Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, jag vet att du hoppas på att vaccin fort. Tyvärr är ju experterna inte ense med dig.

Hoppas inte du på ett vaccin fort?

Om jag räknar forskarna till Oxfordvaccinet som experter så var det precis just de som gick ut med att vaccinet kan finnas till hösten. Alltså inget jag har kokat ihop själv som du försöker få det till.
 
J
B b8q skrev:
Klart Löfvén har rätt, Sverige borde istället FÅ ett himla stort bidrag, vi är väl ett av de värst Coronadrabbade länderna i Europa???
Vi skulle ha Kreutzer, Nybergzzz och Lars48 som EU-parlamentariker i stället för dom vi har nu. Det hade funkat kanon!
 
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Den som dör med Covid19 i kroppen dör med mycket stor sannolikhet också av Covid19.

En 80-åring har i snitt runt 7 år tkvar i livet så endast ett mindre antal råkar dö just under dessa 3 månader och samtidigt ha Corona.

Saknar därför större betydlese för dödstalen i Sverige även om alla dessa har fått fel dödsorsak angiven.
Du kan fortfarande inte jämföra antalet döda och dra slutsatser om dödligheten. Med den logiken är självmord mycket mindre dödligt än corona.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju bland annat p.g.a. den undersökningen jag hänvisade till som det togs fram planer på hur det skulle fungera om en skolstängning blev aktuell, dvs. vilka skulle ha rätt till omsorg ändå. I andra länder har skolorna stängt helt, alltså för samtliga barn.

Alltså hade vi aldrig drabbats av de konsekevsner du rabbladede upp vid en skolstämgning. Varför gör du då det?
 
useless useless skrev:
Du kan fortfarande inte jämföra antalet döda och dra slutsatser om dödligheten. Med den logiken är självmord mycket mindre dödligt än corona.

Jag förstår inte vad du menar här kan du förtydiga?

Det jag skrev var att sannolikheten är mycket låg för någon att dö med covid19 i kroppen men utav något annat. Därav har eventuellt felaktiga dödsorsaker ringa betydelse i sammanhanget.

Vilket avspeglas i att överdödligheten korrelerar väl med uppgifter om döda i covid19
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Den som dör med Covid19 i kroppen dör med mycket stor sannolikhet också av Covid19.

En 80-åring har i snitt runt 7 år tkvar i livet så endast ett mindre antal råkar dö just under dessa 3 månader och samtidigt ha Corona.

Saknar därför större betydlese för dödstalen i Sverige även om alla dessa har fått fel dödsorsak angiven.
Det där måste ju vara något slags lokalt rekord i bristande logik. Förstår du verkligen inte hur fel det blir att jämföra på det sättet, eller bortser du bara ifrån det?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det där måste ju vara något slags lokalt rekord i bristande logik. Förstår du verkligen inte hur fel det blir att jämföra på det sättet, eller bortser du bara ifrån det?

Det är ingen jämförelse det är en enkel statistisk slutsats. Jag ser att du inte inser det men ge ett försökt till så kanske poletten trillar ner.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Är det nån skillnad på hur vi tidigare rapporterat avlidna som haft influensa och nu covid-19?

Jag tro vi gör samma och därför kan vi jämföra våra egna siffror.
Att jämför med andra länder är inte lika lätt.
När det gäller dödlighet så brukar tydligen epidemiologer etc. skriva om tre sorters siffror för dödlighet så det gäller att veta vilken sort man skriver om.

De skiljer på dessa tre:
IFR Infection Fatality Rate, antalet som avlider jämfört med antalet som blev smittade
CFR Case Fatality Rate, antalet som avlider jämfört med antalet bekräftade fall
(kommer inte ihåg den engelska termen), antalet som avlider jämfört med alla människor i den aktuella gruppen (landet, regionen, världen etc.)

Det är därför viktigt att specificera vilken sorts dödlighet det gäller.

Tittar man bara på hur många som brukar avlida i influensa och jämför med hur många som avlidit i Covid-19 gäller det den sistnämnda termen. Men oftast är det någon av de andra som man menar när man pratar om en sjukdoms dödlighet. CFR är lätt att beräkna medan IFR alltid är en uppskattning eftersom man inte känner till exakt hur många som har blivit smittade.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Den som dör med Covid19 i kroppen dör med mycket stor sannolikhet också av Covid19.

En 80-åring har i snitt runt 7 år tkvar i livet så endast ett mindre antal råkar dö just under dessa 3 månader och samtidigt ha Corona.

Saknar därför större betydlese för dödstalen i Sverige även om alla dessa har fått fel dödsorsak angiven.
En 80-åring som bor på äldreboende har inte i snitt 7 år kvar att leva eftersom hen redan är sjuk. Någon angav att i genomsnitt bor folk på äldreboende i 2 år innan de går bort. I Stockholm, där de flesta har avlidit så vitt jag vet, så är tiden ändå kortare och därmed är det beräknande återstående livslängden typ 1 år.

Av de män som är över 80 år och har intensivvårdats hade 57 % högt blodtryck, 36 % kronisk hjärtsjukdom, 23 % kronisk lungsjukdom, 18 % diabetes och 11 % kronisk njursvikt osv. Det är högre andel än bland alla män över 80 år. Det påverkar förstås den beräknade återstående livslängden innan de fick Covid-19. Mortaliteten i den gruppen är 53 %.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Den bebis som dog med Covid-19, och är så vitt jag vet det enda dödsfallet i åldersgruppen under 20 år, hade två sorters bakterier i blodet samt en bakteriell lunginflammation. Går förstås inte att avgöra om dödsfallet var av eller med Covid-19 men det påverkar ju hur statistiken ser ut för de yngsta (0-9) eftersom det är så få bekräftade fall i den gruppen.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag står för vad jag skriver, läs rätt nu!

Presymtomatisk smitta kan vara så stor som 69 % enligt studierna på WHOs sida, Till det kommer asymtomatisk smittspridning som inte är presymtomatisk.

Detta gör att asymtomatisk smittspridning (inkluderat presymtomatisk) i ett värsta scenarion kan vara över 70%
En studie, inte studierna!
Det innebär ju att symtomatisk smittspridning börjar bli på marginalen. Tycker du inte att folk med symtom ska vara hemma?
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
De källa som finns på WHOs sida ger precis de intevallet jag skriver 6.4%- 69 % Det är är ingen gissning, det är spannet som redovisas.
Jag förstår att spannet är så stor, för lyckas man få bort all symptomatisk spridning, eftersom folk stannar hemma när de har symptom, finns bara asymptomatisk eller presymptomatisk spridning kvar.

Men där man har en stor andel asymptomatisk spridning, kan R-talet inte vara alltför stor
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ingen jämförelse det är en enkel statistisk slutsats. Jag ser att du inte inser det men ge ett försökt till så kanske poletten trillar ner.
Nej, det är inte statistik, det är svammel. Du jämför äpplen och päron, plockar lite här och lite där, antar och gissar och förenklar och vrider till alltihop så att det ska passa in i dina beräkningar, och du gör det hela tiden.

I exemplet ovan tar du t ex ingen hänsyn alls till att förväntad kvarvarande livslängd på särskilda boenden, som står för en stor del av dödsfallen, inte alls är några sju år. Eller att förväntad kvarvarande livslängd sannolikt också är betydligt lägre för de i riskgrupperna.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En 80-åring som bor på äldreboende har inte i snitt 7 år kvar att leva eftersom hen redan är sjuk. Någon angav att i genomsnitt bor folk på äldreboende i 2 år innan de går bort. I Stockholm, där de flesta har avlidit så vitt jag vet, så är tiden ändå kortare och därmed är det beräknande återstående livslängden typ 1 år.
Det dör så klart inte bara personer på äldreboende.

Men även om så skulle vara fallet så är det satistiska utfallet för någon att dö men just covid19 i kroppen men av något annat litet. Kanske runt 5-10 %
 
Kinesiska militären har godkänt att ett vaccin som de tillsammans med ett kinesiskt företag har utvecklat.
Kinesiska Central Military Commission godkänner vaccinet för användning i 1 år utan att fas 3 studier är slutförda.
Man skulle oxå kunna kalla det ett jättestort fas 3 experiment. [Chinese coronavirus vaccine approved for military use]

Företaget CanSino säger att fas 1 och 2 studier bara gjorts i Kina och att de inte kan garantera att vaccinet kommer att kommersialiseras.

Nu är det knappast bara för att snabba på ett globalt godkännande av det ”militära vaccinet” som gör att de testar vaccinet på soldater. Med gränskonflikt med Indien och oroligheter i sydkinesiska sjön så vill man väl inte ha sjuka soldater? :thinking:
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Nej, det är inte statistik, det är svammel. Du jämför äpplen och päron, plockar lite här och lite där, antar och gissar och förenklar och vrider till alltihop så att det ska passa in i dina beräkningar, och du gör det hela tiden.

I exemplet ovan tar du t ex ingen hänsyn alls till att förväntad kvarvarande livslängd på särskilda boenden, som står för en stor del av dödsfallen, inte alls är några sju år. Eller att förväntad kvarvarande livslängd sannolikt också är betydligt lägre för de i riskgrupperna.

Det är nog snarare du som inte hänger med i svängarna. Visa gärna hur du skulle kunna få det till en högre siffa än säg 10% För vi kan väl vara överens om att är det lägre så är de en ringa påverkan på dödstalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.