2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Sant men i praktiken spelar det ingen roll då taktiken är att de flesta ska exponeras förr eller senare. Om någon får corona eller vanlig influensa blir konsekvensen lika, att stanna hemma tills symptom försvinner. Många kommer nog gå ut för tidigt, men igen spelar det ingen roll. Viruset ska spridas ändå.optimum skrev:
Jo men vi kunde testa alla som uppvisar symptomen. Feber, hosta, snuva mm
De vi av misstag får med är vanliga influensan och några allvarligare förkylningar.
Men nu verkar vi inte ha beredskap för sådant.
Sveriges beredskap skull ju vara god enligt tidigare uppgifter så det är nog andra områden som är starkare då..
Var på lokala affären för handla med frun. Potatisen och mjölet helt slut, inte en konserv och ALLT toalettpapper slut, även hushålls. Fanns bara en förpackning tvättlappar som en ung kille snabbt grep åt sig. Men det är ok för vi byggde upp ett reservlager för år sedan, som vi sedan byter ut lite då och då. Får gå en sväng dit i morgon igen och se om det blivit påfyllning.
Såklart det inte hjälper att testa alla med milda symtom om man inte använder denna informationen. Statistiken i sig gör ju inte fler friska eller minskar dödligheten. Men jag tycker att ni som slänger ur er kommentarer som att det är helt meningslöst ska läsa på lite om hur Sydkorea använder denna information. Ja, det inkräktar något på den personliga integriteten men väl värd det uppoffrandet (i alla fall för mig som inte har något större att dölja).
Varför vi inte testar ”alla” med symtom har med resurs- och materialbrist, inte att det skulle vara meningslöst.
Varför vi inte testar ”alla” med symtom har med resurs- och materialbrist, inte att det skulle vara meningslöst.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Vad skulle nyttan vara med det tänker du?optimum skrev:
Eftersom du tror att folk inte skulle stå ut med att kollegor kom tillbaks till jobbet efter att ha haft Covid-19 så är det väl bra om man inte vet om kollegan har haft det eller en vanlig förkylning för annars så skulle ju alla som haft Covid-19 bli bannlysta från arbetsmarknaden.
Jag har kvarvarande hosta sedan jag hade svininfluensan för två månader sedan (lungorna har inte läkt ihop riktigt än). Enligt reglerna på min frus arbetsplats (skola) så får jag inte jobba alls pga detta (nu arbetar jag hemifrån på mitt jobb ändå, jag bara ville exemplifiera).
Hur gör man med de som måste vara hemma för att de inte för bli smittade? De kommer att behöva vara sjukskrivna i flera månader.
Det blir många konstiga gränsdragningar...
Hur gör man med de som måste vara hemma för att de inte för bli smittade? De kommer att behöva vara sjukskrivna i flera månader.
Det blir många konstiga gränsdragningar...
Gå dit imorrn igen när de fått leverans. Är slut eftersom 'alla' ska köpa extra för tillfället, inte på gund av faktisk brist.N NiklasN123 skrev:Var på lokala affären för handla med frun. Potatisen och mjölet helt slut, inte en konserv och ALLT toalettpapper slut, även hushålls. Fanns bara en förpackning tvättlappar som en ung kille snabbt grep åt sig. Men det är ok för vi byggde upp ett reservlager för år sedan, som vi sedan byter ut lite då och då. Får gå en sväng dit i morgon igen och se om det blivit påfyllning.
Över 1000 st smittade blev det över helgen som många i den här tråden hade befarat. Om ett par veckor kan lika bra bli över 10000 st om det fortsätter så. Mina vänner sätt er själva i hemkarantär eftersom staten bryr sig inte ett dugg om det här.
De förbereder sig för en utbredd epidemi istället att förhindra att viruset sprider sig. Civilkurage som gäller.
De förbereder sig för en utbredd epidemi istället att förhindra att viruset sprider sig. Civilkurage som gäller.
Absolut skulle det gå att använda informationen till vettiga saker, meningslöst var att överdriva.A anhack skrev:Såklart det inte hjälper att testa alla med milda symtom om man inte använder denna informationen. Statistiken i sig gör ju inte fler friska eller minskar dödligheten. Men jag tycker att ni som slänger ur er kommentarer som att det är helt meningslöst ska läsa på lite om hur Sydkorea använder denna information. Ja, det inkräktar något på den personliga integriteten men väl värd det uppoffrandet (i alla fall för mig som inte har något större att dölja).
Varför vi inte testar ”alla” har med resurs- och materialbrist, inte att det skulle vara meningslöst.
Om man är lite konspiratoriskt lagd så kan man ju fundera på följande: När vår taktik att låta viruset löpa fritt och därigenom överbelastat sjukvården med följd att vi får en dödlighet på 3-4%, vore det inte praktiskt om vi inte visste om att dödligheten är så hög pga att vi inte testat tillräckligt många för att veta.
Stämmer men min poäng var att man kan komma undan med en hög dödlighet genom att testa så få att det resultat man har inte är relevant. Om man bara testar de som läggs in på sjukhus blir det ju 5-10% av alla smittade.H hapazard skrev:
Vad baserar du dina rekommendationer på, är du smittskyddsexpert?L Lars48 skrev:Över 1000 st smittade blev det över helgen som många i den här tråden hade befarat. Om ett par veckor kan lika bra bli över 10000 st om det fortsätter så. Mina vänner sätt er själva i hemkarantär eftersom staten bryr sig inte ett dugg om det här.
För att få en riktig bild av dödligheten skulle man behöva göra stickprov av hela befolkningen och leta efter antikroppar mot viruset, och sen jämföra mot dödsfall. Vi har dock inte i närheten av tillräckligt många fall för att kunna göra ett sådant stickprov tillräckligt litet för att vara genomförbart (åtminstone tusen smittade måste man få med för att faställa en dödlighet runt 1%), inte ens i Wuhan eller Italien har tillräckligt många blivit smittade.