2 358 832 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
J Jocke Best skrev:
De har inte föklarat någonting förutmom då Birgitts felräkning med tre månaders sjudomstid och ett år kvar att leva.
Ser du någon förklaring som du vill delge gruppen så dela gärna den. Eller acceptera att det är av ringa betydelse att några dör med covid men i en annan sjukdom och som felakigt diganostiseras som coviddöda.
Jo. Som jag ser det. Om det i snitt enligt socialstyrelsen är närmare 5 % av de avlidna som har en annan bakomliggande dödsorsak, och att det i snitt bland de på särskilt boende och över 70 är ca 50?% som har flera bakomliggande sjukdomar. Då blir det fler än ett par procent. I min värld. Men ok, gemene man som dör med Covid-19 kanske dör till 900-95% av Covid-19. Titta rman på bara äldre på särskilt boende så verkar de alltså dra upp snittet groteskt.Ulltand skrev:
De har inte föklarat någonting förutmom då Birgitts felräkning med tre månaders sjudomstid och ett år kvar att leva.
Ser du någon förklaring som du vill delge gruppen så dela gärna den. Eller acceptera att det är av ringa betydelse att några dör med covid men i en annan sjukdom och som felakigt diganostiseras som coviddöda.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
https://www.socialstyrelsen.se/stat...m-covid-19/statistik-relaterad-till-covid-19/
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det vet jag förstås, men de allra flesta som hittills har avlidit med Covid-19 gjorde det under ung. 3 månader.Ulltand skrev:
Här tänker du fel. Man har inte aktiv covid19 i 3 månader. Räkna om på två veckor så kommer närmare sanningen. Och välj ett startvärde annat än ett år som inte är representativt,
Tar jag två veckor på två år bilr ca 2 %. Det var väldigt lite det! Men kan det stämma? Ptj överdödligheten lirar ju med det också. Verkar sant alltså
Men visst har vi haft en överdödlighet under en tid. Frågan är om det blir en underdödlighet bland de äldsta under de kommande månaderna. Det är inte ovanligt när det har gått en svår influensa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det var ju ett exempel på vad FHM ska ta hänsyn till när de kommer med sina rekommendationer och förslag till regeringen.Ulltand skrev:
Du verkade förvånad över att Tegmark Wisel tog upp t.ex. detta: "Hon tillägger att man måste beakta att samhället också ska fungera i det hela."
Inlägg #22102
Då var utredningen om vad en skolstängning skulle innebära för vården just ett exempel på när de har beaktat att samhället ska fungera och att de har kompetens för det, vilket du ställde dig frågande till i just det inlägget.
Tyckte du sa att du kunde läsa och förstå forskarrapporter. Men nu har du fel igen. För vilken gång i ordningen vet jag inte.BirgitS skrev:
1-års förväntad livslängd innebär inte 25% sannolikhet att avlida inom 3 månader.
Jocke Best är bra på matte så han kan avgöra annars.
Man tackar! Tänker att BirgitS kanske menar att om man har fyra st vårdtagare och de lever i snitt ett år så kommer 25 % av dom, alltså en att dö inom tre månader. Det kan vi väl enas om? Sannolikhet är svårt. Det är jag den andre att erkänna. Svårare än binära tal. Det finns bara 10 sorters människor när det gäller dom.K Kreutzer skrev:
Redigerat:
Dock är den genomsnittliga sjukdomstiden för Covid19 inte 3 månader utan ett par veckor. Så även om man skruvar det maximalt åt FHM hållet så hamnar man runt 5 % Alltså är det ingen förklaring till fler eller färre döda i covid.
Det är enkel matematik.K Kreutzer skrev:
Det är ca: 5000 döda hittills, varav de flesta var skröpliga gamlingar. Om vi leket med tanken att alla skulle klarat sig vid en nerstängning, skulle varje gammal gumma kostat skattebetalarna 20.000.000. Eller nästan 55.000. om dagen ifall de skulle levt ett år till.
Det är ingen taskig människosyn, utan en realistisk sådan. Folk har ett pris och det är inte 55.000. om dagen.
Staffan
Ja och nä, jag förstår att du vill blåsa upp situationen och framställa det som ännu värre än det är men jag tycker inte det gagnar någon.optimum skrev:
Anser inte att det är att märka ord eftersom det du skrev betyder något väldigt annorlunda.
Misstänker att i vanliga influensatider så letar man inte specifikt efter denna och då blir rapporteringen baserad på verklig dödsorsak.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
I Katalonien i Spanien är det redan obligatoriskt med mask på offentliga platser men smittspridningen ökar nu, några veckor efter att det började öppnas upp, så nu börjar de prata om att införa vissa restriktioner igen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.27
Japan är väl ett land med stor användning av munskydd och där ökar nu antalet fall i Tokyo kraftigt.
samma länk kl. 17.07
Inte verkar då mask vara en universallösning i alla fall.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.27
Japan är väl ett land med stor användning av munskydd och där ökar nu antalet fall i Tokyo kraftigt.
samma länk kl. 17.07
Inte verkar då mask vara en universallösning i alla fall.
optimum skrev:
Är det någon här som vet hur antalet döda av säsongsinfluensa räknas? Är det de som bekräftat dör av den som räknas eller räknas det som med covid-19 att alla som är smittade medan de avlider åker med i statistiken?
Eller så om brukare insjuknar med influensa symptom och sedan avlider rapporteras det som avliden på grund av influensa.D djac skrev:
Här är jag osäker men borde vara motsvarande rapportering som vi gör nu med covid-19
Ber om ursäkt men ordet brukare ger mig avsmak. Det är en människa vi talar om. Oavsett hur de bor för tillfället och vilken vård de får.
Finns säkert några här som har mer fakta bakom hur rapporteringen gått till tidigare och nu.
Hoppas verkligen att de som inte insjuknat och avlider av typ hjärtproblem rapporteras som sådant.P Poxeman skrev:
Men de som redan insjuknat i influensa och sedan avlider troligen rapporteras som beroende på influensan om det inte är solklart att det är något annat.