Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
Ulltand Ulltand skrev:
Det dör så klart inte bara personer på äldreboende.

Men även om så skulle vara fallet så är det satistiska utfallet för någon att dö men just covid19 i kroppen men av något annat litet. Kanske runt 5-10 %
Kan vi inte alla bara enas om att du hittar på lite? Fila gärna lite på inläggen, vad gäller stavning och meningsbyggnad, matematik, och begrepp, så att de blir meningsfulla att läsa. Jag tror inte att resten av oss här i forumet har lässvårigheter eller blev tappade i backen som barn. Något måste det vara som gör att ingen förstår hur du tänker eller räknar.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Troligen låst men intressant om superspridare!

""Han menar också att rapporten ger ett bra exempel på asymtomatisk spridning – att en smittkedja kan starta utifrån en person som inte har symtom.

– I Sverige har vi ju direktiv att vi ska isolera oss först när vi känner symtom. Och det stämmer ju dåligt med vad vi ser i den här rapporten av asymtomatisk spridning, säger Lundkvist och fortsätter:

– Dessutom tycks flera av personerna i rapporten varit så kallade pre-symtomatiska spridare, de har smittat innan de själva har blivit sjuka. Och det finns inte heller med i våra rekommendationer.""

[länk]
Den är låst men inte länken till ursprunget: https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/9/20-1798_article
Så vitt jag förstår handlar det om några få personer utan symtom som har smittat typ en person var medan en person med symtom har smittat över 50 st. Alltså att symtomatisk spridning är många gånger vanligare än asymtomatisk och presymtomatisk spridning.
 
J Jocke Best skrev:
Kan vi inte alla bara enas om att du hittar på lite?

Jag ger dig samma utmaning. Kan du räkna hem ett större fel än 10% i genomsnittsålder för död i Covid19 så kör!

Eller så är det väl bara för dig att hålla med om att det är av marginell betydelse.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hoppas inte du på ett vaccin fort?

Om jag räknar forskarna till Oxfordvaccinet som experter så var det precis just de som gick ut med att vaccinet kan finnas till hösten. Alltså inget jag har kokat ihop själv som du försöker få det till.
Jag skriver inte om mina förhoppningar i tråden utan om vad som är realistiskt.

Är det inte just det vaccinet som AstraZeneca ska tillverka?
Och den VD:n pratar nu om "till årsskiftet" och inte "till hösten".
Jag vet att de tidigare pratade om "till hösten" men de verkar nu ha ändrat sig.
 
G
1478 sidor och 22157 inlägg senare och ingen har löst virusproblemet och räddat världen än..
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
För den oinvigda Spanien vill ha ett enormt bidrag av EU för coronans kostnader.
Stefan Löfven vill det ska vara ett lån, givetvis ska Sverige inte skänka ännu mer.
På sätt och vis kokar detta ner till att en del eu-länder har satsat allt på att rädda några tusen gamla människor och struntade i att de körde ekonomin i sank med sina undantagstillstånd.
Nu vill dom att eu ska skänka dom något i häraden av en halv svensk årsbruttonationalprodukt per land för att reparera sin ekonomi. Detta ska alltså länderna som klarat sin ekonomi bättre betala, oavsett om det var på bekostnad av fler avlidna.

Jag kanske får börja hålla med om att Sverige borde kört full lock-down, gärna redan från Januari.
Om det ändå är några andra som ska betala för vad det kostar, så kunde vi gott gjort det.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skriver inte om mina förhoppningar i tråden utan om vad som är realistiskt.
Men du tyckte det var av intresse att ge utryck för mina förhoppningar? :)
 
Mikael_L
G GargamelSE skrev:
1478 sidor och 22157 inlägg senare och ingen har löst virusproblemet och räddat världen än..
Ja trådtiteln antyder ju att det kunde vara ämnet. :rofl:
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
På sätt och vis kokar detta ner till att en del eu-länder har satsat allt på att rädda några tusen gamla människor och struntade i att de körde ekonomin i sank med sina undantagstillstånd.
Nu vill dom att eu ska skänka dom något i häraden av en halv svensk årsbruttonationalprodukt per land för att reparera sin ekonomi. Detta ska alltså länderna som klarat sin ekonomi bättre betala, oavsett om det var på bekostnad av fler avlidna.

Jag kanske får börja hålla med om att Sverige borde kört full lock-down, gärna redan från Januari.
Om det ändå är några andra som ska betala för vad det kostar, så kunde vi gott gjort det.
Sverige får väl anföra att vi har kosnader i häraden 100 milijarder i närtid för utebliven turism pga av smittoläget.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det dör så klart inte bara personer på äldreboende.

Men även om så skulle vara fallet så är det satistiska utfallet för någon att dö men just covid19 i kroppen men av något annat litet. Kanske runt 5-10 %
Men de på äldreboenden är överrepresenterade liksom de som behöver hemtjänst och de som har underliggande sjukdomar. De 80-åringar som har dött av/med Covid-19 är alltså inte representativa för gruppen "alla som är 80 år" och har därmed inte en förväntad livslängd på 7 år.

Har man 1 års förväntad återstående livslängd så är sannolikheten att avlida under de närmaste 3 månaderna 25 % oavsett om man får Covid-19 eller inte.

Det var ovanligt få äldre som dog av influensan under vintern så det kan vara så att en del som nu har dött av/med Covid-19 skulle ha dött redan under vintern om det hade varit en värre influensa. De levde alltså nu några månader mer än de skulle ha gjort om det hade varit en typisk vinter.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men du tyckte det var av intresse att ge utryck för mina förhoppningar? :)
Eftersom du gör det själv (som jag tolkar det du skriver) så har jag ju inte mycket annat än det att utgå ifrån.
 
BirgitS
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men de på äldreboenden är överrepresenterade liksom de som behöver hemtjänst och de som har underliggande sjukdomar. De 80-åringar som har dött av/med Covid-19 är alltså inte representativa för gruppen "alla som är 80 år" och har därmed inte en förväntad livslängd på 7 år.

Har man 1 års förväntad återstående livslängd så är sannolikheten att avlida under de närmaste 3 månaderna 25 % oavsett om man får Covid-19 eller inte.

Det var ovanligt få äldre som dog av influensan under vintern så det kan vara så att en del som nu har dött av/med Covid-19 skulle ha dött redan under vintern om det hade varit en värre influensa. De levde alltså nu några månader mer än de skulle ha gjort om det hade varit en typisk vinter.

Här tänker du fel. Man har inte aktiv covid19 i 3 månader. Räkna om på två veckor så kommer närmare sanningen. Och välj ett startvärde annat än ett år som inte är representativt,

Tar jag två veckor på två år bilr ca 2 %. Det var väldigt lite det! Men kan det stämma? Ptj överdödligheten lirar ju med det också. Verkar sant alltså
 
Redigerat:
J
Ulltand Ulltand skrev:
Jag ger dig samma utmaning. Kan du räkna hem ett större fel än 10% i genomsnittsålder för död i Covid19 så kör!

Eller så är det väl bara för dig att hålla med om att det är av marginell betydelse.
Jag låter BirgitS sköta det. Hon och tanaris förklarar bra.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
På sätt och vis kokar detta ner till att en del eu-länder har satsat allt på att rädda några tusen gamla människor och struntade i att de körde ekonomin i sank med sina undantagstillstånd.
Får uppriktigt säga : Vilken fruktansvärt vedervärdig människosyn du har. Ska man alltså låta gamla människor dö bara för under en kortare period eventuellt spara lite pengar.
Och när är de gamla? Du är 69 du får vård. Du är 71 du får inte vård. Åk till bårhuset direkt.

Och du har som vanligt fått allting om bakfoten. Kostnaden handlar inte om ”satsat allt på att rädda några tusen gamla människor”. Kostnaden är för de nödvändiga åtgärder man måste ta för att hindra smittspridning.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.