2 358 780 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kan vi inte alla bara enas om att du hittar på lite? Fila gärna lite på inläggen, vad gäller stavning och meningsbyggnad, matematik, och begrepp, så att de blir meningsfulla att läsa. Jag tror inte att resten av oss här i forumet har lässvårigheter eller blev tappade i backen som barn. Något måste det vara som gör att ingen förstår hur du tänker eller räknar.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Den är låst men inte länken till ursprunget: https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/9/20-1798_articleUlltand skrev:
Troligen låst men intressant om superspridare!
""Han menar också att rapporten ger ett bra exempel på asymtomatisk spridning – att en smittkedja kan starta utifrån en person som inte har symtom.
– I Sverige har vi ju direktiv att vi ska isolera oss först när vi känner symtom. Och det stämmer ju dåligt med vad vi ser i den här rapporten av asymtomatisk spridning, säger Lundkvist och fortsätter:
– Dessutom tycks flera av personerna i rapporten varit så kallade pre-symtomatiska spridare, de har smittat innan de själva har blivit sjuka. Och det finns inte heller med i våra rekommendationer.""
[länk]
Så vitt jag förstår handlar det om några få personer utan symtom som har smittat typ en person var medan en person med symtom har smittat över 50 st. Alltså att symtomatisk spridning är många gånger vanligare än asymtomatisk och presymtomatisk spridning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Jag skriver inte om mina förhoppningar i tråden utan om vad som är realistiskt.Ulltand skrev:
Är det inte just det vaccinet som AstraZeneca ska tillverka?
Och den VD:n pratar nu om "till årsskiftet" och inte "till hösten".
Jag vet att de tidigare pratade om "till hösten" men de verkar nu ha ändrat sig.
På sätt och vis kokar detta ner till att en del eu-länder har satsat allt på att rädda några tusen gamla människor och struntade i att de körde ekonomin i sank med sina undantagstillstånd.optimum skrev:
Nu vill dom att eu ska skänka dom något i häraden av en halv svensk årsbruttonationalprodukt per land för att reparera sin ekonomi. Detta ska alltså länderna som klarat sin ekonomi bättre betala, oavsett om det var på bekostnad av fler avlidna.
Jag kanske får börja hålla med om att Sverige borde kört full lock-down, gärna redan från Januari.
Om det ändå är några andra som ska betala för vad det kostar, så kunde vi gott gjort det.
Sverige får väl anföra att vi har kosnader i häraden 100 milijarder i närtid för utebliven turism pga av smittoläget.Mikael_L skrev:
På sätt och vis kokar detta ner till att en del eu-länder har satsat allt på att rädda några tusen gamla människor och struntade i att de körde ekonomin i sank med sina undantagstillstånd.
Nu vill dom att eu ska skänka dom något i häraden av en halv svensk årsbruttonationalprodukt per land för att reparera sin ekonomi. Detta ska alltså länderna som klarat sin ekonomi bättre betala, oavsett om det var på bekostnad av fler avlidna.
Jag kanske får börja hålla med om att Sverige borde kört full lock-down, gärna redan från Januari.
Om det ändå är några andra som ska betala för vad det kostar, så kunde vi gott gjort det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Men de på äldreboenden är överrepresenterade liksom de som behöver hemtjänst och de som har underliggande sjukdomar. De 80-åringar som har dött av/med Covid-19 är alltså inte representativa för gruppen "alla som är 80 år" och har därmed inte en förväntad livslängd på 7 år.Ulltand skrev:
Har man 1 års förväntad återstående livslängd så är sannolikheten att avlida under de närmaste 3 månaderna 25 % oavsett om man får Covid-19 eller inte.
Det var ovanligt få äldre som dog av influensan under vintern så det kan vara så att en del som nu har dött av/med Covid-19 skulle ha dött redan under vintern om det hade varit en värre influensa. De levde alltså nu några månader mer än de skulle ha gjort om det hade varit en typisk vinter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Kan ju bli intressant:
via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.27
BirgitS skrev:
Men de på äldreboenden är överrepresenterade liksom de som behöver hemtjänst och de som har underliggande sjukdomar. De 80-åringar som har dött av/med Covid-19 är alltså inte representativa för gruppen "alla som är 80 år" och har därmed inte en förväntad livslängd på 7 år.
Har man 1 års förväntad återstående livslängd så är sannolikheten att avlida under de närmaste 3 månaderna 25 % oavsett om man får Covid-19 eller inte.
Det var ovanligt få äldre som dog av influensan under vintern så det kan vara så att en del som nu har dött av/med Covid-19 skulle ha dött redan under vintern om det hade varit en värre influensa. De levde alltså nu några månader mer än de skulle ha gjort om det hade varit en typisk vinter.
Här tänker du fel. Man har inte aktiv covid19 i 3 månader. Räkna om på två veckor så kommer närmare sanningen. Och välj ett startvärde annat än ett år som inte är representativt,
Tar jag två veckor på två år bilr ca 2 %. Det var väldigt lite det! Men kan det stämma? Ptj överdödligheten lirar ju med det också. Verkar sant alltså
Redigerat:
Får uppriktigt säga : Vilken fruktansvärt vedervärdig människosyn du har. Ska man alltså låta gamla människor dö bara för under en kortare period eventuellt spara lite pengar.Mikael_L skrev:
Och när är de gamla? Du är 69 du får vård. Du är 71 du får inte vård. Åk till bårhuset direkt.
Och du har som vanligt fått allting om bakfoten. Kostnaden handlar inte om ”satsat allt på att rädda några tusen gamla människor”. Kostnaden är för de nödvändiga åtgärder man måste ta för att hindra smittspridning.
