Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Utanför Göteborg. Vi hade ett idrottslag med tonåringar som blev smittade v10. Dessa har sedan smittat vidare via högstadieskolan och skolbussen. Den senaste har troligen blivit smittad av sin granne/kompis som smittats av sin far. Han har ingen aning om hur han smittats.

En enda har blivit allvarligt sjuk, pappan till en av de tidigt smittade ungdomarna.

Folk i allmänhet sköter sig rätt bra då vi bor på landsbygden, men då smittan gått via skola/skolbuss (det troligaste) och en del barn som smittade inte ens hade symtom (bland annat min son) så är det extremt svårt att stoppa.
Jag förstår. Sjukdomen verkar spridas lätt runt Göteborgstrakten, en kan undra vad detta beror på? Men på andra sidan gränsen - inte.

Bor själv i Skåne och även om jag gärna hade sett att vi här är ""duktiga"" så har jag svårt att tro att vi agerat särskilt annorlunda här än någon annanstans.

Det kommer alltid finnas folk som struntar i reglerna, men här har vi tack och lov fortfarande väldigt få fall och det minskar alltjämt.
 
M MEE-84 skrev:
Jag förstår. Sjukdomen verkar spridas lätt runt Göteborgstrakten, en kan undra vad detta beror på? Men på andra sidan gränsen - inte.

Bor själv i Skåne och även om jag gärna hade sett att vi här är ""duktiga"" så har jag svårt att tro att vi agerat särskilt annorlunda här än någon annanstans.

Det kommer alltid finnas folk som struntar i reglerna, men här har vi tack och lov fortfarande väldigt få fall och det minskar alltjämt.
Kollektivtrafik verkar vara en riktigt grym smittspridare. Då vi bor på landet åker nästan alla barn skolbuss. Jag misstänker att det, tillsammans med många sjuka barn från början, är orsaken till kraftig smittspridning I mitt område.
 
Prevalence of Asymptomatic SARS-CoV-2 Infection [Annals of Interna Medicine]
A Narrative Review

Har tagit några citat från texten som får tala för sig själva.

The authors sought to review and synthesize the available evidence on asymptomatic SARS-CoV-2 infection. Asymptomatic persons seem to account for approximately 40% to 45% of SARS-CoV-2 infections, and they can transmit the virus to others for an extended period, perhaps longer than 14 days.

The absence of COVID-19 symptoms in persons infected with SARS-CoV-2 might not necessarily imply an absence of harm. More research is needed to determine the significance of subclinical lung changes visible on computed tomography scans.

Efter att ha upptäkt 5 smittade på ett boende i Boston undersöktes övriga.
Among 408 occupants, 147 (36.0%) tested positive for SARS-CoV-2, of whom 129 (87.8%) were asymptomatic (23).

The finding that 54% of the 76 asymptomatic persons on the Diamond Princess who were examined by computed tomography appeared to have significant subclinical abnormalities in their lungs is disturbing.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Jag pratade igår också med en granne vars svåger jobbar som brandman i Stockholm. Han och flera av hans kollegor har stoppats från att göra rökdykning då man vid en rutinkontroll hittat SARS-CoV-2 hos dessa. Ingen av dem hade haft några symtom!

Orsaken till att de stoppades var att man gjorde syreupptagningstester och man upptäckte då att de hade kraftigt försämrade resultat. Vid kontrollröntgen av lungorna så hittades typiska Covid-skador också.

Ta detta för vad det är, en tredjehandsuppgift. Jag har ingen som helst möjlighet att kontrollera detta själv. Men om det stämmer så finns det många som kan ha fått problem även efter lindrig och till och med asymtomatisk Covid-19.
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag pratade igår också med en granne vars svåger jobbar som brandman i Stockholm. Han och flera av hans kollegor har stoppats från att göra rökdykning då man vid en rutinkontroll hittat SARS-CoV-2 hos dessa. Ingen av dem hade haft några symtom!

Orsaken till att de stoppades var att man gjorde syreupptagningstester och man upptäckte då att de hade kraftigt försämrade resultat. Vid kontrollröntgen av lungorna så hittades typiska Covid-skador också.

Ta detta för vad det är, en tredjehandsuppgift. Jag har ingen som helst möjlighet att kontrollera detta själv. Men om det stämmer så finns det många som kan ha fått problem även efter lindrig och till och med asymtomatisk Covid-19.
Du har inte access till Google? Detta tog mig ca 10 sekunder att hitta, `https://www.storstockholm.brand.se/...sa-raddningsdykare-efter-symptom-pa-covid-19/

Nyheten är bara ca 1,5 månad gammal
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
N nicklas73 skrev:
Du har inte access till Google? Detta tog mig ca 10 sekunder att hitta, `[länk]

Nyheten är bara ca 1,5 månad gammal
Är väl inte riktigt samma
Den källa du uppgav så hade man haft symptom.
Men nu verkar det finnas skador på dem som inte haft symptom.
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jag pratade igår också med en granne vars svåger jobbar som brandman i Stockholm. Han och flera av hans kollegor har stoppats från att göra rökdykning då man vid en rutinkontroll hittat SARS-CoV-2 hos dessa. Ingen av dem hade haft några symtom!
Att vissa får mycket milda symptom kan väl inte vara överraskande nu så här många månader efter att viruset blivit pandemiskt?
 
Det verkar konstigt att man har kraftigt försämrad lungkapacitet utan några symptom? Särskilt som brandman då man rör på sig mycket.
Eller blandar man ihop 'inga symptom' med 'inga influensaliknande symptom'?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
De symptom som FHM uppger är följande


  • hosta
  • feber
  • andningsbesvär
  • snuva
  • nästäppa
  • halsont
  • huvudvärk
  • illamående
  • muskel- och ledvärk
Till detta anser jag man även borde ha smak och luktbortfall som symptom

Har man inte haft något av dessa borde det väl anses som symptomfri, eller?
 
optimum
Så har även AB hittat att antikroppar verkar vara kortvariga för SARS-CoV-2

Nyhetstitel om studie som visar att immunitet mot covid-19 kan vara kortvarig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

"Glädjen för dem som utvecklat antikroppar efter covid-19 kan bli kortlivad.

En studie från King's College i Storbritannien som The Guardian skriver om visar att en persons antikroppsnivåer kan börja sjunka redan några månader efter tillfrisknandet.

I studien, där forskarna analyserat immunförsvaret hos mer än 90 patienter och sjukvårdspersonal, har man sett att antikroppsnivåerna var som högst ungefär tre veckor efter att en person fått symtom. Efter det började de, enligt studien, att sjunka. "


Men det visste vi redan.
 
G
optimum optimum skrev:
De symptom som FHM uppger är följande


  • hosta
  • feber
  • andningsbesvär
  • snuva
  • nästäppa
  • halsont
  • huvudvärk
  • illamående
  • muskel- och ledvärk
Till detta anser jag man även borde ha smak och luktbortfall som symptom

Har man inte haft något av dessa borde det väl anses som symptomfri, eller?
Det mesta av den där listan passar in på mig vilken dag som helst i mitt liv, mer eller mindre

hosta - Alltid torr i halsen, mest på morgon
Feber - inte så mycket
Andningsbesvär - Astma
Snuva / Nästäppa - jämt och ständigt
Halsont - torr hals
muskel- & ledvärk - Skada i nerv(troligen) vänster höft.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Ja sannolikhet är lurigt. Men nej, tyvärr stämmer inte ditt resonemang heller. Du gör samma tankefel som BirgitS. Tänk att en av dem kan lika gärna leva i 2 år så faller din sannolikhetsteori.

Vi kan i vilket fall konstatera att BirgitS hade fel.

Men vi kan alla fela. Men då ska man pudla.
Eller 1 dag. Sannolikheter handlar om typ genomsnitt och inte extremfall. Den hypotetiska 80-åringen som Ulltand drog upp behöver inte vara nyinflyttad på boendet heller utan kan redan ha bott där ett år och alla är överens om att det inte är lång tid kvar när det nya coronaviruset slår till.
 
Claes Sörmland
G GargamelSE skrev:
Det mesta av den där listan passar in på mig vilken dag som helst i mitt liv, mer eller mindre

hosta - Alltid torr i halsen, mest på morgon
Feber - inte så mycket
Andningsbesvär - Astma
Snuva / Nästäppa - jämt och ständigt
Halsont - torr hals
muskel- & ledvärk - Skada i nerv(troligen) vänster höft.
Vilken dag som helst i jan-mars nu när de 40 har passerats med marginal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
optimum
G GargamelSE skrev:
Det mesta av den där listan passar in på mig vilken dag som helst i mitt liv, mer eller mindre

hosta - Alltid torr i halsen, mest på morgon
Feber - inte så mycket
Andningsbesvär - Astma
Snuva / Nästäppa - jämt och ständigt
Halsont - torr hals
muskel- & ledvärk - Skada i nerv(troligen) vänster höft.
Jo jag har lite samma, men vissa beror på pollenallergi men kan dölja annat.
Huvudvärk, ja det händer efter lite för mycket rödvin eller whisky
Muskel och ledvärk, Jag har hållit på med trallvirke nyligen och visst en gammal kropp brukar klaga på att man rör på sig.

Alltså svårt att avgöra om man inte haft annat också.
Dock inga influensaliknande symptom för de glömmer jag aldrig från 1993 års influensa.

Men i fallet nyligen så är det personer som uppger att de varit symptomfria och ändå har skador av covid-19 som de aldrig påstår sig haft. Det gör det hela jäkligt lurigt.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
De symptom som FHM uppger är följande
  • hosta
  • feber
  • andningsbesvär
  • snuva
  • nästäppa
  • halsont
  • huvudvärk
  • illamående
  • muskel- och ledvärk
Till detta anser jag man även borde ha smak och luktbortfall som symptom

Har man inte haft något av dessa borde det väl anses som symptomfri, eller?
Bortfall av lukt- och/eller smaksinne, liksom diarré står med här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...tt/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68596#_68596


optimum optimum skrev:
Är väl inte riktigt samma
Den källa du uppgav så hade man haft symptom.
Men nu verkar det finnas skador på dem som inte haft symptom.
Eftersom det är hörsägen i flera led så finns det ju en risk för att pacman42:s granne har missuppfattat något.

Låter konstigt att man skulle ha lungskador utan att märka att andningen blivit sämre under alla träningspass som räddningstjänsten har.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.