börja öppna upp nu?
"BREAKING! COVID-19 Latest: US Study Shows Co-Infection With Two Different Strains Of SARS-COV-2 Is More Deadly And More Such Cases Emerging Globally"
"COVID-19 Latest: Researchers from the University of California-Berkeley say that some individuals could be infected by two strain variations of the SARS-CoV-2 coronavirus at once, sending the immune system into overdrive. Such cases are also emerging globally with scientist warning that co-infections with two or more different strains could even render vaccines, antibodies and current drug protocols redundant to a certain degree along with a more deadly outcome for the patient."
[länk]
Läser man sammanfattningen av själva studien verkar den handla om vad som hänt och händer i USA.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.13.20152959v1
Menar du att det inte går några flyg från Sverige till USA?BirgitS skrev:
Eller att smittan inte på något sätt kan ta sig hit?
Låter betryggande om det är sant.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Jag skrev "inte så sannolikt" inte att det är omöjligt. Det råder inreseförbud från de flesta länder utanför EU, även om det finns undantag i förbudet.optimum skrev:
Med den lilla smittspridning som för närvarande verkar förekomma av den virustyp (europeisk typ) vi har haft de senaste månaderna så verkar det inte så sannolikt att någon som är infekterad med en amerikansk virustyp råkar smitta någon samtidigt som denna någon blir smittad av den vanliga virustypen. Knappast så att det skulle bli en andra våg av det.
Om viruset blir mer dödligt och muterar så inte immunitet fungerar kan det bli en katastrof större än den vi nu har.BirgitS skrev:
Jag skrev "inte så sannolikt" inte att det är omöjligt. Det råder inreseförbud från de flesta länder utanför EU, även om det finns undantag i förbudet.
Med den lilla smittspridning som för närvarande verkar förekomma av den virustyp (europeisk typ) vi har haft de senaste månaderna så verkar det inte så sannolikt att någon som är infekterad med en amerikansk virustyp råkar smitta någon samtidigt som denna någon blir smittad av den vanliga virustypen. Knappast så att det skulle bli en andra våg av det.
Jag hoppas innerligt att detta coronavirus är mer stabilt än det influensavirus som låg bakom katastrofen med den så kallade spanska sjukan. Men som det dokument jag länkade till så verkar det som man kan smittas av flera lindrigare mutationer och på så sätt blir det allvarligare..
Alltså något som inte bara behöver bero på att det kommer från USA utan kan komma från vilket ställe som helst som har smitta. T.ex. Sverige där vi fortfarande har smittspridning.
Har vi medvetet tagit livet av många äldre?
Ja läser man detta så verkar det vara så.
Fruktansvärt tycker jag.
"”De näst intill avlivar de gamla”
Geriatrikprofessorns hårda kritik mot svenska äldreboenden"
"Covid-sjuke Jan, 81, överlevde tack vare sin familj.
Äldreboendets läkare ordinerade palliativ vård– utan att träffa honom.
– Att undersöka patienter via telefon och ordinera en behandling som är avgörande för om man ska ha en chans att överleva eller om man i princip döms till att dö är under all kritik och läkaretik. säger geriatrikprofessor Yngve Gustafson."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGk664/de-nast-intill-avlivar-de-gamla
Att ge någon morfin hämmar andningen.
Läs själva och se vad som sker.
Ja läser man detta så verkar det vara så.
Fruktansvärt tycker jag.
"”De näst intill avlivar de gamla”
Geriatrikprofessorns hårda kritik mot svenska äldreboenden"
"Covid-sjuke Jan, 81, överlevde tack vare sin familj.
Äldreboendets läkare ordinerade palliativ vård– utan att träffa honom.
– Att undersöka patienter via telefon och ordinera en behandling som är avgörande för om man ska ha en chans att överleva eller om man i princip döms till att dö är under all kritik och läkaretik. säger geriatrikprofessor Yngve Gustafson."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGk664/de-nast-intill-avlivar-de-gamla
Att ge någon morfin hämmar andningen.
Läs själva och se vad som sker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
I forskningsrapporten kan jag inte se något om att viruset har muterat på ett sånt sätt att det har blivit dödligare. Däremot är det välkänt att viruset muterar hela tiden.optimum skrev:
Om viruset blir mer dödligt och muterar så inte immunitet fungerar kan det bli en katastrof större än den vi nu har.
Jag hoppas innerligt att detta coronavirus är mer stabilt än det influensavirus som låg bakom katastrofen med den så kallade spanska sjukan. Men som det dokument jag länkade till så verkar det som man kan smittas av flera lindrigare mutationer och på så sätt blir det allvarligare..
Alltså något som inte bara behöver bero på att det kommer från USA utan kan komma från vilket ställe som helst som har smitta. T.ex. Sverige där vi fortfarande har smittspridning.
Vem vet, kanske en del av de allvarligare fallen som inträffat bland medelålders och yngre vuxna beror på att de har smittats av två virustyper samtidigt.
Studien, som det gällde, handlar enligt sammanfattningen enbart om vad som kanske händer när den europeiska typen och den amerikanska typen finns samtidigt i en människa. Om man verkligen inte vill bli skrämd eller skrämma upp andra så ska man inte anta att det gäller i andra fall för det vet man inget om.
Nej det skrev jag inte heller utan i detta fallet verkar man blivit smittad med två versioner samtidigt och ger då högre dödlighet.BirgitS skrev:
I forskningsrapporten kan jag inte se något om att viruset har muterat på ett sånt sätt att det har blivit dödligare. Däremot är det välkänt att viruset muterar hela tiden.
Vem vet, kanske en del av de allvarligare fallen som inträffat bland medelålders och yngre vuxna beror på att de har smittats av två virustyper samtidigt.
Studien, som det gällde, handlar enligt sammanfattningen enbart om vad som kanske händer när den europeiska typen och den amerikanska typen finns samtidigt i en människa. Om man verkligen inte vill bli skrämd eller skrämma upp andra så ska man inte anta att det gäller i andra fall för det vet man inget om.
Däremot skulle jag inte bli förvånad om vi skulle få en mer dödlig mutation av coronan. Men vi håller oss till det fallet som jag länkade till. Otrevlig effekt.
Ja det kan vara en fördel att ha haft en stor smittspridning i ett land, då det kan göra att en muterad värre variant av viruset inte får fäste. Men det är samma med motsatsen, om det kommer en muterad mildare variant så var det bättre att i första skedet lyckats hålla ner smittspridningen och hellre få mer av våg nr två.BirgitS skrev:
Med den lilla smittspridning som för närvarande verkar förekomma av den virustyp (europeisk typ) vi har haft de senaste månaderna så verkar det inte så sannolikt att någon som är infekterad med en amerikansk virustyp råkar smitta någon samtidigt som denna någon blir smittad av den vanliga virustypen. Knappast så att det skulle bli en andra våg av det.
Och allt detta hänger då på att det muterade viruset inte har ändrat sig så mycket att immuniteten har förlorats, då är man tillbaka på ruta noll oavsett.
Problemet är väl här att immunförsvaret har svårt att analysera två olika virus och utveckla matchande antikroppar, samtidigt.optimum skrev:
Om viruset blir mer dödligt och muterar så inte immunitet fungerar kan det bli en katastrof större än den vi nu har.
Jag hoppas innerligt att detta coronavirus är mer stabilt än det influensavirus som låg bakom katastrofen med den så kallade spanska sjukan. Men som det dokument jag länkade till så verkar det som man kan smittas av flera lindrigare mutationer och på så sätt blir det allvarligare..
Alltså något som inte bara behöver bero på att det kommer från USA utan kan komma från vilket ställe som helst som har smitta. T.ex. Sverige där vi fortfarande har smittspridning.
Lite problematiskt blir det väl för de celler som producerar cytokiner som ska gasa och bromsa immunförsvaret.
Det första virusets antikropp kanske är färdig men inte den andra.
Hur dödligt är viruset?
Problemet är att alla inte har lika effektiva immunförsvar. Det kan bero lite på dagsform, träning, stress, åldrat slitet immunförsvar eller att det i immunförsvaret finns genetiska variationer. Vissa har större risk att råka ut för cytokinstorm. Man har identifierat, tror det var 11, gener som är relaterade till detta och några specifika sjukdomar.
Det förklarar också varför vissa unga friska snabbt blir så jättesjuka och dör.
(Igår råkade jag se en gratis app som kunde tala om i fall man löpte sor risk att bli allvarligt sjuk i covid-19. Det framgick dock inte vad genanalysen kostade).
I medelhavsområdet och öster ut finns tex en cytokinstormsrelaterad sjukdom, FMF, och man tror att det finns en genetisk förklaring till att dödligheten i covid-19 varit högre i dessa länder. Sjukdomen FMF är relaterad till en mutation i MEFV genen, som orsakar feber och cytokinstorm. [länk].
Vi får väl hoppas att om folk blir infekterade av ett vanligt snällt förkylningsvirus och sars-coV-2 samtidigt så ”muterar” det till ett snällare virus. Och ett som vi då har viss immunitet mot.
Ordet mutation används lite vårdslöst i denna tråd, fast jag tycker det är okay om det vi menar innefattar genetisk variation. Det är ju ändå bara ett byggforum . 
Våra gener är ju inte identiska, snarare unika, men det gör oss inte till mutanter, bara unika människor.
Våra gener är ju inte identiska, snarare unika, men det gör oss inte till mutanter, bara unika människor.
Lite erfarenheter från kontaktspårning av smittan i Sydkorea:
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article?deliveryName=USCDC_333-DM33334
Sannolikheten att smittas av en kontakt i hushållet är ungefär tio gånger större än att smittas av en ickehushållskontakt. 11,8% av hushållskontakterna fick smittan och endast 1,9% vid utomhushållskontakter.
Studien bidrar också med data vad gäller barns smitta. De representerar både den grupp som smittas minst och mest i hushållen. Yngre barn, 0-9 år, är den åldersgrupp med minst smitta i hushållet: 5,3%. Men äldre barn/ungdom 10-19 år, har istället den högsta värdet 18,6%. Trots att skolorna var stängda under perioden så spekulerar författarna till studien att de äldre barnen kanske har träffat varandra i alla fall.
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article?deliveryName=USCDC_333-DM33334
Sannolikheten att smittas av en kontakt i hushållet är ungefär tio gånger större än att smittas av en ickehushållskontakt. 11,8% av hushållskontakterna fick smittan och endast 1,9% vid utomhushållskontakter.
Studien bidrar också med data vad gäller barns smitta. De representerar både den grupp som smittas minst och mest i hushållen. Yngre barn, 0-9 år, är den åldersgrupp med minst smitta i hushållet: 5,3%. Men äldre barn/ungdom 10-19 år, har istället den högsta värdet 18,6%. Trots att skolorna var stängda under perioden så spekulerar författarna till studien att de äldre barnen kanske har träffat varandra i alla fall.